Gå til innhold

4K UHD (Ekstra)


Anbefalte innlegg

når 4k uhd innføres så vil du oppfatte full hd som psx1 kvalitet. det å gå fra lavt til høyt gjør at hjernen stiller seg inn på at dette er vakrere og finere å se på. slik kommer det alltids å være. bare vent til 5k - 16 kommer ut. ultra red kameraer som tar opp i 4k-16k
dette betyr at den pcen og 1080 skjermen ikke gjenkjenner 265 formatet og tegner opp bare grønne punkter på skjermen,
264 holder enda men skal du se ukomprimert så bør du satse på 4k når dette kommer ut.
det at det ikke er kommet noen medier ut enda det er noe tøv.
det var problemer med både sd vhs til hd ready til full hd.
Da 2k kom ut som skulle ha vært ute nå så ble folk skeptiske på å kjøpe 2k skjermer til 5000 nok.
hvis det kommer ut skjermer til 4500-7000 ol så må disse supportere bak og fremover 1.4a(1.3) til hdmi 2.1.
siden 2.0 kommer som test før d utgir 2.1 som har enda bedre støtte og evt firmware støtte til 5k-8k så bør dere satse nå og ikke senere.
kravet er vel en pc med 7000 serien for ati og 500 600 700 for 4k støtte.
dette støttes minimalt. renderingen fra et 4k bilde film gjengis akkurat nok til at du får sett det i bra kavalitet.
skal du ha 2x 780 ti så bestemmer du dette selv.
det kreves da minst en strømforsyning på 1200 w
og et beist av minst 2 3 4 genrasjon inne og masser av ram. 16-128 gb ram og en hardisk av ssd og evt raptor på 10000-15k.
skal dere forberede dere så finn frem 1k materiale og kjøp dere go 3 plus kamera. eller et slikt til 40000 nok på nettet.
etterpå det så skal 3d 4d printing skanning inn som omgjøres til 4k cad raw format.
dyrt hvis du er ensom og har minimalt med penger.
er du rik så samle sammen kverna og mal mens kaffen er fersk.
n(y)estee er 5k 6k og evt 8k...

Endret av kmo911
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Pris!

 

4K kommer nok bare på veldig store plasmaer, mens OLED kommer vel først og fremst i mer moderate størrelser. Hvis det kommer et krysningspunkt der begge teknologier vil finnes så tipper jeg 85".

 

I dag har vi valget mellom:

55" FullHD OLED fra 40 000 kr

80" FullHD LED-LCD fra 38 000 kr

55" FullHD LED-LCD fra 6 000 kr

50" FullHD LED-LCD fra 4 000 kr

60" FullHD Plasma fra 6 000 kr

50" FullHD Plasma fra 4 000 kr

 

I 2015 tror jeg vi får valget mellom:

85" 4K OLED fra 100 000 kr

85" 4K LED-LCD fra 40 000 kr

85" 4K Plasma fra 20 000 kr

55" 4K OLED fra 40 000 kr

55" 4K LED-LCD fra 15 000 kr

 

Om ikke på krona så ikke så veldig langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plasma generelt er ikke død bare fordi HW skriver det som følge av at den minste av de tre plasma-produsentene velger å droppe det til fordel for andre teknologier. LG og Samsung fortsetter med plasma og plasma har enkelte kvaliteter hverken LED-LCD eller OLED har.

 

- Dyp lokal sortfarge rett ved siden av lyse piksler

- Mye lavere pris enn OLED

- Ingen nevneverdige utbrenningsproblemer. Det har det ikke vært på mange år nå. OLED sliter fortsatt med levetiden på blå.

- Mye raskere responstid enn LED-LCD.

Lenke til kommentar

Plasma generelt er ikke død bare fordi HW skriver det som følge av at den minste av de tre plasma-produsentene velger å droppe det til fordel for andre teknologier. LG og Samsung fortsetter med plasma og plasma har enkelte kvaliteter hverken LED-LCD eller OLED har.

 

- Dyp lokal sortfarge rett ved siden av lyse piksler

- Mye lavere pris enn OLED

- Ingen nevneverdige utbrenningsproblemer. Det har det ikke vært på mange år nå. OLED sliter fortsatt med levetiden på blå.

- Mye raskere responstid enn LED-LCD.

 

Utenom pris er vel OLED bedre på alle punktene du nevner? Image retention er fortsatt ett høyst reelt problem på plasma, selv om direkte burn-in ikke er det, det samme er begrenset levetid, er denne virkelig bedre enn OLEDs? Plasma taper seg endel over tid.

 

LG og samsung har stort sett billig-plasmaer, jeg tror ikke de kommer til å utvikle noe i 85 tommers-4K-markedet, og jeg mener det er gode grunner til å si plasma er utdøende, hw.no eller ikke, det selges mindre av det, og det blir stadig færre produsenter, det er ikke en god trend.

 

Men vi får se, jeg har tatt feil mange ganger jeg når jeg har forsøkt å spå framtiden, det er sjeldent noen særlig lett øvelse :)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser hele tiden personer som bruker SCART istedenfor HDMI, og da kjenner jeg det river i nakkehåra! men men, ikke alle kan være interessert i IT.... -.-

 

Slik jeg føler det hver gang noen er ute etter SCART-kabler eller skal ha en VGA-kabel til PC\prosjektor\TV.

Føler jeg får frysninger hver gang, og er ikke så alt for ofte jeg får de over på noe vesentlig bedre.

Mange som synes en prosjektor med 640x480 er HELT greit for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det hovedsakelig er Tv'er som kommer med 4K og ikke pc-skjermer. Jeg synes fullhd er helt greit på tv, når det beste jeg får sett via tv-boksen er 720p uansett, men på en pc vil innhold som støtter og utnytter 4k komme mye fortere og i større grad...

Dessuten, sitter man mye nærmere en pc skjerm og jeg mener man får mer igjen for alle ekstra piksler på pc fordi man får mer "plass", på en tv blir bildet bare mer detaljert.

 

Det handler om økonomi. Det er mye flere som kjøper TVer eller smartmobiler, derfor går utviklingen der mye raskere enn for PC-skjermer. 4k kan kanskje til og med bli mer vanlig på smarttelefoner før det blir like vanlig på PC-skjermer.

Lenke til kommentar

Litt interessant resultat dette, men hindrer sannsynligvis ikke meg i å skaffe 4K etter hvert.

 

HDTVtest har også kjørt en test av oppløsning. Hvor bra testen er utført kan selvsagt diskuteres.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm

 

 

 

So there you have it: the superior resolution of 4K over 1080p is visible on a 55″ screen from 9 feet away, provided the content is up to par.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...