Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har tips når det gjelder klaging på parkeringsbøter?

 

Jeg tviler på at jeg får medhold, men det hadde vært greit å sørge for at nabokommunen får mest mulig utgifter i forbindelse med en unødvendig parkeringsbot.

 

Det er ikke logisk å håndheve totimersparkering på en stor overdimensjonert parkeringsplass forran et kjøpesenter, når det ved siden av ligger et nytt hotel/storprosjekt der det er akutt mangel på parkeringsplasser. Så stor mangel på parkeringsplasser at nødutganger blir parkert igjen, og at folk tar seg til rette der det ikke skal parkeres.

 

Ved et par tidligere anledninger har det blitt informert om at kommunen på grunn av problemene nevnt ovenfor velger å ikke håndheve tidsbestemmelsene på denne parkeringsplassen i forbindelse med byggearbeidene.

 

Hvem bør jeg klage til om jeg skal kaste bort politikertid på dette?

 

Hva kan jeg forlange av dokumentasjon?

 

Kan jeg forlange at de dokumenterer dokumentasjonsprosessen?

Lenke til kommentar

Tåkelys er lov å bruke sammen med nærlys i tåke, tett nedbør og på svingete veier. Det er jo dette de ble laget for.

 

Hvis de hadde vært ulovlig sammen med nærlys samme hva, så hadde det jo vært liten vits at de fleste bilmodeller har dem.

 

Problemet (som egentlig er et ikke-problem) er bruk sammen med nærlys når forholdene ikke krever det, bare fordi det ser bedre ut.

 

Her i USA får man bruke hvilken kombinasjon man selv ønsker av tåkelys og nærlys/fjernlys, samme hvilke forhold det er, så kan man spørre seg hvorfor norske lover nok en gang skal stikke seg ut på tåpelig vis.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Var innom Møller i dag og fikk beskjed om at '06 speil har samme fester som på min. Dvs det burde være litt lettere å skaffe to like store speil med blinklys til bilen :D

 

Gjelder det bare '06 eller er det B6?

 

Si det, fra '05 så heter jo bilene B6, noe de faktisk gjør enda. Hvor lang frem de har brukt samme festene, det vet jeg ikke. Skal innom møller med firmabilen i dag, så kan grille bildeler-ansatte litt da :)

 

Når vi først er inne på speil:

Vil et engelsk høyrespeil til en 2002 A6 passe i mitt høyrespeil? Tenker da på et med sånn fancy blindsone sone på kanten av speilet...

 

Hvis du finner høyre-speil fra en Engelsk bil (høyre styrt), så vil jeg absolutt tro at det passer. Kan ikke tenke meg at festene er annerledes.

 

Tåkelys er lov å bruke sammen med nærlys i tåke, tett nedbør og på svingete veier. Det er jo dette de ble laget for.

 

Nei, tror du tar feil der. Ved bruk av nærlys i de tilfellene tåkelys faktisk er nødvendig, så vil problemet være at nærlyset lyser opp tåken/nedbøren og derfor gjør sikten dårlig. Nærlys med tåkelys er en uting.. Vil ikke påstå at det er ser noe bedre ut heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tåkelys er lov å bruke sammen med nærlys i tåke, tett nedbør og på svingete veier. Det er jo dette de ble laget for.

 

Hvis de hadde vært ulovlig sammen med nærlys samme hva, så hadde det jo vært liten vits at de fleste bilmodeller har dem.

 

Problemet (som egentlig er et ikke-problem) er bruk sammen med nærlys når forholdene ikke krever det, bare fordi det ser bedre ut.

 

Her i USA får man bruke hvilken kombinasjon man selv ønsker av tåkelys og nærlys/fjernlys, samme hvilke forhold det er, så kan man spørre seg hvorfor norske lover nok en gang skal stikke seg ut på tåpelig vis.

Nei, der tar du feil. Hele poenget med tåkelys er å lyse opp veien slik at man ser hvor man kjører, da nærlyset blir reflektert i tåka i mye større grad siden det sitter høyere på bilen og er konstruert for å lyse lenger. Er det så tett tåke at man må benytte tåkelys, er det heller ikke forsvarlig å kjøre i mer enn maks 20-30 km/t.

 

Hva du mener er et ikke-problem er irrelevant. Det er ganske godt dokumentert hva som skjer med øyet når lysmengden forandres.

Endret av >Jonas<
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tåkelys er lov å bruke sammen med nærlys i tåke, tett nedbør og på svingete veier. Det er jo dette de ble laget for.

 

Hvis de hadde vært ulovlig sammen med nærlys samme hva, så hadde det jo vært liten vits at de fleste bilmodeller har dem.

 

Problemet (som egentlig er et ikke-problem) er bruk sammen med nærlys når forholdene ikke krever det, bare fordi det ser bedre ut.

 

Her i USA får man bruke hvilken kombinasjon man selv ønsker av tåkelys og nærlys/fjernlys, samme hvilke forhold det er, så kan man spørre seg hvorfor norske lover nok en gang skal stikke seg ut på tåpelig vis.

Nei, der tar du feil. Hele poenget med tåkelys er å lyse opp veien slik at man ser hvor man kjører, da nærlyset blir reflektert i tåka i mye større grad siden det sitter høyere på bilen og er konstruert for å lyse lenger. Er det så tett tåke at man må benytte tåkelys, er det heller ikke forsvarlig å kjøre i mer enn maks 20-30 km/t.

 

Hva du mener er et ikke-problem er irrelevant. Det er ganske godt dokumentert hva som skjer med øyet når lysmengden forandres.

 

Vel, da jeg kjørte i tett snedriv for et par dager siden, da så jeg hva som faktisk funket. Med fjernlys så du ikke en meter, det var med nærlys og tåkelys at sikten ble best.

Hvis det er det som funker best der og da, så ser jeg ikke problemet? Jeg opplever ikke andres bruk av tåkelys som problematisk, og det er de færreste som kjører rundt i "unormale"/lave biler her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se det står noe om høylys dag her:

Problemet (som egentlig er et ikke-problem) er bruk sammen med nærlys når forholdene ikke krever det, bare fordi det ser bedre ut.

 

Vel, da jeg kjørte i tett snedriv for et par dager siden, da så jeg hva som faktisk funket. Med fjernlys så du ikke en meter, det var med nærlys og tåkelys at sikten ble best.

Hvis det er det som funker best der og da, så ser jeg ikke problemet? Jeg opplever ikke andres bruk av tåkelys som problematisk, og det er de færreste som kjører rundt i "unormale"/lave biler her hvor jeg bor.

Og hvor fort kjørte du da? Tåkelys er for å kunne orientere seg om hvor veien er i svært saktegående hastighet. Andres bruk av tåkelys når det er mørkt er et problem, spesielt på våte veier. Hva du mener er problematisk er irrelevant, da du på ingen måte representerer hele befolkningen hva oppfatninger og meninger angår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, da jeg kjørte i tett snedriv for et par dager siden, da så jeg hva som faktisk funket. Med fjernlys så du ikke en meter, det var med nærlys og tåkelys at sikten ble best.

Hvis det er det som funker best der og da, så ser jeg ikke problemet? Jeg opplever ikke andres bruk av tåkelys som problematisk, og det er de færreste som kjører rundt i "unormale"/lave biler her hvor jeg bor.

Og hvor fort kjørte du da? Tåkelys er for å kunne orientere seg om hvor veien er i svært saktegående hastighet. Andres bruk av tåkelys når det er mørkt er et problem, spesielt på våte veier. Hva du mener er problematisk er irrelevant, da du på ingen måte representerer hele befolkningen hva oppfatninger og meninger angår.

 

For det første var veien ikke våt, så ingen gjenskinn fra lys der, for det andre brukte de fleste jeg møtte også kombinasjon tåkelys/nærlys. Trafikken gikk vel i 40-50km/t.

 

Dette forbudet er ikke akkurat noe som blir håndhevet av politiet, og når en kombinasjon i gitte tilfeller funker bra, so whats the biggie? Jeg ble ikke "blendet" av motgående som brukte tåkelys/nærlys, faktisk så tror jeg aldri at jeg har blitt det før heller. Syns enkelte xenon nærlys er mye værre..

 

Har vi truffet et ømt punkt, Jonas? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...