Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert veldig dumt spørsmål, men kan man foliere Panorama soltak med ppf? Mange biler er ikke å få uten glass i taket og jeg skulle helst droppet det. En ting er at jeg ikke ser nytten, men viktigere er det at forsikringsselskapet ikke vil svare på om det er regnet som en del av karosseriet eller om det går på glass forsikringen. Steinsprut kan potensielt dra opp forsikringspremien unødvendig med tanke på at jeg kjører mye motorvei.

Skrevet (endret)
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Sikkert veldig dumt spørsmål, men kan man foliere Panorama soltak med ppf? Mange biler er ikke å få uten glass i taket og jeg skulle helst droppet det. En ting er at jeg ikke ser nytten, men viktigere er det at forsikringsselskapet ikke vil svare på om det er regnet som en del av karosseriet eller om det går på glass forsikringen. Steinsprut kan potensielt dra opp forsikringspremien unødvendig med tanke på at jeg kjører mye motorvei.

Da ville jeg byttet forsikringsselskap, panoramataket på min bil er dekket på lik linje med frontruta (Dog med samme egenandel).

Endret av MiKA7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (17 timer siden):

Ein uvanlig godt timet kontrast fra techspot har ein litt annleis rangering ser eg.

https://www.techspot.com/news/110538-used-teslas-among-least-reliable-vehicles-us-but.html

Ankepunktet mot den første rangeringen var jo at den var fra USA, og derved ikke relevant for Europeiske forhold, så det må vel gjelde denne også...? 😏 

Endret av Hanhijnn
Skrevet

Listen fra Motor er jo ikke overraskende, men så bør vi kanskje fundere litt over hva det er den listen forteller oss. Er det pålitelighet? Verdi for pengene? God brukeropplevelse? Jeg har kraftige ankepunkter på alle de tre punktene på forskjellige bilmerker på toppen av den listen.

Bunnen av listen kan enkelt forklares med upålitelighet og dårlig oppfølging fra selskapet, men toppen av listen trenger ikke å bety pålitelighet og god oppfølging fra selskapet.

Skrevet

Eg mistenker forøvrig at fleste elbiler vil ha ein veldig robust kjerne. Fleste av klagene rundt elbilers pålitelighet vil ligge i ganske overfladiske problemer med bilen - dårlig elektronikk, dørhåndtak som er knotete, mykje "tullefeil", men sjølve drivsystemet og batteriet skal det ein del til for at det er alvorlig feil på etter kvart no.

Så i stor grad vil eg mistenke at det er forhandleres, verksteds oppførsel rundt disse problemene, tilgjengelighet av deler, osv, som vil gå spesielt mykje utover scoren deiras på fornøyelse og pålitelighet.

Skrevet

Kjerne er forøvrig en del av en elmotor, så jeg ble litt forvirret av innlegget ditt i et lite øyeblikk.

Ulempen er med elbiler er ikke nødvendigvis i elbilens natur, men at moderne biler lages i større grad med integrerte blackbox moduler som bare blir større og større. Ryker motoren så må du bytte motoren, ryker batteriet så må du bytte batteriet, ryker frontlykta så må du bytte hele frontlykta. Tesla vil til og med støype hele subframe som en enhet, så skulle du være uheldig å skli på glattisen i en fortauskant så kan du risikere å kondemnere hele bilen.

Skrevet

Etter det jeg husker er også gigapressdelene utformet slik at deler av disse kan fjernes og erstattes av nye. Initielt er det ett stykke, ja, men kunne også settes sammen av flere enkle deler.

Skrevet
trikola skrev (31 minutter siden):

Etter det jeg husker er også gigapressdelene utformet slik at deler av disse kan fjernes og erstattes av nye. Initielt er det ett stykke, ja, men kunne også settes sammen av flere enkle deler.

Det tar ikke vekk fra poenget mitt at det er store deler som er dyre og omfattende å erstatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...