Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har dagen som jeg har gruet meg til i 14 år kommet... Den trofaste Mazdaen og min første bil går ikke gjennom EU-kontrollen. 😭
Rust i fotbrønnen og manglende tilgang til løftebukk/sveiseapparat er den avgjørende faktoren (Totalt 9 kode-2 feil) at det ikke blir reparasjon utført av meg og jeg må bite i det sure eplet. 
Følgesvennen min vil rulle sine siste metere på veien 16. Juli og jeg ønsker at menigheten avholder 1-minutt stillhet denne dagen.
Etter stillheten vil det spilles "Flowers of the Forest" på sekkepipe, etterfulgt av kanonsalutt hos bilopphuggeren.

Så jeg ser litt på hvilken bil som skal være arvtaker, helst en arbeidsbil med god trekkraft på kroken 2.5t eller mer.
Har lekt litt med tanken om Mitsubishi Pajero eller lignende, men det kan være litt risikosport.
Budsjett har jeg ikke satt opp, men er interessert i å høre om hvilke biler kan være relevante til oppgaven, helt åpen for en brukbar shitbox :)

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Fantomtegningen said:

Da har dagen som jeg har gruet meg til i 14 år kommet... Den trofaste Mazdaen og min første bil går ikke gjennom EU-kontrollen. 😭
Rust i fotbrønnen og manglende tilgang til løftebukk/sveiseapparat er den avgjørende faktoren (Totalt 9 kode-2 feil) at det ikke blir reparasjon utført av meg og jeg må bite i det sure eplet. 
Følgesvennen min vil rulle sine siste metere på veien 16. Juli og jeg ønsker at menigheten avholder 1-minutt stillhet denne dagen.
Etter stillheten vil det spilles "Flowers of the Forest" på sekkepipe, etterfulgt av kanonsalutt hos bilopphuggeren.

Så jeg ser litt på hvilken bil som skal være arvtaker, helst en arbeidsbil med god trekkraft på kroken 2.5t eller mer.
Har lekt litt med tanken om Mitsubishi Pajero eller lignende, men det kan være litt risikosport.
Budsjett har jeg ikke satt opp, men er interessert i å høre om hvilke biler kan være relevante til oppgaven, helt åpen for en brukbar shitbox :)

Pajero er gode biler det. Gjerne litt mye motorstøy i kabinen eneste.

Hent deg en i NordNorge så slipper du en som er sundrusta.

  • Liker 3
Skrevet
Fantomtegningen skrev (2 timer siden):

Så jeg ser litt på hvilken bil som skal være arvtaker, helst en arbeidsbil med god trekkraft på kroken 2.5t eller mer.
Har lekt litt med tanken om Mitsubishi Pajero eller lignende, men det kan være litt risikosport.
Budsjett har jeg ikke satt opp, men er interessert i å høre om hvilke biler kan være relevante til oppgaven, helt åpen for en brukbar shitbox

Du må nesten gi oss litt mer krav for at det skal bli fornuftig.

Skrevet
2 hours ago, Sjørøver said:

Du må nesten gi oss litt mer krav for at det skal bli fornuftig.

Kravet er egentlig i bunn og grunn å kunne trekke 2.5t eller mer. Det og at det ikke er en rullende dødsfelle. 😛

Greit med sitteplasser bak, ikke nødvendig. 
Mulighet til å frakte litt lengre ting, type 1,5m i bagasjerom (legge ned bakseter hvis det er bakseter).
Pickups er jo tøffe, men de er svindyre som gjør at de blir langt dyrere enn SUV/Stasjonsvogn/Kombi.
Å kunne skru/fikse på den selv er jo absolutt et pluss.

Det kokes ned til en brukbar arbeidsbil med grei lastekapasitet, driftsikker er jo fint.

Skrevet
Fantomtegningen skrev (1 minutt siden):

Kravet er egentlig i bunn og grunn å kunne trekke 2.5t eller mer. Det og at det ikke er en rullende dødsfelle. 😛

Greit med sitteplasser bak, ikke nødvendig. 
Mulighet til å frakte litt lengre ting, type 1,5m i bagasjerom (legge ned bakseter hvis det er bakseter).
Pickups er jo tøffe, men de er svindyre som gjør at de blir langt dyrere enn SUV/Stasjonsvogn/Kombi.
Å kunne skru/fikse på den selv er jo absolutt et pluss.

Det kokes ned til en brukbar arbeidsbil med grei lastekapasitet, driftsikker er jo fint.

En kamerat av meg kjøpte en tiguan for å trekke hest med, regelmessig opp mot 3 tonn. han er veldig fornøyd med den. Det er god tilgang på rimelige deler, det finnes guider på alt og den bruker lite diesel. Bakdelen er jo at du kanskje må forholde deg til Møller.

Skrevet
30 minutes ago, Sjørøver said:

En kamerat av meg kjøpte en tiguan for å trekke hest med, regelmessig opp mot 3 tonn. han er veldig fornøyd med den. Det er god tilgang på rimelige deler, det finnes guider på alt og den bruker lite diesel. Bakdelen er jo at du kanskje må forholde deg til Møller.

Tiguan er absolutt et alternativ, takk for tips.
Er de forresten vanskelige å skru på? VW slår meg automatisk med upålitelighet, men Tiguan kan være et unntak.

Skrevet
Fantomtegningen skrev (30 minutter siden):

Tiguan er absolutt et alternativ, takk for tips.
Er de forresten vanskelige å skru på? VW slår meg automatisk med upålitelighet, men Tiguan kan være et unntak.

Det er tysk, så det blir trangt noen steder. Men det er noe som læres fort. comforten er god.

  • Liker 1
Skrevet
16 hours ago, Complexity said:

Pajero er gode biler det. Gjerne litt mye motorstøy i kabinen eneste.

Hent deg en i NordNorge så slipper du en som er sundrusta.

Har du noe kunnskap om Pajero? Leser at motoren, spesielt 1HZ er veldig god, mens ZD30 er god men ikke så god som 1HZ. Girboksen skal også være driftsikker. Disse skal lett klar 500.000km visstnok.
 

Tenker at 2008 modell eller nyere vil være mest relevant.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Fantomtegningen said:

Har du noe kunnskap om Pajero? Leser at motoren, spesielt 1HZ er veldig god, mens ZD30 er god men ikke så god som 1HZ. Girboksen skal også være driftsikker. Disse skal lett klar 500.000km visstnok.
 

Tenker at 2008 modell eller nyere vil være mest relevant.

Nææh ikke så veldig mye kunnskap annet enn at jeg har kjørt litt Pajero. Føles ut som en traktor og skikkelig arbeidshest til å dra båt og lignende.

Automatkassen på den jeg har kjørt slurer veldig. Kombinert med mye motorstøy blir man litt surrete i hodet eneste. Høyt forbruk må man og regne med..

God plass i motorrommet til å skru. Ikke så sinnsykt trangt å knotete som i VAG sine produkter.

Men vet at de ruster godt sør i landet (som alle biler) så hent deg en nordlig en.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg polerer biler for venner/bekjente iblant, denne var et særdeles hyggelig bekjentskap. 1993 Maserati Ghibli, optimalisert/overhalt motor  av Martin Schancke himself. Herlig bil hvor lite av det elektriske virker, ting skramler litt i overkant mye og alt føles uansett helt perfekt. Det adaptive understellet som denne kom med (i 1993!) er byttet ut imot E39 M5 fjør/dempere. Den har rundt 350 hk ifølge eier.

Forsøkte meg på en 1-stegs polering men i sola så jeg at det ikke var godkjent. Eier har overlatt bilen til meg over sommeren med beskjeden "dette er bruksbil, tut og kjør - henter den når jeg er hjemme fra Italia". 

image.thumb.png.e9cd78a36fe17e4b6b64924ebcb8e41d.png

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
On 6/25/2025 at 7:25 PM, Sjørøver said:

En kamerat av meg kjøpte en tiguan for å trekke hest med, regelmessig opp mot 3 tonn. han er veldig fornøyd med den. Det er god tilgang på rimelige deler, det finnes guider på alt og den bruker lite diesel. Bakdelen er jo at du kanskje må forholde deg til Møller.

Er ikke Tiguan stort sett godkjent med alt ca 2000 til 2500kg tilhenger da? 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...