Gå til innhold

Førsteinntrykk: Xbox One


Anbefalte innlegg

 

Er vel ikke så rart mange synes dette er morsomt og spennende? Det å sømløst gå fra å se på tv til å gå rett inn i et spill som står på pause å venter på deg ved kun å si navnet på spillet er en jævla kul opplevelse.

Jeg foretrekker faktisk å trykke på en knapp på fjernkontrollen. Jeg syns det er mer enn sømløst nok. Og det har jeg hatt i 20 år allerede. For meg er begeistringen for dette veldig rar. For eksempel i bilen, hvis jeg har hendene på rattet og det faktisk er en grunn til å styre mobiltelefonen med en talekommando, så ser jeg poenget. Hvis det ikke er en veldig god grunn til det, så syns jeg bare det blir en dyr gimmick, som jeg tipper folk kommer til å bli fort lei. Og folk oppdager kanskje til og med at det i mange situasjoner ikke egner seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke se bort i fra at talestyring kan bli en utbredt metode for å gi kommandoer til elektronisk utstyr i fremtiden, og mer enn en gimmick. Selv har jeg ikke helt gjort meg vandt med tanken, men noen ganger høres det veldig intuitivt ut. En ting jeg er veldig skeptisk til er om jeg eller andre snakker vanlig og at dette blir tatt opp som en kommando. Iallefall interessant at noen tør å satse på sånt, alt kan ikke appellere til alle.

Lenke til kommentar

 

Det er litt artig, men du blir fort lei er min erfaring, hadde stemmestyring på PCen en periode.

 

AtW

 

Det er godt mulig,men for tidlig til at jeg kan uttale meg om det helt enda. Så langt så er stemmestyring noe jeg bruker hver gang jeg bruker min XBO.

 

Jeg foretrekker faktisk å trykke på en knapp på fjernkontrollen. Jeg syns det er mer enn sømløst nok. Og det har jeg hatt i 20 år allerede. For meg er begeistringen for dette veldig rar. For eksempel i bilen, hvis jeg har hendene på rattet og det faktisk er en grunn til å styre mobiltelefonen med en talekommando, så ser jeg poenget. Hvis det ikke er en veldig god grunn til det, så syns jeg bare det blir en dyr gimmick, som jeg tipper folk kommer til å bli fort lei. Og folk oppdager kanskje til og med at det i mange situasjoner ikke egner seg i det hele tatt.

 

Husker alle som sa dem ikke trengte en trykkfølsom skjerm på telefonen sin, dem har hatt knapper i flere år og trenger ikke slikt. Og noen år etterpå så ler en av hele greia. Internett på telefonen? Nei slikt trenger jeg ikke der...tull å tøys.

 

Poff noen år etterpå så er en telefon ansett som en museumsgjenstand om en ikke er online.

 

Nå skal jeg ikke påstå at stemmestyring kommer til å følge fotspor. Men det er såpass bra at en skal absolutt ikke se bort ifra det altså.

 

Jeg bruker stemmestyring hver gang jeg bruker min XBO. I starten pga jeg synes det var kult, men nå bruker jeg det pga det er i mange tilfeller den raskeste måten å navigere rundt på.

Lenke til kommentar

Som sagt, vi får se, dette er ikke akkurat noe nytt. Det har ikke slått igjennom særlig på liknende applikasjoner før. Betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan gjøre det nå, men jeg deler ikke din optimisme. Ellers finner du bøtter med folk som spår feil, både for optimistisk og for pessimistisk om alt mulig rart, uten at det sier særlig mye hverken fra eller til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker faktisk å trykke på en knapp på fjernkontrollen. Jeg syns det er mer enn sømløst nok. Og det har jeg hatt i 20 år allerede. For meg er begeistringen for dette veldig rar. For eksempel i bilen, hvis jeg har hendene på rattet og det faktisk er en grunn til å styre mobiltelefonen med en talekommando, så ser jeg poenget. Hvis det ikke er en veldig god grunn til det, så syns jeg bare det blir en dyr gimmick, som jeg tipper folk kommer til å bli fort lei. Og folk oppdager kanskje til og med at det i mange situasjoner ikke egner seg i det hele tatt.

 

 

Stemmestyring kan man jo diskutere hvorvidt er praktisk eller ikke, så lenge det fungerer så tror jeg det er mange som kan ønske å ta dette i bruk, spesielt når Xbox One har muligheten til å fungere som en universalfjernkontroll i seg selv og dermed forenkle hverdagen for veldig mange der ute. Her i heimen er vi temmelig imponert over hvor godt stemmestyring fungerer, det er jo ingen selvfølge at slike løsninger forstår litt gebrokken norskengelsk uttale men det ser Xbox One og Kinect v2 til å ta på strak arm.

 

Nå har vi en perfekt fungerende universalløsning via Logitech Harmony Ultimate, men både jeg og samboer har begynt å bruke stemmestyring når vi skal gjøre helt enkle ting som å starte opp TV, da er det "Xbox On" også er TV, AV-receiver, Xbox One og dekoder oppe å kjøre på en, to, tre og vi slipper å fomle etter fjernkontrollen lengre. Det føles faktisk ganske så praktisk og intuitivt når det faktisk fungerer og det gjør det med Xbox One, utrolig nok.

 

 

Nå er det jo uansett ikke selve stemmestyringen for vår del som er det interessante, du ser jo tilsynelatende å fraskrive elegansen, mulighetene og potensiale til Xbox One ved å snakke ned stemmestyring. Men her er det jo mye mer enn bare stemmestyring som ligger bak, muligheten til å få en skreddersydd og integrert opplevelse på tvers av enheter i stua. For nå kan jeg se på Manchester United vs Liverpool og samtidig ha Internet Explorer snappet på siden med liveoppdatering av stilling og resultater fra andre kamper og det fungerer utrolig bra. Jeg kan hoppe fra å se på TV, til å se på YouTube, til å spille spill på 1, 2, 3. Tiden det tar å hoppe fra det ene til det andre går nærmest på sekundet og alt fortsetter nøyaktig der du var sist, du må ikke vente på at spillet ditt skal starte opp og laste inn på nytt eller noe som helst. Du kan gjøre flere ting på engang, når noen kommuniserer med meg på Skype så får jeg varslingen opp helt uavhengig om jeg spiller et spill, ser på YouTube eller ser på TV. Det er denne integrasjonen som er spennende og gir Xbox One temmelig stort potensiale, når Microsoft nå legger opp til at utviklere skal kunne skrive egne apps til Xbox One så vi fort ender opp med egen dedikert Plex.app osv så er det fantastiske muligheter og potensiale i programvaren her.

 

 

Det vi har gjort i stua tidligere har normalt vært; TV, YouTube, Film / Musikk og spilling. Dette har jo vært ganske så greit ved bruk av universalfjernkontroll, men her er det altså mye bytting og navigering mellom enheter da TV går via ADB 5720SX dekoder fra Canal Digital, YouTube går via Apple TV, film / musikk går via Apple TV og / eller PlayStation 3 og spilling gikk via Xbox 360. Så når vi skal gå fra det ene til det andre er vi avhengig av at den ene enheten skrur seg av, den andre på, vi må deretter navigere oss via den nye enhetene å få igang det vi er ute etter å gjøre.

 

Nå kan vi gjøre alt via Xbox One, vi kan hoppe fra TV, til YouTube, til film / musikk og spilling på sekundet, alt er integrerte igjennom samme systemet og beste av alt er når min samboer tar kontrolleren så blir hun automatisk logget inn med sin bruker (Kinect gjenkjenner deg og logger deg automatisk inn) og da har hun automatisk sine egne innlogging på Netflix, YouTube, Twitch, Skype og det hele. Tar jeg håndkontrolleren så logger den automatisk inn med min bruker, med mine innlogginger, alt på mer eller mindre sekundet.

 

 

Om du ikke klarer å se nytteverdien av dette og hvordan dette skaper en mye mer integrert og mer sømløs hverdag i stua så får det være din sak. Poenget er det at det ikke bare er snakk om stemmestyring, men så mye mye mer som du ser ut til å ha oversett totalt. Effektiv og velfungerende stemmestyring blir for oss bare toppen av kransekaka som vi benytter oss av når vi ikke ønsker å kave etter en fjernkontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte kan jeg få TV-hverdagen min via en HTPC? Og hvilken løsninger er det som lett lar meg snappe applikasjoner, navigere mellom ting på den måten jeg nevner via en HTPC på noen fornuftig måte fra sofakroken? Er jo ikke ute etter å sitte med mus + tastatur og det hele i stua, samtidig som jeg fremdeles ikke har sett noe oppegående operativsystem som vil la deg gjøre dette på en effektiv måte på TV-en i stua uten at jeg må kjøre dedikerte løsninger som XBMC osv men som da utelukker oppegående integrering mot noe annet enn det XBMC støtter og det blir jo stortsett kun film / musikk når alt kommer til stykke. Windows 8 / 8.1 begynner vell å nærme seg noe men er jo ikke helt der kan man trygt si.

Lenke til kommentar

På hvilken måte kan jeg få TV-hverdagen min via en HTPC? Og hvilken løsninger er det som lett lar meg snappe applikasjoner, navigere mellom ting på den måten jeg nevner via en HTPC på noen fornuftig måte fra sofakroken? Er jo ikke ute etter å sitte med mus + tastatur og det hele i stua, samtidig som jeg fremdeles ikke har sett noe oppegående operativsystem som vil la deg gjøre dette på en effektiv måte på TV-en i stua uten at jeg må kjøre dedikerte løsninger som XBMC osv men som da utelukker oppegående integrering mot noe annet enn det XBMC støtter og det blir jo stortsett kun film / musikk når alt kommer til stykke. Windows 8 / 8.1 begynner vell å nærme seg noe men er jo ikke helt der kan man trygt si.

 

Javel? Det finnes jo mange frontends som støtter TV og spill rett fra frontenden, stemmekommandoer er ikke noe problem å få inn, eller styring fra tablet, mobil, normal fjernkontroll/whatever I tillegg har man en mengde muligheter man ikke har med en konsoll. Når jeg fyrer opp en film så settes automatisk refresh til 24p på PCen, TV-en settes til movie-mode, gardiner går ned og lyset dempes. Windows 8 har lite med dette å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

At den bråker i standby er jo helt latterlig, og en ganske vesentlig feil. Tror også denne stemmestyringen er noe man raskt blir lei.

 

AtW

 

"På egenhånd lager Xbox One nemlig overraskende lite lyd, med viftestøy kun merkbart når man setter en disk i drevet, men også da er den svært stillegående. Lyden som enn måtte være der blir lett overdøvet av det som måtte foregå på skjermen."

 

Det står ikke her at den bråker, å bråke og å lage litt lyd er to forskjellige ting.. Quote: "svært stillegående, lite lyd, lett overdøvet"

 

Ganske normalt at optiske drev lager litt støy når man putter inn en disk. Men dette vil da bli lett overhørt ved bruk av tv-lyd, høytalere eller headset.

 

Stemmestyring er heller ikke nødvendig å bruke, men kan være greit å bruke hvis f.eks. man kommer inn i et rom, så kan man slå på Xboxen for man setter seg ned.

 

Virker ikke som om du liker Xbox One..

Lenke til kommentar

"På egenhånd lager Xbox One nemlig overraskende lite lyd, med viftestøy kun merkbart når man setter en disk i drevet, men også da er den svært stillegående. Lyden som enn måtte være der blir lett overdøvet av det som måtte foregå på skjermen."

 

Det står ikke her at den bråker, å bråke og å lage litt lyd er to forskjellige ting.. Quote: "svært stillegående, lite lyd, lett overdøvet"

 

Ganske normalt at optiske drev lager litt støy når man putter inn en disk. Men dette vil da bli lett overhørt ved bruk av tv-lyd, høytalere eller headset.

 

Stemmestyring er heller ikke nødvendig å bruke, men kan være greit å bruke hvis f.eks. man kommer inn i et rom, så kan man slå på Xboxen for man setter seg ned.

 

Virker ikke som om du liker Xbox One..

 

Hos meg er det ikke høy lyd til enhver tid i stua, spesielt ikke når noe står i standby.

 

Jeg skjønner selvfølgelig at man ikke må bruke stemmestyring, poenget er at det ikke er noen særlig stor fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...