Gå til innhold

Hvordan fungerer diettgodtgjørelse etter statens regulativ ift. skatt?


Nedward

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt i en privat bedrift og har hatt en del reiseoppdrag igjennom årene som har gått der jeg har fått diettpenger etter statens regulativ/satser. Har jo hele tiden trodd at disse kommer med i ligningen, men ved en gjennomgang av eldre selvangivelser så ser jeg at en tidligere arbeidsgiver har rapportert (noe av) disse inn under kode 155-A (trekkpliktig godtgjørelse til reise og kost) og sannsynligvis resten under kode 111-A (lønn).

Dette innebærer at jeg må skatte av diettgodtgjørelsen.

Nåværende arbeidsgiver har kjørt absolutt alt jeg har mottatt av diettpenger under kode 111-A.

 

Så kommer spørsmålet mitt. Er det ikke meningen at hele eller deler av dietten skal være skattefri? Eller er det jeg som missforstår begrepet ikke trekkpliktig, eller er det slik at det kun er statsansatte som slipper skatt på dette?

 

Jeg kommer i alle fall fram til at det skal under koder i 600-serien, og at jeg følgelig ikke skal betale skatt av disse pengene.

 

Jeg fant forøvrig følgende på Altinn.no. https://www.altinn.no/nn/Starte-og-drive-bedrift/Dagleg-drift/Arbeidsforhold/Lonn/Reiseutgifter/Diettnattillegg/?epslanguage=nn-NO

 


 

I utgangspunktet står arbeidsgjevar og arbeidstakar fritt til å avtale kva som blir godtgjort for diett og nattillegg på tenestereiser og andre reiser i samband med utføringa av arbeidet. Statens reiseregulativ er ein særavtale som gjeld statstilsette, men og andre offentlege og private bedrifter vel ofte å følgje dette regulativet.

Dersom det blir utbetalt godtgjersle for kost og losji ved tenestereise, i samsvar med staten sitt reiseregulativ og skattereglane, er godtgjerslene normalt trekkfrie. Diettgodtgjersla er delt i to, dagdiett og døgndiett. Du kan ikkje krevje begge deler på ei og same reise.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er litt oversikt over satser og hva som det skal trekkes skatt for og hva som er fritt.

 

http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Kunngjoringer/Skattetrekket-i-2013/

 

Og mer i lignings ABC

 

http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/L/?mainchapter=56339&chapter=56382#x56382

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Jeg har lest de sidene du linker til, men blir ikke helt klok. Jeg ser at det står følgende i Skattebetalingsforskriften:

 


 

§ 5-6-12. Regulativ- og tariffbestemte godtgjørelser, godtgjørelser etter Skattedirektoratets forskuddssatser og legitimasjonskrav

 

(1) Utgiftsgodtgjørelse til kost til arbeidstaker som av hensyn til sitt arbeid må bo utenfor sitt hjem, herunder ved tjenestereiser med overnatting, er i sin helhet fritatt for forskuddstrekk når:
a) arbeidstakere har bodd på hotell og kostgodtgjørelsen
- er utbetalt i samsvar med bestemmer i statens reiseregulativ (særavtale) eller tariffavtale,
- ikke overstiger Skattedirektoratets forskuddssatser, og
- følger legitimasjonskravene i tredje ledd, eller

Legitimasjonskravene i tredje ledd er oppfylt, men Statens satser er jo høyere enn Skattedirektoratets forskuddssatser. Det høres ikke riktig ut at jeg skal skatte av hele beløpet hvis det er høyere en forskudssatsen.

Lenke til kommentar

Reglene følger av Lønns-ABC, se kapittel 10, og Lignings-ABCs kapittel om merkostnader - kost ved reiser/fravær fra hjemmet uten overnatting. Det stemmer at kostgodtgjørelse (utgiftsdekning) etter statens satser ikke er trekkpliktig, men det betyr ikke at de ikke er skattepliktige. Det er to forskjellige regelsett: trekkplikt avgjør om arbeidsgiver skal trekke deg i skatt for beløpet, mens skatteplikt avgjør om du til syvende og sist må betale skatt på beløpet under ligningen.

 

Beløp som utbetales i samsvar med Skattedirektoratets satser (statens satser) er som regel ikke skattepliktige når de utbetales i samsvar med statens regulativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...