Gå til innhold

Bør du velge PlayStation 4 eller Xbox One?


Anbefalte innlegg

Jeg ble kanskje også noe skuffet over MS etter avdukingen, men mest fordi at de gikk tilbake på det de hadde planlagt, som jeg faktisk ikke tror hadde vært så ille, men faktisk ganske bra når man visste hva det gikk i og fikk prøvd selv (men det er en annen diskusjon).. :)

 

Prinsipper er lov å ha! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på de to konsollene ser ut til å bli helt minimal, så valget burde vell stå på hvilke eksklusive spill og funksjoner konsollen tilby som interesserer deg mest. Og detaljer som hvilket håndkontroller osv som du foretrekker. Folk som forsøker å fremlegge dette som at det ene valget er overleget det andre kan ta seg en bolle, her er det så liten forskjell i praksis at det er kun smak og behag som avgjør hvilket konsoll som blir det rette valget for hver enkelt.

 

For min del så foretrekker jeg Xbox One håndkontrolleren, jeg syntes Kinect v2.0 er veldig interessant da jeg har hatt det mye morsomt med Kinect til Xbox 360 og jeg har en samboer som er veldig glad i spill som Kinect Sports, Dance Central osv så det vil jo være temmelig egoistisk å ignorere hennes ønsker og preferanser fullstendig da mange av de rett og slett ikke vil tilfredsstilles av an PlayStation 4.

 

 

Så for min del er valget ganske åpenbart, det blir Xbox One også blir det trolig en PlayStation 4 etterhvert når prisen går ned og de eksklusive titlene begynner å dukke opp. Per i dag er spillene som Sony tilby veldig skralt, noe av det kjedeligste jeg kan huske fra en konsolllansering på lenge, vil ikke si at Microsoft sin er fantastisk den heller men er hakket bedre enn hva Sony tilbyr per i dag.

 

Hvor relevant er det å sammenlikne "per i dag"? Xboxen er jo ikke ute engang per i dag? Det mest relevante er vel å sammenlikne PS4 sitt bibliotek når Xboxen faktisk kommer?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Smaken er som baken osv...

Egentlig ikke. Med mindre du liker spill som får anmeldelser på rundt 70% (killzone) og 55% (Knack).

 

Det er de eneste ekslusive spillene på PS4 lanseringen bortsett fra noen indie spill også.

 

Og kvartid blei 55% og 74% dårleg score? Kjøper du bare spel med score 80% og høgare?

 

Kjem diverre til å sjå samme scores for nokre av xbox spela. Ryse er visst like gøy å spele som å slå inn eit telefon nummer. For all del om du lika å slå inn telefon nummer så skal eg ikkje stoppe deg. Dead rising 3 slit ein del med framerate om vi skal tru digital foundry, dupper til tider ned i 20 fps. Blir nokk bare killer instinct og forza på meg neste år.

Lenke til kommentar

Og kvartid blei 55% og 74% dårleg score? Kjøper du bare spel med score 80% og høgare?

 

Kjem diverre til å sjå samme scores for nokre av xbox spela. Ryse er visst like gøy å spele som å slå inn eit telefon nummer. For all del om du lika å slå inn telefon nummer så skal eg ikkje stoppe deg. Dead rising 3 slit ein del med framerate om vi skal tru digital foundry, dupper til tider ned i 20 fps. Blir nokk bare killer instinct og forza på meg neste år.

 

Personlig gjør jeg stort sett bare det, det er tusenvis av spill på plattformen jeg benytter mest. Utallige å velge mellom selv om man kun velger 80+

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Personlig gjør jeg stort sett bare det, det er tusenvis av spill på plattformen jeg benytter mest. Utallige å velge mellom selv om man kun velger 80+

 

AtW

 

Greit om man kun velger 80+ score for spill man kjøper, men etter 25+ år med gaming så har jeg lært at man ikke skal se seg blind på score fra anmeldere. Det er mange AAA+ titler med 90+ score opp gjennom årene som jeg synes er drittdårlige spill, og like mange med middels til lav score jeg synes er knallgode.

 

Poenget er at alle har forskjellig smak, også anmeldere. Killzone scorer alt fra 90+ ned til 50+, Knack har generelt fått dårlig score fra pressen (men jeg synes fortsatt det ser bra ut og kommer til å skaffe det).

 

Nå vet vi ikke hva ekslusive Xbone spill får av karakterer, men Ryse virker ikke altfor lovende ifølge mange som har testet det på nettet. Som nevnt lengre ovenfra så er det så som så med Dead rising med elendig framerate. Forza får sikkert topp score per default, personlig synes jeg GT serien er bedre. Når jeg ser på launch titler så frister PS4 mer tross at dem ikke får topp score.

 

Hvis man kun skaffer seg spill utelukkende basert på score fra pressen, så går man glipp av mange perler :)

 

Smaken er som baken...

Lenke til kommentar

Stemmer sikkert, jeg går sikkert glipp av noen perler, men jeg gidder ikke å dra meg igjennom masse middelmådighet for å støtte på en perle en gang i blant, rekker ikke alle spill uansett, perlene som ligger blant spill med god kritikk er mer enn nok.

 

AtW

 

Du trenger ikke å gå gjennom masse middelmådighet for å finne en perle, men istedet bruke egen erfaring av hvilke spill du liker opp mot hva anmeldere skriver (ikke score). Personlig har jeg brent meg mer på hype og toppscore fra pressen enn jeg har brent meg på såkalte "middelmådigheter" ;)

 

Men det kan godt være at din smak er 100% i synk med pressen, og da er det bare å følge karakterene dem gir.

Lenke til kommentar

Vi har jo hatt flere perler bare det siste året som har vært konsolleksklusive som etter min mening har gjort det verdt å eie en konsoll ene og alene. De jeg kommer på i farta er Journey (som har bydd på den beste spillopplevelsen jeg har hatt på mange, mange år), Ni No Kuni, The Last of Us med flere. Går vi litt tilbake i tid så har vi jo hatt bunnsolid serier som God of War, Uncharted med flere som har vært konsolleksklusive, og det har vært serier som Halo, Gears of War og andre som ikke har vært helt i min bane men som mange ser på som kjempe gode spill som man ikke burde være foruten.

 

Samt endel spill bare gjør seg bedre på konsoll, som det meste av bilspill, sportsspill også har man for min del noen veldig eksklusive og unike spill med Kinect som du hvertfall kan glemme på PC. Er PC-gamer selv og spiller brorparten av spillene mine på PC, men jeg kan samtidig helt klart se verdien i konsoll og det er derfor jeg stortsett alltid ender opp med de forskjellige konsollene før eller senere for å få oppleve de eksklusive spillene, samt nyte bil og sportsspill fra sofaen og rett på TV-en da det rett og slett gjør seg mye bedre enn det gjør via PC om du spør meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slettes ikke alle PC-spill som fungerer så alt for bra ved bruk av håndkontroll, og en PC i stereobenken er uansett uaktuelt da det er alt for kronglete i bruk, spesielt for samboer og jeg mister jo fremdeles alle de eksklusive titlene, mulighet for Kinect osv samtidig som en PC hvor jeg skulle kunne forsikre meg om oppegående og stabil ytelse over tid vil koste endel kroner.

 

Når det gjelder sportsspill som blant annet FIFA så har det ofte en annen spillmotor på konsoll enn på PC hvorav førstnevnte faktisk er å foretrekke så det er også en ulempe, ta FIFA 14 til PC og FIFA 14 til Xbox One så finner du ikke den nye "next-gen" spillmotoren i PC-versjonen som derfor vil ha dårligere simulering, fysikk og grafikk sammenlignet med Xbox One versjonen. Skal slike spill spilles på nett så spiller brorparten via Xbox Live eller PlayStation Network og det er noe med hvor raskt, enkelt og effektivt det er å slenge seg i sofaen med fire venner og dra i gang litt artige spill kontra å rigge opp det tilsvarende via en HTPC / stue-PC.

Lenke til kommentar

Slettes ikke alle PC-spill som fungerer så alt for bra ved bruk av håndkontroll, og en PC i stereobenken er uansett uaktuelt da det er alt for kronglete i bruk, spesielt for samboer og jeg mister jo fremdeles alle de eksklusive titlene, mulighet for Kinect osv samtidig som en PC hvor jeg skulle kunne forsikre meg om oppegående og stabil ytelse over tid vil koste endel kroner.

 

Når det gjelder sportsspill som blant annet FIFA så har det ofte en annen spillmotor på konsoll enn på PC hvorav førstnevnte faktisk er å foretrekke så det er også en ulempe, ta FIFA 14 til PC og FIFA 14 til Xbox One så finner du ikke den nye "next-gen" spillmotoren i PC-versjonen som derfor vil ha dårligere simulering, fysikk og grafikk sammenlignet med Xbox One versjonen. Skal slike spill spilles på nett så spiller brorparten via Xbox Live eller PlayStation Network og det er noe med hvor raskt, enkelt og effektivt det er å slenge seg i sofaen med fire venner og dra i gang litt artige spill kontra å rigge opp det tilsvarende via en HTPC / stue-PC.

 

I disse tider støtter alle moderne spill av denne typen håndkontroll helt fint ut av boksen, og det er ikke mer kronglete i bruk. (og det er forsåvidt vesentlig flere eksklusive titler, men det er uansett ett greit argument det, alle spill finnes ikke på alle plattformer, jeg kjøper bare ikke argumentet med at man ikke kan sitte i sofaen å spill PC), ytelse på konsollnivå koster ikke særlig mye, og alt annet til boksen er billigere.

 

Eller må man ikke "rigge opp" PCen mer enn en gang. (kincect komemr vel forøvrig også til PC?)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Klart det koster mer med en HTPC, en Xbox One koster jo bare 3990kr og det skal godt gjøres å bygge en HTPC med tilsvarende stabil og god ytelse som det en Xbox One med sine spill kan garantere deg. Mens en PlayStation 4 starter vell nede på 3500kr? For her må man jo ta med i betraktningen hvor mye bedre optimalisert og bedre spill på konsoll kjører kontra en PC utifra spesifikasjonene til maskinvaren. Det er ikke sånn at bare fordi skjermkortet i en PlayStation 4 tilsvarer noe ala HD 7850 så kan du gå utifra at en HTPC med et HD 7850 skjermkort vil gi deg tilsvarende ytelse og opplevelse.

 

At du har masse eksklusive titler til PC er greit nok, men så har jeg jo en PC stående i et annet rom for nettopp PC-spilling og det er (hvertfall for min egen del) snakk om at en konsoll er et supplement som gir meg tilgang til eksklusive konsolltitler og skal være en rask, enkelt og effektiv måte å få spilt spill på TV-en i stua kontra det å spille spill på "gutterommet".

 

Og selv om det ryktest at Kinect skal komme til PC i en eller annen form så sier det jo seg selv at 99% av titlene vil være til Xbox One som tross alt bundlet med Kinect, hvor mange PC-utviklere tror du vil bry seg om eller utnytte Kinect 2.0 på noen oppegående måte når det trolig kun vil være en lite promille av alle PC-spillere der ute som faktisk kommer til å eie og benytte seg av Kinect på PC?

 

 

Og det å si at en stue-PC / HTPC ikke er mer avansert og mer kronglete å forholde seg til kontra en Xbox One eller PlayStation 4 er rett og slett tullete. Xbox One og PlayStation 4 leveres begge med lukkede systemer som har et eneste formål og det er å levere underholdning til TV på en mest mulig effektiv måte. Det eneste du må forholde deg til når det gjelder oppdateringer og vedlikehold er systemoppdateringer som du uansett kan velge at skal legge sin inn automatisk og disse kommer type en til to ganger i halvåret, kontra en HTPC hvor du har Windows oppdateringer, driveroppdateringer, oppdatering av programvare, du har problematikk som virus og annet skitvare, BIOS, du har feilsøking av enkelt komponenter om noe skulle feile osv osv..

 

Det er fremdeles en god del spill der ute som ikke kommer med noen umiddelbar god støtte for håndkontroller så du må kanskje belage deg på å sette opp og mappe knapper og det hele for hånd. Du må forholde deg til tweaking av innstillinger i de diverse spillene for å klare å få en god kombinasjon av visuell kvalitet og ytelse med mer..

 

 

Og når det gjelder brukervennlighet med tanke på diverse familiemedlemmer, samboer osv så vil jo de aller aller fleste være langt mer komfortable med å forholde seg til en spillkonsoll og navigering på denne kontra en stue-PC / HTPC.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Klart det koster mer med en HTPC, en Xbox One koster jo bare 3990kr og det skal godt gjøres å bygge en HTPC med tilsvarende stabil og god ytelse som det en Xbox One med sine spill kan garantere deg. Mens en PlayStation 4 starter vell nede på 3500kr? For her må man jo ta med i betraktningen hvor mye bedre optimalisert og bedre spill på konsoll kjører kontra en PC utifra spesifikasjonene til maskinvaren. Det er ikke sånn at bare fordi skjermkortet i en PlayStation 4 tilsvarer noe ala HD 7850 så kan du gå utifra at en HTPC med et HD 7850 skjermkort vil gi deg tilsvarende ytelse og opplevelse.

 

At du har masse eksklusive titler til PC er greit nok, men så har jeg jo en PC stående i et annet rom for nettopp PC-spilling og det er (hvertfall for min egen del) snakk om at en konsoll er et supplement som gir meg tilgang til eksklusive konsolltitler og skal være en rask, enkelt og effektiv måte å få spilt spill på TV-en i stua kontra det å spille spill på "gutterommet".

 

Og selv om det ryktest at Kinect skal komme til PC i en eller annen form så sier det jo seg selv at 99% av titlene vil være til Xbox One som tross alt bundlet med Kinect, hvor mange PC-utviklere tror du vil bry seg om eller utnytte Kinect 2.0 på noen oppegående måte når det trolig kun vil være en lite promille av alle PC-spillere der ute som faktisk kommer til å eie og benytte seg av Kinect på PC?

 

 

Og det å si at en stue-PC / HTPC ikke er mer avansert og mer kronglete å forholde seg til kontra en Xbox One eller PlayStation 4 er rett og slett tullete. Xbox One og PlayStation 4 leveres begge med lukkede systemer som har et eneste formål og det er å levere underholdning til TV på en mest mulig effektiv måte. Det eneste du må forholde deg til når det gjelder oppdateringer og vedlikehold er systemoppdateringer som du uansett kan velge at skal legge sin inn automatisk og disse kommer type en til to ganger i halvåret, kontra en HTPC hvor du har Windows oppdateringer, driveroppdateringer, oppdatering av programvare, du har problematikk som virus og annet skitvare, BIOS, du har feilsøking av enkelt komponenter om noe skulle feile osv osv..

 

Det er fremdeles en god del spill der ute som ikke kommer med noen umiddelbar god støtte for håndkontroller så du må kanskje belage deg på å sette opp og mappe knapper og det hele for hånd. Du må forholde deg til tweaking av innstillinger i de diverse spillene for å klare å få en god kombinasjon av visuell kvalitet og ytelse med mer..

 

 

Og når det gjelder brukervennlighet med tanke på diverse familiemedlemmer, samboer osv så vil jo de aller aller fleste være langt mer komfortable med å forholde seg til en spillkonsoll og navigering på denne kontra en stue-PC / HTPC.

 

Som sagt, alt annet koster mer, det er ikke så mange spill man skal kjøpe før den prisforskjellen er spist opp (eller tilbehør), eller onlinespilling osv...

 

Vi får se, Xbox er en middels PC med ett annet OS, kan godt hende multiplattformtitler like gjerne støtter kinect på PC.

 

Alt med oppdateringer kan settes opp automatisk, og ting som bios-oppdateringer hører til sjeldenhetene, det er sjeldent nødvendig. Ellers kan du fint kjøpe en ferdig PC om du vil, altså om du ikke vil feilsøke komponenter. Og det med feil er ett argument imot konsoller. Se på feilraten, den er ikke lav.

 

Har du noen eksempler på moderne spill av typen du nevnte som ikke støtter håndkontroll?

 

Hva får deg til å si det? Mange Front-ends til PC er vesentlig enklere å navigere enn oppsettet på en spillkonsoll. Det er forsåvidt sant at det tar mer tid å sette opp, men mere tungvindt i bruk? Der er jeg ikke enig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Har du noen eksempler på moderne spill av typen du nevnte som ikke støtter håndkontroll?

 

Det har du både etterlyst og fått ganske mange ganger nå. Jeg kan forsåvidt gi deg samme svaret som jeg har gitt tidligere, med eksempler i spill jeg selv har spilt i det siste.

 

De fleste "konsollaktige" spill støtter håndkontroller in-game nå, det stemmer. Mange mangler imidlertid støtte i menyer (Fallout 3, New Vegas, Skyrim, Chivalry, Dear Esther), enkelte andre viser fortsatt til tastaturprompts in-game (Chivalry), noen krever manuell mapping (nyutgivelsen av Final Fantasy VII), og enkelte har ikke støtte i det hele tatt (The Witcher, Torchlight, Amnesia, Mass Effect). Evoland ble lansert uten støtte, og dette ble først implementert i en oppdatering etter voldsom etterspørsel. Dark Souls beholder musepekeren midt på skjermen til man går inn og fjerner den manuelt.

 

Som jeg har sagt noen ganger tidligere, situasjonen er utvilsomt mye bedre enn den har vært bare for få år siden, men la oss ikke lure oss selv til å tro at problemet er helt løst.

Lenke til kommentar

 

Det har du både etterlyst og fått ganske mange ganger nå. Jeg kan forsåvidt gi deg samme svaret som jeg har gitt tidligere, med eksempler i spill jeg selv har spilt i det siste.

 

De fleste "konsollaktige" spill støtter håndkontroller in-game nå, det stemmer. Mange mangler imidlertid støtte i menyer (Fallout 3, New Vegas, Skyrim, Chivalry, Dear Esther), enkelte andre viser fortsatt til tastaturprompts in-game (Chivalry), noen krever manuell mapping (nyutgivelsen av Final Fantasy VII), og enkelte har ikke støtte i det hele tatt (The Witcher, Torchlight, Amnesia, Mass Effect). Evoland ble lansert uten støtte, og dette ble først implementert i en oppdatering etter voldsom etterspørsel. Dark Souls beholder musepekeren midt på skjermen til man går inn og fjerner den manuelt.

 

Som jeg har sagt noen ganger tidligere, situasjonen er utvilsomt mye bedre enn den har vært bare for få år siden, men la oss ikke lure oss selv til å tro at problemet er helt løst.

Ingen av eksemplene dine er bilspill eller sportspill, som Ramguy snakket om, jeg siktet til når jeg svarte på hans linnlegg og spurte om "den type spill".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Egentlig ikke. Med mindre du liker spill som får anmeldelser på rundt 70% (killzone) og 55% (Knack).

 

Det er de eneste ekslusive spillene på PS4 lanseringen bortsett fra noen indie spill også.

Metacritic scores er noe dritt som bransjen burde begynne å se bort i fra. Nekter å tro at Knack som faktisk har ganske grei omtale før lansering, fortjener 1/10 fordi det er litt kjedelig for enkelte anmeldere.

 

Tenker med avsky tilbake på når ZeniMax nektet utvikler Obsidian bonus fordi de ente opp med 79/100 istedet for 80/100 i metascore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...