Gå til innhold

Nå skal film- og musikkbransjen ta norske nettpirater


Anbefalte innlegg

 

Det var jo lobbybransjen som tok initiativet. Disse påvirker de største partiene først, siden det er enklest og mest effektivt. Når småpartiene, både på venstresiden og på høyresiden er i mot, er det delvis fordi lobbyistene ikke har brydd seg med å "vise dem veien".

 

Skal man påvirke noe i Norge, er det viktigste å presentere sin sak godt for Arbeiderpartiet og Høyre, for disse to utgjør nesten alltid et reelt flertall.

 

I hvor stor grad er våre politikere kjøpte og betalte da :green: ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

 

Godt spørsmål.

 

 

Du blir utlevert til USA. Og der har de også dødsstraff, og hvem vet hvor syke i hode disse hevnlystne amerikanerne kan bli. Hengning neste?

 

Og du må bruke masse penger på advokater av typen "Brynjar Meling (en av krekars advokater) for å hale ut utleveringen. Dvs. at du kan leve noen mnd. eller år lengre."

 

Dødstraff fordi man lastet ned en film gratis? wow...

Lenke til kommentar

For noe tull, det er dem som laste opp ting til tpb som burde få politi på døra, jeg skal da for fanken meg ikke ha purken på døra mi fordi jeg har brukt tpb! har brukt det i årevis jeg, da må de isåfall arrestere halve jordkloden siden milliarder av mennesker har brukt det minst en gang...

 

De kan ikke arrestere noe du har gjort før loven tredde i kraft (var vel i juli, om jeg husker rett). Det du gjør etter denne tiden, kan du straffes for. I USA er gjerne straff fengsel, men i Norge er det nok bøter som sikkert til dels samsvarer med tapt inntekt.

 

Hvis du tror at du kan bare fortsette, på grunn av at mange gjør det, er dette ditt valg. Men jeg tror ikke du kan basere ditt forsvar på at alle gjør det, dette gjør det ikke lovlig av den grunn.

Lenke til kommentar

Siden det var en stund siden sist prøvde jeg akkurat Netflix, både norsk og amerkansk, igjen. Skuffende utvalg!

 

Et par eksempler bare:

- Ingen episoder av siste sesong How I Met Your Mother

- Kun to sesonger med American Chopper

- "Friends" er ikke tilgjengelig

- "American Graffiti" er ikke tilgjengelig, bare oppfølgeren "More American Graffiti"

 

Edit: Hvordan er det med private trackere? Like lett å bli tatt der som i bukta?

Endret av Eivinde
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

De kan ikke arrestere noe du har gjort før loven tredde i kraft (var vel i juli, om jeg husker rett). Det du gjør etter denne tiden, kan du straffes for. I USA er gjerne straff fengsel, men i Norge er det nok bøter som sikkert til dels samsvarer med tapt inntekt.

 

Hvis du tror at du kan bare fortsette, på grunn av at mange gjør det, er dette ditt valg. Men jeg tror ikke du kan basere ditt forsvar på at alle gjør det, dette gjør det ikke lovlig av den grunn.

Har lastet ned derfra en eller to ganger etter juli men bruker ikke det nå lenger ihvertfall, og du burde ta å lese igjennom andre kommentarene før du kommenterer slik du ville sett at jeg har allerede sluttet å bruke tpb...

Lenke til kommentar

 

I hvor stor grad er våre politikere kjøpte og betalte da :green: ?

 

Trenger ikke kjøpe og betale politikere for å påvirke dem. Du trenger bare å få til å presentere ditt budskap bedre enn dine motstandere. Det er både lurere og mer effektivt enn å drive å kjøpe dem. Skal du kjøpe dem så må du betale hver politiker for hver sak. Klarer du å få dem til å dele ditt syn, varer det gjennom mange saker i mange år.

 

Jeg sier ikke at det ikke finnes kjøpte og betalte politikere, men lobbyister er mye flinkere enn som så.

Lenke til kommentar

De kan ikke arrestere noe du har gjort før loven tredde i kraft (var vel i juli, om jeg husker rett). Det du gjør etter denne tiden, kan du straffes for. I USA er gjerne straff fengsel, men i Norge er det nok bøter som sikkert til dels samsvarer med tapt inntekt.

 

Hvis du tror at du kan bare fortsette, på grunn av at mange gjør det, er dette ditt valg. Men jeg tror ikke du kan basere ditt forsvar på at alle gjør det, dette gjør det ikke lovlig av den grunn.

 

Igjen, det har ikke noe å si for denne saken når loven tredde i kraft. Loven gjorde ikke fildeling ulovlig. Fildelingshandlingen var like ulovlig å laste ned før denne loven tredde i kraft. Derimot tror jeg loven kan ha gjort strømming uten lokal lagring ulovlig(?)

 

Det som har noe å si her er når Simonsen har lov å logge trafikkdata fra. Det er altså i følge denne saken 30 dager etter de gir varsel. Så de kan ikke gjøre noe enda i noen dager. Selv om lovendringene kom tidligere i år, så er altså datoen for selve varslet til datatilsynet viktig.

 

Kan da uansett ikke være aktuelt å arrestere noen for fildeling. Da må du nok minst ha lastet opp en norsk film eller hatt en sentral fildelingshub eller noe. Og det er på et helt annet nivå av kriminalitet, spør du meg.

Lenke til kommentar

Det er bare en ting for bransjen å gjøre, og det er å endre på rettighetsinfrastrukturen. De kan ikke vente 1 år++ etter kinopremieren før de selger rettighetene til ikke-PPV tjenester.

 

Mitt forslag: Kinopremiere

1-2 måneder etterpå så selger de streamerettighetene samt slipper filmen/serien på DVD / BluRay. Og TV-visningsrettighetene kan de selge et par måneder etter streamerettighetene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Syns det er teit de behandler opp og nedlastere som kriminelle, de er jo bare vanlige mennesker som ikke har råda til å kjøpe film/musikk eller spillet så de laster det ned og dem som laster opp gjør jo det fordi dem er snille og vil at vi skal ha muligheten til å laste ned gratis

Lenke til kommentar

 

Hva hvis man f.eks har studentbynett. Skal dem da slå inn døra på alle hyblene i blokka for å finne ut hvor pcen som har lastet ned ulovlig materiale står?

 

Jeg regner med at din ip i selve nettet er statisk å de vet nøykatig hvor den ipen befinner seg i studentbyen. De har vel lagret MAC-id'en din attmed tildelt ip i server. MAC-id er ditt nettverkskort sin "fingerprint".

Bare å forandre MAC adressen :dremel: problem solved !

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Straff dem som laster opp! Ikke dem som laster ned. Lastet ned vanvittig mye musikk før men synes kvaliteten er så ymse. Det samme gjelder egentlig spotify. Kvaliteten er kanskje bra nok for hvermannsen. Kjøpt musikk digitalt som også er ganske laber kvalitet.

Hvorfor straffe dem som bruker tid av sitt liv til å brenne film/spill og musikk til internet slik vi kan laste dem ned gratis? de er jo snille som gjør det

Lenke til kommentar

Lurer på om det funker å kjappe seg å kjøpe de filmene man har lastet ned idet man får brev om søksmål? "Nei, du, jeg eier disse lovlig jeg! :innocent: "

For software vil det faktisk virke, der er det lisensen og ikke plata som er viktig.

 

 

Er ikke den som regel hardkodet inn i en hardware-del som f.eks. nettverkskortet?

Mac adressen kan vanligvis endres, på routere kan den altid endres på de jeg har vært borte i.

 

Men mac adressen er temmelig meningsløs dersom du ikke måtte oppgi den.

Asdl, fiber og kabel knytter pålogging til lokalisasjon. Levradør logger hvilken ip dit persjonelige modem får.

Samme for moblit bredbånd. Generelt er nettverk der du ikke får ekstern ip trygge dersom eieren ikke logger ulovelig mye.

Piratjegerene får bare ip til eier og han har ikke lov til å ha disse mengene med interne trafikkdata.

 

Dette er relevant da det er mange som deler trådløse nett.

Lenke til kommentar

Hvordan skal dette håndheves? Dersom noen har logget nedlasting av ulovlig innhold fra en IP addresse og fått navnet på eier av IP addressen, hva skjer videre? Er loggen i seg selv bevis nok, eller må politiet beslaglegge de nedlastede filene? Dersom beslaglegging er nødvendig blir det en svært vanskelig oppgave for politiet, fordi innholdet kan være borte eller kryptert. Det samme gjelder for direkte streaming av ulovlig innhold. Selve innholdet blir umiddelbart borte. Politiet må i såfall ta streamingen på "fersken". Er loggen i seg selv bevis nok? Juridisk sett vil jeg tro er det svært tvilsomt da denne enkelt kan forfalskes av innsamler, som i prinsippet kan være enhver som har varslet at de ønsker å logge trafikk. Synspunkter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...