Gå til innhold

Nå skal film- og musikkbransjen ta norske nettpirater


Anbefalte innlegg

"De fleste BitTorrent-programmer fungerer slik at med en gang du har lastet ned en fil, sjalter programmet deg automatisk over til å «seede» denne.

 

Hvis du dermed setter en film til nedlasting på kvelden, og lar den stå over natten, kan du altså ha drevet ulovlig opplasting av materiale i timesvis."

 

Så det dere sier er at om du er rask til å avslutte nedlastingen når den er ferdig, gitt at du bruker BitTorrent, så er det greit?

 

Still maks opplastingshastighet i BitTorrent til 0. Problem solved?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får håpe de ikke blir like ille som i enkelte tilfeller i USA der de noen ganger ikke har samarbeidet så bra med politiet, og selv har dukket opp på døra.

Helt sykt at datatilsynet lar hvem som helst overvåke norske ip-adresser.

 

Rød-grønn regjering åpnet for dette. Datatilsynet kan ikke stoppe det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"De fleste BitTorrent-programmer fungerer slik at med en gang du har lastet ned en fil, sjalter programmet deg automatisk over til å «seede» denne.

 

Hvis du dermed setter en film til nedlasting på kvelden, og lar den stå over natten, kan du altså ha drevet ulovlig opplasting av materiale i timesvis."

 

Så det dere sier er at om du er rask til å avslutte nedlastingen når den er ferdig, gitt at du bruker BitTorrent, så er det greit?

 

Still maks opplastingshastighet i BitTorrent til 0. Problem solved?

Eller ikke.

 

Dem ser at du er kobla opp mot torrenten uten at du laster opp.

 

VPN er tingen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er at det er ingen problem å jakte på pirater tidligere.

Ja du måtte søke om å få samle ip adresser, men regner med at denne søknaden ble invilget om du var en seriøs aktør.

 

Så hva har endret seg? At du nå slipper å søke?

Eller noe annet og mer betydningsfult?

Leste at et advokat byrå hadde tilatelse fra 2006 til 2011 da de mistet denne tilatelsen.

 

Tror selv at bransjen er redd for å starte en storjakt da den har flere ulemper.

1 gjør dem upopulære.

2 masse bomskudd eller sansynlige bomskudd, de spesielt morsome som døve som laster ned musikk kommer på forsidene og skaper mer 1)

 

Avhenger også hvordan retssystemet hanterer dette, det vil være i piratenes interesse å få dette som straffesaker og ikke som private søksmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Så du mener man skal arrestere langern....men ikke han som sørger for at langern har en jobb? Sto fremst i køen du....

Jeg skal da ikke bli arrestert bare fordi jeg har brukt pirate bay, det er helt vanlig og alle gjør det, foreldre, tanter, bestemødre, små barn osv, må arrestere halve jorden da, som sagt så har jeg ikke gjort noe ulovlig dermed skal jeg ikke ha noe straff, er dem som laster opp som må bli arrestert slik at da kan ikke noen laste det ned lenger...

Lenke til kommentar

Får håpe de ikke blir like ille som i enkelte tilfeller i USA der de noen ganger ikke har samarbeidet så bra med politiet, og selv har dukket opp på døra.

Helt sykt at datatilsynet lar hvem som helst overvåke norske ip-adresser.

 

De "overvåker" ikke noe mer enn du og jeg kunne gjort med riktig programvare. Alt de gjør er å skrive ned IP-adressene. Et ekstra privilegium er derimot at de kan få ISP til å oppgi hvem som sitter på en IP adresse

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker godt både Spotify og Netflix, men har droppet Netflix fordi det tar evigheter før filmer blir tilgjengelig. Spotify følger en modell der sangene blir tilgjengelig omtrent med en gang, derfor har jeg heller ikke hatt behovet for å laste ned musikk på evigheter (ihvertfall ikke siden Spotify kom). Dessverre har ikke filmbransjen innsett at dette er måten å gjøre det på, og Netflix faller da igjennom for flere. For de som nå vil stille spørsmålet "må du ha filmene med en gang de kommer ut?", så er svaret enkelt, JA. Misforstå meg rett. Jeg snakker om når filmene kommer til butikk, ikke kino. De fleste klarer å vente til filmene kommer i butikken, og jeg er ihvertfall ikke ute etter å ødelegge for kinoopplevelsen.

Grunnen til at undertegnede laster ned filmer (og i tillegg kjøper) er ganske enkelt, tilgjengelighet!

 

VPN til USA så får du større utvalg. Har ikke brukt det selv men har ikke apple eller canal digital videoleie/kjøpetjenester der filmer er raskt tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Underholdningsbransjen har hatt en urettferdig konkurranse fra pirater i over 10 år. I denne perioden har tingene forbedret seg masse for forbrukere med hensyn til pris, og kvalitene på TV, film og musikk ser ganske stabil ut. Så hvorfor virket ikke markedskreftene før vi fikk pirater?

 

En grunn er at selskapene er et kartell, som kan tyne artistene og forbrukerne på hver sin side, uavhengig av hverandre. De har en posisjon, avtaler og reklame som gjør det vanskelig for uavhengige konkurrenter. Hvis de nå klarer å slå ned på piratvirksomhet blir det interessant å se om de kan gå tilbake til da en CD kostet 200 kr., med alle nye medier som er tilgjengelige. Forhåpentligvis får man et mer direkte marked, men litt av verdien til underholdning er at det er en felles kulturell referanse, noe som er vanskelig hvis det finnes tusener av små artister

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Får håpe de ikke blir like ille som i enkelte tilfeller i USA der de noen ganger ikke har samarbeidet så bra med politiet, og selv har dukket opp på døra.

Helt sykt at datatilsynet lar hvem som helst overvåke norske ip-adresser.

 

De "overvåker" ikke noe mer enn du og jeg kunne gjort med riktig programvare. Alt de gjør er å skrive ned IP-adressene. Et ekstra privilegium er derimot at de kan få ISP til å oppgi hvem som sitter på en IP adresse

En dag flyttet det en ny nabo inn i blokken ved siden av deg. Han banket på døra å spurte om han kunne få låne en skje med sukker. Den andre dagen banket han også på døra, da ville han låne 1/2 kilo sukker. Den tredje dagen banket det på døren igjen, å lurte på om du hadde nokk sukker til din egen spritproduksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal da ikke bli arrestert bare fordi jeg har brukt pirate bay, det er helt vanlig og alle gjør det, foreldre, tanter, bestemødre, små barn osv, må arrestere halve jorden da, som sagt så har jeg ikke gjort noe ulovlig dermed skal jeg ikke ha noe straff, er dem som laster opp som må bli arrestert slik at da kan ikke noen laste det ned lenger...

 

Det kommer helt på hva man bruker TPB til. Såfremt du ikke laster ned ulovlig materiale er du jo safe, men om du laster ned piratkopiert materiale er det ikke akkurat noen nyhet at dette ikke er lov. Dvs, det aller meste av filmer, serier, musikk, spill, programmer og annet som befinner seg på bukta. Tidligere var det riktignok slik at nedlaster ikke kunne tas for dette, men nå gjelden loven både for opplaster og nedlaster. Begge bryter altså loven.

 

"Alle gjør det" er dessverre ikke et gyldig motargument. "Alle" kjører for fort også, men det hjelper lite om man blir stoppet i fartskontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil fortsette å støtte indie-artister o.l. men hvis store selskapene nå skal drive med overvåking, blir jeg å stoppe å kjøpe kommersielle filmer, tv-serier etc. (bruker ca 12000 i året på dette vanligvis) og kun satse på nedlasting (kr 0 i året). Eneste unntak er Spotify, som er en god tjeneste, eneste problemet er at de gir alt for mye til de store selskapene og alt for lite til de mindre artistene (ikke baserer utbetalingen på avspillinger som de burde ha gjort).

Endret av Nator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

hjelper lite om man blir stoppet i fartskontroll.

 

Ikke tenk kortsiktig. Tenker du langsiktig så ser du hvor langt de kan gå for å foreta overvåkning av adresser. En gang i fremtiden kan dette her ende opp i overvåkning pga politiske synspunkter, ytringsfrihet osv. Å "beste av alt" er at alle kan gjøre det... Snakker vi om et sunt personværn da? Greit at man "bare" får småinformasjon nå, men alle ting i livet starter i det små. Dessuten kan slik informasjon pusles sammen til noe mye større dersom man har tid, penger og energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er snakk om de som laster opp tror jeg ikke de mener folk som seeder etter å ha lastet ned, men folk som lager innholdet (f.eks. ripper fra en bluray) og laster det opp første gang.

 

Naturligvis mener det også folk som seeder etter å ha lastet ned. Det er ulovelig å laste ned sånt matriale. Det er ulovelig å dele det også. Seeding = deling. Eneste er at du havner like bak i arrestkøen hvor de større aktørene sitter, de som legger ut i byrjan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...