Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har hatt store problemer med lag/rubberbanding i CS de siste månedene. Får beskjed av Telenor hver eneste gang jeg ringer at det ikke er noe feil med linjen, men jeg pinger nesten hver eneste dag. Det er ikke choke eller loss og ofte er ikke pingen noe særlig høyere enn 100-150ms (Kan være den spiker for fort til at net_graph'en får oppdatert seg.) men det er helt uspillbart. Varer ofte i opp mot 2 timer og det hjelper som oftest ikke å restarte modemet. Når jeg lagger måler jeg av og til 0.5mb eller mindre i upload eller download istedenfor 15/2 som er min egentlige hastighet. Men bare up eller down, ikke begge samtidig. Noen som klarer å tolke informasjonen ruteren gir? Dette ble målt under en av de "bedre" ping spiksene jeg har hatt den siste uken. http://i.cubeupload.com/5P68nJ.png

 

Kjører 1.00(AAJX.10)

Ble byttet til AAJX.10 fra AAJX.9 for litt under 2 dager siden, men det virker ikke som det har hjulpet.

 

============================================================================
    VDSL Training Status:   Showtime
                    Mode:   VDSL2 Annex B
            VDSL Profile:   Profile 17a
            Traffic Type:   PTM Mode
             Link Uptime:   1 day: 0 hour: 24 minutes
============================================================================
       VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:      2.234 Mbps       15.523 Mbps
    Actual Net Data Rate:      2.176 Mbps       15.476 Mbps
          Trellis Coding:         ON                ON
              SNR Margin:       10.6 dB            6.5 dB
            Actual Delay:          0 ms              0 ms
          Transmit Power:        6.2 dBm          14.5 dBm
           Receive Power:      -10.5 dBm         -14.1 dBm
              Actual INP:        0.0 symbols       0.0 symbols
       Total Attenuation:       16.8 dB           28.6 dB
Attainable Net Data Rate:      3.909 Mbps       16.036 Mbps
============================================================================
      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3
  Line Attenuation(dB):  8.2    50.1     N/A     N/A    28.8    65.4    102.3   
Signal Attenuation(dB):  8.2    49.8     N/A     N/A    28.6     N/A     N/A   
        SNR Margin(dB): 10.5    10.6     N/A     N/A     6.5     N/A     N/A   
   Transmit Power(dBm):- 2.4     5.6     N/A     N/A    14.5     N/A     N/A   
============================================================================
 
            VDSL Counters
 
           Downstream        Upstream
Since Link time = 24 min 19 sec
FEC: 0 0
CRC: 317 0
ES: 291 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Latest 15 minutes time = 10 min 11 sec
FEC: 0 0
CRC: 2 0
ES: 2 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC: 0 0
CRC: 2 0
ES: 2 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Latest 1 day time = 25 min 11 sec
FEC: 0 0
CRC: 4 0
ES: 4 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Previous 1 day time = 24 hours 0 sec
FEC: 0 0
CRC: 313 0
ES: 287 0
SES: 0 0
UAS: 51 51
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Total time = 1 days 25 min 11 sec
FEC: 0 0
CRC: 317 0
ES: 291 0
SES: 0 0
UAS: 51 51
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
============================================================================
Endret av sKratchy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke alle innstillingene som standard på dette modemet, du kan jukse til deg noen mer med å ta backup av konfigurasjonen (laste ned filen og redigere den)

 

se bilde: http://link.jepb.no/SbTv

 

Her ser du at "TelenorRemoteadmin" har flere rettigheter en "admin" så kopier de rettighetene til admin, lagre og last opp så får du litt mer å leke i. Ser også at det kjøres noen linux kommandoer i toppen disse kan kanskje "hackes" for mer tilgang til linuxen i bakgrunnen. 

 

Se mer config + callback funksjon til telenor: 

 

http://link.jepb.no/SbH7

Hei og takk for nyttig informasjon! 

Jeg strever med denne ruteren og vet ikke det jeg bør gjøre for å ta backup slik at etter det prøve å bytte litt SIP for å få min voip telefoni (voipdiscount) i ruteren. Men det er ikke til og med en opsjon til at jeg tar backup her...

Om det er noen som kan svare på hvordan jeg kunne gjøre det med denne ruteren for å koble den med voipdiscount og sin SIP ( https://www.voipdiscount.com/sip) vil jeg være veldig takknemlig!!!

Jeg ser frem til å høre fra dere

Min ruter er Zyxel p8072n 

Mvh Yiannis

Lenke til kommentar

Linja de er ganske bra, du har knapt noen bitfeil på linja (riktignok har vi bare litt over en dag med data her siden du har restartet modemet, men likevel) så problemet ligger ikke mellom DSLAM og CPE. Hva som skjer mellom DSLAM og internett er det bare Telenor som kan svare på. Uansett ligger problemet på Lag 2 eller høyere. Men når du bare har 1 Mbps download så er det jo noe veldig rart, hva sier Telenor til det?

 

Modemet viser jo tilnærmet real-time hvor mye data som går over lina di. Har du sjekket at du ikke har noe trafikk på linja der som du ikke er klar over?

Lenke til kommentar

Installerte AAJX.10 i går, som har mange nye funksjoner (se readme-filen). En ting som jeg ikke får til å funke er IPv6, dette virket fint på 09. Jeg har fiber fra Altibox, som kjører IPv6BR, og har hussentralen i bridge mode. Dette må settes opp manuelt på 8702, men når jeg gjør det med nyeste versjon får jeg ikke forbindelse på IPv6. Noen som har prøvd dette?

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg har nå tatt en titt på Readme-en til AAJX.10 - og kan med glede se at loaklt backup/restore nå er kommet med igjen. Hurra.

Men at de har fjernet Mac-filter syntes jeg er beklagelig. Hvorfor skulle det være nødvendig?

Er veldig nyttig tilleggs-sikkerhet med å klarere Mac-adresser.

Lurer på hva som er begrunnelsen for å ta vekk Mac-filtrering...

 

x skritt frem og y skritt tilbake. Vennligs plasser 2 og 1 på rett plass... :)

 

Lenke til kommentar

Installerte AAJX.10 i går, som har mange nye funksjoner (se readme-filen). En ting som jeg ikke får til å funke er IPv6, dette virket fint på 09. Jeg har fiber fra Altibox, som kjører IPv6BR, og har hussentralen i bridge mode. Dette må settes opp manuelt på 8702, men når jeg gjør det med nyeste versjon får jeg ikke forbindelse på IPv6. Noen som har prøvd dette?

ipv6 igjennom Telenor gikk automtisk på .10, samme som på .9. Eneste jeg har endret er DNS (Google DNS på ipv4 og ipv6). Var noe tull med det tilbake da jeg kjørte .9 (instillingene låste seg og verdier var tomme, løste seg med en reset).

Lenke til kommentar

Linja de er ganske bra, du har knapt noen bitfeil på linja (riktignok har vi bare litt over en dag med data her siden du har restartet modemet, men likevel) så problemet ligger ikke mellom DSLAM og CPE. Hva som skjer mellom DSLAM og internett er det bare Telenor som kan svare på. Uansett ligger problemet på Lag 2 eller høyere. Men når du bare har 1 Mbps download så er det jo noe veldig rart, hva sier Telenor til det?

 

Modemet viser jo tilnærmet real-time hvor mye data som går over lina di. Har du sjekket at du ikke har noe trafikk på linja der som du ikke er klar over?

Takk for svar! Modemet gikk i stykker i går, mest sannsynlig lynnedslag. Det klarte ikke å koble seg til Internet, men jeg kunne logge inn og koble meg på trådløsen osv. Fikk nytt i dag, har ikke fått brukt det lenge nok til å se om det har fikset ustabiliteten, men får mye bedre hastighet med dette. (60%~ bedre download speed, får det jeg faktisk skal ha nå.) Så kanskje modemet jeg hadde før rett og slett bare var defekt? Denne jeg har nå kjører AAJX.6, men når det kjører så fint så ser jeg ingen grunn til å oppgradere firmware.

Lenke til kommentar

AAJX.6 har jeg svæt dårlig erfaring med. AAJX.5 er nærmeste som er brukbar, men tror ikke den funker på 8702 med nyeste HW (som sikkert er den du har fått). AAJX.09 er stabil og fin, den har jeg kjørt lenge, og har ikke opplevd problemer med den.

 

Oppgraderte til .10 her om dagen, men da funker ikke IPv6BR, men for de som har Telenor eller CD, som ikke har xBR, funker IPv6 fint.

 

Edit: My bad. Ser jeg hadde satt opp WAN-delen av IPv6 BR, men hadde glemt å sette opp prefix for IPv6-adresser på LAN/WLAN. Nå funker det fint!

Endret av zanta
Lenke til kommentar

AAJX.6 har jeg svæt dårlig erfaring med. AAJX.5 er nærmeste som er brukbar, men tror ikke den funker på 8702 med nyeste HW (som sikkert er den du har fått). AAJX.09 er stabil og fin, den har jeg kjørt lenge, og har ikke opplevd problemer med den.

 

Oppgraderte til .10 her om dagen, men da funker ikke IPv6BR, men for de som har Telenor eller CD, som ikke har xBR, funker IPv6 fint.

Skal se hvordan det kjører. Vist det ikke gir meg problemer de neste dagene så følger jeg sitatet: "If it ain't broke, don't fix it."

Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden .6 kom, så jeg husker ikke feilene jeg opplevde, men mulig det var på denne at WiFi kuttet ut etter noen dager.

 

Edit: Husket feil. leste meg litt bakover i tråden nå. Det var på .7 at wifi døde. Husker ikke hva det var på .6 sånn i farten, men gjorde 2-3 forsøk med den før jeg gikk tilbake til 5. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Har ikke lest meg opp på det, men tror det er en kvasi-IPv6 der v6 pakkes inn i IPv4-pakker.

 

Her er info fra altibox: https://www.altibox.no/privat/internett/ipv6

 

Fant litt mer her:

 

What is a tunnel?

A tunnel is a technique often used to transport one protocol over another one. For example, it is used by ADSL to transport PPP over ATM (a common technique for several Internet residential subscribers).

In the realm of IPv6, tunnels are used to transport:

  • IPv6 packets over IPv4 network: then IPv4-only Internet users can reach the IPv6 Internet;
  • IPv4 packets over IPv6 network: then IPv6-only Internet users can reach the IPv4 Internet.

 

What is specific to 6RD tunnels?

6RD tunnels have been designed by the IETF as RFC 5969 to be deployed within an ISP access network and by the ISP itself to transport IPv6 over a legacy IPv4 access network. As the tunnel is confined with a single ISP, it is therefore managed in such a way to provide performances as good in IPv6 as in IPv4 (except perhaps for the largest packet size, a.k.a. MTU).

In short, a 6RD tunnel provides you with native IPv6 connectivity.

 

How did we detect a 6RD tunnel?

During the tests, we collect your IPv4 and IPv6 addresses. If at least 16 bits of your IPv4 address are embedded in your IPv6 prefix, then we assume that you are using a 6RD tunnel.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg klarer ikke finne fram til AAJX.6? Av en eller annen grunn så har modemet oppdatert seg selv til AAJX.9 og hentet med seg alle problemene jeg hadde før i samme slengen. Ned hastigheten min er også gått tilbake så nå er den lavere enn jeg skal ha, igjen. Kjenner jeg begynner å bli relativt mettet av Telenor, har mer problemer med linjen og modemet hver uke enn jeg hadde på ett gjennomsnittlig år med Canal Digital internet/TV pakke...

 

Finner det meste av firmware (stup.telenor.net/firmwares/cpe-zyxel-p8702n), men AAJX.6 er ikke å finne?

 

Edit: Siden modemet kommer med AAJX.6, er det mulig å kjøre en "hard reset" for å slette alt og gå tilbake til AAJX.6? Vist ja, hvordan?

Endret av sKratchy
Lenke til kommentar

Husker det nå: nyeste HW i 8702 krever 6 eller over, men 6 hadde så mye bugs at den ble trukket. Jeg har best erfaring med 5 (har gammel HW), 9 og 10. Jeg tar alltid reset to factory defaults før og etter oppgradering (og ev nedgradering) av SW.

Jeg har hatt minst problemer med 6, alle andre har gitt meg rubberbanding og plutselige lag-spikes som er helt forferdelige. (Det skal dog sies at jeg kun fikk testet AAJX.6 i et par dager.) Vi snakker 400-800ms som ikke går vekk av å skru modemet av og på. Jeg lurer forresten litt på om det var Telenor som skrudde opp hastigheten min etter jeg klaget for å så skru det ned igjen. Er det vanlig prosedyre hos Telenor?

 

Er det noen som har erfaring med NextGenTel? De er den eneste aktøren utenom Telenor som tilbyr internet til min bolig og de lover litt høyere hastighet. Kanskje modemet de gir meg fungerer bedre? Noe må jeg gjøre. Når Telenor klarer å gjøre hobbyen min om til ett irritasjonsmoment så føler jeg ikke at de er verdt pengene.

Endret av sKratchy
Lenke til kommentar

 

Husker det nå: nyeste HW i 8702 krever 6 eller over, men 6 hadde så mye bugs at den ble trukket. Jeg har best erfaring med 5 (har gammel HW), 9 og 10. Jeg tar alltid reset to factory defaults før og etter oppgradering (og ev nedgradering) av SW.

Jeg har hatt minst problemer med 6, alle andre har gitt meg rubberbanding og plutselige lag-spikes som er helt forferdelige. (Det skal dog sies at jeg kun fikk testet AAJX.6 i et par dager.) Vi snakker 400-800ms som ikke går vekk av å skru modemet av og på. Jeg lurer forresten litt på om det var Telenor som skrudde opp hastigheten min etter jeg klaget for å så skru det ned igjen. Er det vanlig prosedyre hos Telenor?

 

Er det noen som har erfaring med NextGenTel? De er den eneste aktøren utenom Telenor som tilbyr internet til min bolig og de lover litt høyere hastighet. Kanskje modemet de gir meg fungerer bedre? Noe må jeg gjøre. Når Telenor klarer å gjøre hobbyen min om til ett irritasjonsmoment så føler jeg ikke at de er verdt pengene.

 

Nei det gjorde de ikke, men linjen kan justere seg automatisk.

 

Nextgentel er ett søppel selskap, så lykke til.

Lenke til kommentar

 

 

Husker det nå: nyeste HW i 8702 krever 6 eller over, men 6 hadde så mye bugs at den ble trukket. Jeg har best erfaring med 5 (har gammel HW), 9 og 10. Jeg tar alltid reset to factory defaults før og etter oppgradering (og ev nedgradering) av SW.

Jeg har hatt minst problemer med 6, alle andre har gitt meg rubberbanding og plutselige lag-spikes som er helt forferdelige. (Det skal dog sies at jeg kun fikk testet AAJX.6 i et par dager.) Vi snakker 400-800ms som ikke går vekk av å skru modemet av og på. Jeg lurer forresten litt på om det var Telenor som skrudde opp hastigheten min etter jeg klaget for å så skru det ned igjen. Er det vanlig prosedyre hos Telenor?

 

Er det noen som har erfaring med NextGenTel? De er den eneste aktøren utenom Telenor som tilbyr internet til min bolig og de lover litt høyere hastighet. Kanskje modemet de gir meg fungerer bedre? Noe må jeg gjøre. Når Telenor klarer å gjøre hobbyen min om til ett irritasjonsmoment så føler jeg ikke at de er verdt pengene.

 

Nei det gjorde de ikke, men linjen kan justere seg automatisk.

 

Nextgentel er ett søppel selskap, så lykke til.

 

Å? Det var litt kort oppsummert. Kan du utdype hvorfor?

 

Tenker jeg skal ringe BKK og høre om de kan ligge fiber inn til huset. Hørte at de i gaten noen hundre meter ovenfor har fiber så er jeg heldig så går linjene rett utenfor huset. Sorry for litt off-topic prat, prøver å veie mulighetene.

Endret av sKratchy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...