Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til bil i prisklassen 200k-275k


henrikwl

Anbefalte innlegg

Nå synger Saab'en min på siste verset, og det er på tide å skrote den. Jeg er dermed nødt til å ha meg en ny bil, og jeg tenkte å gå for noe "litt skikkelig" denne gangen.

 

Jeg hadde opprinnelig planlagt å gå for en Audi, men nå har det seg slik at det av diverse grunner ikke er innen økonomisk rekkevidde i øyeblikket, så da får jeg innstille meg på noe annet.

 

Jeg tenkte en maks 2-3 år gammel bil, i prisklassen 200k-275k. Hvilke biler er gode kjøp under disse forutsetninger? Jeg har kikket litt på Skoda og Volkswagen ("billig-Audi"), og har funnet noen kjekke eksemplarer men jeg tenkte å forhøre meg litt blant folket her. Skoda, Volkswagen og Audi er, så vidt jeg har forstått, bare billig-, standard- og luksusvarianter av samme bilen, så sånn sett føler jeg meg "safe" med å gå for en av disse. Skoda blir også omtalt som "mye bil for pengene", og jeg ser jo at de har mye snadderutstyr.

 

Fransk og asiatisk kjenner jeg ikke veldig mye til. Er det ting her også jeg bør vurdere? Tips og vink? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde holdt meg unna fransk, når du er lei alle blinkende/lysende dingser er det ikke mye spennende igjen. 3 år gammel peugeot og renault var skuffende.

 

Du bør vel holde deg unna premium i den prisklassen. Du sier lite om størrelse, motor, behov for 4x4 osv...

Tenker at du vil få mye for pengene med en Kia sportage om du trenger en høyere bil. Golf er supersafe for mindre biler. Skoda har mye bil for pengene ja, men jeg er vel ikke imponert over at den siste Octaviaen vi tok ut for firmaet for 2-3 måneder siden allerede har vært inne på verkstedet to ganger.

 

Ford har bra modeller med de siste Mondeo, men igjen litt mye bling synes mange. Volvo V50 er også bra safe, og litt gøyere om du styrer utenom Drive-serien (109hk sirupsmotor).

Lenke til kommentar

Alle tre år gamle bilmodeller er så avanserte at de har eksemplarer med feil. "Ikke kjøp fransk" eller "japsebiler er feilfrie" er myter som burde vært gravlagt for lenge siden. Det står Bosch på elektronikken uansett hvor bilen er laget ;)

 

Kjøp noe som har det utstyret du ønsker deg, som du sitter godt i og som er ok å kjøre, og ikke minst - som har et bra verksted du stoler på.

 

Hvis du likte Saaben vil sannsynligvis en del tyske varianter være litt i stiveste laget for deg, jeg har aldri opplevd så lite kjøreglede som i en Audi A4 med S-line-understell på litt dårlige bygdeveier i England. Skjønner at mange synes det er en fin bil, men den er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar

som Pop skriver, hva skal du med den? har du familie? hvor gammel er i såfall barna? har du mange barn? skal fruen kjøre den? er 4X4 ønskelig eller et must? diesel/bensin? mest motorvei eller blir det mer etter landevei? hund? hvilken aktiviteter bedriver du med, tenker da på om du skal ha med ski, sykkel, kano osv.?

drar du mye på tilhenger? høy/lav bil? mye motor?

 

om du setter deg opp noen preferaser på hva du skal bruke bilen til vil det være enklere for deg å lete etter den rette bilen.

 

så i utgangspunktet vil det være vanskelig å anbefale deg noe mtp. det som du har som kriterier i denne tråden.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser jo at det er litt glissent med kriterier.

 

Det er bare jeg og kona, foreløpig. Barn er nok noen år unna enda, så å ha en bil tilrettelagt for barnefamilier er ikke et must. Vi ser allikevel for oss at stasjonsvogn er ønskelig, da vi reiser en del på bilferier og er generelt glad i å ha god plass å få med seg ting på.

 

4x4 er ikke et must, diesel/bensin spiller ingen rolle, vi bor i relativt urbant strøk og dermed blir det mest køkjøring men har altså gjerne et par turer i året hvor vi kjører over landet (bor på Vestlandet, slektsbesøk på Østlandet). Kona skal i gang med å ta lappen, så i øvelseskjøringsøyemed er det gjerne greit med manuellgir – ellers ville jeg hatt automatgir pga komfort. Drar ikke mye på tilhenger, men igjen: greit å ha muligheten, men ikke et absolutt krav.

 

Edit: vi har heller ikke dyr, eller planer om å skaffe oss det.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser jo at det er litt glissent med kriterier.

 

Det er bare jeg og kona, foreløpig. Barn er nok noen år unna enda, så å ha en bil tilrettelagt for barnefamilier er ikke et must. Vi ser allikevel for oss at stasjonsvogn er ønskelig, da vi reiser en del på bilferier og er generelt glad i å ha god plass å få med seg ting på.

 

4x4 er ikke et must, diesel/bensin spiller ingen rolle, vi bor i relativt urbant strøk og dermed blir det mest køkjøring men har altså gjerne et par turer i året hvor vi kjører over landet (bor på Vestlandet, slektsbesøk på Østlandet). Kona skal i gang med å ta lappen, så i øvelseskjøringsøyemed er det gjerne greit med manuellgir – ellers ville jeg hatt automatgir pga komfort. Drar ikke mye på tilhenger, men igjen: greit å ha muligheten, men ikke et absolutt krav.

 

Edit: vi har heller ikke dyr, eller planer om å skaffe oss det.

 

Jeg vil foreslå en ny Kia Ceed/Hyundai i30... gir 7 års garanti og er en av de merkene man får absolutt mest for pengene. Man kommer nok godt under 275 000 kr for godt utstyrte versjoner...

Lenke til kommentar

 

Når du allerede er VAG frelst så vil jeg foreslå at du kan kjøpe litt med følelsene.

 

Ut fra dine innlegg så ser jeg ikke helt hvilken bil du kunne tenke deg. Skal du ha mest for pengene er nok utvilsomt en ny eller nesten-ny Skoda Octavia et veldig safe valg. Og det er som du sier en grei bil som man kan få med en del utstyr som er helt greit.

 

Om du vil ha noe som spiller litt mer på følelsene og kan vekke litt premiumfølelsen så har du den nye Audi A3. Brorparten til denne blir jo Golf. Golf 7 er egentlig en veldig grei bil standard, men den er ikke kjempe mye billigere enn A3. A3 er også et mer spennende valg enn en Golf som "alle har". Begge disse to er utrolig praktiske og er biler man lett kan beholde selv om det skulle komme en unge eller to i løpet av årene, da det er veldig mye plass, men selvfølgelig ikke en bil du kan legge ned setene og kjøpe et lite kjøkken på IKEA med. Og når du kjører mye i by og ikke skal bruke bilen ekstremt mye eller til pendling vil jeg råde deg til å kjøpe en hatchback, og gjerne bensinbil, gjerne 1,4 TSI med turbo.

 

Ser Ford er foreslått her. Ikke kjøp Ford om du planlegger å eie den lenger enn garantitiden.

Lenke til kommentar

Det er flere Subaru modeller fra 2009-2011 som ligger i din prisklasse, som for eksempel Impreza'en bytrollet linker til over. Denne har dog ikke 4WD som står i annonsen med AWD (permanent). Kjører selv Subaru Forester med lik 2.0 turbodiesel som yter 150hk og 350nm hvis jeg husker riktig. Forester'en kostet i underkant av 300k og bruker i snitt 7.2L/100km som er greit for en større SUV. Stor plass i bilen og kan dra 2000kg bremset henger.

Lenke til kommentar

Når du allerede er VAG frelst så vil jeg foreslå at du kan kjøpe litt med følelsene.

 

Ut fra dine innlegg så ser jeg ikke helt hvilken bil du kunne tenke deg. Skal du ha mest for pengene er nok utvilsomt en ny eller nesten-ny Skoda Octavia et veldig safe valg. Og det er som du sier en grei bil som man kan få med en del utstyr som er helt greit.

 

Om du vil ha noe som spiller litt mer på følelsene og kan vekke litt premiumfølelsen så har du den nye Audi A3. Brorparten til denne blir jo Golf. Golf 7 er egentlig en veldig grei bil standard, men den er ikke kjempe mye billigere enn A3. A3 er også et mer spennende valg enn en Golf som "alle har". Begge disse to er utrolig praktiske og er biler man lett kan beholde selv om det skulle komme en unge eller to i løpet av årene, da det er veldig mye plass, men selvfølgelig ikke en bil du kan legge ned setene og kjøpe et lite kjøkken på IKEA med. Og når du kjører mye i by og ikke skal bruke bilen ekstremt mye eller til pendling vil jeg råde deg til å kjøpe en hatchback, og gjerne bensinbil, gjerne 1,4 TSI med turbo.

 

Ser Ford er foreslått her. Ikke kjøp Ford om du planlegger å eie den lenger enn garantitiden.

 

Akkurat den siste biten vil jeg påstå er mer aktuell for Audi VW.

Lenke til kommentar

Takk for tips, folkens!

 

Pjuuok har nok rett i at jeg er litt VAG frelst. ;) Jeg og kona prøvekjørte en 2012 Skoda Octavia, gått 27000, og den falt såpass i smak at vi rett og slett endte opp med å kjøpe.

 

Kanskje ikke så nøysommelig gjennomtenkt og bredt undersøkt som man kanskje har lært at bilkjøp bør være, men vi falt pladask for bilen og vi følte vi fikk en god pris.

 

Skal bli godt å kunne kvitte seg med den gamle. Kanskje selge den som delebil, det er vel marked for Saab-deler? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...