Gå til innhold

Hvilken utdanning bør man velge med tanke på jobb etterpå?


jeeee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste jobber med høyere utdanning har "greit" betalt i Norge, jevnt over har "alle" jobber greit betalt i Norge da vi har relativt "lik" lønn om man ser bort i fra butikk ansatte og lignende, Olje arbeidere(skift arbeid) og ledere osv.

 

Mitt beste tips, finn noe du liker og jobb som pokker, da kommer lønnen du ønsker og du får fine dager!

Lenke til kommentar

Økonomi og rettsvitenskap er relativt sikre.

 

I hvilket felt bruker man Statsvitere utenom i offentlig rådgivertjenester? Det utdannes for mange av disse spør du meg.

 

Jeg vil anbefale sykepleie som et felt med gode fremtidsutsikter. Det er stort behov for utdannede innenfor helsefag, og behovet vil bare øke fremover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet her er kva trådstarter legger i ein grei jobb?

Er det en grei jobb å sleppe å jobbe med barn?

Er det en grei jobb å sleppe å jobbe på kontor?

Er det en grei jobb å sleppe å jobbe utendørs?

Er det en grei jobb å sleppe å jobbe saman med andre?

 

I all hovedsak så får du greit betalt i dei fleste jobbane, så lenge du utdanner deg til å ha "vanlige" jobber.

I utganspunktet så bør du velge eit yrke som du kan trivast i, deretter får du ta ei vurdering på om det er realistisk å få den jobben du helst vil ha.

Skal du være nesten 100% sikker på at du aldri er arbeidsledig så er nesten alle jobbane innanfor helsevesenet trygge jobber, særlig gjelder det helsarbeid retta mot eldre.

Yrkessjåfører vil det også alltid være behov for. Så dersom du ikkje er så opptatt av prestisjen med å ha ein fancy yrkestittel og du kan trivast med å sitte bak rattet og synge gammle popsanger for full hals så er det ein fin jobb.

 

Dersom du skal utdanne deg berre for å ta ei utdanning, så bør du vurdere økonomi då dette er ei utdanning du vil få bruk for omtrent uansett kva type jobb du skaffer deg seinare.

Lenke til kommentar

Med den vanvittige eksplosjonen i antallet økonomiutdannelser som tilbys i #dettalandet så vet jeg ikke om det er et så sikkert kort fremover som det tradisjonelt sett har vært.

Veldig enig. Tror det vil bli viktig med riktig studiested og gode karakterer fremover, hvis man satser på å bli økonom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med den vanvittige eksplosjonen i antallet økonomiutdannelser som tilbys i #dettalandet så vet jeg ikke om det er et så sikkert kort fremover som det tradisjonelt sett har vært.

Økonomi er fortsatt relativt trygt hvis du er sivøk fra BI eller NHH. Eventuelt mastergrad fra utlandet ved en anerkjent skole norske arbeidsgivere har hørt om! Men det er klart, har du en bachelor med C i snitt fra Ås eller høyskolen i Trøndelag kan man kanskje ha trøbbel!

Lenke til kommentar

Med den vanvittige eksplosjonen i antallet økonomiutdannelser som tilbys i #dettalandet så vet jeg ikke om det er et så sikkert kort fremover som det tradisjonelt sett har vært.

 

Du har kanskje rett i det. Startlønnen til siviløkonomer har falt litt. http://www.dn.no/talent/article2717844.ece

 

Men en økonomiutdannelse, for eksempel, kan brukes til mye, så i verste fall vil man kunne omstille seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...