Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens!

Jeg starter en tråd for bransjeprat!

Dette er en tråd primært for oss som jobber i bilbransjen. Her tenkte jeg vi i bransjen kunne dele erfaringer fra vårt proffesjonelle virke, men definitivt med mulighet for tilbakemeldinger og kommentarer fra de som ikke nødvendigvis JOBBER innen bransjen, men som har noe å tilføre.

Jeg ønsker her at vi som publiserer får lov til å være annonyme i forhold til hvilken bedrift vi jobber i. Forumdeltagere kan ofte med letthet legge sammen to og to og finne ut av hvor en forumdeltager jobber, men dette ønsker jeg holdes borte fra denne tråden! Dette er for at vi i bransjen skal kunne dele erfaringer, uten at det går på personlig beskostning av våre kunder!

Her kan vi dele dagens sukk, hendelser og annet som kan være nyttig for oss i bransjen og for de som benytter seg av bransjen vi jobber i!

Temaet er altså bil og transport, biddrag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde for en drøy mnd siden en PK (EU-kontroll) på en Merc. Den fikk anmerket noe småtteri og feil fordi OBD-lampa lyste. (kraf til fungerende/ikke indikere feil på OBD fra år 2001)
Jeg informerte bileier om problematikken. Avgass var ok, men OBD indikerte feil, og at det var et krav fra år 2001. 3 uker etterpå dukker fyren opp på etterkontroll, sint som ei fele! Han hadde vært hos merkeforhandler (Merc) og de hadde sagt at det ikke var noe feil! Vel vel, hva skal en gjørra da..? Jeg fortalte karen at "fra det herrens år 2001 var det krav til at OBD-lampa ikke skal indikere feil og at den skal fungere normalt". Dette blidgjore IKKE karen, det er bra sikkert! Han fortsatte å bedyde sin misnøye med at jeg hadde anmerket OBD-lampa når det ikke var noe feil ved avgassen. Jeg forklarte gjentatte ganger at det ikke var noe feil ved avgassen, men at VEGDIREKTORATET var lovgivende instans og hadde bestemt at feilindikasjon fra OBD-lampa skulle anmerkes. Fremdeles sint som ei fele nektet han å godta denne forklaringen og mente jeg var dum og stivbeint (...) Jeg kunne ikke gjøre annet enn å føge prosedyre og anbefale karen å "dra til Statens vegvesen og be om en ny PK".

Jeg ER langt på vei enig med karen, men det er ikke jeg som avgjør hvordan en PK skal utføres . Satser å at han dro til biltilsynet og fikk samme behandling, for snakk om plagsom drittsekk...!

Edit: Skriveleif

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere jobbet som mekaniker på merkeverksted for Subaru. Det siste merkeverkstedet jeg jobbet for har en serdeles ignorant fungerende daglig leder. Han har på jevnlig basis sendt minst en hel årgang Subarul Legacy til soting av sidevinduer foran. Jett om det var plagsomt å anmerke det på PK når du VET at det ble gjort i regi av din arbeidsgiver...! Nå er det greit, jeg får inn en av disse Subaruene en gang i mnd. og henviser dem videre. Pleier å få sms fra gamle kollegaer om å slutte å være plagsom... :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Hei hei folkens!

 

Jeg starter en tråd for bransjeprat!

 

Dette er en tråd primært for oss som jobber i bilbransjen. Her tenkte jeg vi i bransjen kunne dele erfaringer fra vårt proffesjonelle virke, men definitivt med mulighet for tilbakemeldinger og kommentarer fra de som ikke nødvendigvis JOBBER innen bransjen, men som har noe å tilføre.

 

Jeg ønsker her at vi som publiserer får lov til å være annonyme i forhold til hvilken bedrift vi jobber i. Forumdeltagere kan ofte med letthet legge sammen to og to og finne ut av hvor en forumdeltager jobber, men dette ønsker jeg holdes borte fra denne tråden! Dette er for at vi i bransjen skal kunne dele erfaringer, uten at det går på personlig beskostning av våre kunder!

 

Her kan vi dele dagens sukk, hendelser og annet som kan være nyttig for oss i bransjen og for de som benytter seg av bransjen vi jobber i!

 

Temaet er altså bil og transport, biddrag mottas med takk!

 

 

Hadde for en drøy mnd siden en PK (EU-kontroll) på en Merc. Den fikk anmerket noe småtteri og feil fordi OBD-lampa lyste. (kraf til fungerende/ikke indikere feil på OBD fra år 2001)

Jeg informerte bileier om problematikken. Avgass var ok, men OBD indikerte feil, og at det var et krav fra år 2001. 3 uker etterpå dukker fyren opp på etterkontroll, sint som ei fele! Han hadde vært hos merkeforhandler (Merc) og de hadde sagt at det ikke var noe feil! Vel vel, hva skal en gjørra da..? Jeg fortalte karen at "fra det herrens år 2001 var det krav til at OBD-lampa ikke skal indikere feil og at den skal fungere normalt". Dette blidgjore IKKE karen, det er bra sikkert! Han fortsatte å bedyde sin misnøye med at jeg hadde anmerket OBD-lampa når det ikke var noe feil ved avgassen. Jeg forklarte gjentatte ganger at det ikke var noe feil ved avgassen, men at VEGDIREKTORATET var lovgivende instans og hadde bestemt at feilindikasjon fra OBD-lampa skulle anmerkes. Fremdeles sint som ei fele nektet han å godta denne forklaringen og mente jeg var dum og stivbeint (...) Jeg kunne ikke gjøre annet enn å føge prosedyre og anbefale karen å "dra til Statens vegvesen og be om en ny PK".

 

Jeg ER langt på vei enig med karen, men det er ikke jeg som avgjør hvordan en PK skal utføres . Satser å at han dro til biltilsynet og fikk samme behandling, for snakk om plagsom drittsekk...!

 

Edit: Skriveleif

 

Ikke særlig profesjonelt å kalle en kunde for "en plagsom drittsekk", det være seg face to face eller anonymt på et nettforum.

 

Jeg har nettopp vært gjennom hele prosessen med å kjøpe ny bil, og traff på flere forskjellige selgere og teknikere underveis. Enkelte var hyggelige, dyktige, kunnskapsrike og imøtekommende. Andre var rett og slett frekke og arrogante. Basert på det du skriver her, så passer du fint inn i sistnevnte kategori, og det stemmer også bra overens med det inntrykket jeg fikk fra min lokale Subaruforhandler.

Lenke til kommentar

Hadde for en drøy mnd siden en PK (EU-kontroll) på en Merc. .....

Jeg kunne ikke gjøre annet enn å følge prosedyre og anbefale karen å "dra til Statens vegvesen og be om en ny PK".....

Satser å at han dro til biltilsynet og fikk samme behandling.

Som bilmekaniker burde du visst at Statens Vegvesen v/biltilsynet sluttet med PKK fra 01. juli 2009. Kilde: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/Slutter+med+EU-kontroll.103562.cms

Lenke til kommentar

Det er ingen signaler om det - snarere har det i EU vært snakk om å øke frekvensen slik at en del flere kjøretøy må kontrolleres hvert år. Foreløpig har norske politikere sagt at de ikke ser den positive effekten av det, annet enn at verkstedene vil tjene mer penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som bilmekaniker burde du visst at Statens Vegvesen v/biltilsynet sluttet med PKK fra 01. juli 2009. Kilde: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/Slutter+med+EU-kontroll.103562.cms

Statens Vegvesen er fortsatt klageinstans om man mener verkstedet har gjort feil, som i denne saken. Å "be om en ny PKK" er imidlertid kanskje litt feil ordbruk.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som bilmekaniker burde du visst at Statens Vegvesen v/biltilsynet sluttet med PKK fra 01. juli 2009. Kilde: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/Slutter+med+EU-kontroll.103562.cms

Dette er standard prosedyre. Om du mener du har fått utføt en PK feil kan du dra til en trafikkstasjon og klage. Mener de der at PKen er utført og bedømt rett må du betale for etterkontrollen, mener de at den er gjort feil kan du reklamere til verkstedet som har utført kontrollen og forlange pengene dine tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

::2R:: Du har rett, det var feil av meg å kalle ham en plagsom drittsekk. Jeg ser at jeg ikke har gjengitt det som ga grunnlaget for uttalelsen, så den blir feil. Plagsom VAR han, men jeg får i anstendighetens navn moderere meg selv og kalle det som ble presentert for "kritikkverdig oppførsel".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en fin en her om dagen. PK, en Subaru der OBD-lampa lyste. Det har den antageligvis gjort ei stund, for han hadde klistra en stor rund filtdott over lampa, utpå glasset på instrumentpanelet. Den hadde sikkert vært plagsom i mørket. Joda, verksted hadde visst ikke klart å reparere det, de hadde forsøkt å slette feilkodene gang på gang... Vel, denne karen virket da oppegående og forsto da jeg forklarte at de kanskje heller burde lete etter GRUNNEN til at feilkodene dukket opp, sånn som en liten eksoslekkasje som virket å komme fra pakning mellom topp og eksosanlegg. Annen vanlig motorfeil her er bankesensoren. Jeg mistenker det ikke har vært gjort nevneverdig feilsøking, kun midlertidig brannslukking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hadde en Mercedes på PK i dag, den hadde en noe merkelig lyssetting, kanskje noen her kjenner til dette? Den endte opp med et jeg tolket det som dobbelt opp med parklys. Ytterst i hovedlysene satt det bi-xenon, innenfor hovedlyset satt det en liten lampe som ga et lys som for meg så ut som parklys. Sistnevnte var de eneste som ble tent i parklysposisjon. Sålangt så vel, men i nærlys og auto-posisjon ble dioderekkene i støtfangern også tent, med redusert effekt, altså DRL i parklys-modus. Da har da bilen etter sigende to sett parklys skulle jeg mene. Vred jeg bryteren fra park til auto, fikk DRLene full effekt, kjørelys-modus et lite øyeblikk, før den gikk over på nærlys og DRLene fikk parklyseffekt, sammen med parklysene som satt innenfor hovedlyktene.

Kanskje noen med spisskompetanse på Mercedes kan belyse dette? Jeg ble såpass usikker at jeg valgte å ikke sette feil på PK for dette, kun en tilleggstekst, "Uviss funksjon/programmering av kombinasjon parklys, parklys i kjørelys og kjørelys"

Lenke til kommentar

Dette er en 212? (E-klasse fra 2010-)

Jeg har sett det samme, greia er vel at bilen er typegodkjent slik og at man derfor ikke får definert det som feil.. Men det er noe jeg synes du bør rette til tilsynsmyndigheten for å få et godt svar på.

 

PS: Jeg vil gjerne se svaret postet her!

 

Jeg regner med at de små lysene innerst også ble tent ved bruk av fjernlys, siden de faktisk har fjernlyspærer.

 

Dersom det er en 211 eller eldre er trolig DRL ettermontert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...