Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Oi denne hadde jeg ikke sett, bømp!

 

Husker i fjor vinter. Jeg sto ute å røyka da det kom en kundebil(Auris) og parkerte. Hu dama kjørte bare bilen rett inn i snøfonna med et brak. Fangeren spratt ut hver side foran og plastikken under gikk i tusen biter. Så rygga hun bilen 10meter tilbake å kjørte inn i snøfonna 1 gang til før hun så seg fornøyd.

 

Hun kom for å bytte dekk(på kveldstid, kampanje greier) hvor man får 10min på ett hjulskift og det går fort unna. Har med skolegutter som tar dekk ut/inn av bilen osv. Løftere kaller vi dem. Jeg er der bare som tilstedeværende ansvarlig under dette her. Hjelper også til hvis noen bommer på timen sin fordi det krøller til hele opplegget.

 

Plutslig hørte vi en helvettes kjefting fra mottaket. Kundebehandleren kom ut til meg og sa at jeg måtte ut å roe ned dette kvinnfolket. Hun sto bare ute på plassen der å banna for seg selv med et helvettes volum. Hun klikka fullstendig fordi dekkene ikke var stablet pent nok i bagasjen.

 

Dette var da den samme dama som moste bilen inn i snøfonna 2 ganger. Som vi også festet gratis fordi hun ikke kunne kjøre videre sånn. Jeg feide også opp all plastikken og hu fikk prisoverslag på full utbedring av skaden.

 

Jeg fikk kjeft av en å samme kjerring på Norsk, Tysk, Fransk, Engelsk og Sveitsisk tror jeg det var. Febrilsk sto jeg der å tok imot harde ord mens jeg bytta dekkposer å stabla dekk. Før jeg ryddig ba den megga dra til helvette og kom aldri tilbake.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom også en idiot innom for litt siden som skulle ha deler til en 93mod Corolla. Tank, rør, dempere og litt sånn ymse. Han mente også dette var garantisak så han skulle ha alt gratis.

 

Vi prøvde og fortelle han at du ikke har garanti på en 20år gammel bil. Dette er IKKE garanti. Du må betale. Han ble rasende og høylytt. Folk skriker høyt noen ganger man blir helt sjokka der man står og alle andre kunder blir det samme. Dette er jo ikke bra for butikken.

 

Prøvde å roe han ned med 10-15-20% rabatt på deler, men det hjalp ikke i det hele tatt.

 

Han skulle da lage helvette i media. Klage til NAF, Biltilsynet og Toyota Norge. Han sa han var stor innenfor bilindustrien i Norge og dette ville bli hørt. Dønn seriøs å potte sur.

 

Man kan lure på hva som skjer i hodet på folk noen ganger. At det finns mye sinnsyke folk her i landet er helt sikkert. At du møter mange av dem som mekaniker da vi reparerer "smykket" dems skal jeg skrive under på.

 

I alle bransjer eller yrkesområder er idioter et hett tema. Dette snakker man om i lunchen, fredagspils og whatnot. 2R får ikke legge lokk på mine uttalelser med den helligheten der. Så proffesjonell er jeg ikke. Som jeg ville sagt til en kunde. Hvis du ikke liker det får du bare dra en annen plass.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Hehehehe garanti på en 20 år gammel bil, den var fin. Strengt tatt bør han vel være glad for at bilen fortsatt eksisterer, snittalderen på biler i norge er på rundt 10 år om jeg ikke husker feil.

Edit: Jeg håper han prøver seg med både NAF biltilsynet og media, jeg forventer et unisont negativt svar fra alle.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Her om dagen hadde jeg et interessant oppdrag. En godt voksen eier av en '09 Wrangler og kona hadde et problem som merkeverksted ikke hadde klart å få fram under prøvekjøring og heller ikke klart å reparere. Eieren beskrev problemet som at om han traff en ujevnhet i veien i 80km/t begynte bilen å vibrere kraftig, foran, han mente at hjulene på en måte wobblet. Jeg prøvekjørte bilen sammen med karen og kunne rimelig raskt konstatere at bilen hadde et alvorlig problem. Når bilen traff en ujevnhet i ca. 80km/t begynte framhjulene å wobble kraftig. Jeg måtte ta farten ned til 40-50 før det ga seg igjen. Jeg inspiserte bilen etterpå uten å kunne finne noen konkrete feil, utover at den hadde mer enn 5% større rulleomkrets på hjulene enn oppgitt i VK. Gjorde litt reseach og kom fram til at dette er et kjent problem på andre siden av dammen og kalles Death Wobble.
Selv om jeg ikke kunne gi et konkret svar på hva som måtte til var eierne storfornøyd med at jeg først og fremst kunne konstatere feilen, dernest uttale meg om at jeg anså dette som unormalt og så beskrive og navngi problemet. Skrev en rapport på saken som jeg regner med blir lagt til grunn for en reklamasjonssak. Fant videoklipp av bil med tilsvarende oppførsel:


  • Liker 2
Lenke til kommentar

hah, det der så ikke bra ut. Ikke opplevd før. Må jo skje noe rart med frekvens-ish greier. Vibrasjoner som tar helt av.

 

Glass knuser jo med riktig tone. Leste også i VG om Stonehenge som i en teori er et instrument. Bellstone som i historiske bøker begynner å hoppe hvis du utsetter dem for riktig frekvens. Eller at Troll plattformen er bygd i en annen frekvens enn havet for å unngå akkurat den wobbely-wobbely effekten der. Meget interessant.

 

Fjør, drivaksel, dekk, balansering et eller annet vil jeg tro. Kanskje det loddet som sitter midt på drivaksel akkurat fikk en oppgave. Ellers har jeg sett defekt indre drivledd gi noe av den samme effekten og da hopper bilen nesten av bukken. Du må bremse samtidig så du får god last og når det først setter igang blir det ufint.

 

Liker folk som skriver rapporter :)Fortsett med det!

 

Hadde en bil inne engang som var fullstendig håpløs ved bremsing. Bremset du på motorveien begynte bilen å dra seg sidelengs og det skjedde mye rart.

 

Fant omsider problemet. Noen hadde byttet ABS enheten og byttet om plass med venstre foran og høyre bak eller noe sånt. Altså br.rørene. Du kan jo tenke deg hvordan ABS, Stabilitestskontroller osv oppfører seg under de forholdene når det går å regulerer på feil hjul. Elektronikken fungerer og alt blir bare rør. Skummel feil og håpløse kjøre egenskaper :p

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Hehehehe garanti på en 20 år gammel bil, den var fin. Strengt tatt bør han vel være glad for at bilen fortsatt eksisterer, snittalderen på biler i norge er på rundt 10 år om jeg ikke husker feil.

Men gjennomsnittlig alder før skroting er naturligvis en god del høyere :)

 

Det skal sies at Møller senest i 2013 byttet varmeapparatregister på en enda litt eldre bil på garanti.. (-86/87 modell Golf)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på situasjonen. Du kan få mye "goodwill" under de rette omstendighetene.

 

Det har vært en kampanje på dette her selvom det er 15år siden. Det ligger fortsatt deler på lager. Man har lite å gjøre. Det tar 1 time å bytte delen og man kan fakturere fabrikkanten.

 

Om dette her blir "tatt" lenger opp i systemet aner man ikke. Mest sannsynlig ikke. Isåfall må vetrkstedet betale selv, men det er ikke et stort tap.

 

Har du 15 mann som står å klør seg i ræva på gulvet må man få satt igang et eller annet. Disse her spiser pannekaker fortere enn du steker dem og de vil ha bonus.

Endret av Mekker`n
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oh, kryssa ABS, DET gir krøll det. Har opplevd det, måtte for en del år siden rydde opp etter en kollega som hadde bytta om rør ved bytte av ABS ventilenhet. Han var HELT sikker på at rørene sto rett, så det var litt jobb å finne ut av det men det gikk til slutt. Mye spennende prøvekjøring først da :D

Ang. Wrangleren... Hjulene er ulovlige, 5,22% større mener jeg, som går utenfor den generelle endringen på inntil 5%. Konkret hva som skal til der er jo litt vanskelig å si, men jeg regner sterkt med at flere ting blir gjort. Jeg ville først gått ned i hjuldimensjon, samtidig ville jeg vurdert lettere felger. Lettere hjul vil øke egenresonansfrekvensen og dermed antageligvis fordre høyere hastighet før problemet inntrer. Så ville jeg bytta det meste av foringer i forstillinga og helst brukt hardere foringer. Det tror jeg ville eliminert problemet. For ekstra sikkerhet ville jeg ev. sett på montering av oppgradert styredemper, ev. to stk. og kanskje dilla litt med castervinkelen.

Så litt på linken du posta Hansien. Her der det snakk om en umodifisert 2009-modell, så den trenger neppe noe lengre trackbar eller sånt, men den støtter opp om teorien min om at stivere foringer vil kunne hjelpe. Skal bli interessant å se om det blir sak av det, bilen er enda akkurat såvidt innafor femårsreklamasjon.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så litt på linken du posta Hansien. Her der det snakk om en umodifisert 2009-modell, så den trenger neppe noe lengre trackbar eller sånt, men den støtter opp om teorien min om at stivere foringer vil kunne hjelpe. Skal bli interessant å se om det blir sak av det, bilen er enda akkurat såvidt innafor femårsreklamasjon.

 

Det er jo mye som kan være relevant i denne lenken. Den tar jo og for seg originale biler og.

 

Over til en annen sak.

Det er sikkert gøy for enkelte dekkverksted og kunne skryte på seg å legge om fra vinter- til sommerhjul, eller omvendt, på fem minutter, men man kan lure på hvor seriøst man skal ta et slikt verksted når man for 2. gang er nødt til å snu rett nede i gata og reise opp igjen for å få de til å fylle rett mengde luft i hjulene.

 

Har virkelig ikke de litt større kjedene her til lands rutiner på slikt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en sær opplevelse her om dagen. Hadde oljeskift på en Avensis, bilen sto på hjulene på en firesøyler. Mens jeg står å skrur inn det nye oljefilteret kommer det et skarpt smell fra overkant av ene forhjulet og det fyker litt sand derfra. Etter å ha dratt til filteret og bunnpluggen løfta jeg fronten med traversløftern og tok en titt. Joda, da hadde ene fjæra knekt! Endene i bruddet lyste mot meg så blanke og rustfrie atte... Noe så sært, at fjæra knekker på en bil som står stille, MENS jeg står under bilen, det har jeg aldri opplevd før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sant å si så tok jeg ikke den sjansen, så jeg informerte bare om at jeg hadde observert at fjæra var brukket. Oljeskift medfører ikke akkurat belastning på fjæra, men for noen som har null peiling ville det klart vært lettvindt å skylde på han som hadde bilen når det skjedde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

*sukk* Så skjedde det igjen... Ei stakkars dame har kjøpt en bil som har gitt henne utgifter hun sliter med å betjene. Jeg hadde sjekk på bilen hennes før hun skulle begynne prosessen med å selge og fant nye potensielt kostbare feil. Allerede hadde hun byttet dyre vitale deler og kostet på bilen mer enn jeg anslo den var verd. Tårene trillet og hun kunne ikke kvele hikstene. Jeg var forsika med neste bil men kunne ikke godt bare si at jeg ikke hadde tid til å prate mer med henne. Så sitter jeg her på overtid da, offer for min egen samvittighet. Som jeg pleier å si, ingen god gjerning går ustraffet, men jeg syntes oppriktig synd på dama.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dæven ta...! I dag var det ei snelle, et rasedyr innom jobben Det er skjelden jeg blir satt ut, men denne snella holdt jeg på å gå bort å si takk til. Dama var ei veldreid ei, pent ansikt og flott kropp, men den toppen hun hadde på seg... Den var helt åpen rundt armene og hang nedover puppene så fra siden dekte den ikke annet enn brystvortene. Snella hadde store faste pupper, var antageligvis ca 75D eller større. Mulig jeg er blitt en gammel gris, men dette mennesket skal ha takk for å ha gjort dagen min minneverdig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...