Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke møte på rep øvelse


lilfire

Anbefalte innlegg

Jeg har tjent hele førstegangstjenesten min og var i forfjor inne til 3ukers rep øvelse. Nå har jeg pokker meg fått innkallelse igjen! Jeg er dritt lei hele dritten. var delvis halve førstegangstjenesten. noe de hadde mistet papirene på når jeg skulle inn til rep forrige gang. Så jeg sendte inn nye, men det var ikke godt nok for å slippe mente de.

 

Jeg er møkk lei hele dritten, ikke nok med at jeg taper på det økonomisk, men jeg har ingen til overs for de tullet oppgavene man driver med på øvelsen. Jeg har rimelig fast bestemt på å droppe å svare/møte opp, og vet at jeg risiker bot og fengsel. Er det noe annet jeg som kan skje? OG praktiseres det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis soveposen din blir våt, trenger du tydeligvis øvelse i å holde den tørr. :tease:

 

Haha, det er ikke akkurat så lett å holde den tør når du ligger på et tynt underlag på snø som smelter, i flere dager, mens man har våt tøy nederst i soveposen for å tørke det.

 

Men nok Off Topic.

 

Er det noe annet jeg som kan skje? OG praktiseres det?
Endret av lilfire
Lenke til kommentar

Her i Hordaland vil du i første omgang bli oppringt for en forklaring og mulighet for å stille på kort varsel.

 

Stiller du ikke eller ikke svarer telefonen blir du ettersøkt via arbeidsgiver eller familie. Om de ikke er å få tak

i eller ikke kan svare på hvor du er, så blir du satt opp som ikke møtt på den øvelsen. Forteller de hvor du er

vil MP i noen tilfeller bli sendt ut for å hente deg.

 

Deretter vil du _enten_ bli innkalt til ny øvelse _enda_ lengre unna og på ett være tidspunkt enn første øvelse.

Eller så vil du få bot for manglende oppmøte og krav til gjennomføring av "tvangsøvelse" eller "kakebu". Og da

henter de deg med tvang uansett hvor dårlig det passer. Bota er sjeldent rare greiene i seg selv(ofte mindre

enn lønn i den perioden), men når du i tillegg må sone straff med tilsvarende lengde som opprinnelig øvelse eller

lengre så svir det godt.

 

Og så vil du få innkalling til neste øvelse igjen - og hele regla gjentas.

 

Eg treffer på mange som har elendig innstilling til HV, og som alltid får en trist og elendig tid på rep øvelse.

Det ER mulig å se noe lysere på det - og selv om man ikke vil stortrives mens man er inne så vil man i det minste

kunne få ett par "greie" dager i stede for "dritt". Det handler bare om innstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være noen forferdelige områder enkelte har blitt sendt til. Jeg søkte meg inn i HV etter endt førstegangstjeneste og synes det er noe av det morsomste jeg er med på :hmm:

 

Praksisen er vel forskjellig. Jeg er i sjøheimevernet og der blir folk fra forsterkningsområdene så å si aldri kalt inn, og om de blir, så er det stort sett på frivillig basis. Det er nå et år siden kontrakten min med I-styrken gikk ut, og eneste jeg har hørt siden da er et spørsmål om jeg vil ha ny kontrakt :p Det eneste som blir reagert på der jeg er er hvis noen ikke stiller opp under §13 oppdrag (skarpe oppdrag), da ligger man tynt an.

 

Rep. øvelse blir man vel ikke kvitt før man er 40 og noe uansett? Stalltips: Søk deg over i SHV. Har vært på øvelser med nesten samtlige SHV områder i Norge og stort sett mye bra folk. Trenger aldri sove utendørs, god tilgang på mat og masse gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg treffer på mange som har elendig innstilling til HV, og som alltid får en trist og elendig tid på rep øvelse.

Det ER mulig å se noe lysere på det - og selv om man ikke vil stortrives mens man er inne så vil man i det minste

kunne få ett par "greie" dager i stede for "dritt". Det handler bare om innstilling.

 

Takk for bra svar, når det gjelder innstillingen min så prøvde jeg å ha en bedre innstilling forrige gang og deltok, men Det diktatur styret som er i forsvaret har jeg ikke noe til overs for. Alle de meningsløse oppgavene som man blir satt til bare gjør det hele enda mer kjipt. pluss du har dem som bare går rundt å ikke bidrar så enkelte (som meg selv) måtte gjøre mer av jobben.

 

 

Rep. øvelse blir man vel ikke kvitt før man er 40 og noe uansett? Stalltips: Søk deg over i SHV. Har vært på øvelser med nesten samtlige SHV områder i Norge og stort sett mye bra folk. Trenger aldri sove utendørs, god tilgang på mat og masse gøy.

 

SHV, hmm kanskje jeg skal undersøke det.

 

 

 

Ellers har jeg tenkt på muligheten for å finne en lege som kan gi en erklæring som gjør at jeg slipper. Evt gå til lege å si jeg er villig til å skade å se om det holder som grunn. I verste fall er jeg villig til å skade meg selv for å slippe. Høres kanskje drøyt ut men jeg er så lei forsvaret at jeg heller vil ligge 6 uker på sykehuset med smerter enn å delta på cold response 14

Lenke til kommentar

Ellers har jeg tenkt på muligheten for å finne en lege som kan gi en erklæring som gjør at jeg slipper. Evt gå til lege å si jeg er villig til å skade å se om det holder som grunn. I verste fall er jeg villig til å skade meg selv for å slippe. Høres kanskje drøyt ut men jeg er så lei forsvaret at jeg heller vil ligge 6 uker på sykehuset med smerter enn å delta på cold response 14

 

Slenghuske kan være et tips, gøy helt til du detter av og brekker noe.

Lenke til kommentar

Forrige gang jeg var på Cold Response var vel i 2011. Da ble vi innkvartert på et rorbuhotell eller no på Sommarøy utenfor Tromsø og hadde 12 timers skift (12 på 12 av). Foruten litt ruskevær den ene dagen gjorde jeg fint lite annet enn å sitte foran en datamaskin i 7 dager ombord i båten. Om SHV er bedre kommer helt an på om du blir lett sjøsjuk eller ikke. Om du blir det er det nok ikke å anbefale selv om SHV-fartøyene for det meste opererer innaskjærs. Med det sagt har vi også en del personell på land som jobber i stab, dvs. logistikk, operasjonsrom o.l. Det eneste negative jeg kan tenke meg med SHV er at det blir litt lite skyting. Har etter 4 år enda ikke vært på skytebanen en eneste gang og kun hatt et par skarpe skytinger med 12,7 samt en haug av rødplast med ymse våpen.

 

Å skade seg selv vil jeg fraråde på det sterkeste. Hvis du er "heldig" kan du skade deg så du får fritak, men å kalkulere en ulykke for å ikke gi varige men er vanskelig og du kan risikere å bli ufør. Da er det bedre å bite tenna sammen et par-tre uker i året enn å bli invalid. Jeg hadde heller satset på psykiske årsaker da i så fall. Evt. finn en lege som kan lage en fake erklæring på at du ikke er stridsdyktig pga dårlig hørsel eller noe lignende.

 

Men en ting du bør vurdere er jo om du hater HV pga. menneskene som er der, eller om det er oppgavene dere gjør. Du kan jo eventuelt søke deg over til et annet forsterkningsområde selv om jeg vet det til tider kan være vanskelig pga. de ofte flytter folk rundt pga. personellmangel i enkelte områder. Jeg holdt nesten på å bli overført til f-styrken i Finnmark selv om jeg bor på østlandet siden de manglet folk :p Land HV har flere innsatsstyrker også og der er nivået et helt annet siden man må søke seg inn, ergo er det stort sett bare folk som er motiverte for å gjøre en innsats som er der og det er generelt litt mer avslappede forhold rundt hierarkiet. Det krever jo noen flere dager i året (minimum 30 dager totalt, ofte spredt rundt i helger/langhelger) og en mye større innsats arbeidsmessig, men det er litt mer givende å jobbe sammen med folk som brenner for dette, enn en gjeng avdanka 30-40åringer med ølmage som kun er der for å oppfylle plikten sin. Det er også bedre lønn, spesielt om du kanskje har noen spesiell kompetanse fra førstegangstjenesten de trenger kan du lett hoppe opp til sersjant.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tjent hele førstegangstjenesten min og var i forfjor inne til 3ukers rep øvelse. Nå har jeg pokker meg fått innkallelse igjen! Jeg er dritt lei hele dritten. var delvis halve førstegangstjenesten. noe de hadde mistet papirene på når jeg skulle inn til rep forrige gang. Så jeg sendte inn nye, men det var ikke godt nok for å slippe mente de.

 

Jeg er møkk lei hele dritten, ikke nok med at jeg taper på det økonomisk, men jeg har ingen til overs for de tullet oppgavene man driver med på øvelsen. Jeg har rimelig fast bestemt på å droppe å svare/møte opp, og vet at jeg risiker bot og fengsel. Er det noe annet jeg som kan skje? OG praktiseres det?

 

Repøvelse går som vanlig førstegangstjeneste, og det er strenge straffer for å ikke møte opp. En jeg kjenner fikk 21 dagers betinget fengsel for å stikke av fra førstegangstjenesten, så det er neppe verdt det.

 

Edit:

 

Du kan godt oppsøke lege, men du må allikevel møte opp så lenge du er transportdyktig.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for bra svar, når det gjelder innstillingen min så prøvde jeg å ha en bedre innstilling forrige gang og deltok, men Det diktatur styret som er i forsvaret har jeg ikke noe til overs for. Alle de meningsløse oppgavene som man blir satt til bare gjør det hele enda mer kjipt. pluss du har dem som bare går rundt å ikke bidrar så enkelte (som meg selv) måtte gjøre mer av jobben.

Nå vet ikke eg hvilket HV-område du er med i, men vi(HV-09) hadde akkurat samme problem tidligere før sjefene tok grep. Ett av grepene var å øke kvalitet på befalet med kursing og engasjement. Ett annet grep var å fokusere på faglig nivå helt ned til fotsoldatene. Ett siste var å kvitte seg med _mest mulig_ dødtid og gi aktivitetene/øvelsene innhold.

 

Når vi nå er på øvelse så er det stort sett program fra morgen til kveld med ting som er av interesse for de fleste. Ja det er fortsatt ting som noen finner kjedelig, men det er ikke mulig å tilfredstille alle. De fleste har noe i løpet av de dagene de gleder seg til, og da går tiden _mye_ raskere. Og da går motivasjonen opp, og plutselig er man flere om å dra lasset underveis.

 

Eg vet at flere HV-områder sliter med det samme fortsatt og det er kun drepen for kvaliteten. Ta det opp med din tillitsvalgt i området(OTV) og se om det er noe dere kan gjøre noe med.

 

På bakgrunn av forskjellen mellom første gang eg var inne til oppkledningsøvelse, hvor alt var ett ork, til neste gang hvor tiden gikk fort og det var til tider gøy, så har eg takket ja til kursing i HV og har etterhvert blitt lagfører. Bonusen her er at eg nå får være med på deler av planleggingen og kan påvirke i større grad hva disse dagene man er inne går til. Og det håper eg mitt lag setter pris på, når alternativet ville vært en lagleder som ikke var motivert, ikke ville gjøre noe og som aller helst ville vært hjemme. Den holdningen sprer seg fort...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ellers har jeg tenkt på muligheten for å finne en lege som kan gi en erklæring som gjør at jeg slipper. Evt gå til lege å si jeg er villig til å skade å se om det holder som grunn. I verste fall er jeg villig til å skade meg selv for å slippe. Høres kanskje drøyt ut men jeg er så lei forsvaret at jeg heller vil ligge 6 uker på sykehuset med smerter enn å delta på cold response 14

For det første så vil heimevernets egen lege _alltid_ ta en egenvurdering av legeerklæringer og helsetilstander, hvor du

blir beordret til å møte til lege for vurdering med all nødvendig dokumentasjon. Om heimevernets lege finner arbeidet til

fastlegen din for feilaktig eller mangelfullt så vil ikke dette vektlegges i det hele tatt - og du må inn any ways.

 

Spekulering og eksperimentering i selvskading frarådes på det sterkeste. Det kan slå ut fryktelig galt og plutselig er du

kronisk syk resten av livet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for mange svar. Hadde øvelsen vært kortere, nærmere hjemmet(bor på østlandet) og av bedre kvalitet så hadde jeg nok ikke hatt noen problemer med å være med. Men slik det er lagt opp i dag vil jeg prøve alle utveier for å komme meg unna.

 

For det første så vil heimevernets egen lege _alltid_ ta en egenvurdering av legeerklæringer og helsetilstander, hvor du

blir beordret til å møte til lege for vurdering med all nødvendig dokumentasjon. Om heimevernets lege finner arbeidet til

fastlegen din for feilaktig eller mangelfullt så vil ikke dette vektlegges i det hele tatt - og du må inn any ways.

 

Sendte inn lege erklæring forrige gang, som gjorde at min helse status i forsvaret gikk fra 10 til 7, uten at jeg ble undersøkt av militær lege. helsestatus 7 var ikke nok til å bli fritatt, da måtte man ned under 5 om jeg ikke husker feil.

 

 

 

Spekulering og eksperimentering i selvskading frarådes på det sterkeste. Det kan slå ut fryktelig galt og plutselig er du

kronisk syk resten av livet...

 

Det er ikke noe jeg ønsker, men begynner å se det som en vei ut. Er det et sjakktrekk å ringe vpv å fortelle at jeg er villig til å skade meg selv for å slippe. Det burde jo være grunn nok til fritak? evt er det noe jeg bør ta opp med lege?

Lenke til kommentar

Takker for mange svar. Hadde øvelsen vært kortere, nærmere hjemmet(bor på østlandet) og av bedre kvalitet så hadde jeg nok ikke hatt noen problemer med å være med. Men slik det er lagt opp i dag vil jeg prøve alle utveier for å komme meg unna.

 

 

Sendte inn lege erklæring forrige gang, som gjorde at min helse status i forsvaret gikk fra 10 til 7, uten at jeg ble undersøkt av militær lege. helsestatus 7 var ikke nok til å bli fritatt, da måtte man ned under 5 om jeg ikke husker feil.

 

 

 

 

Det er ikke noe jeg ønsker, men begynner å se det som en vei ut. Er det et sjakktrekk å ringe vpv å fortelle at jeg er villig til å skade meg selv for å slippe. Det burde jo være grunn nok til fritak? evt er det noe jeg bør ta opp med lege?

 

Nei, det er ikke noe sjakktrekk. Det kan følge deg resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...