Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke møte på rep øvelse


lilfire

Anbefalte innlegg

 

Synes det hørtes bedre ut 12 timers vakt på en kald post, og sove i en våt sovepose i et telt i 20 minus.

 

Det er ikke fryktelig lenge siden det å fryse, være sliten og måtte gjøre mindre spennende oppgaver var en selvfølgelig del av livet. Tror du dine besteforeldre/oldeforeldre osv. klaget og okket seg hvis det var kaldt, vått eller kjedelig? Men vi kan konstatere at enkelte i dag rett og slett ikke takler dette. Dagens slekt er nok bygd av dårligere stoff enn de tidligere, mange er ikke vant til andre utfordringer enn dem man får gjennom en Nintendo - uten at jeg nå snakker om deg spesielt.

 

Til saken:

 

Du risikerer at Krigsadvokaten oppretter straffesak mot deg hvis du unndrar deg repetisjonsøvelse. Slike overtredelser straffes tradisjonelt med ubetinget fengsel, men i den senere tid har man lempet på dette og latt hele eller deler av soningen være betinget.

 

Merk at det også er straffbart å sette seg i tjenesteudyktig stand for å slippe tjeneste. Man straffes altså for å skade seg selv - en ganske artig bestemmelse:

 

§ 36. Den, som i Hensigt at unddrage sig sin militære Tjeneste ved Lemlæstelse eller paa anden Maade gjør sig helt eller delvis ubrugbar dertil, eller som medvirker til, at nogen anden i saadan Hensigt gjøres ubrugbar til Krigstjeneste, straffes med Fængsel indtil 2 Aar.

Paa samme Maade straffes den, som ved at foregive Sygdom eller Legemsfeil søger at unddrage sig fra militær Tjeneste, eller som medvirker hertil.

 

Har du forsøkt å snakke med rette vedkommende i ditt HV-distrikt og forklare hvor lei du er? Jeg tviler på at de ønsker seg svært umotiverte soldater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ikke fryktelig lenge siden det å fryse, være sliten og måtte gjøre mindre spennende oppgaver var en selvfølgelig del av livet. Tror du dine besteforeldre/oldeforeldre osv. klaget og okket seg hvis det var kaldt, vått eller kjedelig? Men vi kan konstatere at enkelte i dag rett og slett ikke takler dette. Dagens slekt er nok bygd av dårligere stoff enn de tidligere, mange er ikke vant til andre utfordringer enn dem man får gjennom en Nintendo - uten at jeg nå snakker om deg spesielt.

 

Til saken:

 

Du risikerer at Krigsadvokaten oppretter straffesak mot deg hvis du unndrar deg repetisjonsøvelse. Slike overtredelser straffes tradisjonelt med ubetinget fengsel, men i den senere tid har man lempet på dette og latt hele eller deler av soningen være betinget.

 

Merk at det også er straffbart å sette seg i tjenesteudyktig stand for å slippe tjeneste. Man straffes altså for å skade seg selv - en ganske artig bestemmelse:

 

§ 36. Den, som i Hensigt at unddrage sig sin militære Tjeneste ved Lemlæstelse eller paa anden Maade gjør sig helt eller delvis ubrugbar dertil, eller som medvirker til, at nogen anden i saadan Hensigt gjøres ubrugbar til Krigstjeneste, straffes med Fængsel indtil 2 Aar.

Paa samme Maade straffes den, som ved at foregive Sygdom eller Legemsfeil søger at unddrage sig fra militær Tjeneste, eller som medvirker hertil.

 

Har du forsøkt å snakke med rette vedkommende i ditt HV-distrikt og forklare hvor lei du er? Jeg tviler på at de ønsker seg svært umotiverte soldater.

 

Tro meg, Forsvaret ønsker umotiverte soldater. Av en eller annen grunn virker det ikke som de bryr seg, så lenger de klarer å tilfredsstille kvoten som er sagt. Jeg har selv prøvd å komme meg unna disse øvelsene hver gang jeg taper 10000 kr ved at noen andre må vikariere for meg. Ingenting funker, selv ikke dokument fra arbeidsgiver om at andre risikerer å miste jobben i mitt fravær.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke fryktelig lenge siden det å fryse, være sliten og måtte gjøre mindre spennende oppgaver var en selvfølgelig del av livet. Tror du dine besteforeldre/oldeforeldre osv. klaget og okket seg hvis det var kaldt, vått eller kjedelig? Men vi kan konstatere at enkelte i dag rett og slett ikke takler dette. Dagens slekt er nok bygd av dårligere stoff enn de tidligere, mange er ikke vant til andre utfordringer enn dem man får gjennom en Nintendo - uten at jeg nå snakker om deg spesielt.

 

Vet du ikke snakker direkte til meg, men treffer meg jo litt da, og Jeg er klar over at min generasjon har det mye lettere enn tidligere. Jeg har ingen ting i mot hard og slitsomt arbeid, men jeg mener at disse øvelsene har bare bortkastet tid og penger. de gir meg ingen øvelse om de skulle bli krig, jeg blir ikke forberedt på noen som helst måte. Så for min del (og landens) så er det bare sløsing av penger og tid. Derfor er jeg så i mot dette

 

Du risikerer at Krigsadvokaten oppretter straffesak mot deg hvis du unndrar deg repetisjonsøvelse. Slike overtredelser straffes tradisjonelt med ubetinget fengsel, men i den senere tid har man lempet på dette og latt hele eller deler av soningen være betinget.

Du sier risikerer, da er jeg interessert i hvor stor risikoen er. Kanskje det er verdt risikoen.

 

§ 36. Den, som i Hensigt at unddrage sig sin militære Tjeneste ved Lemlæstelse eller paa anden Maade gjør sig helt eller delvis ubrugbar dertil, eller som medvirker til, at nogen anden i saadan Hensigt gjøres ubrugbar til Krigstjeneste, straffes med Fængsel indtil 2 Aar.

Paa samme Maade straffes den, som ved at foregive Sygdom eller Legemsfeil søger at unddrage sig fra militær Tjeneste, eller som medvirker hertil.

 

Har du forsøkt å snakke med rette vedkommende i ditt HV-distrikt og forklare hvor lei du er? Jeg tviler på at de ønsker seg svært umotiverte soldater.

 

 

Denne var jo litt drøy, men hvordan bevise om det er gjort med hensikt eller ulykke?



En annen tanke som slo meg er å bli plukket ut av narkohunden.. Enten påvirket eller i besittelse.

Lenke til kommentar

Tydelige kontraster mellom HV og SHV her. Jeg kan til enhver tid søke om fritak fra øvelser og de har alltid blitt innvilget. Til og med skarpe oppdrag fikk jeg fritak fra, men ikke alle.

 

Uansett, forsvarets helseregister er vel ikke tilgengelig for sivile så jeg tror ikke det å få "negative" anmerkninger der vil spille noen rolle ellers i livet, men det kan vel kanskje avhenge av hvilke ting det dreier seg om.

 

@TS: Du har fått mange gode tips i den tråden her og det å bli dimmitert pga. helsemessige årsaker er den desidert dårligste løsningen med mindre du kan få fritak pga. noe fysisk. Om du har dårlig syn eller dårlig hørsel bringer liksom ikke med seg noe annet. Jeg har ingen anelse om hva forsvarets leger gjør med personell som blir dimmitert pga. psykiske årsaker, om de da tar kontakt med sivil psykiatri eller hva de gjør.

 

Som andre har nevnt er det også tydelig ikke nok med en sivil legerklæring da du uansett må bli undersøkt av en av forsvarets leger og der kan du møte hva som helst. Jeg fikk valget om å dimmitere fra førstegangstjenesten pga pollenallergi av en snill lege i Stavanger, men jeg vet om folk var både overvektige og halvsuicidale som likevel ble tvunget til å gjennomføre.

 

Å bli tatt for narko er kanskje en enda værre metode enn å skade seg selv, siden det blir anmeldt til politiet og du vil få det på både det militære og sivile rullebladet ditt. Det kan være særdeles dumt å ha en dom for besittelse eller bruk av narkotika på rullebladet mtp. fremtidige arbeidsgivere. Å ødelegge en plettfri vandel (gitt at din er det da) er kanskje det dummeste forslaget så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vit jeg vet så gis det kun bot ved positiv prøve (ikke besittelse). Om man besitter så avhenger dette av mengden.

Å være påvirket samt besitte under 15g hasj så får man kun forelegg. Det skal litt til for at boten blir større en det økonomiske tapet man har ved å være borte fra jobb i 3 uker.

Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde skrevet her, men du kan søke fritak pga. sterke overbevisningsgrunner:

Militærnekterloven:

§ 1. Er det grunn til å gå ut fra at en vernepliktig ikke kan gjøre militærtjeneste av noen art uten å komme i konflikt med sin alvorlige overbevisning, herunder at han derved tvinges til å bryte verdier som for han er av fundamental betydning og som er knyttet til bruk av masseødeleggelsesvåpen slik de kan påreknes brukt i dagens forsvar, fritas han for slik tjeneste i samsvar med reglene i denne lov.

Som vernepliktig regnes etter denne lov også utskrivningspliktig og heimevernspliktig.

Det er også viktig å påpeke at så lenge saken er under behandling, så kan heller ikke militæret kalle deg inn til øvelse.

Lenke til kommentar

 

De blir neppe å bruke ressurser på dette. Vil man ikke tjenestegjøre, så får man straff.

 

Jeg vet at det at vis du bor i Bergensregionen, må man belage seg på at MP kan komme innom for å hente deg. Det har litt med at det er MP`er stasjonært på Haakonsvern som er med på innrulleringen til rep-øvelser.

 

Bor du langt på landet (fra militærbaser) bruker de neppe ressurser på å hente deg\sjekke, så da blir det som sagt straff.

Lenke til kommentar

Det viste jeg ikke, det hørtes ikke dumt ut. men nå er jeg kalt inn alt da.

 

 

Hva om jeg har bryllup, med bryllupsreise i perioden?

Du kan gjøre det selv om du er kalt inn. Du kan levere en lapp om at du er pasifist etter at du har kommet på militærbasen for så å gå hjem - så lenge saken er under behandling skal du ikke tjenestegjøre i militæret.

Lenke til kommentar

Morsomt. Hva er mest plagsomt? Ubehaget eller økonomien?

 

Å unnlate å møte fører til dørbanking fra MP eller sivilt politi. Krigsadvokatene går vanligvis for ubetinget fengsel i slike saker. Om du kan dokumentere at bryllupet ditt ble planlagt før innkallingen kom vil du kanskje nå gjennom med deler av en søknad om fritak.

Lenke til kommentar

Jeg ble faktisk kalt inn etter 12 mnd. FT. Jeg nektet og svarte ikke på brev og ble så kalt inn til lokalt politi. Ga der uttrykk for at jeg hadde fått nok av å bære uforholdsmessige byrder og av den typen autoriteter som er i Forsvaret. Ble faktisk litt munnhuggeri, men så skjedde det ingenting etterpå.

 

Mulig de trodde jeg var ute av balanse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan gjøre det selv om du er kalt inn. Du kan levere en lapp om at du er pasifist etter at du har kommet på militærbasen for så å gå hjem.

 

Vet du dette for sikkert? Dette høres jo ut som en mulig løsning som ikke innebærer noe kriminelt. Så det høres jo ut som den beste løsningen.

 

Om du kan dokumentere at bryllupet ditt ble planlagt før innkallingen kom vil du kanskje nå gjennom med deler av en søknad om fritak.

 

Kan ikke det, da det ikke er planlagt noe enda, så da venter vi med det. hehe

Endret av lilfire
Lenke til kommentar

 

Vet du dette for sikkert? Dette høres jo ut som en mulig løsning som ikke innebærer noe kriminelt. Så det høres jo ut som den beste løsningen.

 

 

Kan ikke det, da det ikke er planlagt noe enda, så da venter vi med det. hehe

 

Jeg har ingen erfaring med folk som har gjort dette, men jeg ser ikke for meg at de kan tvinge noen som nekter å bruke våpen i tjeneste.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke personlig berørt av disse problemstillingene, men hva skjer om man er på rundreise jorda rundt i 12 måneder, og i mellomtiden kommer det et brev om innkalling hjemme i posten som aldri blir lest, og man møter derfor heller ikke på øvelsen da man er lykkelig uvitende på jamaica - får man likevel straff? Det er da ingen plikt for noen å faktisk oppholde seg i norge eller i nærheten av egen postkasse, da må de evt sende rekommandert..

Lenke til kommentar

Det er da ingen plikt for noen å faktisk oppholde seg i norge (...)

Jo, "i den utstrekning Kongen bestemmer". (nærmere utdypet lenger ned)

 

Vernepliktsloven sier følgende:

§ 39. I den utstrekning Kongen bestemmer skal utskrivningspliktige og vernepliktige gi melding om bortreise, flytning, utvandring og mønstring i utenriks fart. Kongen kan også gi bestemmelser om at de må ha tillatelse til å reise bort fra riket, utvandre eller mønstre i utenriks fart. I krig eller når krig truer, kan Kongen, med Stortingets samtykke treffe bestemmelser om reiseforbud, som kan omfatte også andre menn fra 1. januar i det år de fyller 17.

Gjeldende bestemmelser rundt dette er nærmere utdypet i forskriften til vernepliktsloven, hvor det står:

 

Om flytting:

§ 20-1. Endring av fast adresse skal meldes iht. bestemmelser i folkeregisterloven. Adresseendringene blir datateknisk formidlet til Vernepliktsverket.

Midlertidig adresseendring, som ikke meldes til Skattekontoret, skal senest 8 dager etter flytting meldes til Vernepliktsverket. Ved midlertidig adresseendring, skal planlagt varighet oppgis.

 

 

Og om utenlandsopphold:

§ 20-2. Utskrivningspliktige og vernepliktige kan uten spesiell tillatelse eller plikt til å sende melding, foreta reiser innenfor og utenfor landets grenser, forutsatt at

a) de ikke er innkalt til eller gitt varsel om innkalling til sesjon eller tjeneste i den tid reisen antas å vare, b) reisens varighet ikke vil overstige to måneder, eller c) det ikke er innført reiseforbud etter vernepliktsloven § 39.

 

Rundreise jorda rundt i 12mnd er altså i strid med sistnevnte paragraf, bokstav b). Innkalling til HV-øvelse eller repetisjonsøvelse sendes også med mer enn to mnd varsel, og evt flere ganger (og med personlig oppmøte av områdesjef/personelloffiser/MP/sivilt politi om du gjentatte ganger unnlater å svare)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Vet du dette for sikkert? Dette høres jo ut som en mulig løsning som ikke innebærer noe kriminelt. Så det høres jo ut som den beste løsningen.

 

Ser ut som jeg tok feil. Da må du søke før innkalling. Leverer du søknad etter innkalling, må du likevel møte opp, men de kan maks holde deg i fire uker. Kommer en positiv avgjørelse før disse fire ukene er du en eks-soldat.

 

 

 

Militærnekterloven:

 

§ 9. Vernepliktig som har søkt fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner, kalles ikke inn til ordinær tjeneste i fred så lenge saken er under behandling i forvaltningen. Framkommer søknaden etter at den vernepliktige er innkalt eller har møtt til tjeneste, skal innkallingen opprettholdes eller tjenesten fortsette inntil søknaden er innvilget. Den vernepliktige kan for dette formål holdes tilbake i militær stilling inntil 4 uker. Framkommer søknaden før pålagt frammøtedato, regnes fristen fra den dag han etter innkallingen skal møte. Framkommer søknaden etter pålagt frammøtedato, løper fristen fra militære myndigheters mottak av søknaden.

Den vernepliktige kalles ikke inn til ordinær tjeneste i fred dersom det reises sak for domstolene, jf. § 5. Reises sak etter at den vernepliktige er innkalt eller har møtt til tjeneste, skal han gis utsettelse inntil saken er avgjort av domstolene. Departementet avgjør i det enkelte tilfellet hvorvidt begjæring om gjenåpning av dom i sak om fritaking skal ha tilsvarende virkninger.

Ved mobilisering eller annen innkalling til krigstjeneste eller til ekstraordinær tjeneste i fred har søknad om fritaking etter denne lov eller sak for domstolene ingen innvirkning på den vernepliktiges tjenesteforhold.

Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om gjennomføring av militær tjeneste samtidig med at sak om fritaking er under behandling.

Om søknaden din blir innvilget før du er inne hos militæret, blir innkallelsen for øvrig annullert.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...