Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke møte på rep øvelse


lilfire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel på tide å legge ned HV. Få inn de som ikke har vært inne før om man skal ha det.

 

Vet ikke om dere ser på Ylvis på TVNorge, men der måtte jo han Vegard inn til tjeneste og hadde ikke fått fritak. Og han vet jeg har allerede vært inne i 12 mnd.

Det ville jo liksom fjerne mesteparten av poenget om man skulle ta inn helt uerfarne folk som aldri har tatt i en AG før til 4-5 dagers kurs annethvert år. Den grunnutdannelsen man får i førstegangstjenesten er helt nødvendig; eller så måtte HV begynne på nytt med egen 6mnd rekruttskole (det har også vært prøvd før).

Tjenestetiden er opp til 18 måneder, så at han har vært inne i 12 før spiller ingen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg tok feil. Da må du søke før innkalling. Leverer du søknad etter innkalling, må du likevel møte opp, men de kan maks holde deg i fire uker. Kommer en positiv avgjørelse før disse fire ukene er du en eks-soldat.

 

Ajaj, så kjipt.

 

Da er jeg tilbake til at det letteste er å være påvirket av litt hasj, og ha med litt.

Lenke til kommentar

Hmm, ok. har lest flere som mener det er forenklet, men har ikke sett noe fra noen lover.. Men påvirket (positiv prøve) gir vel kun forenklet?

 

EDIT

Funnet på en annen side

 

Cannabis (hasj og marihuana) er et narkotikum og står oppført på narkotikalisten. Blir man tatt med narkotika på seg kan man risikere straff, enten ved at man får bøter eller i verste fall fengselsstraff. Henviser til straffeloven:

§ 162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.

Gjelder overtredelsen et meget betydelig kvantum, er straffen fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.

Straffen man får er basert på mengde narkotika man blir tatt med. Ved små kvoter kan antall ganger man har blitt tatt også ha noe å si. Hvis det er første gang man blir tatt for besittelse av hasj (eller andre cannabispreparater) og det dreier seg om en mengde mindre enn 15 gram, kan resultatet bli et forelegg, som innebærer en bot.

Som du ser ovenfor sier loven at det er forbudt å selge, eie, gi bort, sende, tilvirke og motta narkotika. Å være påvirket av narkotika er ikke straffbart, men kan brukes som indisie på at du har brutt tidligere nevnte lov. Dersom din venn ikke hadde noe hasj på seg da han var i kontakt med politiet kan det være årsaken til at han slapp videre straff.

Endret av lilfire
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har tjent hele førstegangstjenesten min og var i forfjor inne til 3ukers rep øvelse. Nå har jeg pokker meg fått innkallelse igjen! Jeg er dritt lei hele dritten. var delvis halve førstegangstjenesten. noe de hadde mistet papirene på når jeg skulle inn til rep forrige gang. Så jeg sendte inn nye, men det var ikke godt nok for å slippe mente de.

 

Jeg er møkk lei hele dritten, ikke nok med at jeg taper på det økonomisk, men jeg har ingen til overs for de tullet oppgavene man driver med på øvelsen. Jeg har rimelig fast bestemt på å droppe å svare/møte opp, og vet at jeg risiker bot og fengsel. Er det noe annet jeg som kan skje? OG praktiseres det?

 

Dra til fastlegen og opprett noe som kan behandles av militærlege/psykolog i ditt lokale HV-distrikt. Eventuelt si at du nekter å bære våpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...