Gå til innhold

Podkast: Livet før internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke engang datamaskin da jeg var barn... Hørte på radio Luxembourg på 1440kHz. med en gammel røradio og leste masse bøker. Først tidlig på 80-tallet fikk jeg min første PC som var en maskin som kunne laste forskjellige OS fra en analog kassett. Jeg lagde et ormespill på den i Basic, da jeg var inne til militærtjeneste på Jørstadmoen.

 

Først i 1997 kom jeg på internett og lagde min første hjemmeside. Den gang var det oppringt modem med tellerskritt og abonnement (som kostert kroner) hos Schibstedt for å få tilgang på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pandaren Xpress was a fictional food-delivery service integrated into World of Warcraft announced by Blizzard on April 1st, 2005. It was a parody of a real life business deal between Everquest II and Pizza Hut, in which typing "/pizza" from within EQ2 allowed players to order pizza from the comfort of their gaming chair. The name chosen here is probably a reference to Panda Express, a real restaurant chain operating in the United States. The character featured in the screenshots, "Yann", is a reference to famous chef Martin Yan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ah, 90-tallet. Når man måtte blåse på playstation cden for å få den til å funke, når jeg gjorde et mindre enn bra opptak av en disney sang jeg hørte fra tv'en ved hjelp av en radio. Når jeg og en kamerat spilte the legend of zelda ocarina of time, på en tv fra 80-tallet som familien hans hadde, hvor vi knapt kunne se hva som var på skjermen på grunn av mørket, mens vi satt der og spiste knekkebrød med brunost.

Var nettop på besøk hos tanten min som de siste 7 årene har blitt bestemor til 6 barn. Alle barna satt enten på i-pad eller på pc. Tidene forandrer seg i en skummel retning.

Lenke til kommentar

Ah. Minnehåndtering i DOS. Brukte mange timer på å sette opp oppstartsdisketter med autoexec.bat-filer optimalisert for enkelte spill. Å få nok minne til å kjøre Dune 2 og samtidig ha lydkortdriver var litt av en jobb. Syndicate mener jeg også å huske var litt krøkkete å få til å funke. Det gjaldt å starte med himem.sys (og dermed få tilgang på high memory), så finne ut hva som kunne legges i high memory og laste det inn der (gjerne i rett rekkefølge også), og håpe på at man dermed fikk nok ledig plass i base memory til å klare å kjøre spillet. Tror Dune 2 krevde 570 kB (av 640), og da hadde du stort sett bare plass til himem.sys og lite annet.

 

Men i mangel av Internet, så hadde jeg i det minste et abonnement på PC Format til å hjelpe meg med sånt.

 

Internet var stort sett noe jeg fikk bruke når jeg hadde en fridag og kunne bli med en av foreldrende mine på jobb. Da var det gjerne å dra med seg en stabel med disketter, laste ned det som var kommet ut av patcher til favorittspillene, og så bruke gode gamle pkzip til å få dem over på diskett, og krysse fingrene for at ikke en av diskene var korruptert når jeg kom hjem igjen.

 

Ethernet over coax: Ikke glem at hvis en eneste maskin på kjeden hadde trøbbel med nettverkskortet, så funka nettverket særs dårlig, og feilsøking bestod stort sett i å koble av PCene en etter en og se når ting begynte å funke. Takke meg til tp-kabel og nettverkssvitsjer.

 

Over til filmmusikk: fun fact, noe av den første musikken jeg kjøpte på CD var en 4CD-spesialutgave av musikken til Star Wars. Kosta meg vel godt over 500 spenn i 1990-tallspenger, og måtte spesialbestilles på Platon i Bergen (som sikkert ikke eksisterer lenger). Ikke noe play.com her i gården, nei.

 

Og som en liten sluttkommentar:

Lenke til kommentar

Husker dere dagene når nettlesere ikke hadde faner? Nesten verre en dagene før internettet.

 

Var bare å åpne flere vinduer, ingen stort problem.

Værre var det at browsere brukte seriøst med resursjer i 486 tiden.

 

Så lyset når jeg lastet ned manual for et 486 hovedkort og fant jumper settinger for det, var en rimelig knotete afære å få tak i det før intenett.

 

Piratkopiering fantes tidligere husker jeg hadde C90 kasetter med 100vis av spill til C64 problemet var at det tok lang tid å laste dem og 95% var søppel.

I pc tiden var det standard å ta med hardisken til en kompis.

Lenke til kommentar

 


Over til filmmusikk: fun fact, noe av den første musikken jeg kjøpte på CD var en 4CD-spesialutgave av musikken til Star Wars. Kosta meg vel godt over 500 spenn i 1990-tallspenger, og måtte spesialbestilles på Platon i Bergen (som sikkert ikke eksisterer lenger). Ikke noe play.com her i gården, nei.

Platon endte dessverre sine dager for noen år siden, hadde mye moro der inne.:( Stort spillutvalg, og en liten multiplayer/internet cafe bakerst til venstre. Those were the days.

Lenke til kommentar

Ah. Minnehåndtering i DOS. Brukte mange timer på å sette opp oppstartsdisketter med autoexec.bat-filer optimalisert for enkelte spill. Å få nok minne til å kjøre Dune 2 og samtidig ha lydkortdriver var litt av en jobb. Syndicate mener jeg også å huske var litt krøkkete å få til å funke. Det gjaldt å starte med himem.sys (og dermed få tilgang på high memory), så finne ut hva som kunne legges i high memory og laste det inn der (gjerne i rett rekkefølge også), og håpe på at man dermed fikk nok ledig plass i base memory til å klare å kjøre spillet. Tror Dune 2 krevde 570 kB (av 640), og da hadde du stort sett bare plass til himem.sys og lite annet.

Takk og lov for QEMM! Det ble halleluja-stemning på nerderommet :D

 

Argh! Syndicate var et slit. La inn x antall 1.44MB-disker men kom aldri lengre enn (den utrolig fete og stemningsfulle) introen. DOS4GW spyttet ut en kryptisk hex-kode, om jeg husker korrekt.

Først når CD-ROM var i hus et år eller to senere fikk jeg glede av spillet. Og hvilken glede! En av mine favoritter gjennom tidene.

 

Good times!

Endret av MDD
Lenke til kommentar

Platon endte dessverre sine dager for noen år siden, hadde mye moro der inne. :( Stort spillutvalg, og en liten multiplayer/internet cafe bakerst til venstre. Those were the days.

Kjipt :hm:

 

Kan aldri huske at det var noen nettcafé der (må ha dukket opp etter at jeg flyttet fra byen), men en god del av min tidlige både plate- og PC-spill-samling er kjøpt der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ingen som brukte BBS, da? Det var vel så nærme man kom før WWW ble introdusert for allmennheten. Husker jeg hadde et 9600 Modem (2400 baud) med en heseblesende hastighet på 9.6 kbit/s. Kunne laste tekst på kun få sekunder!

 

En annen ting jeg husker godt var hvor inni granskauen lang tid det tok å laste inn spill før. En kompis av meg hadde en Commodore 64 med kassettspiller, og det kunne ta opp til 30min(!) å laste inn de verste spillene/applikasjonene. En annen kompis hadde drimot floppy-drive og det var helt insane! Trengte ikke spole tilbake spillet engang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...