Gå til innhold

Apple tilbakekaller SSD-er til MacBook Air


Anbefalte innlegg

 

Når var sist du eller andre ble anbefalt og kjøpe en Toshiba SSD? Det er klart andre som dominerer det markedet på kvalitet og resultater.

 

Såvidt jeg vet er det kun seks produsenter (Intel, Micron, Samsung, Toshiba, Sandisk, Hynix) som lager flashminne, og Toshiba er en av de største. Du må ikke blande sammen "lager eske og design og selger SSD" med "lager komponenter", som Toshiba gjør.

 

SSDene som Apple bruker er spesiallagede komponenter som ikke kan sammenliknes med off the shelf-utstyr. Når man bestiller HW i sånne mengder som Apple gjør til MBA spesifiserer man kvaliteten selv, og får dette levert av forskjellige produsenter. Det er en helt annen business enn konsumentmarkedet.

 

Men denne gangen fucka altså Toshiba opp litt.

 

Apple har ikke himmelstormende høyere kvalitet enn andre pcer, men de er i øvre skikt, og pga god support har de veldig fornøyde brukere som kjøper igjen og igjen. Dette var ikke første gang de har en tilbakekalling, og det blir neppe den siste heller.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

MacBook Air starter da på 7'790,- kr og har da slettes ikke noe horribelt dårlig CPU eller GPU til ultrabook å være? Vet at det er "kult" å rakke ned på Apple og kalle det overpriset og alt det der, men MacBook Air er vell ikke den beste modellen å gjøre det med per dags dato.

Jeg sa da aldri at det er "kult" å rakke ned på Apple?

 

Det jeg egentlig mener er at det er utrolig at en såpass kvalitetsfylt pc (ifølge Apple-fansen) i bunn og grunn ikke har en større kvalitetssikring enn en vanlig PC.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hvordan du vurderer kvalitetsikring av maskiner, men det vi nå uansett være sånn at om Apple gjennomgår en aldri så nøye og god kvalitetsikring så vil alltid maskinvareproblematikk og feil som dette alltid oppstå. Hvor ofte ser du forbrukerelektronikk som det selges millioner av årlig aldri ha feil eller problemer?

 

 

EDIT:

 

Og det var du som slengte inn en unødvendig kommentar som lød som følger:

 

 

Men for 10k+ for en laptop med horrible cpu og gpu specs så forventer man vel en viss kvalitet."

 

Her var det altså flere bommerter fra din side da MacBook Air ikke er i 10'000kr+ klassen, og den har ingen utpreget "horribel" CPU eller GPU til ultrabook å være.

 

For meg virker det som du egentlig bare forsøker å stille Apple i et dårlig lys her, fremstille det som om maskinene koster skjorta uten å ha bedre kvalitetssikring enn billigmodeller i markedet men jeg ser da ingen indikasjon hverken i artikkelen eller i noen av postene dine som skulle underbygge noe sånt?

 

At Apple ikke er feilfritt er noe alle vet, og enhver som av en eller annen sinnsvak grunn skulle tro eller forventer noe annet burde ta seg en tur til legen sporenstreks for det finnes ingenting som feilfri forbrukerkjøpsvare, spesielt ikke av typen som selger millioner på millioner av enheter årlig. Men at Apple helt klart stiller i den øverste rekken hva gjelder kvalitet og kvalitetskontroll er det vell liten tvil om, men det betyr jo ikke det samme som at du skal forvente en verden helt uten feil i alle ledd, til enhver tid.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og så er det ikke Apple som har laget SSD diskene da. Think logic

 

Næsj, nå er det ikke akkurat mye i de maskinene Apple lager selv, de har designet utseendet og that's it.

 

Men når alt funker som det skal og ingenting er galt, ja da hører man skryt og jallaballa over alle hauger om hvor bra det er og "Det bare virker.. O_o" og for all del, vel og fint det.

 

Men med tanke på hvor nedlåst og kontrollert Apple er, så er det faktisk litt gøy for eiere av andre plattformer når Apple går på en smell og i så måte går også tilhengerene av Apple på en smell, spesielt de som bruker "Det bare virker.. O_o". Og det har absolutt ikke noe å si hva som tryner når det kommer til stykket.

 

PCer på sin side, de har en god tendens til å "bare virke" de også og det til tross for hardwarejungelen og de vanvittig mange konfigurasjonene som eksisterer.

 

Jeg har jo selv 8 maskiner, med forskjellige konfigurasjoner og OS, alt fra gammel Pentium M med WinXP til Xeon E3 med ESXi og gjett hva, det bare virker.

 

Men hva skal man si, egentlig ... go Nintendo, for det bare virker det.

Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg vet er det kun seks produsenter (Intel, Micron, Samsung, Toshiba, Sandisk, Hynix) som lager flashminne, og Toshiba er en av de største. Du må ikke blande sammen "lager eske og design og selger SSD" med "lager komponenter", som Toshiba gjør.

 

SSDene som Apple bruker er spesiallagede komponenter som ikke kan sammenliknes med off the shelf-utstyr. Når man bestiller HW i sånne mengder som Apple gjør til MBA spesifiserer man kvaliteten selv, og får dette levert av forskjellige produsenter. Det er en helt annen business enn konsumentmarkedet.

 

Men denne gangen fucka altså Toshiba opp litt.

 

Apple har ikke himmelstormende høyere kvalitet enn andre pcer, men de er i øvre skikt, og pga god support har de veldig fornøyde brukere som kjøper igjen og igjen. Dette var ikke første gang de har en tilbakekalling, og det blir neppe den siste heller.

 

Og nå er det vel Samsung, Micron og Intel som faktisk får skryt...

Lenke til kommentar

 

SSDene som Apple bruker er spesiallagede komponenter som ikke kan sammenliknes med off the shelf-utstyr. Når man bestiller HW i sånne mengder som Apple gjør til MBA spesifiserer man kvaliteten selv, og får dette levert av forskjellige produsenter. Det er en helt annen business enn konsumentmarkedet.

 

Men denne gangen fucka altså Toshiba opp litt.

 

Om ditt første avsnitt stemmer, så er det vel strengt tatt Apple som føkka opp?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Om ditt første avsnitt stemmer, så er det vel strengt tatt Apple som føkka opp?

 

AtW

 

Det tror jeg bare det er Apple og Toshiba som vet. Enten er spekken feil (Apple fucka opp), eller så er leveransen feil (Toshiba og Apple fucka opp). Når man shipper produkter med feil til kunder har man selvsagt alltid til syvende og sist ansvaret selv, uansett hvem som er underleverandører. Det vil ikke si at man nødvendigvis har dårlig kontroll når man ender opp med feil - det går alltid an å kontrollere mer, men det blir idiotisk dyrt etterhvert (og man sliter ut produktene i testingen).

Lenke til kommentar

Bra at de fikser opp i dette ja. Er nok en del SSDer som har firmware som medfører at den ødelegger om den ikke oppdateres. Dette gjelder nok også alle uansett maskin.

 

Har selv en Linux server med en 64G OCZ (som systemdisk) der jeg for kort tid siden begynte å få feil på filer i systemet. Når jeg lastet filene ned på ny og overskrev disse kom feilen igjen. Litt problematisk ble det når pakkebehandleren plutselig ikke kunne pakke ut DEB filer lenger, da kunne jeg jo ikke installer ting som feilet på ny, men måtte lete opp feiler med feil selv.

Jeg fant til slutt ut at OCZ hadde en firmware-oppdatering som var "kritisk", som ble lasta ned og SSDen ble oppdatert. Det endte med at Linux på den døde, selv om tilsynelatende partisjonen kunne leses.

Det endte med at jeg slettet partisjonen og installert på nytt og alt fungerer nå uten feil, litt jobb, men tross alt ligger alle delinger på en annen disk.

Lenke til kommentar

 

Det må jo være en grunn til at du stiller et så konkret og ledende spørsmål.

Grunne er at du har tolket det lit for ledene.

 

Nå har jo Apple gjort et stor nummer av at det bare virker

Samtidig har de ihvertfall fått meg til å tro at produktene skal være lit eksklusive

Samt at ryktet sier at det koster lit mere en vanlig

samt en del andre elementer som skal gi inntrykk av at det skal være eksklusive saker.

 

Nå passer det dog ikke for meg , men likevel.

Forventer da ikke kjøperen også en 100% feilfrie produkter derfra.?

Da oppfattes den minste feil ( som i dette tilfellet ) som en stygg ripe i lakken

Lenke til kommentar

Forventer da ikke kjøperen også en 100% feilfrie produkter derfra.?

Da oppfattes den minste feil ( som i dette tilfellet ) som en stygg ripe i lakken

 

Det er ingenting som heter 100% feilfritt i forbrukersammenheng, om noen faktisk forventer at feilprosenten på maskinvare og forbrukerelektronikk skal ligge på 0% helt uavhengig av produsent så er det på tide å revurdere og senke forventningene sine litt.

 

Det at man, når man kjøper litt dyrere og mer eksklusive varer forventer generelt høyere kvalitet er jo en ting, det å forvente at det aldri skal kunne feile, noengang blir jo bare ren idioti. Apple leverer generelt høy kvalitet og bunnsolide produkter så brukeren vet hva de kjøper og hva de går til og mange foretrekker og betaler gjerne litt ekstra for dette. Hvordan noen kan mistolke dette til at produktene forventes å være feilfrie er uten for min fatteevne for det er vell egentlig ingen andre enn de som faktisk IKKE bruker Apple produkter som kommer med påstander om aldri feil osv osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ingenting som heter 100% feilfritt i forbrukersammenheng, om noen faktisk forventer at feilprosenten på maskinvare og forbrukerelektronikk skal ligge på 0% helt uavhengig av produsent så er det på tide å revurdere og senke forventningene sine litt.

 

Det at man, når man kjøper litt dyrere og mer eksklusive varer forventer generelt høyere kvalitet er jo en ting, det å forvente at det aldri skal kunne feile, noengang blir jo bare ren idioti. Apple leverer generelt høy kvalitet og bunnsolide produkter så brukeren vet hva de kjøper og hva de går til og mange foretrekker og betaler gjerne litt ekstra for dette. Hvordan noen kan mistolke dette til at produktene forventes å være feilfrie er uten for min fatteevne for det er vell egentlig ingen andre enn de som faktisk IKKE bruker Apple produkter som kommer med påstander om aldri feil osv osv..

 

Noe av poenget mit var jo at feilprodukter ble plukket vekk før de nådde kjøper.

Dette ligger jo i det å være eksklusivt

Lenke til kommentar

 

Noe av poenget mit var jo at feilprodukter ble plukket vekk før de nådde kjøper.

Dette ligger jo i det å være eksklusivt

 

Og det gjøres de i stor grad hos alle produsenter. Det er imidlertid umulig å finne alt, og da er god service ved feil alfa og omega.

 

Her er litt data fra 2009 som tilsier at Apple er ca. gjennomsnittlige blant de store på return rate. Imidlertid knuser de resten på fornøyde kunder, så noe må de gjøre rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...