Gå til innhold

Her ser du et fullformatskamera


Anbefalte innlegg

Jeg har solgt unna omtrent alle nye plastikkobjektiver til fordel for gammel nostalgi de senere årene :xmas:

Hver sine lyster - selv har jeg en kasse stappet med gamle kamera og objektiver og annet på loftet etter 50år, men for meg er det bare gammelt skrot jeg ikke har følelser for. Dagens kamerautstyr er mye bedre på alle områder og mer praktisk for å få skapt det jeg vil.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver sine lyster - selv har jeg en kasse stappet med gamle kamera og objektiver og annet på loftet etter 50år, men for meg er det bare gammelt skrot jeg ikke har følelser for. Dagens kamerautstyr er mye bedre på alle områder og mer praktisk for å få skapt det jeg vil.

 

Tor

 

Alt var bedre før vettu :)

 

Jeg er ikke enig, gamle objektiver er bedre bygget, har penere bokeh og en mer spennende personlighet i forhold til fargetemperatur og kontrast. Mekanisk er de også mye hyggeligere å bruke og jeg føler at jeg er mer delaktig i prosessen utover bare det å trykke på knapper.

 

Så man kan si at jeg bruker objektivenes ulike egenskaper til å skape mine uttrykk.

 

Moderne objektiver er på sin side mer nøytrale, zoom optikken er blitt mye bedre og skarpere og mye har skjedd på coating fronten.

 

Heldigvis finnes det fremdeles produsenter som bygger objektiver på gamlemåten som Zeiss og Voigtlander.

 

Mye billigere er det også samt omtrent helt risikofritt forhold til verditap.

 

Send meg gjerne en liste på PM dersom du ønsker å bli kvitt noe av "skrotet" ditt :)

Lenke til kommentar

 

Så man kan si at jeg bruker objektivenes ulike egenskaper til å skape mine uttrykk.

 

Veloverveid innlegg, IMO. Leser ofte innlegg hvor noen ser utt il å tro at nesten alt av eldre optikk med bra lysstyrke og fast brennvidde "automatisk" også er generelt bra på optiske egenskaper. I praksis er selv kitzoomer i mange tilfeller vel så bra på ting som skarphet og kontrast selv om det selvsagt også finnes gammel optikk som holder mål også på disse områdene.

Lenke til kommentar

Touche! Det er alltid noe som er mindre der ute ;)

 

Men jeg kan skjønne genser, her kan man få liten størrelse og stor sensor i et og samme hus. Og bruker man fler enn et hus, så er det er alltid en fordel at husene tilhører samme system.

 

Jeg tror det er litt for tidlig å trekke noen konklusjoner. De testene som er allerede er ute, er slurvete utført på pre-release utgaver av kamera, og det å vurdere bildekvalitet ut i fra noen JPEG samples blir for sært for min del.

 

Det er også reist noen kritiske røster om bruk av adaptere, bl.a. av Roger på LensRentals. Hvis det som hevdes stemmer, så er man avhengig av dedikert optikk, og er en A7/A7r kanskje ikke like kul ...

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda. Men min sammenligning det jeg vil si er konkurrerende kameraer med samme sensorstørrelse, og da er det en drøy forskjell i kamerastørrelse. Dette blir vel en mer rettferdig sammenligning enn din;

http://camerasize.com/compare/#442,491

 

Og kan forøvrig få med at for min del er det fullformat uten speil som er det interessante her, ikke nødvendigvis de konkrete kameramodellene. Så skal ikke si det blir Sony FE som blir mitt neste system, men per nå er det eneste alternativ.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Joda. Men min sammenligning det jeg vil si er konkurrerende kameraer med samme sensorstørrelse, og da er det en drøy forskjell i kamerastørrelse. Dette blir vel en mer rettferdig sammenligning enn din;

http://camerasize.com/compare/#442,491

 

Og kan forøvrig få med at for min del er det fullformat uten speil som er det interessante her, ikke nødvendigvis de konkrete kameramodellene. Så skal ikke si det blir Sony FE som blir mitt neste system, men per nå er det eneste alternativ.

 

Hva som er mest rettferdig blir vel en smakssak, det er jo mange grunner til å velge forskjellige ting, og vil du kun ha fullformat så er jo selvfølgelig valget gitt av de som jeg har postet. Men du nevnte jo det også som en erstatning for mFT, derfor tenkte jeg det var ett litt vittig innspill. Synes forøvrig min sammenlikning bedre illustrerer de reelle forskjellene i den forstand at den relative størelsesforskjellen beholdes sånn noenlunde når man tar med objektive, NEX-objektivene er større enn mFT i større grad enn de veldig små husene til NEX er større enn mFT-hus.

 

Men som sagt, bare ett slags kvasivittig innspill egentlig, det er jo to ganske forskjellige plattformer, og det blir veldig individuelt hva som passer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men du nevnte jo det også som en erstatning for mFT, derfor tenkte jeg det var ett litt vittig innspill. Synes forøvrig min sammenlikning bedre illustrerer de reelle forskjellene i den forstand at den relative størelsesforskjellen beholdes sånn noenlunde når man tar med objektive, NEX-objektivene er større enn mFT i større grad enn de veldig små husene til NEX er større enn mFT-hus.

 

Ja, objektivene er jo ofte majoriteten av størrelsen. Jeg liker å få "mest for størrelsen" og koser meg med Panasonic 20mm F1.7 pannekake (og 40mm pannekake på 6D'en). Ser at de nå har lansert både lyssterk 15mm-pannekake og ny pannekakezoom sammen med det utrolig lekre kameraet du linket til. Får vel vente med å ta noe avgjørelse :)

Endret av genser
Lenke til kommentar

Jeg er veldig veldig spent på hvor god bildekvaliteten er på de to nye Sony husene.

Utenom Fuji husene, Sony sine nydelige kompaktkameraer (RX1 og RX100), og micro43, så har det endelig skjedd noe som jeg kaller revolusjonerende på foto fronten.

Undres på om når/hvis Nikon og for den slags skyld, Canon skal få fingeren ut av...... og lansere noe tilsvarende som dette!!! Gud vite at jeg lengter på ett hus fra Nikon ala Sony A7!

 

 

Jeg velger å sammenligne litt annerledes når kameraene skal sammenlignes på størrelse (FF sensor i en kropp som er like liten som det minste crop huset med speil pr idag):

http://camerasize.com/compare/#487,448

Speielt i top view....

 

 

Apropos sensorene til A7 og A7r, er det noen som vet om disse to er de samme som benyttes i Nikon sine D610 og D800?

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Skjønner meg ikke på folk som venter på Canon og Nikon, er dere så merke avhengig?

 

Nå har Sony, Olympus, Panasonic og Fuji rullet ut utstyr som er mye mer innovativ og interessant enn det de to store har kommer med de siste 3-4 årene.

Jeg virkelig har lyst på ett speilløst hus, faktisk mer lyst på det en jeg har til å oppgradere fra D3 til D4, som jeg har dripplet på lenge. Det ville vært ett pluss for meg hvis Nikon hadde kommet ut med tilsvarende konsept som Sony A7, da kunne jeg via adapter mest trolig tatt med meg hele objektivparken over.

 

Så kan det bli som du hevder at de store beveger seg i musefart at man rett og slett burde ta steget over, vet ikke helt, får vente ett halvt års tid.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har satt meg skikkelig inn i dette kameraet, men hvor er blitsen? Og hva skjer når man benytter eldre E-fatning objektiver på dette? Får man hele bildet (med ekstrem vignettering og andre feil ut mot kantene) eller beskjæres det automatisk til APS-C?

 

Undres på om når/hvis Nikon og for den slags skyld, Canon skal få fingeren ut av...... og lansere noe tilsvarende som dette!!! Gud vite at jeg lengter på ett hus fra Nikon ala Sony A7!

Hva er så utrolig viktig med å ha et av de merkenavnene på kameraet? Hvorfor ikke bare nyte A7/A7r for hva de er verdt uavhengig av merkenavnet? For min del hadde det ikke vært mer eller mindre interessant om det sto Creative labs eller Holga på det, så fremt objektivutvalget og andre "eksterne" ting var sammenlignbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har satt meg skikkelig inn i dette kameraet, men hvor er blitsen?

 

Ser ikke noe annet enn en blitssko, Olympus har samme på en del av sine modeller. Der følger det med en liten blits som kan monteres ved behov, vet ikke om Sony kjører samme løsning eller om blits er ekstrautstyr. Har sett gjennom et par previews uten å se blits nevnt.

 

Med crop-linser kan du (slik jeg har forstått det) velge mellom automatisk cropping eller hele bilder med mer eller mindre vignettering avhengig av linsen.

 

Tror de færreste har noe prinsippielt i mot at det står Sony (eller Pentax) på forsiden, men mange har linser de gjerne vil fortsette å bruke og det er normalt bedre kompatibilitet hvis man holder seg til samme merke. Det gjelder selvsagt også blitser og til en viss grad annet ekstrautstyr. Brukergrensesnittet kan også være et argument for å holde seg innenfor ett merke.

 

@hertugen: Neppe eksakt samme sensorer i A7/A7r som i D610/D800. Sensoren i D800 er også Sony, men det har gått en stund siden den ble lansert så det er nok gjort justeringer, men jeg ville forvente at de er ganske like. A7 har jo PDAF på sensoren så den er neppe identisk med den i D610, hvor store endringer som skal til for å få til dette vet jeg ikke, men igjen er nok "grunnteknolgien" ganske lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er så utrolig viktig med å ha et av de merkenavnene på kameraet? Hvorfor ikke bare nyte A7/A7r for hva de er verdt uavhengig av merkenavnet? For min del hadde det ikke vært mer eller mindre interessant om det sto Creative labs eller Holga på det, så fremt objektivutvalget og andre "eksterne" ting var sammenlignbart.

Simen, samme f for meg om det står det ene eller det andre på huset, overgangen kunne blitt enklere hvis jeg kunne ta med meg objektiv parken til ett speiløst ff hus, ganske dyrt å kjøpe to systemer.

Kanskje best å slutte å irritere seg over Nikons manglende hus og heller konsentrere seg om A7/A7r, ser at Sony har ett pent utvalg av fast objektiver :)

Lenke til kommentar

Og hva skjer når man benytter eldre E-fatning objektiver på dette? Får man hele bildet (med ekstrem vignettering og andre feil ut mot kantene) eller beskjæres det automatisk til APS-C?

 

Det velger du selv. Du kan enten få 1,5x crop eller ekstrem vignettering. Eksempel her:

http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-7-7r/?utm_campaign=internal-link&utm_source=featured-image&utm_medium=image&ref=featured-image

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...