Gå til innhold

Her ser du et fullformatskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er så utrolig viktig med å ha et av de merkenavnene på kameraet? Hvorfor ikke bare nyte A7/A7r for hva de er verdt uavhengig av merkenavnet? For min del hadde det ikke vært mer eller mindre interessant om det sto Creative labs eller Holga på det, så fremt objektivutvalget og andre "eksterne" ting var sammenlignbart.

Merket i seg selv betyr nada for meg (håper jeg).

 

Merket kan være en effektiv indikator på en rekke ting:

1. Kan jeg bruke objektivene jeg har (optimalt)?

2. Kan jeg bruke blitzene jeg har?

3. "Alle" kamera har PASM. Men fungerer auto-ISO, fill-flash, exposure bracketing, etc som jeg er vant til?

4. Kommer jeg til å bruke lang tid på å frustrere meg over meny-systemet? (jeg har brukt lang tid på å irritere meg, så akseptere Canon sitt. Jeg er fremdeles i start-gropa sånn sett på RX100)

5. Tror jeg at denne produsenten eksisterer om 7 år, og fremdeles støtter systemet med nye hus og objektiver?

 

Jeg er veldig positiv til A7/A7r og tilnærmingen Sony har til kamera, selv om de avogtil "bommer" litt. Jeg tror kanskje at den største konkurenten (for meg) ville være RX-1. Hvis en RX-1 refresh kommer med integrert søker (og dertil økt størrelse), og kanskje sensoren fra A7:

http://camerasize.com/compact/#487,376,ha,f

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er ikke så mye poeng i å lage kamera for F-optikk uten speil, såklart. Speil og prismehus kan droppes, men avstanden mellom sensor og optikk blir uendret, så mulig størrelsesreduksjon er begrenset.

Det vil jo vise seg om ryktene stemmer eller ikke, men kamera med F-fatning uten speil vil få glede av elektronisk søker (for dem som liker det), færre bevegelige deler og mindre vibrasjoner. Hadde jeg vært Nikon hadde jeg gjort som Olympus/Panasonic og laget en versjon av fatningen med kortere registeravstand og kompatibilitet via adapter. Objektiver hvor registeravstand betyr noe for konstruksjon/størrelse kunne redesignes mens eksisterende speilrefleksobjektiv ville gitt systemet full dekning av brennvidder fra dag en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er så utrolig viktig med å ha et av de merkenavnene på kameraet?

Vel, det handler for min del om praktiske grunner - og tildels vanens makt. Med alderen kommer og forhold som at man hopper ikke like lett i stolen hver gang det daler ned et eller annet nytt, en vet av erfaring at man ofte snakker om småting i forhold til gårsdagens. Store skritt tar stor tid. Man blir rett og slett mer nøktern med tiden og koker ofte ned nyheter til det som føles fornuftig i praksis, barberer bort unyttige greier bak innpakningen.

 

For min del handler foto om å ta bilder med "gode nok greier" dvs det som er praktisk og økonomisk fornuftig - jeg vil ikke få vondt i magen for å handle ufornuftig, da går det lett ut over fotogleden og kreativiteten. Jeg har heller ikke interesse av å prøve ut alt som kom i dag og alt som kommer i morgen. Kanskje en smule konservativt - men dog funker det godt i praksis.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det vil jo vise seg om ryktene stemmer eller ikke, men kamera med F-fatning uten speil vil få glede av elektronisk søker (for dem som liker det), færre bevegelige deler og mindre vibrasjoner. Hadde jeg vært Nikon hadde jeg gjort som Olympus/Panasonic og laget en versjon av fatningen med kortere registeravstand og kompatibilitet via adapter. Objektiver hvor registeravstand betyr noe for konstruksjon/størrelse kunne redesignes mens eksisterende speilrefleksobjektiv ville gitt systemet full dekning av brennvidder fra dag en.

 

Kult at de satser på retro, men det ser ut som det forblir med det ytre. Vanlig F mount, speil og 16mp kort oppsummert. Blir dog sikkert et koselig kamera å pare med gamle godbiter fra Nikon :)

Lenke til kommentar

 

Kult at de satser på retro, men det ser ut som det forblir med det ytre. Vanlig F mount, speil og 16mp kort oppsummert. Blir dog sikkert et koselig kamera å pare med gamle godbiter fra Nikon :)

Ser ryktene har endret seg en del fra det som stod først da det så ut som det skulle bli speilløst, men hybrid står fortsatt. Ikke godt å si hva det betyr. Et "digitalt FM" er det mange som har ønsket seg lenge, så det vil muligens selge bra.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...