Gå til innhold

Her ser du et fullformatskamera


Anbefalte innlegg

Det gjelder vel alle i gamet. De som selger flest DSLR har mindre incentiv til å utvikle alternativer, og det er også en markedsstrategi (antar det er det du mener med salgsstrategi).

 

 

Vi kan godt kalle det salgsstrategi, uansett så må de mindre kameraprodusentene være aggressive for få solgt i store kvantum. De to store er nok mer konservative og har sikkert en markedsstrategi som er fastlagt flere år i forveien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nevn noe Canon og Nikon har kommet med som ikke er en forventet oppgradering av eksisterende modeller?

Canon kom med EOS-M, fiasko!

 

Er kameraer uten speil et hysteri? Flere og flere går over til speilløse kameraer pga kvaliteten til Olympus/Panasonic, Sony og Fuji.

 

De siste årene har det kommet bra mye nytt fra helt andre produsenter enn Canon og Nikon.

Nå faller vel mange speilløse og inn i "forventete oppgraderingen" etterhvert. Man har liksom nærmet seg taket der og etter noen år. Det er helt naturlig. Selvsagt kan man skape noen nye modeller, men i prinsippet er de mye av det samme i en ny dress.

 

Nei, de er ikke hysteri, dog kan enkelte av deres mest ihuga fans skape det inntrykket av og til. At flere og flere går over til speilløse er en sannhet med svak tyngde i, de fleste speilløsprodusentene sliter med salget som daler utenfor hjemmemarkedet http://www.imaging-resource.com/news/2013/08/09/weak-demand-for-mirrorless-cameras-hurting-manufacturers http://www.reuters.com/article/2013/08/08/us-nikon-earnings-idUSBRE9770EH20130808

 

Ingen kan påstå at speilløse systemkamera er 2. rangs og bli tatt seriøst - men på den andre siden er de heller ikke overlegne speilrefleks.

 

At ikke canon og nikon kommer med nyskapninger/utvikling er total feil å påstå, da har man ikke fulgt med i timen. La meg si det på en annen måte og: Speilløst systemkamera er allerede "oppfunnet" for lenge siden, så man kan ikke finne det opp på nytt. Men man kan videreutvikle, som med alle kameratyper - også speilrefleks.

 

Og det siste der er det nettopp hva sony har gjort her ved å putte inn en større sensor i en ny og større boks. Prinsippene er dog likevel de samme i grunnformatet som andre speilløse systemkamera og ikke en vidunderfe som trylles ut av skapet. Jeg er sikker på at nær sagt alle seriøse produsenter kunne/kan gjøre det samme. Hvorfor de ikke gjør det handler nok mest om vurderinger av markedet, salgspotensialet og deres generelle sortimentpolitikk - og ikke mangel på kunnskaper eller muligheter.

 

Sony er flinke til å prøve litt her, og litt der - en tå i alle rom. Men av og til føler jeg at man sitter å venter på en videreoppfølging som kanskje aldri kommer fordi de er så opptatt på å prøve ut neste greie. Etter min vurdering av speilløsgjengen føles kanskje mf-produsentene til å være de med safest og størst bakkekontakt - og ikke minst best optikkutvalg o.l

 

Tor

Lenke til kommentar

 

 

Nå blir blir spennende å se om Canon og Nikon kommer i gang med noen skikkilige speilløse modeller! Før det er for sent...

Skjønner meg ikke på folk som venter på Canon og Nikon, er dere så merke avhengig?

 

Nå har Sony, Olympus, Panasonic og Fuji rullet ut utstyr som er mye mer innovativ og interessant enn det de to store har kommer med de siste 3-4 årene.

Jeg venter ikke på noe spesielt fra Canikon. Jeg bruker GH3 som er det mest komplette kameraet til prisen, så jeg er veldig fornøyd med det :)

 

Synes allikevel det er spennende å se om Canikon kommer med noen bedre forsøk enn 100D og 1-serien.

 

Konkurranse driver utvikling, som er bra oss kjøperne. Det er kanskje ikke så lett å forstå...

Lenke til kommentar

 

Spennende fra Sony! Slår eg godt slag for å bli kvitt dagens speil-hysteri. :-)

.

.

 

Helt enig. Det interessante ved dSLR versus kompaktkameraer er jo IKKE spejlet, men sensorstørrelsen, og den mængde lys der kan komme ind gennem de større objektiver.

Eg har alltid trud at poenget med SLR og dSLR har vært at man kan sjå gjenom objektivet det motivet man tar bilde av. :green:

Lenke til kommentar

Jo alle kamera med OVF, EVF og skjerm har denne muligheten. :thumbup:

Jo alle kamera med OVF, EVF og eller live view på skjerm har denne muligheten. :thumbup:

 

Deriblant de fleste digitale kompaktkamera.

 

"Den viktigste" faktoren blir noe ullent da det er flere ting som henger sammen, men ikke entydig fra kamera til kamera. Jeg synes bildekvalitet (der sensorstørrelse er en av flere faktorer) og utskiftbar optikk er to svært viktige egenskaper ved dslr. Angående EVF vs OVF vs live view så kan jeg ikke fordra live view som eneste søkermulighet, men det er ok dersom jeg har EVF eller OVF som hovedsøker. EVF og OVF har hver sine sett med fordeler og ulemper. Jeg skulle gjerne hatt begge deler og helst ikke i form av rammesøker siden jeg gjerne vil se fokus, dybdeskarphet og utsnitt via objektivet.

Lenke til kommentar

Han er bare sur fordi han ikke har fått prøve det enda slik som de andre gutta:

 

"I’m sure some bloggers have already had a chance to use one, but given the local market entity’s attitude, don’t expect to see a review from me anytime soon (if at all). As interesting as it is, I simply won’t be able to get a camera."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

A7 og A7R blir for min del ikke interessant før det er flere gode og små pannekakeobjektiver tilgjengelig. Ser ikke nytten av et lite hus, dersom objektivene blir store og tunge. Da vil jeg heller har grepet og ergonomien til et DSLR. Å bruke adapter er heller ikke særlig fristende.

 

Man må også kunne spørre seg hvor dedikert Sony er til de mange systemene sine. De fremstår som ganske uforutsigbare, noe som kan skremme bort investeringslysten til mange. Hvordan ville du brukt pengene dine hvis du eide et A99, og ønsket å investere i et par nye objektiver? Ville du vært trygg på at Sony fortsetter DSLR-satsingen fremover?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten preview :)

Jeg synes at iso-støyen ble tidlig synbar med tanke på at dette er ferskeste ff-sensorer. Ble slett ikke imponert der av eksemplene. Litt underlig og at det bråker såpass fra lukkeren på såkalt speilløst kamera (noe som ble påpekt i videoen og).

 

Ellers ser jo huset lite ut alt tatt i betrakning, men det vokser kjapt med objektiv på, antagelig vekta og - dermed kan en stille spørsmål omkring balansen, noe som er viktig i lengden under bruk. Ettersom jeg forstod er og batterikapasiteten rimelig sløv, noe som ikke er bra med tanke på prinisvået på kameraene. Følger det med ekstern lader eller er det nok en gang uten?

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at iso-støyen ble tidlig synbar med tanke på at dette er ferskeste ff-sensorer. Ble slett ikke imponert der av eksemplene. Litt underlig og at det bråker såpass fra lukkeren på såkalt speilløst kamera (noe som ble påpekt i videoen og).

 

Ellers ser jo huset lite ut alt tatt i betrakning, men det vokser kjapt med objektiv på, antagelig vekta og - dermed kan en stille spørsmål omkring balansen, noe som er viktig i lengden under bruk. Ettersom jeg forstod er og batterikapasiteten rimelig sløv, noe som ikke er bra med tanke på prinisvået på kameraene. Følger det med ekstern lader eller er det nok en gang uten?

 

Tor

 

Firmware var 0.90 pr. igår, så mye kan skje før det er i hyllene :)

 

Det trenger ikke vokse særlig med objektiv på dersom man liker litt eldre koseoptikk fra "rangefinderdagene" samt klarer seg uten AF. Jeg har solgt unna omtrent alle nye plastikkobjektiver til fordel for gammel nostalgi de senere årene :xmas:

Lenke til kommentar

 

Ingenting imponerer deg utenom de svarte kjedelige boksene fra Canon. Hver sin smak ;)

Da har du fulgt dårlig med - jeg gjør ingen forskjell og deler ut pepper til canon og dersom det er på plass. At jeg har canon er bare tilfeldig, det kunne like gjerne vært nikon, det handler om praktiske forhold og jeg er ikke blindfan av noe som helst. For meg er kamera bare verktøy og ikke noe annet.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...