Gå til innhold

Her ser du et fullformatskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere har glemt å skrive i artikkelen hvilken fatning disse skal bruke.

Sony A7 har en 24,3 megapiksler stor fullformatbildebrikke, mens Sony A7r har fått en på 36,4 megapiksler.

Og siden vi er inne på forskjeller. A7 har noe A7r ikke har; lavpassfilter.

Fornuftig siden høyere oppløsning reduserer behovet for eget lavpassfilter. Optikken/blenderen gjør i større grad lavpassfiltreringen på egenhånd.

 

I samme slengen kan man jo nevne søkeren. Pressemeldingen sier at denne skal være 1,3 cm stor og ha 2,359,296 subpiksler.

Ved hjelp av faktorisering får jeg bare en kombinasjon av horisontale og vertikale piksler som gir nøyaktig det tallet, samtidig som et fornuftig sideforhold finnes: 2048*1152, altså 16:9.

Redigert: Ok, 1024*768*3, den burde jeg sett. :blush:

 

Interessant nok er Sony A7 (474 gram med batteri og minnekort) tyngre enn A7r (465 gram). Hvorfor er uvisst siden begge apparatene har samme fysiske mål (126,9 mm x 94,4 mm x 48,2 mm).

Sannsynligvis veier A7 sitt lavpassfilter inkludert festeanordning 9 gram.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende fra Sony! Slår eg godt slag for å bli kvitt dagens speil-hysteri. :-)

 

Har lest en plass at EVF'n benytter samme panelet som E-M1 søkeren? (panelet stammer egentlig fra epson) - I såfall, blir det en fantastisk søker. Jeg skrek høyt etter focus peaking, men trenger det ikke med en såpass god søker som det nå står i E-M1.

Spørsmålet er da hvordan Sony har gjort det mtp optikk forran panelet - for stor søkerforstørrelse blir det?

 

Fiffig at de og har gjort dem værtettet.

 

De er ikke noen speed-monstre ennå (4fps (Max. 1.5fps, Speed Priority Continuous shooting)) som OMD, men en absolutt god start! Dog, er disse gjerne myntet på et "publikum" som ikke har hastighet som første pri. :-)

Lenke til kommentar

Ved hjelp av faktorisering får jeg bare en kombinasjon av horisontale og vertikale piksler som gir nøyaktig det tallet, samtidig som et fornuftig sideforhold finnes: 2048*1152, altså 16:9.

Evt 1024*768*3=2359296 som er 4:3 XGA. Noe som er litt snålt siden 4:3 (1.33:1) er "smalere" enn både 3:2 (1.5:1) som er sensorens aspekt og presumptivt still-bilde-aspekt, og standard video aspekt 16:9 (1.78:1).

 

Husk at produsenter av EVF ikke lar sjansen gå fra seg til å telle samme fulle pixel 3 ganger...

 

http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-7-7r/

Sony A7 Kamerahus $1699

Sony A7R Kamerahus $2299

 

http://fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Sony.aspx

Sony A7 Kamerahus 13 200,- (7.77)

Sony A7R Kamerahus 18 500,- (8.05)

 

I følge google så er dagens dollar-kurs ca 6, dvs 10226/13839. Det er vel ikke så himla gal Norsk pris, Norske forhold og avgifter tatt i betraktning.

 

Sony gjør mye spennende om dagen. Hvis jeg skulle ha gått for en 7/7r så ville jeg ha ventet på overkommelig og gode 35mm og 85mm primes, og kanskje 24mm t/s og macro. Jeg ser ikke noen god use-case (for meg) som all-round, reise-kamera, sport/dyr/barn eller lang tele.

 

Interessen min for A7(r ) avhenger av at Sony nå får minst like god DR etc på Sony sensorer, som det Nikon fikk til for 1-2 år siden i D800 (med Sony sensorer).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Nå blir blir spennende å se om Canon og Nikon kommer i gang med noen skikkilige speilløse modeller! Før det er for sent...

 

Med de siste lanseringen fra Sony, Panasonic og Olympus begynner det å bli mye å velge mellom, også for kresne fotografer.

 

PS: For de som maser om at speilløse kameraer bare blir større og større så lanserer forresten Panasonic en ny modell i morgen som kun veier 173 gram!

Lenke til kommentar

Så spennende ut de her, synd objektiv utvalg er litt dårlig, men de skal økes fra 5 til 15 stk i løpet av 2015, og man får visstnok adaptere til de fleste kamera merker slik at man kan bruke både Nikkor og Canon objektiver på disse!

Endret av pinguz
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...