Gå til innhold

Test: Filco Majestouch 2


Anbefalte innlegg

Er mitt Filco Majestouch 2 tenkeyless uten print med blå brytere verdt 1500,- ? Ja, for meg er det i høyeste grad det!

 

Bare det å ha muligheten til å få kjøpt et tastatur som ser, føles og høres ut slik jeg liker det er verdt en god del kroner ekstra, i mine øyne. Det vakre med Filco, og noen andre produsenter, er jo at man får de bryterne, den layouten og den fargen man ønsker seg, innen visse rammer, selvfølgelig.

Endret av Tan28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en liten stund tilbake gjort litt research på proffe mekaniske tastaturer som kan kjøpes i norge, har hørt en del bra om ducky tastaturene, nå er jo dette sammen med mye annet lagt på is midlertidig pga. uventa finansielle problemer.

 

Har selv Ducky Year of the Dragon med Cherry MX RED, kan anbefales på det varmeste! Har også et Leopold et eller annet med Cherry MX RED men det når ikke opp til Ducky som attpåtil har flott bakbelsyning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener mekaniske tastaturer er noe nytt?

nei takke meg til at jeg slipper og bruke disse igjen.. jeg har prøvd det meste som finnes av forskjellige taster på disse relanserte mekaniske tastaturerene og for min del blir det bare ubehagelig i bruk.. akkurat som jeg husker de fra 90/tidlig 2000tallet. Høyt støy nivå og jeg finner ikke en eneste fordel med å bruke disse overprisa beistene i dag kontra et mer vanlig membran tastatur som da ofte har mange flere gode funksjoner, er støysvake å behagelige å skrive på.

Nå legger du vel egentlig ord i munnen på meg, for nei, jeg mener ikke at mekaniske tastaturer er noe nytt. Men modellen er ikke spesielt gammelt (og cherry bryterne er ikke SÅ gamle).

 

Alle mekaniske tastaturer er ikke like, så å gruppere denne modellen med noe du har prøvd på 90-tallet gir like mye mening som å gruppere et laptop tastatur med et G15 tastatur.

 

Hvorvidt et mekanisk tastatur er å foretrekke er en smakssak, ikke nødvendigvis noe alle må like bedre (men de er teknisk sett bedre da de holder ut lenger etc).

 

 

dette var ikke mye pent. og så presterer dem å prise det til 1500 spenn. latterlig.

Den vanligste fargen på denne modellen er svart, vet ikke helt hvorfor hw har testet den noget spesielle røde.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker selv et Ducky tastatur uten num-pad (mye det samme mtp kvalitet, og jeg er mye mer fornøyd med det en jeg har vært med alt jeg har prøvd fra Corsair og Razer. Men de er ikke billige, så jeg ville nok ikke anbefalt mange å kjøpe slike tastatur med mindre det er det de ser etter. Ducky får man kjøpt i Norge også, så det gjør handelen litt enklere :)

Lenke til kommentar

 

 

Grisedyrt tastatur uten dill og dall Tastaturfanatikerne har trykt Filco til brystet.

 

Dersom noe er dyrt blir det da grisete?

Jeg skjønner ikke overskriften. Er det dyrt for griser, eller er det så dyrt at kun griser har råd til det? :hm:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes mange gode mekaniske tastaturer der ute, og har i de siste årene tatt smått av. Så bortsett fra prisen, er det noe dette tastaturet gjør bedre eller skiller seg ut på? Nei.

Verken utsende, funksjoner, holdbarhet eller materialbruk.

 

Er det steinalderteknologi?Ja, og selv om knappene er bedre/mer varierte nå enn de vi hadde før år 2000, så er de nye mekaniske knappene fortsatt gammelt nytt vi har hatt i årevis.

 

Hadde aldri livet gitt mer enn 1/3av prisen.

 

 

 

Grisedyrt tastatur uten dill og dall Tastaturfanatikerne har trykt Filco til brystet.

Dersom noe er dyrt blir det da grisete?

Jeg skjønner ikke overskriften. Er det dyrt for griser, eller er det så dyrt at kun griser har råd til det? :hm:

Levd under en stein, siden du ikke har vært borti uttrykket? Eller er det dagen for å spille litt ekstra vanskelig? :-)

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å få tak i mekaniske tastaturer (basert på Cherry MX brytere) til under 500 kr. Du kan få Cherry ML brytere i denne prisklassen, vet ikke hvordan de er sammenlignet med MX brytere. Selv har jeg Corsair K65 (med røde MX brytere) som koster kr 629,- host NetOnNet (inkl. porto) og er godt fornøyd med dette. Fordeler med K65 kontra det som er testet her (slik jeg ser det):

- smalere, tar mye mindre plass (men mangler numpad)

- lettere å rengjøre

- har ekstra taster for volumjustering + tast for å deaktivere OS-tasten ("Windows"-tasten)

- ser bedre ut :-)

- _mye_ billigere

Lenke til kommentar

Helt likt mitt Steelseries tastatur, kosmetisk, bortsett fra den glorete rødfargen. Uansett flott at andre også produserer gode tastatur uten for mye dilldall, ubrukelige "gaming" features og juletrebelysning rundt hele dritten.

 

Helt likt, bortsett fra at dette har Windows-tast som faktisk kan brukes, istedenfor en Steelseries-tast som ikke kan programmeres om.

 

Mulig det blir salg av mitt 6Gv2 til fordel for dette gitt.

Lenke til kommentar

Kan bestilles her, koster ikke mange kronene.

 

Annet ekstrautstyr:

Tux superkey

Ubuntu superkey

Blank superkey

For alle de som hater superkey("windows"-tast) med fordypning.

 

 

Ah. Stilig. Kan hende jeg går for de. Selv om jeg ser lite på tastene og ikke vært plaget av at det er svensk layout.

 

Likte bedre de første pc tastaturene med funksjonstaster på venstresiden. Kunne tenkt meg å bygge mitt eget tastatur viss man fikk kjøpt kit.

 

Alternativ til dette: Unicomp har noen slike

 

post-29517-0-30084400-1381930018_thumb.jpg

 

 

 

 

Da får du også med noen flere f-taster. "problemet" her er at det er Buckling Springs involvert, og disse bråker mer enn de verste Cherry-tastene... Men du ser litt ekstra hardcore ut med et terminaltastatur. Jeg lyster etter noe slikt, men vet ikke helt om jeg har lyst til å bruke penger på det...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Finnes mange gode mekaniske tastaturer der ute, og har i de siste årene tatt smått av. Så bortsett fra prisen, er det noe dette tastaturet gjør bedre eller skiller seg ut på? Nei.

Verken utsende, funksjoner, holdbarhet eller materialbruk.

...

Hadde aldri livet gitt mer enn 1/3av prisen.

 

Fortell meg hvor du finner et tastatur av en slik kvalitet til under 500 kr? Byggekvaliteten til Filco overgår som sagt det meste, inkl. kvaliteten på tastene og underlaget. Det er langt fra alle mekaniske tastaturer som støtter n-key rollover.

 

 

Er det steinalderteknologi?Ja, og selv om knappene er bedre/mer varierte nå enn de vi hadde før år 2000, så er de nye mekaniske knappene fortsatt gammelt nytt vi har hatt i årevis.

 

Å kalle dagens mekaniske tastaturer gammeldagse fordi de første tastaturene var mekaniske er i beste fall upresist, og det blir like feil som å kalle dagens el-biler gammeldagse fordi de bruker over hundre år gammel motorteknologi. Det har vært fremskritt siden de gamle IBM-tastaturene.

Lenke til kommentar

Jeg presiserte at det hadde skjedd små forbedringer, men uten noen særlig ekstra funksjonalitet så forblir det like irriterende gammeldagse som de har vært. Jeg pressiserte at selv om du tar med de forbedringene som er gjort i "nyere tid", så er de altså også veldig gamle her. De samme knappene og n-key rollover har fantes i årevis. Ergo gammelt uansett hvordan du vender på det.

Mekaniske tastaturer generelt er nær udødelige, og du finner helt fungerende saker på dynga, hvor selv 10 års bruk og vær og vind ikke har gjort noe som helst. Skulle de fått noe ekstra kvalitetsinntrykk utover det, måtte de nok brukt annet materiale enn noe "hardplast".

Ja, 500kr er kanskje i øverste laget for et slikt tastatur. Spesielt når du får 3 ganger mer tastatur med selv vanlige populære tastaturer som f.eks k70. Der får du kvalitetsinntrykk, mediataster, uvurdelige volumtaster og Usb-innganger, og et praktisk bakgrunnsbelysning som en start. Og det til under 1000kr.

Hvis du tror analogien om el-bilens utvikling er relevant, ja da er du ute å kjører. ;-)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Fortell meg hvor du finner et tastatur av en slik kvalitet til under 500 kr? Byggekvaliteten til Filco overgår som sagt det meste, inkl. kvaliteten på tastene og underlaget. Det er langt fra alle mekaniske tastaturer som støtter n-key rollover.

 

 

Å kalle dagens mekaniske tastaturer gammeldagse fordi de første tastaturene var mekaniske er i beste fall upresist, og det blir like feil som å kalle dagens el-biler gammeldagse fordi de bruker over hundre år gammel motorteknologi. Det har vært fremskritt siden de gamle IBM-tastaturene.

 

 

Eksakt hva er det som i praksis har bedre kvalitet på dette tastaturet? Selve plata? Det er jo kun ett svkat punkt på tastatur i min erfaring, og det er mekanismen for å registrere tastetrykk, og den er den samme for begge. Og joa, ikke alle støtter n-key-rollover, men jeg har aldri noengang merket noe forskjell mellom ett høyt tall og alle, hvor ofte trykker man inn mer enn 10 taster samtidig feks?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg presiserte at det hadde skjedd små forbedringer, men uten noen særlig ekstra funksjonalitet så forblir det like irriterende gammeldagse som de har vært. Jeg pressiserte at selv om du tar med de forbedringene som er gjort i "nyere tid", så er de altså også veldig gamle her. De samme knappene og n-key rollover har fantes i årevis. Ergo gammelt uansett hvordan du vender på det.

 

Mekaniske tastaturer generelt er nær udødelige, og du finner helt fungerende saker på dynga, hvor selv 10 års bruk og vær og vind ikke har gjort noe som helst. Skulle de fått noe ekstra kvalitetsinntrykk utover det, måtte de nok brukt annet materiale enn noe "hardplast".

 

Ja, 500kr er kanskje i øverste laget for et slikt tastatur. Spesielt når du får 3 ganger mer tastatur med selv vanlige populære tastaturer som f.eks k70. Der får du kvalitetsinntrykk, mediataster, uvurdelige volumtaster og Usb-innganger, og et praktisk bakgrunnsbelysning som en start. Og det til under 1000kr.

 

Hvis du tror analogien om el-bilens utvikling er relevant, ja da er du ute å kjører. ;-)

 

Største grunnen til at jeg kjøpte Filco Mj2 TKL var fordi jeg ikke ønsket et digert brautende tastatur på skrivebordet. Tastaturet skal ligge rett foran skjermen med liten avstand til musa. Noe som ikke er mulig med masse ekstra dill på tastaturet. USB på tastatur er ubrukelige og når jeg hadde tastatur med det brukte jeg det aldri. Bakgrunnsbelysning slik den er gjort på K70 er også bare forstyrrende. Det er for flashy og overdøver alt annet. Medie- og volum-taster kan jeg enkelt ordne en makro for, så det er bare tull. Har selv sittet med Steelseries 6gv2 i 3-4 år før jeg kjøpte Filco og det er mye bedre kvalitet i sistnevnte.

 

Jeg og andre betaler glatt 1500 kroner for et tastatur vi vet fungerer for alltid. Med steelseries har kobberbroene sluttet å fungere på begge tastaturene jeg hadde. Jeg måtte lodde over egne ledninger for at det skulle fungere. Noe så elementært som et PCB-kort blir faktisk mye bedre når man legger litt mer penger i det. Samtidig kan jeg velge akkurat den formfaktoren, tastene og print jeg vil ha hos Filco. Da slipper jeg slitte bokstaver på tastene.

Lenke til kommentar

Greit nok at man ønsker seg et tastatur med mindre funksjoner, men da er det ikke særlig intuitivt å betale MER for MINDRE. Enkle udødelige tastaturer får man gratis om man ønsker det.

 

Jeg skulle ønske jeg hadde mer lys i mitt nåværende tastatur (vanskelig å finne spesielle knapper i mørket) og vurderer å bytte (er et 6-7år gammelt membran tastatur). Men noen små enkle medietaster er et absoluttm inimum, og de jækla PS/2 tastaturene blir i hvert fall aldri et alternativ. Fantastisk kort ledning gjør at jeg fysisk måtte ha tastaturet oppå kabinettet, og heller ikke mulighet å koble til latop eller noe annet. (hender også det er nødsituasjon der jeg trenger USB) Kort sagt, mindre fleksibilitet.

Men for all del, det er rimelig spesielle gjenstander der folk betaler blodpris for å skaffe, så jeg har stoppet å bli overrasket.

 

Edit: Og hvordan vet vi at det varer for evig? Hvordan kan man være så sikker på at det ikke varer like lenge som noe annet mekanisk tastatur? Er det spesielt tykke ledningsbaner, loddepunkter og generell tykkelse på ben til komponenter osv.. som gjør det?

 

Edit: Eller sagt på en annen måte: Hvor mye tror dere de har brukt på reasearch og utvikling av dette tastaturet, når vi fra før av har tastaturer med de samme knappene, tilsvarende kvalitet/god nok kvalitet, PS/2 kabel osv... Jeg ser ingenting som er nytt, annet enn prisen og fargen.

At noen fortsatt ønsker det er jo en ting, noe helt annet er jo om de egentlig har en grunn til å ta så godt betalt. Jeg misstenekr svært sterkt (er egentlig helt sikker) at det er prislappen som selger produktet, hvor tanken er "det er så høy pris at det må være bra".
De er ikke de første som driver slik akkurat.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...