Gå til innhold

Test: Filco Majestouch 2


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg presiserte at det hadde skjedd små forbedringer, men uten noen særlig ekstra funksjonalitet så forblir det like irriterende gammeldagse som de har vært. Jeg pressiserte at selv om du tar med de forbedringene som er gjort i "nyere tid", så er de altså også veldig gamle her. De samme knappene og n-key rollover har fantes i årevis. Ergo gammelt uansett hvordan du vender på det.

 

Mekaniske tastaturer generelt er nær udødelige, og du finner helt fungerende saker på dynga, hvor selv 10 års bruk og vær og vind ikke har gjort noe som helst. Skulle de fått noe ekstra kvalitetsinntrykk utover det, måtte de nok brukt annet materiale enn noe "hardplast".

 

Ja, 500kr er kanskje i øverste laget for et slikt tastatur. Spesielt når du får 3 ganger mer tastatur med selv vanlige populære tastaturer som f.eks k70. Der får du kvalitetsinntrykk, mediataster, uvurdelige volumtaster og Usb-innganger, og et praktisk bakgrunnsbelysning som en start. Og det til under 1000kr.

 

Hvis du tror analogien om el-bilens utvikling er relevant, ja da er du ute å kjører. ;-)

Største grunnen til at jeg kjøpte Filco Mj2 TKL var fordi jeg ikke ønsket et digert brautende tastatur på skrivebordet. Tastaturet skal ligge rett foran skjermen med liten avstand til musa. Noe som ikke er mulig med masse ekstra dill på tastaturet. USB på tastatur er ubrukelige og når jeg hadde tastatur med det brukte jeg det aldri. Bakgrunnsbelysning slik den er gjort på K70 er også bare forstyrrende. Det er for flashy og overdøver alt annet. Medie- og volum-taster kan jeg enkelt ordne en makro for, så det er bare tull. Har selv sittet med Steelseries 6gv2 i 3-4 år før jeg kjøpte Filco og det er mye bedre kvalitet i sistnevnte.

 

Jeg og andre betaler glatt 1500 kroner for et tastatur vi vet fungerer for alltid. Med steelseries har kobberbroene sluttet å fungere på begge tastaturene jeg hadde. Jeg måtte lodde over egne ledninger for at det skulle fungere. Noe så elementært som et PCB-kort blir faktisk mye bedre når man legger litt mer penger i det. Samtidig kan jeg velge akkurat den formfaktoren, tastene og print jeg vil ha hos Filco. Da slipper jeg slitte bokstaver på tastene.

Høres ut som Corsair K65 er drømmetastaturet for deg... :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg om utseende. Har vel nevnt et utall av gange at flashy lys, ekstra macro tastetull, osv. er et no-go for min del. Herunder faller ganske lett tastatur som ikke er spesielt pene. Utseende til Filco er jo vanlig, og jeg liker den vanlige looken på tastatur. Noe som var hovedgrunnen til at jeg kjøpte Steelseries 6gv2 før jeg nå investerte i Filco MJ2.

Lenke til kommentar

Filco MJ2 har USB tilkobling med PS2 adapter. FYI.

 

Grunnene mine for kjøpet er ganske enkle.

 

1. Formfaktor. Jeg hater numpad og må ha tenkeyless på tastaturene.

2. Bruksområdet. 95% av mekaniske tastaturer i Norge er laget for spilling. Jeg ønsker meg et tastatur uten ubrukelig design og masse ekstra flashy dritt samtidig som jeg får MX-Blue taster. Muligheten er der for nøytrale tastaturer i Norge men...

3. Tastestørrelse. Det eneste tastaturet i Norge jeg så med mx-blue taster og mine spesifikasjoner var CM Quickfire. Dette så jeg bort i fra med en gang på grunn av liten enter-tast(hva faen tenker produsenten med?) Med Filco MJ2 får jeg full enter, full shift og tastene er ikke krønsjet sammen for at tastaturet skal virke lite.

4. Jeg slipper norsk-layout på tastene. Ufattelig uoptimalisert for programmering.

5. Side-print på bokstavene på tastene. Printingen er på siden av tasten og jeg slipper å slite ned printingen eller betale dyre dommer for bedre printing.

 

I min bok er dette lett verdt 1500 kroner. Jeg bruker tastaturet 80-90% av tiden jeg er våken. Layout er ekstremt viktig og får jeg ikke hatt tastaturet i riktig posisjon får jeg dårlig sittevane og til slutt ødelagt rygg. Ihvertfall mye fortere enn om jeg ikke har et tastatur som passer så godt som perfekt.

Endret av Refsa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du sitter 80 % av din våkne tilstand foran et tastatur, og så hater du numpad? Samt vil ha et lite tastatur? :hmm:

Vet ikke hva jeg skulle gjort uten Numpaden. Til tross for et ganske moderat bruk av tall.

Hvilken grunn kan man ha til å hate den?

Blir jo nesten som å ønske seg et alfabetisk tastatur i stede for QWERTY. :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg er raskere på den vanlige tallrekken. Verste jeg vet er forguding av den ubrukelige numpaden. Skal jeg bort på numpaden må jeg bevege hånden MYE lengre enn rekken med tall over de vanlige tastene. Ser ikke logikken med forguding av numpaden når den er mye mindre effektiv når man skal ha hendene rundt bokstavtastene.

 

Ta også en titt på tastaturlayouts som colemak og workman. Da ser du kanskje logikken i at jeg ikke bruker numpad.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Finnes mange gode mekaniske tastaturer der ute, og har i de siste årene tatt smått av. Så bortsett fra prisen, er det noe dette tastaturet gjør bedre eller skiller seg ut på? Nei.

Verken utsende, funksjoner, holdbarhet eller materialbruk.

Beklager, men du har ingen aning hva du snakker om. Kom tilbake når du faktisk kjenner til produsenten og deres modeller. Filco fører modeller med høy kvalitet over hele fjøla som jeg har tatt opp tidligere i tråden, men det føles meningsløst ut for meg å gå inn på detaljene når man møter en slik håpløs holdning.

 

Jeg forstår at man kanskje ikke liker looken på et tastatur, men jeg må innrømme at jeg ikke hadde trodd at de som er bruker av Filco Majestouch brydde seg et snev om utseende/look. :wee:

For en fantastisk ignorant påstand. Filco leverer et minimalistisk tastatur uten noe bullshit i et kabinett som er av meget høy kvalitet og som går igjen i resten av tastaturet. Å ikke verdsette minimalistisk design er noe du må ta på din kappe.

 

Du sitter 80 % av din våkne tilstand foran et tastatur, og så hater du numpad? Samt vil ha et lite tastatur? :hmm:

Vet ikke hva jeg skulle gjort uten Numpaden. Til tross for et ganske moderat bruk av tall.

Hvilken grunn kan man ha til å hate den?

 

Blir jo nesten som å ønske seg et alfabetisk tastatur i stede for QWERTY. :ph34r:

Det er praktisk med et mindre tastatur av en rekke grunner, f. eks:

- Tar opp mindre plass på skrivebordet. Dette er viktig for ganske mange som har mindre skrivebord.

- Hovedargumentet for mange er at man an ha tastatur og mus(ematte) nærmere hverandre. Jeg syns dette er en vesentlig fordel, og når jeg er på jobben som har et fullsize tastatur kræsjer jeg ofte hånda i tastaturet fordi avstanden mellom de to føles unaturlig. Dette er selvfølgelig en smakssak, men det betyr ikke at argumentet ikke har noen verdi.

- Mange som nesten aldri bruker numpaden, meg inkludert. Jeg skriver uten problemer raskt nok på tallrekken til at det skulle være noe behov, og sjeldent jeg cruncher særlig store mengder tall. Alt i alt er det for meg ikke verdt plassen med numpad (eller masse macro buttons som "gaming"-tastaturene har).

- Lettere å ta med seg.

 

Å si at det er det samme som å ønske seg et alfabetisk tastatur er i beste fall naivt. Setter et spørsmålstegn mot korstoget ditt mot mekaniske tastaturer Andrull, for det du har klart å lire av deg hittil i tråden har ikke gitt spesielt mye mening må jeg si.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg presiserte at det hadde skjedd små forbedringer, men uten noen særlig ekstra funksjonalitet så forblir det like irriterende gammeldagse som de har vært. Jeg pressiserte at selv om du tar med de forbedringene som er gjort i "nyere tid", så er de altså også veldig gamle her. De samme knappene og n-key rollover har fantes i årevis. Ergo gammelt uansett hvordan du vender på det.

...

Hvis du tror analogien om el-bilens utvikling er relevant, ja da er du ute å kjører. ;-)

Så du mener mekaniske tastaturer er gammeldags siden tidlige tastaturer også var mekaniske(men med annen mekanisme) og hadde lignende utforming? Det blir helt absurd siden mekanismene er helt forskjellige, og dagens Cherry MX er ganske forskjellige teknisk fra de tidlige tastaturene. Vi har også hatt varianter av membrantastaturer i ganske mange år nå, wikipedia hevder de kom på 80-tallet, og sånn sett så er Cherry MX langt mer moderne.

 

Til sammenligning har f.eks. el-motorer gjennomgått en langt mindre utvikling de siste 20-30 år.

 

 

Mekaniske tastaturer generelt er nær udødelige, og du finner helt fungerende saker på dynga, hvor selv 10 års bruk og vær og vind ikke har gjort noe som helst. Skulle de fått noe ekstra kvalitetsinntrykk utover det, måtte de nok brukt annet materiale enn noe "hardplast".

Det finnes langt flere typer kvaliteter av plastikk enn "hardplast", og det er stor forskjell på kvaliteten til tastene. F.eks. mitt Das Keyboard Model S føles helt annerledes å skrive på enn f.eks. Zowie Celeritas, selv om begge kan leveres med MX Brown. Forskjellen er synlig og merkbar i kvaliteten på tastene, trykket på tastene(dvs. det som står på), og konstruksjonen under spesialtaster som space, enter, shift, osv. Kvaliteten på spesielt space-tasten er utrolig mye bedre på Das Keyboard (gammelt) enn Zowie, Corsair osv, og er veldig merkbart ved skriving på responsen til tasten og følsomhet på tvers av lengden av tasten.

 

 

 

Eksakt hva er det som i praksis har bedre kvalitet på dette tastaturet? Selve plata? Det er jo kun ett svkat punkt på tastatur i min erfaring, og det er mekanismen for å registrere tastetrykk, og den er den samme for begge. Og joa, ikke alle støtter n-key-rollover, men jeg har aldri noengang merket noe forskjell mellom ett høyt tall og alle, hvor ofte trykker man inn mer enn 10 taster samtidig feks?

AtW

Se svaret over. I tillegg kommer kvaliteten på rammen tastene er montert på, kvaliteten på keyboard-kontrolleren (som f.eks. var dårlig på første Das Keyboard, men som var bra på Model S(5 år siden)), og til slutt protokollen som brukes. Det er langt fra alle mekaniske tastaturer som støtter n-key-rollover, som er viktig til spilling (f.eks. skytespill, eller noe så enkelt som multiplayer splitscreen på småspill eller eldre spill), samt input lag på PS/2 kontra(<1ms) kontra HID (~10+ms).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så da ble det en test av MJ2 til slutt ja :-)

 

 

1500kr for et standard gammelt tastatur?

nei takk du ;)

Hvordan er dette standard? Kun at det er mekanisk gjør at det skiller seg ut i mengden, men det er også mye rundt et tastatur som dets kabinett, backplate, stabilizers etc. som du ikke finner i så mange andre modeller. Gammelt er i alle fall helt på bærtur, er ikke gitt at nye modeller må ha masse dilldall.

Det er jo klart at man betaler ekstra for backplate og stabilizers framfor for traurige bakplater og stabilisatorer. ;)

 

Stort sett fleip. Skjønner hva du sikter til.

Lenke til kommentar

Har et svart Filco Majestouch 2 "tenkeyless" (uten talltastatur). Bestilte et svensk/finsk fra Keyboardco.com, pluss et "Danish and Norwegian Part Keyset" (9 taster). Det har "Cherry Blue"-kontakter ("click action").

 

Liker at tastaturet veier et tonn. Liker lyden, som irriterer alle i nærheten, unntatt meg. Liker følelsen av presisjon. Kanskje det skyldes at jeg vokste opp med mekaniske tastatur.

 

Hadde det vært mulig å kjøpe noe enda mer presist og mindre plastaktig, til dobbel pris, ville jeg gått for det. Kjøper også pekeverktøyet jeg tror passer best til bruken, uten å se for mye på pris. En skjerm som er tilpasset brukers behov (riktig størrelse, rask eller fargenøyaktig) er like viktig. Den som øver seg opp til å oppfatte små detaljer i hverdagen, og merker forskjell på godt og mindre godt, får det bedre.

 

Geekhack er stedet for alle tastaturfriker og nysgjerrige:

http://wiki.geekhack.org/index.php?title=Introduction

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du mener mekaniske tastaturer er gammeldags siden tidlige tastaturer også var mekaniske(men med annen mekanisme) og hadde lignende utforming? Det blir helt absurd siden mekanismene er helt forskjellige, og dagens Cherry MX er ganske forskjellige teknisk fra de tidlige tastaturene. Vi har også hatt varianter av membrantastaturer i ganske mange år nå, wikipedia hevder de kom på 80-tallet, og sånn sett så er Cherry MX langt mer moderne.

 

Til sammenligning har f.eks. el-motorer gjennomgått en langt mindre utvikling de siste 20-30 år.

 

 

Det finnes langt flere typer kvaliteter av plastikk enn "hardplast", og det er stor forskjell på kvaliteten til tastene. F.eks. mitt Das Keyboard Model S føles helt annerledes å skrive på enn f.eks. Zowie Celeritas, selv om begge kan leveres med MX Brown. Forskjellen er synlig og merkbar i kvaliteten på tastene, trykket på tastene(dvs. det som står på), og konstruksjonen under spesialtaster som space, enter, shift, osv. Kvaliteten på spesielt space-tasten er utrolig mye bedre på Das Keyboard (gammelt) enn Zowie, Corsair osv, og er veldig merkbart ved skriving på responsen til tasten og følsomhet på tvers av lengden av tasten.

 

 

Se svaret over. I tillegg kommer kvaliteten på rammen tastene er montert på, kvaliteten på keyboard-kontrolleren (som f.eks. var dårlig på første Das Keyboard, men som var bra på Model S(5 år siden)), og til slutt protokollen som brukes. Det er langt fra alle mekaniske tastaturer som støtter n-key-rollover, som er viktig til spilling (f.eks. skytespill, eller noe så enkelt som multiplayer splitscreen på småspill eller eldre spill), samt input lag på PS/2 kontra(<1ms) kontra HID (~10+ms).

 

Greit nok, man kan få bedre trykk på tastene osv, men det er ganske lite relevant for de fleste vil jeg tro, funksjonelt er det så fot som irrelevant. Jeg har aldri kjent merkbar forskjell på selve plasten i tastene på keyboard. Og spørsmålet mitt var ikke om alle støtter n-key, men hva som er vitsen, når mekrer man forskjell på 10-key og n-key? Eller engang 6-key? Selv som gamer? Mitt har vel 20+-key rollover eller noe. Det er det samme som n-key i alle praktiske sammenhenger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det skal ikke så mye til for å merke forskjell på plasten brukt i tastene på et tastatur. Er det ABS blir de glatte over tid, vs. PBT som er grovere og holder vesentlig lengre før du merker de blir slitt.

 

Er også (selvfølgelig) forskjellige kvalitet på forskjellige ABS-taster (som er standarden), hovedsaklig hvor fort de blir glatte ("shiny"). Logitech leverer endel modeller med virkelig bedritne taster, som f. eks Logitech Illuminated blir fort ille (førstehåndserfaring).

 

Er også diverse ting som hvor tykke tastene er, men det er nok for spesielt interesserte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva legger du i "slitt"? En ting er at bokstav-merket forsvinner, men at de blir glattere? Spiller det noe rolle what so ever?

 

Jeg ser ikke for meg at friksjonen betyr noe, og legger ikke merkevtil at tastaturet mitt er ganske mange år.

 

Og en ting er å tro at det er bedre plastikk, men er det virkelig brukt en dyrere og "bedre" polymer?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Slitt som i at tastene blir glatte ja, og da gjerne at printen blir borte i samme slengen. Klart det spiller en rolle, det er ikke spesielt behagelig å taste på glatte taster på samme måte som det ikke er noe digg å spille på en PS3-kontroller full av fett.

 

En ABS keycap føles veldig annerledes ut når den er ny vs. når den er blitt glatt/shiny. Hvorvidt friksjonen har noen betydning for skrivehastighet kan diskuteres (eller at en fett kontroller er vanskeligere å bruke), men det handler mye om komfort/ergonomi. Det er også mange som ikke liker av tastaturet er shiny (stygt/ser skittent ut).

 

Igjen syns jeg du er noe avfeiende. Jo, det er (selvfølgelig) forskjell på kvaliteten på plastikken (og printen). Tykkelse, holdbarhet, type plastikk/kvalitet og så videre. Bare å ta en tur over til Geekhack eller en av de mange forumene dedikert til mekaniske tastaturer hvor du kan finne veldig mye informasjon om disse plastikktastene vi trykker løs på dagen lang. Milimetermål av plastikken, hvor godt de står imot diverse kjemikalier som kan tyde på hvor godt de holder mot shinyness osv. Det gjøres f. eks spesialbestillinger og da er det relevant hvor god kvalitet det er på tastene. Legenden ripster (hatet og elsket innen miljøet) har endel interessante album.

 

At ikke akkurat du bryr deg om disse detaljene betyr ikke at de ikke er relevante for andre. Du trenger ikke like følelsen av mekaniske tastaturer. Du trenger heller ikke synes at det er verdt prisen. Men med det som etterhvert er blitt presentert i denne tråden burde det i alle fall være mulig å forstå interessen og de tekniske fordelene og detaljene.

Endret av Occi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slitt som i at tastene blir glatte ja, og da gjerne at printen blir borte i samme slengen. Klart det spiller en rolle, det er ikke spesielt behagelig å taste på glatte taster på samme måte som det ikke er noe digg å spille på en PS3-kontroller full av fett.

 

En ABS keycap føles veldig annerledes ut når den er ny vs. når den er blitt glatt/shiny. Hvorvidt friksjonen har noen betydning for skrivehastighet kan diskuteres (eller at en fett kontroller er vanskeligere å bruke), men det handler mye om komfort/ergonomi. Det er også mange som ikke liker av tastaturet er shiny (stygt/ser skittent ut).

 

Igjen syns jeg du er noe avfeiende. Jo, det er (selvfølgelig) forskjell på kvaliteten på plastikken (og printen). Tykkelse, holdbarhet, type plastikk/kvalitet og så videre. Bare å ta en tur over til Geekhack eller en av de mange forumene dedikert til mekaniske tastaturer hvor du kan finne veldig mye informasjon om disse plastikktastene vi trykker løs på dagen lang. Milimetermål av plastikken, hvor godt de står imot diverse kjemikalier som kan tyde på hvor godt de holder mot shinyness osv. Det gjøres f. eks spesialbestillinger og da er det relevant hvor god kvalitet det er på tastene. Legenden ripster (hatet og elsket innen miljøet) har endel interessante album.

 

At ikke akkurat du bryr deg om disse detaljene betyr ikke at de ikke er relevante for andre. Du trenger ikke like følelsen av mekaniske tastaturer. Du trenger heller ikke synes at det er verdt prisen. Men med det som etterhvert er blitt presentert i denne tråden burde det i alle fall være mulig å forstå interessen og de tekniske fordelene og detaljene.

Jeg etterspør ikke om hvor stor forskjell det er på polymerene, og hvor mye dette har å si i praksis. At jeg aldri har lagt merke til noe særlig glatte taster etc.. er fra et rent personlig perspektiv. Må ikke forveksles med spørsmålet mitt rundt plastikken, og ønsket om det er noen som faktisk har noe informasjon/opplysninger om det faktisk er brukt en spesiell plastikk-kompositt enn det vi til vanlig ser.

 

Kort sagt, er kvalitetstegnet flere her inne slenger mot tastaturet backet opp av noe vitenskap eller forskjellige materialer, eller er det kun den potensielle virkningen av prisen i seg selv som gjør at folk mener dette?

 

Jeg ser vanlige plastikkompositter er bla:

ABS, PBT, POM osv..

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...