Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bruke mye penger på dama.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en fantastisk kjæreste som eg er helt sikker på att eg kommer til og gifte meg med og få ungene mine med osv.

 

Men det er ikke det som er greia. Tingen er att besteveninna hennes har en kjæreste som kjøper alt til henne + litt til. Han har ikke bedre råd til og kjøpe ting enn hva eg har. Det er bare det att han prioriterer dette fremfor andre ting.

 

Eg vet ihvertfall att banken tok ifra dem en bil som de hadde (de hadde 2) pga manglende betalinger.

 

Eg ser på meg selv som en litt mere pessimistisk fyr når det gjelder pengebruk, og prøver og ikke sløse for mye. Kjøper som regel det eg vil ha til både kjæresten og meg selv.

 

Har også nettopp kjøpt meg leilighet, og prøver og spare det eg kan.

 

Men når dama mi har en sånn bortkjemt veninne, så kommer det ofte opp att hu får mye flere ting enn henne osv.

 

Her om dagen så sa hun att besteveninna ventet på att typen skulle fri. Hvordan vet du det spurte eg om. Fordi hun hadde fått låv og plukke ut en ring selv til 60 000,- (den betalte han med kredittkort ifølge dama)

 

Er det eg som missforstår ting her, eller er det flere som mener att dette er galskap?

 

Han ødelegger mye for meg da med og sette forventningene skyhøye iforhold til hva ting skal koste osv.

 

De bruker også i mellom 5-8000,- i bursdag/julepressanger på hverandre.

Endret av veluci
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt bak mål spør du meg.

 

Jeg har vært en "storforbruker" selv, når det kommer til å spy ut med gaver og penger til kvinnfolk jeg har vert med opp igjennom tidene.

 

Og vettu hva? De fleste jentene jeg har brukt mye penger på, har sett på det som et veldig stort irritasjonsmoment etter hvert, og jeg har vert dumsnill.

 

Nå prøver jeg å begrense forbruket mitt når det kommer til damer. Jeg kjøper bursdagsgaver, og julegaver, men jeg kjøper ikke nødvendig vis dyre ting, fordi det _er_ dyrt. Da er det bedre å kjøpe noe billigere som betyr noe.

 

Må og være utrolig plagsom for ei jente, å få en Mac Book Air til jul hvert år, som hun alltid føler at hun aldri greier å "gi tilbake" om du skjønner.

 

"Eg ser på meg selv som en litt mere pessimistisk fyr når det gjelder pengebruk, og prøver og ikke sløse for mye. Kjøper som regel det eg vil ha til både kjæresten og meg selv.

Har også nettopp kjøpt meg leilighet, og prøver og spare det eg kan."

Du er fornuftig!

Men når dama mi har en sånn bortkjemt veninne, så kommer det ofte opp att hu får mye flere ting enn henne osv.

Dersom dama di bruker dette som et argument mot deg.... Er det ekstremt lusent gjort av henne.

Da kan du egentlig kvitte deg med henne fort som faen....!

Verdier og kjærlighet kan ikke måles i penger. Jeg trives hvertfal veldig mye bedre med min situasjon nå. Kjøpe en grei julegave, litt finere bursdagsgave, og noe annet rask i ny og ne.

Er ikke vist å skjemme henne bort mer.

Litt drastisk og kvitte meg med henne fort som faen bare fordi att hun tar sånne ting opp av og til. Det er nok bare fordi hun blir frustrert når eg sier nei av og til.

 

Hun er student, og eg er ferdig utdannet. så det er eg som står for mesteparten av innkjøpene uansett.

 

Hun er bare 20 år, og eg er 25 år, så er nok litt mere voksen når det kommer til pengebruken enda :-)

Lenke til kommentar

Du må da kunne få hun(kjæresten din) til å se dette fra ditt ståsted? Dette er ikke en konkurranse. Du er den fornuftige personen her, og det burde kjæresten din se.

 

Nei, det er vell akkurat det eg har innsett selv. Første bursdagen hennes, og første jula vi var sammen brukte eg alt for mye penger i pressang på henne.

 

Har i etterkant prøvd og begrense dette litt og sagt det til henne att det tull og bruke for mye penger på pressanger til hverandre.

 

Når sant skal sies så er ikke dama mi så stor forlangende. Men det er sikkert lett og bli litt sjalu når bestevenninna hennes får akkurat det hun vil ha.

Lenke til kommentar

Å få god råd tar tid, det du gjør nå skaffer dere begge muligheten til å ha god råd senere. Du virker fornuftig og det er en egenskap den andre jenta savner i sin kjæreste.

 

Ser på meg selv som litt fornuftig. Eller har ihvertfall blitt det etter hvert. Sånn som eg tenker så skaffer vi oss ett godt grunnlag til en sikker økonomisk fremtid. De andre kommer nok til og slite med og få boliglån osv pga anmerkninger osv. De har i tillegg unge nr 2 på vei.

 

Er nok litt gniten av og til. Men prøver såklart og skjemme kjæresten bort sånn inni mellom. Pengene er jo der for og bruke de, og ikke bare spare. Men litt prioritering må til.

Lenke til kommentar

Kom på en litt morsom episode. Hadde kjøpt meg en iPad mini 16gb wifi. Reiser en del i jobben, så en iPad er ganske praktisk.

 

Venninna hennes og typen kom innom, og hun fikk øye på iPaden min og syntes den var ganske stilig. 2 dager senere så hadde hun ordnet seg en iPad mini (bedre enn min såklart).

 

Det skal også sies att hun er arbeidsledig.

Lenke til kommentar

Seksti tusen? Det er ganske sprøtt synes jeg.

Når det gjelder å kjøpe ting på kredittkort, så synes jeg egentlig ikke noe om det selv. Når jeg bruker kredittkort, så er det vel vitende om at jeg skal betale regningen så fort den kommer. Det er aldri lurt å bruke penger man ikke har. Det er fort gjort å havne i fellen og begynne å skylde mye penger. Dersom man bygger seg opp stor kredittkortgjeld tidlig, så blir det ikke akkurat lettere å komme seg ut på arbeidsmarkedet.

 

Når det gjelder oppmerksomhet til kjæresten, må det være så dyrt da? Det er vel så bra med billigere ting som man legger tanke og kjærlighet bak. Jeg ville ikke hatt en ring til seksti tusen uten å vite at jeg/vi hadde hatt råd til det + hatt mer penger. Det er mye som er viktigere enn å ha en sinnsykt dyr ring på fingeren.

Når man er sammen og bor sammen, så vil det gå utover begge om ene bruker penger. Jeg mener at man på et eller annet nivå egentlig har felles økonomi når man ikke har det også. Det å ikke bruke seksti tusen på ring ser jeg på mer som fornuftig enn som å være gnien.

Lenke til kommentar

Litt drastisk og kvitte meg med henne fort som faen bare fordi att hun tar sånne ting opp av og til. Det er nok bare fordi hun blir frustrert når eg sier nei av og til.

 

Hun er student, og eg er ferdig utdannet. så det er eg som står for mesteparten av innkjøpene uansett.

 

Hun er bare 20 år, og eg er 25 år, så er nok litt mere voksen når det kommer til pengebruken enda :-)

 

Ja, ok det er noe drastisk, jeg skal være enig der :p

 

Du bør ta det opp med henne hvertfal, og si at du ikke ønsker at hun sammenligner deg med typen til veninnen, pga at du ikke skjemmer henne bort.

 

Grunnen til at jeg sier dette er at jeg kjenner meg igjen i typen til veninnen hennes sin situasjon, jeg var slik før. Og det er ikke sunt å skjemme bort damer for mye.

Lenke til kommentar

Det er vel forskjell på å være gnien og fornuftig? Er det ikke det da? Viktig å tenke over hva man gjør også og å vite at man har råd til det man kjøper. Ikke dumt å investere i fremtiden. Grattis med enebolig, ikke verst det når man er 23 :)

Jeg synes det er veldig greit å ha som regel at man alltid skal betale regningene sine først og gjerne spare litt om man kan. Jeg er ikke alltid like flink til det selv, men har et buffer i bakhånd. Etter at man har gjort disse tingene, så kan man unne seg litt ekstra eller f.eks spare opp til å dra på tur eller noe. Det er ikke så viktig hvordan alle andre gjør det, selv om det jo kan være lett å få lyst på sånt som andre har :)

Nei, jeg synes det er mer snakk om å være fornuftig vs ufornuftig enn gnien og ikke gnien...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har en fantastisk kjæreste som eg er helt sikker på att eg kommer til og gifte meg med og få ungene mine med osv.

 

Men det er ikke det som er greia. Tingen er att besteveninna hennes har en kjæreste som kjøper alt til henne + litt til. Han har ikke bedre råd til og kjøpe ting enn hva eg har. Det er bare det att han prioriterer dette fremfor andre ting.

 

Eg vet ihvertfall att banken tok ifra dem en bil som de hadde (de hadde 2) pga manglende betalinger.

 

Eg ser på meg selv som en litt mere pessimistisk fyr når det gjelder pengebruk, og prøver og ikke sløse for mye. Kjøper som regel det eg vil ha til både kjæresten og meg selv.

 

Har også nettopp kjøpt meg leilighet, og prøver og spare det eg kan.

 

Men når dama mi har en sånn bortkjemt veninne, så kommer det ofte opp att hu får mye flere ting enn henne osv.

 

Her om dagen så sa hun att besteveninna ventet på att typen skulle fri. Hvordan vet du det spurte eg om. Fordi hun hadde fått låv og plukke ut en ring selv til 60 000,- (den betalte han med kredittkort ifølge dama)

 

Er det eg som missforstår ting her, eller er det flere som mener att dette er galskap?

 

Han ødelegger mye for meg da med og sette forventningene skyhøye iforhold til hva ting skal koste osv.

 

De bruker også i mellom 5-8000,- i bursdag/julepressanger på hverandre.

 

 

Mine penger - Dine penger prinsippet er det som skaper ett langvarigforhold i mine øyner, penger får frem det værste i folk.

 

Viss materielle verdier er det viktigeste for dama di så stiller jeg litt spørsmål rundt verdiene hun har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal kjøpe så mye til henne jeg. For kjærlighet måles ikke i gaver.

 

Om kjæresten min hadde gitt meg ting hele tiden, så hadde jeg fått dårlig samvittighet for at han brukte så mye penger på meg.. Jeg får til og med dårlig samvittighet når han bruker 2000 kroner på julegave til meg, selv om jeg bruker det samme på han (inkludert pakkekalender.. hehe).

 

Men hadde han gitt meg en ring til 60 000, så hadde jeg faktisk nesten blitt sur.. Det er jo skikkelig pengesløsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...