Gå til innhold

Trening hjemme/på skolen, med fokus på kampsport


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg trenger så sårt et opplegg på fritiden og som jeg kan bruke i egentrening i gymmen på skolen, som kan få meg i bedre form, styrke og rett og slett en bedre kampsportuttøver!

Jeg trener taekwondo 2-3 ganger i uken, men trenger noe utenom dette også. Trenger ikke være noe stort opplegg hver dag, men rett og slett ett opplegg som gjør meg til "en bedre kampsportutøver" i det lengere løp. Altså, målet mitt er først å bli bedre i sparring, men også i bedre form generelt. Jeg vil kunne reagere raskere, slå og sparke raskt og få bedre utholdenhet under kampen. Men også generelt sterkere. I andre øvelser vil jeg gjerne kunne sparke hardere og "sterkere", altså, få mer snert i sparkene og slagene.

 

Jeg vil si at kondisen min er relativt ok, men ønsker at den blir mye bedre, da jeg skal fremover delta i mesterskap ol. Bedre kondis gir bedre utholdenhet. :)

 

Det jeg lurer på er om noen har et treningsopplegg som de bruker for å være "den perfekte" kampsport uttøveren (uansett kampsport. For det er vel samme greia?) Jeg vil gjerne ha størst fokus på sparring, da dette er noe jeg synes er morsomst. Men jeg føler jeg verken er rask nok, tenker logisk nok eller er "spretten" nok.

 

Så opplegget jeg ser etter, er et variert opplegg som både har kondisjon, sprarring/hand og fotteknikk, styrke, spenst og koordinasjon. Kanskje mulighet for å bli mykere også? Som jeg kan både gjøre hjemme, ute og i lokalet. Det skal vare i ca 70-75 minutter. (Jeg kan finne på oppvarming og avslutning selv) Jeg tenkte ca 15-20 minutter til oppvarming, ca 30-40 minutter på hovveddel og 15 minutter avslutning.

 

Jeg er 18 år, 166 cm høy og ligger i vektklassen 58-62. Jeg har 1-gup 1 (rødt belte, to striper), om det sier noe :)

 

Jeg blir glad for alle forslag og tips, og så kan jeg selv også plukke ut hva som evt. passer for meg!

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uten at jeg skal gi deg noe spessielt treningsopplegg, kan jeg si (etter å ha praktisert kampsport i form av MMA og Ju-Jitsu i 7 år) at skal man virkelig bli god i kamport er treningsopplegget ekstremt kompleks, og det krever at man er villig til å gå inn for det 110%.

 

Jeg begynte med kampsport mens jeg bodde to år i Meixco i arbeidssammenheng.

 

I klubben hvor jeg trente i Mexico (Tampico) hadde vi en ekstremt variert form for trening. Enkelte uker kjørte vi kun styrke i form av vekter og forskjellige øvelser. Treneren våres trodde fullt og helt på bruk av frivekter, så dette var det eneste vi trente med

 

- Her må du finne et opplegg som passer for deg. Jeg fokuserte på å gå opp litt i vekt (da jeg orginalt sett var ganske liten). Når jeg fant ønsket vekt, trente jeg kun med vekter vekter for å holde på kropsbygningen min - ikke med formålet om å bli ennå større. Man finner en haug av forskjellige treningsopplegg for bruk av frivekter på nett, og de største figterene er ikke nødvendig vis de beste, eller de som er artigst å se på.

 

- Andre uker hadde vi øvelser som gikk direkte på bruk av kroppen. Her innebar det turn (for balanse, spenst og kondisjon)

- Svømming og løping i intervaler (for kondisjon)

- Spenst (tauhopping, trampoline, turn osv)

- Samt artige øvelser som var beregnet kun på styrke (tautrekking, slå med slegger på svære gummidekk, trille rundt på gummidekk, slå med trosser osv)

 

Alt i alt, her hadde vi direkte fokus på bruk av kroppen, og til å forbedre kroppens evner til å prestere fystisk og praktisk.

 

Mesteparten av tiden gikk likevel til trening av selve kampsporten, som i mitt tilfelle var MMA og Ju-jitsu.

 

- Mange timer trening på forsvarseknikker (dette var alltid hovedfokus) ditt beste angrep ligger i måten du forsvarer deg på

 

- Spark (samme som nevnt på slgteknikk og slagstyrke)

 

- Slagteknikk (fra alle mulige vinkler og posisjoner)

 

- slagstyrke (slå hardt på ekstremt tunge bagger over lengre tid)

 

 

Her har jeg bare listet opp noen av de forskjellige måtene vi trente på.

Det er lite relevant å liste opp et bestemt treningsopplegg (innenfor kampsport) til andre, da kampsport krever forkjellige former for trening avhengig av udøveren.

 

Er og en STOR fordel om du har noen å trene med, som du kan sloss med. Man blir ikke en god fighter om man ikke kan sloss mot noen. En slåsekk gir deg ingen motstand.

 

Det viktigste for min del var at treningen var variert, og morsom, samt at jeg fikk bruke kroppen til mye mer enn bare det å løfte vekter.

 

Riktig kost er og alfa omega!!!! Men det sier seg jo selv, så det trenger jeg vel nesten ikke nevne..

 

Kosttilskudder har jeg stort sett holdt meg unna, med unntak av en protein shake etter ekstremt harde økter.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...