Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

De fleste politifolk og militære er ikke veltrente. Dog som tidligere påpekt er ikke dagens system avhengig av hvilken trening vedkommende måtte ha.

 

Ja det kan sikkert stemme, men nå har ikke jeg noe prinsippiellt imot selvmord, ei heller kan jeg si at jeg anser skytevåpen som en værre selvmordsmetode enn alternativene.

Erfarne politifolk og militaere er bedre trent enn naboen din I snitt og er derfor mindre farlig.

 

Statistikkene viser at det blir mindre selvmord når det finnes fære våpen. Når en far, mor søster, bror begår selvmord blir det mange andre som lider enn seg selv. Det er bare fantasi at selvmord har ingen andre offer enn seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.nordlys.no/nyheter/article6925241.ece

 

Nå kan det vel kanskje vise seg at det er snakk om lekepistol

Pistol.jpg

 

For meg ser det ikke ut som en ekte pistol, men klart jeg er ikke en topptrent politimann som står og ser på gjenstanden på nært hold, men titter bare på ett dårlig kornigt foto tatt gjennom en større telelinse i dårlig vinkel.

 

Helt fra første stund så tippet jeg på softgun eller luftpistol. Det er som regel det i slike saker. Synes også at fit og finish ser feil ut på bilde.

Lenke til kommentar

 

Erfarne politifolk og militaere er bedre trent enn naboen din I snitt og er derfor mindre farlig.

Eller mer farlig, alt ettersom. Men dog min kritikk å så hendseende gikk på at dette som dere fremhever som grunnen til at de som går i konges klær er "bedre skikket" ikke i det hele tatt med i vurderingen om hvem som får gå bevepnet og hvem som ikke får det.

 

Statistikkene viser at det blir mindre selvmord når det finnes fære våpen. Når en far, mor søster, bror begår selvmord blir det mange andre som lider enn seg selv. Det er bare fantasi at selvmord har ingen andre offer enn seg selv.

Tja, men som sagt er jeg av den oppfattning at det er ditt liv, og at du ikke er andres eiendom.

 

Klart mange er ikke enige i slike ekstreme meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han viftet med pistolen mot Tromsøbrua og sa at det var noen på andre siden som prøvde å ta han. Da så jeg at det var en luftpistol han hadde i hendene, forteller han.

 

Shat kjente igjen mannen fra nabolaget.

 

- Jeg var ikke redd. Da jeg hadde tatt våpenet, valgte jeg å trekke meg litt tilbake. Andre i området fortalte at politiet var på vei.

 

 

Da politiet kom til stedet, forteller Shat at de tok feil av ham og gjerningsmannen, og ba ham legge seg på bakken.

 

Etter kort tid forsto imidlertid politiet at det var en annen person de var ute etter. Vedkommende hadde i mellomtiden tatt våpenet tilbake fra Shat, forteller han.

http://www.nordlys.no/nyheter/article6925637.ece

 

Dette skal ha skjedd umiddelbart etter at politiet kom til stedet. Foreløpig ønsker ikke Sparboe Lysnes å kommentere hvorvidt det var et ekte skytevåpen eller en replika/luftpistol mannen hadde på seg da han ble skutt.

 

- Jeg ønsker ikke å kommentere hva slags skytevåpen han var bevæpnet med. Om det i ettertid skulle vise seg at dette var en replika eller et luftpistol, så er jo replikaene laget for å se ut som vanlige våpen, og <b> luftpistoler er også skytevåpen. </b>

http://www.nordlys.no/nyheter/article6926421.ece

 

 

Da så, da er jo alt greit. At det ser ut som en tilfeldig ubevepned 19-åring gjorde en bedre jobb enn de spesialtrenede politifolkene blir vel sikkert bortforklart av våpenmotstanderne. Løsning: Forby luftpistoler?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Altså: Politiet gjorde feil da de skjøt en fyr som oppførte seg truende og viftet med noe våpen-lignende.

Løsning: Utstyr folk flest med våpen, slik at de også kan skyte folk som oppfører seg truende og vifter med noe våpen-lignende.

 

Det er sikkert en logikk her et sted, men jeg ser den ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Dette er kanskje sant for USA, men i Norge har en gjennomsnittlig medlem i pistolklubb mye mere erfaring enn onkel blå.

 

Det spørs hva slags erfaring vi snakker om.

 

Et gjennomsnittlig medlem i pistolklubb har kanskje mer erfaring i det rent våpentekniske - håndtere våpenet, og treffe blinken. Men en politimann har mer erfaring i å håndtere truende situasjoner - ting som å vurdere trusselen, og løse situasjoen på andre måter enn å skyte.

 

At du tydeligvis mener skyteferdigheter er den eneste relevante erfaringen her er en god grunn til at hverken du eller pistolklubb-medlemmer bør få lov til å bære våpen på gaten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor mange VIPs ble drept 22. Juli?

Hvor mange "VIPs" ble drept i Reagans attentatforsøk?

 

At viktige personer blir forsøkt drept er det samme som at de blir drept når diskusjonen er om trusselnivået rundt deres person. Hadde Breivik vært "heldigere" med plasseringen av bomben kunne den tatt livet av flere hundre politikere så vidt jeg har forstått. Det faktum at den ikke gjorde det er jo kjempebra, sett i sammenhengen, men det betyr ikke at vi skal sette på skylapper og si at det ikke var et forsøk på å drepe dem. At det var et drapsforsøk vises jo ganske tydelig i det faktum at 77 personer faktisk døde totalt under bombinga og Utøya-skytingen, og det er en like stor tragedie uansett hvor "viktige" de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det spørs hva slags erfaring vi snakker om.

 

Et gjennomsnittlig medlem i pistolklubb har kanskje mer erfaring i det rent våpentekniske - håndtere våpenet, og treffe blinken. Men en politimann har mer erfaring i å håndtere truende situasjoner - ting som å vurdere trusselen, og løse situasjoen på andre måter enn å skyte.

 

At du tydeligvis mener skyteferdigheter er den eneste relevante erfaringen her er en god grunn til at hverken du eller pistolklubb-medlemmer bør få lov til å bære våpen på gaten.

 

Å nei langt der i fra. Å f.eks kunne skulle softguns og luftpistoler fra the real deal er også høyst relevant.

Endret av Militant Bærplukker
Lenke til kommentar

Altså: Politiet gjorde feil da de skjøt en fyr som oppførte seg truende og viftet med noe våpen-lignende.

Løsning: Utstyr folk flest med våpen, slik at de også kan skyte folk som oppfører seg truende og vifter med noe våpen-lignende.

 

Det er sikkert en logikk her et sted, men jeg ser den ikke.

exposestraw.jpg

Feilrepresenatsjon av problemet, løsningen på problemet du beskriver er selvfølgelig å ta fra Politiet alle deres våpen, ettersom de ikke er beskikket til å bære noe slikt.

 

På den annen side bør det vel observeres at om det hadde vært lov å bære våpen i Norge hadde neppe denne personen blitt skutt av politiet.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

&amp;amp;nbsp;

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10152424

 

Folk med "trening i våpenbruk" blir tilkalt og løser situasjonen uten noen drepte, og kun en skadd, nemlig trusselen selv.

 

Hadde situasjonen vært annerledes om det hadde vært en sivil vigilante som bestemte seg for å ta saken i egne hender isteden for å overlate det til trente profesjonelle? Kjør diskusjon.

1. Politiet, med trening i våpenbruk, skjøt en sinnsforvirret mann med luftpistol

 

2. En sivil vigilante hadde tidligere avvepnet mannen, samt informert politiet om at "våpenet" var en luftpistol

 

3. Politifolkene er tilbake i tjeneste uten noen som helst reaksjon, om det hadde vært "vigilanten" som hadde skutt en sinnsforvirret person med luftpistol hadde han utvilsomt sittet innesperret. Loven er ikke lik for alle.

/diskusjon

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

&amp;amp;nbsp;1. Politiet, med trening i våpenbruk, skjøt en sinnsforvirret mann med luftpistol

 

2. En sivil vigilante hadde tidligere avvepnet mannen, samt informert politiet om at "våpenet" var en luftpistol

 

3. Politifolkene er tilbake i tjeneste uten noen som helst reaksjon, om det hadde vært "vigilanten" som hadde skutt en sinnsforvirret person med luftpistol hadde han utvilsomt sittet innesperret. Loven er ikke lik for alle.

/diskusjon

Jeg blir mindre bekymret når en dør pga feilvurdering av en lege på sykehus enn hvis noen dør fordi naboen mente han skulle gjør kirurgi på andre naboer for å tjene litt ekstra penger

Galt naboen ikke får bli lege uten utdannelse? Ville flere dør hvis alle kunne bli lege uten trening og utdannelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Politiet, med trening i våpenbruk, skjøt en sinnsforvirret mann med luftpistol

 

2. En sivil vigilante hadde tidligere avvepnet mannen, samt informert politiet om at "våpenet" var en luftpistol

 

3. Politifolkene er tilbake i tjeneste uten noen som helst reaksjon, om det hadde vært "vigilanten" som hadde skutt en sinnsforvirret person med luftpistol hadde han utvilsomt sittet innesperret. Loven er ikke lik for alle.

/diskusjon

 

1. Luftpistoler er også skytevåpen. Skuddene ble løsnet etter at politiet hadde sagt at han skulle legge seg ned og legge pistolen fra seg. Istedenfor sikter mannen på politiet og begynner å gå mot dem.

 

2. Hvordan vet du at Shat informerte politiet om at det var en luftpistol? Det står ikke noen steder i artikkelen. For det andre, hva hvis denne sivile vigilanten hadde gått mot en mann bevæpnet med en ekte pistol, og mannen hadde skutt og drept han. For min del virker det som dumdristighet fra den sivile, og det kunne veldig fort ha endt annerledes under litt andre omstendigheter. Jeg hadde i hvert fall ikke tatt noen sjanser med en bevæpnet person. Det er umulig å forutse hvor lett den personen har for å trekke av, og luftpistol eller ekte pistol, jeg er ikke interessert i å bli skutt av noen av delene.

 

3. Politmennene er rutinemessig tatt ut av tjeneste og avhørt om situasjonen. Det fine med at politiet får ansvaret for å løse slike saker er at rutinene i etterkant er mye lettere å ta seg av enn om sivile løser saken. I tillegg står det videre at politiet i Tromsø kun har løsnet skudd i fire saker på 25 år. Jeg tror det fort blir flere sånne situasjoner om håndvåpen blir mer vanlig. Det viser også at politiet kun bruker skuddløsning som en siste utvei, og ikke går og skyter enhver person som oppfattes som farlig. Kan du garantere at alle sivile med bæretillatelse vil være like nølende i høyspente situasjoner?

 

 

Og til slutt, hvordan i all verden ser du for deg at denne situasjonen hadde blitt bedre hvis sivile fikk lov til å bære våpen? Det er tross alt det som er hovedtema. Flere våpen er en dårlig idé. For min del er det fantastisk at jeg bor i et land hvor det ikke er nødvendig for noen å bære skytevåpen for å ha størst pikk i en konfrontasjon. Det ser jeg helst at fortsetter også.

Endret av Stonemeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...