Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Hva med å snu opp-ned på situasjonen. Enklere tilgang til våpen, gjør det enklere for denne gærningen og få hendene sine på et våpen også. Tenk om han går amok på et offentlig sted med den, eller en buss med flere pasasjerer?

 

Personlig ønsker jeg ikke våpenlover som i USA. Det er jo bare å se på mordstatistikker, så ser man hvilket vestlig land som skiller seg ut når det gjelder mord med skytevåpen. Nå er det selvfølgelig en del andre ting som også ligger bak dette her.

 

I bussaken er det først og fremst gjerningsmannens oppfølging som må sees på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Personlig ønsker jeg ikke våpenlover som i USA. Det er jo bare å se på mordstatistikker, så ser man hvilket vestlig land som skiller seg ut når det gjelder mord med skytevåpen. Nå er det selvfølgelig en del andre ting som også ligger bak dette her.

 

En stor del av mordstatistikken i USA er kriminelle gjenger som dreper hverandre.

Resten er stort sett politiet som skyter og dreper vanlige folk, eller rett og slett bruker tazer på dem inntil de dør.

 

Det er forsvinnende lite mord blant vanlige borgere som har skytevåpen.

Lenke til kommentar

 

En stor del av mordstatistikken i USA er kriminelle gjenger som dreper hverandre.

Resten er stort sett politiet som skyter og dreper vanlige folk, eller rett og slett bruker tazer på dem inntil de dør.

 

Det er forsvinnende lite mord blant vanlige borgere som har skytevåpen.

Å skylde på at politet står for mange av de blir i alle fall tull.

 

Statistikk for 2011:

* 8,583 mord med skytevåpen i USA

* Rundt 400 av disse er gjort av politi

 

At en god en del av det er gjengrelatert er det vel neppe noen tvil om. Det er det jo på alle de ledende landene i mordstatistikkene.

 

Norge er vel fortsatt et av landene i verden hvor det er enklest å få tak i skytevåpen, og skytevåpen per person. Likevel har vi relativt få drap med skytevåpen i landet. Hvorfor endre på dette? Enda enklere tilgang og mer lovlighet offentlig vil neppe føre til noe bra. Enhver oppgående person som ønsker å skaffe seg et våpen i Norge nå kan alltids klare å skaffe seg det. Likevel er reglene relativt strengere og typen våpen annerledes. Så mange mord vi har i Norge som faktisk begås av psykisk sjuke mennesker som bare "klikker", så er det greit at ikke alt for mange av de har tilgang på det. Se for dere han karen på bussen med litt flere mennesker og et skytevåpen. Det klassiske motargumentet her er selvsagt at de på bussen sitter med pistol selv til selvforsvar... og det orker jeg ikke kommentere engang. Og hvor mange av de 400 personene som døde tror dere ville vært døde dersom de ikke hadde hatt eget skyevåpen på seg da de møtte politiet, og opptrodde truende? Jada, jeg er klar over at en del poltifolk i USA er så som så moralsk, men likevel.

 

Dere våpenentusiaster får melde dere inn i en pistolklubb, eller dra på jakt. Eventuelt bare ta med hagla opp i skogen og skyt litt på blink, ikke noe vanskelig å få til det i vårt vidstrakte land..

 

Det finnes andre ting å fokusere på for trygghet enn å væpne opp befolkningen. Mindre innvandring, mer synlig politi og bedre håndtering av psykisk syke personer er noen fine eksempler.

Endret av Hargo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å snu opp-ned på situasjonen. Enklere tilgang til våpen, gjør det enklere for denne gærningen og få hendene sine på et våpen også. Tenk om han går amok på et offentlig sted med den, eller en buss med flere pasasjerer?

 

Personlig ønsker jeg ikke våpenlover som i USA. Det er jo bare å se på mordstatistikker, så ser man hvilket vestlig land som skiller seg ut når det gjelder mord med skytevåpen. Nå er det selvfølgelig en del andre ting som også ligger bak dette her.

 

I bussaken er det først og fremst gjerningsmannens oppfølging som må sees på.

 

Så kan du se på andre land i Vesten som Canada hvor det også er en enorm interesse for våpen og knapt noen drap i det hele tatt. Problemet i USA er altfor dårlig kontroll med hvem som kan få tak i våpen. Nå vil det selvsagt ikke bare hjelpe å innføre strengere lover på sekundet siden det amerikanske samfunnet har fått utvikle seg slik i mange år. Men våpnene er i seg selv ikke problemet.

Lenke til kommentar

 

Det finnes andre ting å fokusere på for trygghet enn å væpne opp befolkningen. Mindre innvandring, mer synlig politi og bedre håndtering av psykisk syke personer er noen fine eksempler.

 

Og høyere prioritering av voldskriminalitet hos politiet, samt strengere straffer for gjerningsmenn. Altfor mange rans- og voldtektssaker henlegges på grunn av feilprioriteringer hos politiet. Det må bli mer risikabelt å begå slike handlinger.

 

Jeg har sagt det før i denne tråden: Det er mange måter man kan gjøre det tryggere å ferdes i gatene i Norge, selv om det på ingen måte er utrygt i dag. Det å gi alle som vil ha det et skytevåpen på hofta er ikke akkurat høyt oppe på lista over tiltak jeg ville satt igang for å bedre sikkerheten her til lands.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så kan du se på andre land i Vesten som Canada hvor det også er en enorm interesse for våpen og knapt noen drap i det hele tatt. Problemet i USA er altfor dårlig kontroll med hvem som kan få tak i våpen. Nå vil det selvsagt ikke bare hjelpe å innføre strengere lover på sekundet siden det amerikanske samfunnet har fått utvikle seg slik i mange år. Men våpnene er i seg selv ikke problemet.

Nå er det vel fortsatt flere våpen per innbygger i Norge enn det er i Canada. Fortsatt flere drapt av skytevåpen per person over der enn her.

 

Ser virkelig ikke trangen ved å løsne opp enda mer. Slik det er nå har folk flest som ønsker våpen til andre ting muligheten til å skaffe det, men samtidig at det ikke brukes til såkalt "selvforsvar". Hva er det egentlig du ønsker? Amerikanske tilstander? Hva er å trakte etter egentlig? Og da kutt ut sånne dumme bortforklaringer med at folk flest ikke er involverte. Tallene er såpass høye at de kan ikke sees bort i fra ved å skylde på gjenger og politiet.

Lenke til kommentar

 

. Altfor mange rans- og voldtektssaker henlegges på grunn av feilprioriteringer hos politiet.

 

 

Det er ikke feilprioriteringer, det gjøres bevisst og med hensikt.

 

Politiet er redskap for staten, og deres oppgave er å bekjempe kriminaalitet mot folket.

De gjør nok dette av og til også, men dert er bare for å holde liv i illusjonen om at politiet gjør noe for å "beskytte folket"

 

Politiets jobb er som sagt som redskap for staten, for å utføre/beskytte statens interesser.

Kriminalitet mot folket er i virkeligheten nyttig for staten, for det er tii stor hjelp for dem når det gjelder å skape frykt i folket, og dermed også skape støtte til forskjellige overvåkingstiltak.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel fortsatt flere våpen per innbygger i Norge enn det er i Canada. Fortsatt flere drapt av skytevåpen per person over der enn her.

 

Ser virkelig ikke trangen ved å løsne opp enda mer. Slik det er nå har folk flest som ønsker våpen til andre ting muligheten til å skaffe det, men samtidig at det ikke brukes til såkalt "selvforsvar". Hva er det egentlig du ønsker? Amerikanske tilstander? Hva er å trakte etter egentlig? Og da kutt ut sånne dumme bortforklaringer med at folk flest ikke er involverte. Tallene er såpass høye at de kan ikke sees bort i fra ved å skylde på gjenger og politiet.

 

Jeg ønsker at man skal kunne være i stand til å forsvare seg selv til alle døgnets tider. Dessuten er det folk som har våpen som interesse og dersom de ønsker å samle på dem, vedlikeholde dem, demontere og montere dem igjen ol. burde de ha lov til det. Det er ikke bortforklaringer jeg kommer med heller. Jeg sier bare at i USA er det for dårlig kontroll med hvem som får eie og bære våpen.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker at man skal kunne være i stand til å forsvare seg selv til alle døgnets tider. Dessuten er det folk som har våpen som interesse og dersom de ønsker å samle på dem, vedlikeholde dem, demontere og montere dem igjen ol. burde de ha lov til det. Det er ikke bortforklaringer jeg kommer med heller. Jeg sier bare at i USA er det for dårlig kontroll med hvem som får eie og bære våpen.

Ok. Får vel bare være enige om å være uenige her da. Dette er ikke noe jeg ønsker.

Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker at man skal kunne være i stand til å forsvare seg selv til alle døgnets tider. Dessuten er det folk som har våpen som interesse og dersom de ønsker å samle på dem, vedlikeholde dem, demontere og montere dem igjen ol. burde de ha lov til det. Det er ikke bortforklaringer jeg kommer med heller. Jeg sier bare at i USA er det for dårlig kontroll med hvem som får eie og bære våpen.

Dette er jo lov i Norge, så aner jo virkelig ikke hva du kviner over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs da helt hva slags våpen man ønsker å samle på det. Norge er fortsatt et av landene i verden hvor det er flest våpen per person, og ikke så veldig vanskelig å få tillatelse til å skaffe seg et eller flere.

 

Standard jaktgarderobe er 6 våpen. Rekreasjonelle pistolskyttere får maks 4 våpen. Ikke noe særlig til samling og skal du ha noe over det så må du til å delta på en haug stevner og dokumentere ræva av deg.

Lenke til kommentar

Å samle våpen er det faktisk svært vanskelig å få tillatelse for i Norge. Koster en del tror jeg det gjør også.

 

Du må nok kjenne noen eller være frimurer av høyeste grad.

Det er vel ikke noe gale å stille krav til folk som skal samle på våpen, vel? Det ønsker jo også Mathias.

Lenke til kommentar

Standard jaktgarderobe er 6 våpen. Rekreasjonelle pistolskyttere får maks 4 våpen. Ikke noe særlig til samling og skal du ha noe over det så må du til å delta på en haug stevner og dokumentere ræva av deg.

Jeg har personlig solgt masse våpenskap med plass til 8 våpen, så det er ikke så uvanlig som du gir utrykk for her.

 

Men jeg kan forstå problemet for våpenentusiaster som faktisk vil samle på våpen, men det er for meg ikke nok til å gjøre stor lovendringer som gjør at vi får et helt annet samfunn her enn vi har nå.

Lenke til kommentar

 

Hadde du lest gjennom tråden eller bare gjennom åpningsinnlegget ville du skjønt at det ikke bare er det jeg ønsker. Jeg vil også konstant kunne gå med våpen i tilfelle selvforsvar.

Hva var det du sa at du ville gjøre, i en annen tråd som omhandlet russefeiringen, dersom noen russ kastet vannballong på deg? Banke dem? Basert på uttalelsene dine i den tråden så virker det som om du har lett for å overdrive. Da vil det ikke være trygt å plassere et våpen i hendene dine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...