Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva var det du sa at du ville gjøre, i en annen tråd som omhandlet russefeiringen, dersom noen russ kastet vannballong på deg? Banke dem? Basert på uttalelsene dine i den tråden så virker det som om du har lett for å overdrive. Da vil det ikke være trygt å plassere et våpen i hendene dine.

 

Husker ikke alt jeg har skrevet i russetråden nå. Du får vise til hvilket eller hvilke innlegg du tenker på.

Lenke til kommentar

Jeg har personlig solgt masse våpenskap med plass til 8 våpen, så det er ikke så uvanlig som du gir utrykk for her.

 

Men jeg kan forstå problemet for våpenentusiaster som faktisk vil samle på våpen, men det er for meg ikke nok til å gjøre stor lovendringer som gjør at vi får et helt annet samfunn her enn vi har nå.

 

At våpenskap har plass til 8 våpen betyr ikke at vedkommende som kjøper dem har 8 registreringspliktige våpen.

 

Helt annet samfunn? Fordi at jeg kunne tenkt meg noen safe-queens som aldri hadde kommet til å være med på skytebanen? Javel ja.

Lenke til kommentar

 

At våpenskap har plass til 8 våpen betyr ikke at vedkommende som kjøper dem har 8 registreringspliktige våpen.

 

Helt annet samfunn? Fordi at jeg kunne tenkt meg noen safe-queens som aldri hadde kommet til å være med på skytebanen? Javel ja.

Det betyr ikke det nei, men personen kan ha flere våpen før av (før den tullete regelen om jaktgarderoben kom). Eventuelt kan det være flere i huset som har våpen registrert på dem, som for eksempel kone og barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At våpenskap har plass til 8 våpen betyr ikke at vedkommende som kjøper dem har 8 registreringspliktige våpen.

 

Helt annet samfunn? Fordi at jeg kunne tenkt meg noen safe-queens som aldri hadde kommet til å være med på skytebanen? Javel ja.

Så du er en ivrig våpensamler? Eller er du bare interessert i å gå på gata med pistol?

 

Et helt annet samfunn, ja. Det er faktisk det. Jeg liker å kunne gå ut en tur i byen uten å ta med meg en pistol og tenke på enhver sjuke jævel som finnes faktisk har lov til å gå med en selv og kan gå amok når som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du er en ivrig våpensamler? Eller er du bare interessert i å gå på gata med pistol?

 

Et helt annet samfunn, ja. Det er faktisk det. Jeg liker å kunne gå ut en tur i byen uten å ta med meg en pistol og tenke på enhver sjuke jævel som finnes faktisk har lov til å gå med en selv og kan gå amok når som helst.

 

Er du kanskje bekymret for de som kan klikke med kniv også? Hva med de som klikker med bil? eller en knust ølflaske?

 

Nei, samfunnet blir ikke nevneverdig annerledes av at de som allerede får erverve ut i fra behovspørring får seg noen flere våpen de kan låse ned i safen.

Lenke til kommentar

Et helt annet samfunn, ja. Det er faktisk det. Jeg liker å kunne gå ut en tur i byen uten å ta med meg en pistol og tenke på enhver sjuke jævel som finnes faktisk har lov til å gå med en selv og kan gå amok når som helst.

 

Så dersom du en mørk kveld må gå igjennom en undergang hvor ingen kan se deg og forstå at du trenger hjelp i det du møter en rabiat gjeng med balltrær og kniver som angriper og raner deg så du ender opp med et langt opphold på sykehuset, vil du fortsatt mene det samme?

Lenke til kommentar

Er du kanskje bekymret for de som kan klikke med kniv også? Hva med de som klikker med bil? eller en knust ølflaske?

 

Nei, samfunnet blir ikke nevneverdig annerledes av at de som allerede får erverve ut i fra behovspørring får seg noen flere våpen de kan låse ned i safen.

Skadeomfanget med et skytevåpen er jo langt større enn ved kniv.

Så dersom du en mørk kveld må gå igjennom en undergang hvor ingen kan se deg og forstå at du trenger hjelp i det du møter en rabiat gjeng med balltrær og kniver som angriper og raner deg så du ender opp med et langt opphold på sykehuset, vil du fortsatt mene det samme?

Hadde det hjulpet så mye om denne gjengen også var utstyrt med skytevåpen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen sagt at du må skyte mot overkroppen? Eller at du trenger å skyte i det hele tatt? Blir de redde nok stikker de nok fort av.

 

Men hva er svaret ditt på spørsmålet? Hva hadde du ment om du ble utsatt for noe sånt?

Spørs om du trekker opp pistolen din om fem andre sikter på deg samtidig. Da kan det jo ende litt verre enn et sjukehusopphold.

 

Hva jeg hadde ment da, kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har opplevd dette.

Lenke til kommentar

Hadde du satt deg inn i forslaget mitt hadde du vist at jeg vil ha streng kontroll med hvem som får eie og bære skytevåpen samt ha langt større fokus på å bekjempe kriminalitet og da bla. svartehandel med våpen.

 

Så du tror sånn "streng kontroll" vil hindre en sånn type gjeng å få tak i pistoler dersom "alle" andre får lov til å gå med det. Det er ikke bare en smule naivt, men veldig naivt.

 

Og dersom man mener at folk bør få lov å gå med pistol på gata får beskyttelse, hvem skal da bestemme for hvem som har lov å beskytte seg selv? Har psykisk sjuke mennesker mindre rett på å få beskytte seg selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  Så du hevder altså at du har rett til å bruke vold mot din sidemann på bussen om han bærer våpen?

 

Ut ifra tidligere uttalelser fra deg har jeg forstått det som at du er anarkist, og derfor tolker jeg spørsmålet ditt slik at "min rett til å bruke vold", betyr staten sin rett i form av politi. Dersom tolkningen min av spørsmålet ditt er riktig, så er svaret mitt: Ja, definitivt. I Norge har vi privilegiet at mannen i gaten er ubevæpnet, og stort sett fredelig av seg. Slik vil jeg fortsatt ha det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så du tror sånn "streng kontroll" vil hindre en sånn type gjeng å få tak i pistoler dersom "alle" andre får lov til å gå med det. Det er ikke bare en smule naivt, men veldig naivt.

 

Og dersom man mener at folk bør få lov å gå med pistol på gata får beskyttelse, hvem skal da bestemme for hvem som har lov å beskytte seg selv? Har psykisk sjuke mennesker mindre rett på å få beskytte seg selv?

 

Ja, det er en fare der. Og derfor er det med streng kontroll så viktig. Imidlertid er det få av slike tullinger som faktisk er ute etter eller som i det hele tatt klarer å drepe så dersom du trekker opp din egen pistol og de skjønner at det kan bli skuddveksling vil de nok heller trekke seg unna. Ikke alle er like tøffe i en slik situasjon når de plutselig forstår at også motparten kan bite fra seg...

 

Psykisk syke folk burde ikke få ha omgang med våpen nei. Heller ikke vandre rundt for seg selv på en mørk kveld eller midt på natten.

Lenke til kommentar

 

Ja, det er en fare der. Og derfor er det med streng kontroll så viktig. Imidlertid er det få av slike tullinger som faktisk er ute etter eller som i det hele tatt klarer å drepe så dersom du trekker opp din egen pistol og de skjønner at det kan bli skuddveksling vil de nok heller trekke seg unna. Ikke alle er like tøffe i en slik situasjon når de plutselig forstår at også motparten kan bite fra seg...

 

Psykisk syke folk burde ikke få ha omgang med våpen nei. Heller ikke vandre rundt for seg selv på en mørk kveld eller midt på natten.

Nå skal jeg ikke påberope meg noe særlig kjennskap til psykiske lidelser, men jeg sitter med et inntrykk av personer "klikker" ut av det blå av psykisk sjuke mennesker ikke gjør dette fordi de føler seg fysisk overlegne eller noe liknende. Som f.eks bussdrapene i Årdal. Han gikk på tre personer, der to var menn, og uten å kjenne til dem i utgangspunktet. Det er ikke spesielt rasjonell tenkning, og han kunne gått endt opp med å få juling uansett. Så å true en person som "klikker" med pistol behøver kanskje ikke ha noen positiv effekt uansett.

 

Poenget mitt er at økt tilgang gir økt antall av skytevåpen og lovligheten vil sannsynligvis vil føre til en bølge av pistolkjøp, spesielt i de store byene, og lovligheten av å bære disse gjør at kriminelle i større grad kan bære våpen offentlig uten å bli tatt for noe før de gjør noe galt.

 

Jeg kan isolert sett forstå argumentet ditt med at uskyldige mennesker til en viss grad kan beskytte seg bedre dersom de har tilgang til våpen mot folk som er i overtall eller fysisk overlegne. Likevel mener jeg en slik lovendring vil føre med så mye annet dritt, som er verdt å unngå i størst mulig grad.

Lenke til kommentar

 

 

Ut ifra tidligere uttalelser fra deg har jeg forstått det som at du er anarkist

Nei, jeg anser den beskrivelsen som svært misvisende, jeg er blandt de som setter frihet høyest

 

, og derfor tolker jeg spørsmålet ditt slik at "min rett til å bruke vold", betyr staten sin rett i form av politi. Dersom tolkningen min av spørsmålet ditt er riktig

Ja

så er svaret mitt:

Ja, definitivt. I Norge har vi privilegiet at mannen i gaten er ubevæpnet, og stort sett fredelig av seg. Slik vil jeg fortsatt ha det.

Å bruke vold (eller voldstrusler) mot befolkningen fordi de bærer gjenstander du misliker ser meg derimot ut som noe en vanskelig kan kalle ett privilegie for befolkningen, dog er dette med å kunne bruke vold mot hvem de vil er ett "privilegie" som Staten har med dagens regime. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...