Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvordan vil du egentlig garantere for privatpersoners sikkerhet i det hele tatt?

 

Man kan ikke garantere for privatpersoners sikkerhet.

 

Jeg synes ikke vi skal begynne å gå rundt med store kniver (les: store) og håndvåpen (pistoler) i et relativt lite og rolig land som Norge. En taktisk selvforsvarskniv, derimot, kan absolutt ikke skade.

 

Vi kan begynne med å se på andre ting som for eksempel innvandrings- og asylpolitikken for å øke sikkerheten i Norge.

 

 

To sovende passasjerer og en kjørende sjåfør greier ikke forsvare seg mot en våken mann uansett hvor mye kaliber du har i lomma.

Endret av nesnes111
Lenke til kommentar

 

Man kan ikke garantere for privatpersoners sikkerhet.

 

Jeg synes ikke vi skal begynne å gå rundt med store kniver (les: store) og håndvåpen (pistoler) i et relativt lite og rolig land som Norge. En taktisk selvforsvarskniv, derimot, kan absolutt ikke skade.

 

Vi kan begynne med å se på andre ting som for eksempel innvandrings- og asylpolitikken for å øke sikkerheten i Norge.

 

Jo, det kan man. Med å innføre det systemet jeg ønsker med rett til å bære våpen, streng kontroll med hvem som får bære våpen samt langt bedre og aktivt politi ol. i økt størrelse samt bedre opplysning av alle mørke steder der overfallsmenn, ranere og voldtektsforbrytere gjerne finner sine ofre. Samt langt strengere straffer så de kriminelle tenker seg bedre om før de prøver seg igjen.

 

Når det gjelder innvandring er jeg for å stanse all innvandring som ikke er fra Vesten samt kaste ut alle kriminelle innvandrere på sekundet og stenge landet for dem for all framtid!

Lenke til kommentar

 

Jo, det kan man. Med å innføre det systemet jeg ønsker med rett til å bære våpen, streng kontroll med hvem som får bære våpen samt langt bedre og aktivt politi ol. i økt størrelse samt bedre opplysning av alle mørke steder der overfallsmenn, ranere og voldtektsforbrytere gjerne finner sine ofre. Samt langt strengere straffer så de kriminelle tenker seg bedre om før de prøver seg igjen.

 

Når det gjelder innvandring er jeg for å stanse all innvandring som ikke er fra Vesten samt kaste ut alle kriminelle innvandrere på sekundet og stenge landet for dem for all framtid!

 

Den kontrollen må isåfall være hundre ganger strengere enn 'kontrollen' du finner i de amerikanske stater.

 

Jeg hadde tenkt å nevne "forbedre politiet" men jeg innser at dette ikke kommer til å skje med det første.

Langt strengere straffer er også bra, og man bør balansere disse straffene slik at mord blir belønnet med mye høyere straff enn å selge litt marihuana på gata.

 

Når dette er sagt kan man fortsatt ikke garantere sikkerheten for privatpersoner, selv om man innfører slike gode tiltak. En morder er en morder uansett. Om jeg, du eller Erna Solberg en dag bestemte seg for å drepe noen hadde dette vært en liten sak - uansett hvilket strengt samfunn man hadde levd i.

 

Jeg setter prioriteringen av innvandringspolitikken høyere enn retten til å bære pistoler her til lands.

Lenke til kommentar

Jeg vet at noe godt og fungerende politi må man se langt inn i framtiden etter, men nå er dette en diskusjon om hva man bør og ikke bør gjøre, ikke hva som komme til å bli gjort eller ikke gjort. SÅ ja, mer og bedre politi samt bedre overvåkning er et av forslagene mine. Det amerikanske systemet er jo nettopp et system å ta lærdom av dersom man skal innføre retten til å bære våpen ettersom det åpenbart ikke er godt nok til å forhindre at ustabile og kriminelle personer kan få tak i skytevåpen.

Lenke til kommentar

Her er en liten oversikt over den manglende sammenhengen mellom drap og mengde våpen i forskjellige land.

post-136864-0-15904000-1383691603_thumb.png

Grafen er hentet fra "Page 55" (side 61) i pdf-en som er vedlagt.

 

Pdf-en tar for seg mange påstander om våpen, men da hovedsaklig med et amerikansk fokus. Alle kilder oppgis nederst på hver side så her er det mye dokumentasjon å grave i for den som gidder.

 

Storbritannia har hatt stor økning i kriminalitet med håndvåpen etter at det ble totalforbud mot pistol/revolver i UK på 90-tallet. Også jaktrifler er veldig vanskelig å få tak i der, og kontrolleres hyppig av politiet (hjemmebesøk). Å forby og redusere antallet våpen hadde altså ingen positiv effekt på kriminaliteten i UK.

 

Både Australia og Storbritannia har svært strenge våpenlover, mens Norge og Sveits har relativt liberale våpenlover (i europeisk målestokk). Dette er ikke mulig å se på kriminalitetsstatistikken.

post-136864-0-80983200-1383692604_thumb.png

When guns are outlawed, only outlaws will have guns!

 

Lovlige våpen gir altså ikke mer kriminalitet. Om det er lurt å tillate at man bærer dem med seg i tide og utide er jeg ikke sikker på.

 

Selv har jeg både pistol og revolver i grove kalibre (lovlig, til konkurransebruk). Når jeg tar bussen til skytebanen ligger våpen og ammunisjon i sekken, uten at jeg på noen måte kan se at det setter noen i fare. Utallige ganger har jeg også vært innom butikken på veien (med våpen i sekken), fordi det er praktisk når jeg først går forbi. Dette er også helt lovlig. Det blir som han som satt på Karl Johan og skrelte eple med en kniv - lovlig fordi formålet er aktverdig.

 

Om ærlige, lovlydige folk føler seg såpass truet at de gidder drasse med seg våpen så tror jeg ikke jeg ser helt problemet med det. Men det burde selvsagt være krav om at man er edru, akkuratt som med bilkjøring. Vådeskudd er heller ikke noe å bekymre seg for (dette står også omtalt i vedlegget).

 

GunFacts5-0-press.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nesnes111

 

Jeg for min del sover sjelden eller aldri hverken på buss eller tog. Disse passasjerene kan ha vært lys våkne og kanskje lest en bok eller bare sittet i egne tanker. Jeg tenkte også på dette med våpen da jeg først hørte om denne saken. Hadde de hatt muligheten til å forsvare seg med skytevåpen ville de kanskje ikke vært døde i dag. Og kom nå på at dette langt ifra er den eneste drapssaken i Norge. Tenk på somalieren med rambokniv på t-banen i Oslo som jeg siktet til for litt siden... Tror du virkelig at han ville klart å angripe noen dersom en eller flere av passasjerene hadde skytevåpen og kunne overmanne ham?

 

For øvrig er det en grunn til at bushregjeringen først ønsket og så krevde bevæpnede vakter på flyene til USA etter 11/09-01...

Lenke til kommentar

nesnes111

 

Jeg for min del sover sjelden eller aldri hverken på buss eller tog. Disse passasjerene kan ha vært lys våkne og kanskje lest en bok eller bare sittet i egne tanker. Jeg tenkte også på dette med våpen da jeg først hørte om denne saken. Hadde de hatt muligheten til å forsvare seg med skytevåpen ville de kanskje ikke vært døde i dag. Og kom nå på at dette langt ifra er den eneste drapssaken i Norge. Tenk på somalieren med rambokniv på t-banen i Oslo som jeg siktet til for litt siden... Tror du virkelig at han ville klart å angripe noen dersom en eller flere av passasjerene hadde skytevåpen og kunne overmanne ham?

 

For øvrig er det en grunn til at bushregjeringen først ønsket og så krevde bevæpnede vakter på flyene til USA etter 11/09-01...

 

Jeg tror faktisk ikke at et skytevåpen nødvendigvis hadde endret utfallet i en sånn situasjon, fordi :

 

*Man trenger erfaring og praksis for å effektivt bruke et håndvåpen og treffe et bevegelig mål.

*Man trenger også trening i skyting på et menneskelig mål ( Det ble bevist under første og andre verdenskrig at vi har vanskelig for å skyte for å drepe ).

*Man må få ut skytevåpenet i tide, klargjøre det til å skyte og ha mobiliteten til å gjøre dette, med mindre man sitter på en av de sitteplassene der dette er mulig vil det som regel være "komplisert" å få dette til.

 

En psykotisk drapsmann som er bøtte full av adrenalin vil trolig også bevege seg "unormalt" i forhold til hva man er vant til , han kan tåle langt mer (i en periode ) og kan skremme vettet av vanlige mennesker som ikke er vant til sånt i en vanlig situasjon. Kniven han brukte vil også gi ham fordeler i en buss når han er i en "close combat" situasjon.

 

Sånn sett tror jeg kun erfarne politimenn (eller militære) har hatt noen mulighet for å endre utfallet i en slik situasjon og selv da tror jeg nok at det hadde vært vanskelig.

 

Våpen er uansett ikke noe positivt i mine øyne og jeg er generelt imot dem , unødvendig i et sivilisert og fredelig samfunn og jeg tror neppe at retten til å bære våpen i Norge hadde gjort noen endringer i de statistikkene vi har i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har da hele tiden skrevet at jeg vil at folk som kun er skikket til å ha og bruke et våpen skal ha tillatelse.

 

Selvsagt har en psykotisk type et overtak i en slik konflikt. Jeg husker dette ble nevnt i en tråd ang. USAs krav om å ha bevæpnede vakter om bord i flyene til USA. Det ble nevnt at en som terroristkaprerne som er fult villig til å dø har et overtak i en slik konflikt. Men det endrer ikke det faktum at bevæpnede folk er bedre beskyttet.

 

Så du er for at det skal fortsette å være ran, knivstikking, overfall og voldtekter fordi folk ikke er i stand til å forsvare seg!? Det finnes faktisk kriminalitet også i et sivilisert samfunn.

Lenke til kommentar
Knuste ankelen på ransoffer - fire gutter dømt
- Jeg er glad for at to av dem må i fengsel, sier det 29-årige 
ransofferet til Aftenposten. Samtidig ønsker han dem lykke til videre i 
livet.

http://www.osloby.no/nyheter/krim/Knuste-ankelen-pa-ransoffer---fire-gutter-domt-7366137.html

 

Tenk om denne stakkaren hadde vært bevæpnet og hadde kunnet forsvare seg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener trådstarter bør flytte til USA, så kan han leke så mye cowboy han vil. Å innføre våpenlov i et land som er bygd opp av pasifister må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge.

 

Gav deg selvsagt pluss på det innlegget. Hadde man bare kunne velge hvor man ville bli født hadde valget mitt vært USA! USA bare ER verden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...