Gå til innhold

Tesla er toppselger i Norge


Anbefalte innlegg

 

Jeg kan jo bruke en Ferrari-logo som min avatar. Plutselig vet jeg alt om Ferrari :D

 

En person som sier "vitner om at Tesla har kunnskap langt over hva de fleste bilprodusenter besitter" er ikke annet en pinlig. Fanboys gidder man ikke diskutere med.

Nå gjalt dette brannsikkerhet, men jeg kan godt slenge på kollisjonssikkerhet og, ingen andre biler har noensinne skåret så høyt og Tesla er den eneste bilen man har reel overlevelsessjanse i stolpetesten. Men i mange andre sammenhenger vet andre bilprodusenter bedre, jeg sier ikke at Tesla er best på alt. Hadde flere ting å utsette på Model S etter prøvekjøringa. Jeg har ingen problemer med å kritisere Tesla ift krøll med 12V-batteriene eller sittekomfort under konkurrenter som BMW 5-serie etc, lav takhøyde bak, dårlige nakkestøtter, dårlig utvalg på dekk, manglende adaptiv cruisekontroll og automatisk nødbremsmen, men når det gjelder brannsikkerhet ligger de et godt stykke foran mange andre. Totalen med kjøreglede, generelt god plass, automatgir, sinnsyke ytelser, store fordeler ift parkering, gratis lading på jobb, kjøring i kollektivfeltet, lav forsikring, lav årsavgift fri bompassering og lave utgifter til vedlikehold (du trenger ikke dra på service og allikevel beholde garantien) og 7 seter gjorde at vi valgte å bestille bilen. Bilen jeg har pr idag må jeg ut med 4-5000 pr år i servicekostnader for å opprettholde garantien. Grovt regna sparer jeg 15 000 i året på å bytte til Tesla, det tar riktignok noen år før jeg har spart det inn sammenligna med nåværende bil, men de andre fordelen veier opp og vell så det.

Endret av Delavar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tesla er for mange en dyr bil (450k ++), men om man ser på det totale regnskapet kan den være veldig rimelig. For det første så får man ytelser som er uovertruffne i den prisklassen. Den har rekkevidde og plass til å være bil nummer 1 også for småbarnsfamilier. Og, om man kjører en del km i året så vil man spare svært mye i drivstoff, bompenger og parkering. For min egen del så vil trolig Teslaen koste meg like mye som en pent brukt dieselbil til 300k ville kostet.

 

Når det gjelder service, batteribytte og verditap er det litt vanskeligere å spå, men følgende ting teller positivt:

  • Tesla har mye færre deler som trenger service (ingen tradisjonell motor med olje og filtre osv) - selv bremsene slites mye mindre da den bremser på motoren
  • Tesla har 8 års garanti på batteriet uavhengig av km stand. Når man en gang skal bytte batteriet så forventer man at prisen vil være overkommelig.
  • Om stortinget skulle finne på å avgiftsbelegge kjøp av elbil så vil det øke nybilprisen på Teslaer og trolig også bruktprisen.

Den største risikoen slik jeg ser det er at Tesla som selskap er ganske ferskt og dette er en helt fersk bilmodell, men for meg er fordelene så store at jeg tar sjansen! :)

Det er endel barnesykdommer, og flere har opplevd krøll ift småelektriske ting, men de store problemene som batteri eller motorer som havarerer har uteblitt og bilen har vært på markedet i over et år nå. Roadster tok unna for de største barnesykdommene og man ser ut ifra undersøkelser at batteriene i Roadster taper seg ca 1% pr 10 000 km kjørt (lav kjørelengde pr år vil naturlig nok øke tapet pga aldersrelatert "svinn").

Lenke til kommentar

Har norske verkstader kompetansen til å skru på ein Tesla? Mykje er sikkert likt andre bilar, men kor langt må ein reise for å få hjelp med litt meir spesielle problem?

 

Har nokon her inne prøvd ein Model-S? Er setene veldig dårlige ift. td. tyske bilar?

 

Jeg vil nok holde meg til Tesla verksteder foreløpig i alle fall. Disse er det snart 5 av og enda flere er vel på vei.

 

Jeg har bare hatt en prøvekjøring så langt, og satt behagelig med mine 190cm. Men, sidestøtten er i alle fall ikke på nivå med de beste konkurrentene!

Lenke til kommentar

Har norske verkstader kompetansen til å skru på ein Tesla? Mykje er sikkert likt andre bilar, men kor langt må ein reise for å få hjelp med litt meir spesielle problem?

 

Har nokon her inne prøvd ein Model-S? Er setene veldig dårlige ift. td. tyske bilar?

Du har servicesentre i Oslo, Bergen, Trondheim og snart Drammen og Rygge. De har ranger-service (som ifølge tilbakemeldingene stort sett fungerer ypperlig) hvor de sender ut folk ved f.eks tomt 12V-batteri om du ikke kjører batterilading selv. Servicene må nok utføres hos Tesla da de svært få delene som evt trenger service (batteri og motor selv om disse i praksis er vedlikeholdtsfrie) er så spesielt for Tesla at ingen andre pr idag kan tukle med de. Mange servicerelaterte problemer fikses med firmware som lastes ned vi 3G-tilkoblinga i bilen, teknikerne har også mulighet til å sjekke bilen fra 3G-systemet og sende fikser\endre ting via det. Ting som bremseklosser og de som har standardfjæring kan nok fikses på mange andre verksteder, men tipper de ikke har delene inne med det første.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Kan jo ta også lese denne artikkelen fra New York Times, den tar opp litt av problemene med kulde, lading osv. Tempraturene er jo ikke i nærheten av hva en god norsk vinter gir oss av "glede".

Så jeg vil tro det er en del fornøyde Testla kunder som vil få seg en liten overraskelse i løpet av vinteren når kuldegradene virkelig setter inn.

 

Nå har jo Occi vist hvor lite relevant den New York Times-artikkelen er. Det har forøvrig kjørt en drøss med Model S-er rundt i Canada med "norske" temperaturer et år allerede uten at det bydde på noen problemer så jeg er ikke veldig redd for overraskelser selv! ;)

Lenke til kommentar

Hvor jeg jobber er det to ansatte som har Tesla. P85 og P85+. Fikk sitte på +'en, som vel er toppmodellen. Skal være ærlig å si at jeg ikke er noen fan av utseendet på bilen (spesielt fronten), men ellers konge. Tøft interiør og ålreite seter.

 

Ngeativt?

Enormt med dekkstøy. 21-tommere er latterlig stort på denne bilen, i tillegg til veldig lavprofilerte dekk.

En annen ting er lakken. Her har virkelig Tesla gjort en dårlig jobb. Full av småriper, hologrammer, og swirls. Virkelig ikke pent på en bil som er tre uker gammel. I tillegg til tynn lakk.

 

Ellers var det ikke mye annet å klage på. Blir interessant når vinteren slår skikkelig til.

Lenke til kommentar

Tør jeg tippe at denne bilen ble utlevert i Oslo? Der fikk de i alle fall en del kritikk for klargjøringen av en del biler når det stod på som verst med mange utleveringer i september...jeg mener også folk har fått fikset slike ting i etterkant.

 

Fra Bergen og Trondheim har jeg bare hørt positive ting om lakken. :)

 

Dekkstøy på 21 har jeg også hørt - skal visst være en del bedre på 19''.

Lenke til kommentar

At 19" er bedre tviler jeg ikke på. 21" er noe som passer svært få biler av det som er ute i norsk trafikk med tanke på veiene. Og med så lavprofildekk så er komforten lik null.

 

At bilene ble utlevert i Oslo er helt korrekt.

Får håpe Tesla gjør noe med denne klargjøringen. Tar man en tur inn på Detailersclub.no, og deretter Show&Shine, så finner man flere poster om Model S. Ser ikke bra ut.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

 

Nå har jo Occi vist hvor lite relevant den New York Times-artikkelen er. Det har forøvrig kjørt en drøss med Model S-er rundt i Canada med "norske" temperaturer et år allerede uten at det bydde på noen problemer så jeg er ikke veldig redd for overraskelser selv! ;)

Tesla har jo blitt testa i over 30 minus uten batterivarmer (noe den norske har) og den fungerte fint. Såklart ødelegger du rekkevidda (du kan grovt sett regne med en reduksjon i størrelsesordenen 20-30%), men i 30 minus finner du en hel del dieselbiler som nekter å starte med mindre du har vinterdiesel, enkelte bensinbiler sliter også i sånne temperaturer. Husker vinteren 2010 når det stod biler på rekke og rad langs vegskuldrene der jeg bor med flate batterier, tette dieselfiltre, tette partikkelfiltre etc og da var tempen "bare" 25 minus en ukes tid.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

At 19" er bedre tviler jeg ikke på. 21" er noe som passer svært få biler av det som er ute i norsk trafikk med tanke på veiene. Og med så lavprofildekk så er komforten lik null.

Lavprofildekk er en uting og dekkstøyen er antagelig til å bli gal av. Kjører selv en bil med lavt støynivå på motor og drivverk, men jeg blir veldig sliten av dekk/vind støy på lengre turer med hastigheter over 80. Jeg har til og med lagt inn ekstra lydisolasjon, men det er fortsatt irriterende.

Det er faktisk mindre slitsomt med motorstøy selv om lydnivet da ofte er høyere, siden det ikke er like monotont.

 

Husker vinteren 2010 når det stod biler på rekke og rad langs vegskuldrene der jeg bor med flate batterier, tette dieselfiltre, tette partikkelfiltre etc og da var tempen "bare" 25 minus en ukes tid.

Det er slikt en har motorvarmere til. Min bil (diesel) er relativt håpløs uten eber, på kalde (-25) dager blir ikke kupeen varm (nok) før etter en time omtrent.

Strøm er det imidlertid nok av, aldri opplevd startproblemer grunnet batteri.

Lenke til kommentar

Lavprofildekk er en uting og dekkstøyen er antagelig til å bli gal av. Kjører selv en bil med lavt støynivå på motor og drivverk, men jeg blir veldig sliten av dekk/vind støy på lengre turer med hastigheter over 80. Jeg har til og med lagt inn ekstra lydisolasjon, men det er fortsatt irriterende.

Det er faktisk mindre slitsomt med motorstøy selv om lydnivet da ofte er høyere, siden det ikke er like monotont.

 

Det er slikt en har motorvarmere til. Min bil (diesel) er relativt håpløs uten eber, på kalde (-25) dager blir ikke kupeen varm (nok) før etter en time omtrent.

Strøm er det imidlertid nok av, aldri opplevd startproblemer grunnet batteri.

Jeg hadde aldri problemer ift strøm, selv med en gammel bil og et batteri som ikke hadde blitt bytta på 12 år, men jeg brukte alltid motorvarmer når jeg starta ut fra der jeg bor. Både foreldrene mine, et vennepar og en kollega fikk flate batterier på sine bensinbiler. Men flere arbeidskolleger måtte ta taxi, buss, tog etc pga flate batterier, tette filtre etc. En dag når jeg kjørte ei mil stod 4 biler langs veien med motorstopp. Nå når Tesla har gjort det sånn at hovedbatteriet lader 12V hele tiden ved behov så vil nok batteriproblemer være irrelevante selv uten tilkobla strøm.

Lenke til kommentar

Jada, litt småplukk er det med nytt merke og ny modell. Heldigvis lar det meste seg fikse raskt. Noe av punktene er vel alt fikset med en software oppdatering :-)

 

Småplukk? Ting som at den ikke lader? Hva hvis dette hadde vært en bensinbil og jeg ikke kunne fylle bensin? Bilen er helt ny og flere feil vil bare dukke opp fremover. Snakkes om 5 år :)

Lenke til kommentar

At eigaren ikkje har eit elektrisk anlegg som fungerer er vel ikkje bilen sin feil? Det blir som å klage til Miele fordi komfyren slår ut 10A-sikringen du har kopla den til.

 

Barnesjukdomar er heilt normalt. Det som er interessant er korleis dei taklar problema, og om det er småting på enkeltmodellar eller større problem over heile rekka.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

Småplukk? Ting som at den ikke lader? Hva hvis dette hadde vært en bensinbil og jeg ikke kunne fylle bensin? Bilen er helt ny og flere feil vil bare dukke opp fremover. Snakkes om 5 år :)

Stort sett fungerer det bra med ladinga, dog er adapteret litt var for spenningsendringer. Jeg har vell tatt sikringa hjemme hos meg en gang samt at ladinga stoppa da jeg kjørte vaskemaskin, tørketrommel og varmepumpe på samme kurs som jeg lada. Ellers er det småplukk, TMS har vært på veiene i 1,5 år nå, Roadster som er svært lik ift motor\batteri i snart 6 år og problemer ift batteri har vært nær sagt fraværende. Det ser ut som om man mister ca 10% rekkevidde etter 100 000 km kjørt ut ifra Roadster, Model S har enda mer avanserte systemer og rekkeviddetapet på den vil trolig være enda litt mindre. Men jeg har full forståelse for at mange fortsatt sverger til fossilbiler. Plug-in hybrider har jeg veldig sansen for, men utvalget der er desverre helt elendig, håper det kommer flere gode alternativer der inne kort framtid!

Lenke til kommentar

Tesla har jo blitt testa i over 30 minus uten batterivarmer (noe den norske har) og den fungerte fint. Såklart ødelegger du rekkevidda (du kan grovt sett regne med en reduksjon i størrelsesordenen 20-30%), men i 30 minus finner du en hel del dieselbiler som nekter å starte med mindre du har vinterdiesel, enkelte bensinbiler sliter også i sånne temperaturer. Husker vinteren 2010 når det stod biler på rekke og rad langs vegskuldrene der jeg bor med flate batterier, tette dieselfiltre, tette partikkelfiltre etc og da var tempen "bare" 25 minus en ukes tid.

 

http://www.tu.no/industri/2014/01/11/tesla-vant-omfattende-vintertest

 

20 mil om vinteren? Nei takk. Og dette er med en ny bil som ikke er fullastet.... Blir dårlig med turer til hytta da gitt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...