Gå til innhold

Tesla er toppselger i Norge


Anbefalte innlegg

 

http://www.tu.no/industri/2014/01/11/tesla-vant-omfattende-vintertest

 

20 mil om vinteren? Nei takk. Og dette er med en ny bil som ikke er fullastet.... Blir dårlig med turer til hytta da gitt.

 

Nå står det ingenting om hvordan denne testen er utført, men det er sannsynlig å tro at de har kjørt svært mye oppover. Samtlige erfaringer jeg har lest tyder på at bilen fint klarer 30-35 mil under vanlige vinterforhold i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

http://www.tu.no/industri/2014/01/11/tesla-vant-omfattende-vintertest

 

20 mil om vinteren? Nei takk. Og dette er med en ny bil som ikke er fullastet.... Blir dårlig med turer til hytta da gitt.

Er som regel lurt å stole på tester hvor variablene ikke oppgis gitt istedet for de som faktisk eier bilen og har kjørt noen hundre mil. Jeg som har det minste batteriet greier å kjøre 30-35 mil med god temp på klima, mye ekstralast nå om vinteren... (oppgitt optimal kjørelengde om sommeren er 39 mil). På rolig blandakjøring uten klima er rekkevidda mi helt oppe i 45 mil, uavhengig av utetemp...

 

Bilen i testen har ikke batterivarmer, dette er essentielt i Norge da batterivarmeren bl.a gir full regenerering som gjenvinner 70% av energien når du kjører ned etter å ha kjørt opp samt 60% av energien fra en akserellasjon når du bremser opp. Det sier seg egentlig litt selv at man er dømt til å ende opp dårlig i en slik test... Han som kjørte med fullpakka bil uten batterivarmer fra Oslo til geilo hadde rekkevidde på 30 mil: http://www.youtube.com/watch?v=XZ5PqPeOPT0 men du har jo bestemt deg for at bilen er dårlig og ikke greier noe som helst så da er jo den saken grei ;)

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

 

Nå står det ingenting om hvordan denne testen er utført, men det er sannsynlig å tro at de har kjørt svært mye oppover. Samtlige erfaringer jeg har lest tyder på at bilen fint klarer 30-35 mil under vanlige vinterforhold i Norge.

Flere har sagt at bilen i testen mangla batterivarmer, mye av problemet ligger nok der. Det blir litt som å kjøre til Røros i -35 C med sommerdiesel og forvente at det skal gå bra... BMW kom også dårlig ut, men den de har testa mangla varmepumpe som standardutgaven har, det samme gjelder Nissan. Bruk av varmepumpe gir vanvittig mye lengre rekkevidde når bilen varmes opp fra å være helt kald.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

På elbil-forumet er det nå flere frustrerte Tesla-eiere som skriver at de ikke klarer å lade bilene sine når utetempen er på ca -10 eller kaldere. I følge Tesla-forhandlerne er det vist bare brukerfeil...

 

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11728.0.html

Det var ikke en særlig korrekt oppsummering. Har du lest det du linker til?

 

Det stemmer at en del har hatt utfordringer med ladekabelen som fulgte med bilen, og ladeproblemene har hopet seg litt opp i den værste kulden, men Tesla jobber aktivt med saken og har blandt annet vært hjemme hos en av kundene og testet flere ganger og forventer problemet løst i neste software-oppdatering. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har lest hele tråden, har du?

 

Er det den siste setningen min om brukerfeil du tenker på?

 

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11728.msg167236.html#msg167236

 

 

Det som skremmer meg (som fortsatt venter på bil) er at de to gangene jeg har "konfrontert" Tesla med dette problemet så har det blitt avblåst som bagateller eller at folk ikke skjønner hva de driver med når de skal lade bilen.
Lenke til kommentar

Ja, jeg har lest hele tråden, har du?

 

Er det den siste setningen min om brukerfeil du tenker på?

 

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11728.msg167236.html#msg167236

Ja, det virket som om du mente det oppsummerte Teslas holdning til problemet, mens jeg tror Tesla tar dette veldig seriøst, selvom denne ene kunden hadde blitt avblåst.

 

Her er fra en annen tråd på samme forum:

Jeg hadde to karer fra Tesla hos meg i November. (Jeg har slitt med IT nettet og UMC fra første dag, og fikk låne en Mennekes "Salto" kabel til problemet blir løst).

Det var en Engelsk og en Dansk ingeniør som jobbet i Tesla Nederland. De målte og testet i garasjen min en hel dag. Så reiste de til USA med dataen de hadde fått, etter også ha snakket med Hafslunds ingeniør, og en kar fra SINTEF.

De kom tilbake forrige uke med en test Tesla S, som hadde en ny FW som var blitt laget på bakgrunn av det de fant ut i November.

De var her 15minutter og kom smilende ut fra garasjen.

Problemet med UMC`en var løst sa de, og når denne oppdateringen kom ( om èn måned sa de) ville alle IT problemene være over.

 

Lenke til kommentar

 

Har bestemt meg for at bilen langt ifra er bra nok for det man skal kreve av en bil i 2014 ja. Jeg skal bestemme hvordan bilen skal brukes, ikke den.

Flott at folk er forskjellig. For meg er bilen langt mer enn jeg kunne forvente av en bil i 2014 - så jeg gleder meg til jeg får min. ;) Har ingen planer om å la den bestemme noe mer over meg enn mine andre biler har gjort. ;)

Lenke til kommentar

På elbil-forumet er det nå flere frustrerte Tesla-eiere som skriver at de ikke klarer å lade bilene sine når utetempen er på ca -10 eller kaldere. I følge Tesla-forhandlerne er det vist bare brukerfeil...

 

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11728.0.html

Jeg er selv aktiv der inne og det finnes en avstemming hvor det store flertallet faktisk ikke klager over ladefeil. Det blir litt som eldreomsorgen, 90% er fornøyd, men de hører du sjelden om. "Får hjelp av hjemmesykepleien hver dag og er kjempefornøyd", "Flyttet til sykehjem og fikk det mye bedre" selger liksom ikke like bra på forsiden av VG som "Thorstein 87 fikk ikke dusjet på 2 uker og har ennå ikke fått sykehjemsplass etter å ha ventet i 6 mnd".

 

Jeg skal på ingen måte si at ladefeil er en sjeldenhet, og har selv opplevd det et par ganger, men siden Tesla stadig kjører ut softwareoppdateringer som fikser ditt og datt så har ladefeilene blir sjeldnere. Det store problemet i Norge er IT-nettet, dette kan tidvis være ustabilt og fører til ladefeil da ladekabelen til Tesla er temmelig sensitiv, en oppdatering som kom for et par uker siden fiksa mye av den problematikken. Det eneste problemet som gjenstår er at bilen ikke vedlikeholdslader når den er ferdiglada hos endel av oss, derblant meg og "fikses" ved å sette ladinga på lav hastighet så den i praksis aldri ferdiglader helt siden du bruker bilen stort sett hver dag. Jeg håper det dukker opp en fiks på det snart!

 

Tesla har definitivt forbedringspotensiale når det gjelder seter (gode seter sammenligna med f.eks Avensis, men ofte dårligere enn tilsvarende seter hos biler i samme prissegment som 5-serien og A6-serien), innvendige oppbevaringslommer, litt ustabil parkeringssensor og noe annet småtteri men jeg det er den beste bilen jeg noensinne har hatt og noensinne har prøvd! :)

Lenke til kommentar

Og det har jeg ingen problemer med å respektere at du mener, men de fleste av oss som eier bilen er strålende fornøyde selv om vi alle ser noen områder den kunne vært bedre på :)

 

Selvfølgelig er dere "fornøyd" etter å ha lagt ut så mye penger på en bil. Du hører ikke mange som kjøper ny bil sier den er dårlig med en gang gjør du?

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig er dere "fornøyd" etter å ha lagt ut så mye penger på en bil. Du hører ikke mange som kjøper ny bil sier den er dårlig med en gang gjør du?

Jo, jeg har truffet flere som angrer på nybilkjøp. Noen få eiere er misfornøyde med Tesla og. De fleste som kjøper har jo prøvekjørt opptil flere ganger, testa ut ift plass, lest masse etc og tar valget etter det, noen passet den heller ikke for, deriblant noen jeg kjenner som droppa bestillinga etter prøveljøring. Imidlertid er det utrolig hvor mye endel greier å hause opp negative artikler iten å ha satt seg inn i saken, f.eks de 3 kollisjonsrelaterte bilbrannene blant de over 25000 Teslaene som ruller rundt i verden. Så langt har heller ingen blitt drept eller alvorlig skadd i en Tesla heller, noe som er sensasjonelt ift antall biler og km kjørt :)

Lenke til kommentar

Da kom omsider forklaringa på hvorfor rekkevidda til elbilene ble så dårlige i autobildtesten. De skulle prøve å se hvor kort de greide å kjøre dem. De satte varme på maks og alle elektroniske duppeditter på maks i tillegg til å grisekjøre skikkelig. Da er det ikke så rart at man oppnår under halv rekkevidde, synd norske aviser ikke greide å få med seg det poenget. F.eks hadde Teslaen et strømforbruk på over 500 Wh\km, noe som er helt sinnsykt. Å f.eks sette klimaanlegget på max og ha opp alle dørene er vell så latterlig som man kan få det om målet er å se hvor langt de kjører. Du kommer ikke mange mil i en BMW5-serie om det er sånn du tester den ;)http://www.autobild.de/bilder/fuenf-elektroautos-im-wintertest-4516455.html#bild22

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...