Gå til innhold

Tesla er toppselger i Norge


Anbefalte innlegg

Nei, hold deg unna å diskutere med de som har kjennskaper til det de snakker om! ;)

Hahahah :D .

 

Spennende å se hvordan elbiler blir :) . Kanskje vi ender opp med å velge elbiler foran bensinbiler om noen år, fordi de er bedre. Tenk på potensiale som kan komme av å for eksempel få mer effektive solcelleteknologier (Simen1 skrev i en annen tråd at i dag utnytter solcellepaneler 17%). Med supereffektive solcellepaneler over hele bilen, ville man i solrike land kunne kjørt langt på en ladning.

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hold deg unna å diskutere med de som har kjennskaper til det de snakker om! ;)

 

Jeg kan jo bruke en Ferrari-logo som min avatar. Plutselig vet jeg alt om Ferrari :D

 

En person som sier "vitner om at Tesla har kunnskap langt over hva de fleste bilprodusenter besitter" er ikke annet en pinlig. Fanboys gidder man ikke diskutere med.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo bruke en Ferrari-logo som min avatar. Plutselig vet jeg alt om Ferrari :D

 

En person som sier "vitner om at Tesla har kunnskap langt over hva de fleste bilprodusenter besitter" er ikke annet en pinlig. Fanboys gidder man ikke diskutere med.

Jeg tror man skal diskutere med alle jeg :) . Fordi du vet aldri hva som er rett uansett.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forferdelig stygg bil.

Tja, jeg er vel ikke enig i det, men jeg synes de Tesla har vært en smule feige.

 

De har et design som minner om de dyrere "fossile" bilene, et design som antageligvis håper å ta med seg en status effekt fra den eksisterende bilparken. Slik sett kvitter de seg med "miljø-nerd" stempelet og det er jo sikkert positivt for salget. De har jo ihverfall klart å lage en hype rundt kjøretøyene på en annen måte enn el-biler har gjort tidligere.

 

Så med "fake"-grill og utpreget "Aston Martin"-design har de gjort en fin jobb, mange andre hadde sikkert sett seg fornøyd. Det er småfeigt, men antageligvis salgbart. Jeg venter fortsatt på noen som tør hive ut ratt og pedaler...

Lenke til kommentar

Tja, jeg er vel ikke enig i det, men jeg synes de Tesla har vært en smule feige.

 

De har et design som minner om de dyrere "fossile" bilene, et design som antageligvis håper å ta med seg en status effekt fra den eksisterende bilparken. Slik sett kvitter de seg med "miljø-nerd" stempelet og det er jo sikkert positivt for salget. De har jo ihverfall klart å lage en hype rundt kjøretøyene på en annen måte enn el-biler har gjort tidligere.

 

Så med "fake"-grill og utpreget "Aston Martin"-design har de gjort en fin jobb, mange andre hadde sikkert sett seg fornøyd. Det er småfeigt, men antageligvis salgbart. Jeg venter fortsatt på noen som tør hive ut ratt og pedaler...

De må tenke på markedet også, siden de er elbil så er det et helt nytt marked, og da tenker de nok også litt "safe" for å kunne tiltrekke seg så mange kunder som mulig. Noe mange liker, og få hater.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De må tenke på markedet også, siden de er elbil så er det et helt nytt marked, og da tenker de nok også litt "safe" for å kunne tiltrekke seg så mange kunder som mulig. Noe mange liker, og få hater.

Jepp.

 

Vel, det er vel ikke noe nytt marked akkurat, de ønsker å spise deler av et eksisterende marked med et nytt produkt. Da er det en nok lur greie å etterligne "høystatus"-objektene som allerede eksisterer. De håper å spise mer av kaka enn kun den som velger basert på fremdriftsteknologien (dvs. de som velger el-bil uansett).

 

Hadde vel regna med at en av de tradisjonelle kom med en slik modell først, men det er bare positivt at det dukker opp nye aktører. Slikt pleier å sette fortgang på utviklingen i et marked, dvs. når de etablerte oppdager at de taper salg.

 

Tesla er så "kul" at de faktisk mister noen av de mest ihuga. Prata med en fra "Øko-grønnsaker & El-bil"-garden her om dagen; Han kunne aldri tenkt seg Tesla, den ser for "børs-aktig" ut... Ja, ja - det er neppe mulig å tilfredstille alle.

Lenke til kommentar

Kan jo ta også lese denne artikkelen fra New York Times, den tar opp litt av problemene med kulde, lading osv. Tempraturene er jo ikke i nærheten av hva en god norsk vinter gir oss av "glede".

Så jeg vil tro det er en del fornøyde Testla kunder som vil få seg en liten overraskelse i løpet av vinteren når kuldegradene virkelig setter inn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tesla vil nok tiltrekke de som har litt ekstra penger å bruke på bil, og de er nok ikke ungdommer. Tesla er så vidt jeg vet ganske dyrt(?), i forhold til en tilsvarende bensinbil(?).

De er billige, slipper jo unna en del avgifter her til lands antar jeg. Model S koster rundt en halv mill, mer eller mindre en "normal" pris på nybil av samme størrelse, men laaaangt under kostnaden på superbilene den designmessig (og tildels ytelsesmessig) kan minne om.

 

Her har jeg ikke tatt hensyn til service/batteribytte kostnader etc. Slikt vet jeg lite om.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tesla er en elektrisk luksusbil, med startpris på 450k. Den har en kraftplugg av en motor. Den blir derfor billig i forhold til en tilsvarende bensinbil. Det er nettopp derfor den er mye mer populær i Norge enn resten av verden, pga. vår spesielle avgiftsbelegging av tilsvarende bensinbiler. Hvis du derimot lemper på kravene til sånn som motor, luksus og firehjulstrekk kan du få f.eks. en "startmodell" 2014 Mercedes CLA 200 for priser rundt dette, 4-500k, eller en Passat til 300ish?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er billige, slipper jo unna en del avgifter her til lands antar jeg. Model S koster rundt en halv mill, mer eller mindre en "normal" pris på nybil av samme størrelse, men laaaangt under kostnaden på superbilene den designmessig (og tildels ytelsesmessig) kan minne om.

 

Her har jeg ikke tatt hensyn til service/batteribytte kostnader etc. Slikt vet jeg lite om.

Interessant. Er det virkelig ingen bilprodusenter som lager biler som ser helt awesome ut, selv om de har liten motor?
Lenke til kommentar

Tesla er en elektrisk luksusbil, med startpris på 450k. Den har en kraftplugg av en motor. Den blir derfor billig i forhold til en tilsvarende bensinbil. Det er nettopp derfor den er mye mer populær i Norge enn resten av verden, pga. vår spesielle avgiftsbelegging av tilsvarende bensinbiler. Hvis du derimot lemper på kravene til sånn som motor, luksus og firehjulstrekk kan du få f.eks. en "startmodell" 2014 Mercedes CLA 200 for priser rundt dette, 4-500k, eller en Passat til 300ish?

Hmm ja. Håper det kan komme ut billige elektriske biler, selv om det nok fort ville ha endret vårt avgiftsystem :p .
Lenke til kommentar

Kan jo ta også lese denne artikkelen fra New York Times, den tar opp litt av problemene med kulde, lading osv. Tempraturene er jo ikke i nærheten av hva en god norsk vinter gir oss av "glede".

Så jeg vil tro det er en del fornøyde Testla kunder som vil få seg en liten overraskelse i løpet av vinteren når kuldegradene virkelig setter inn.

Denne artikkelen inneholder jo om mulig mer FUD enn det som har blitt produsert i ettertid av "brannskandalen" til Tesla. Man skal kanskje ikke ta rekkevidden til Tesla for 100% god fisk i kaldere klima, men så ekstremt dårlig som New York Times representert ved den elendige journalisten John Broder legger det frem er det neppe. Han har forøvrig flere kontroversielle saker på sitt navn.

 

- A Most Peculiar Test Drive

- Tesla tears down NYT Model S review with car’s own logs

- Tesla publishes Model S driving logs that show The New York Times’ blatant lies

- Tesla CEO Elon Musk accuses New York Times of lying about Model S range anxiety (update)

Lenke til kommentar

Hmm ja. Håper det kan komme ut billige elektriske biler, selv om det nok fort ville ha endret vårt avgiftsystem :p .

 

Hvis vi ser bort fra de gamle "tradisjonelle" elektriske bilene, så er det jo Nissan Leaf man står igjen med. Ford har nettopp kommet med en elektrisk Focus, men den ser ut til å ha dårligere rekkevidde, fryktelig bagasjerom og høyere pris enn Leaf. Til neste år kommer det derimot en elektrisk Golf, og da kan man håpe at dette blir et noe mer mainstream alternativ.

 

Inntil fordelene forsvinner med elbiler, da blir det nok bråstopp på det langstrakte norske markedet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Tesla vil nok tiltrekke de som har litt ekstra penger å bruke på bil, og de er nok ikke ungdommer. Tesla er så vidt jeg vet ganske dyrt(?), i forhold til en tilsvarende bensinbil(?).

 

Tesla er for mange en dyr bil (450k ++), men om man ser på det totale regnskapet kan den være veldig rimelig. For det første så får man ytelser som er uovertruffne i den prisklassen. Den har rekkevidde og plass til å være bil nummer 1 også for småbarnsfamilier. Og, om man kjører en del km i året så vil man spare svært mye i drivstoff, bompenger og parkering. For min egen del så vil trolig Teslaen koste meg like mye som en pent brukt dieselbil til 300k ville kostet.

 

Når det gjelder service, batteribytte og verditap er det litt vanskeligere å spå, men følgende ting teller positivt:

  • Tesla har mye færre deler som trenger service (ingen tradisjonell motor med olje og filtre osv) - selv bremsene slites mye mindre da den bremser på motoren
  • Tesla har 8 års garanti på batteriet uavhengig av km stand. Når man en gang skal bytte batteriet så forventer man at prisen vil være overkommelig.
  • Om stortinget skulle finne på å avgiftsbelegge kjøp av elbil så vil det øke nybilprisen på Teslaer og trolig også bruktprisen.

Den største risikoen slik jeg ser det er at Tesla som selskap er ganske ferskt og dette er en helt fersk bilmodell, men for meg er fordelene så store at jeg tar sjansen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...