Gå til innhold

Studentsøvn - Kognitiv vinning?


KongenDin

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er en gruppe studenter som tenker på å prøve en ny døgnrytme.

 

Se for deg at forelesningene er fra 08:15 - 15:30 hver dag.

Studiet krever gode fysiske forutsetninger og store mengder egetstudie.

Dersom du da legger om døgnrytmen slik:

Gå til sengs mellom 16 og 17 og står opp mellom 00 og 01.

Du vil da ha hele natten til å bruke god tid på mat, trening og lesing. Treningsstudioet vårt er døgnåpent, så det er ikke et problem.

Da har du et godt overskudd og får lest om temaet rett før du skal til forelesning.

 

Vi er en gruppe som vurderer å prøve dette, sosialt tap vil ikke bli et problem.

Ettermiddagen blir brukt til trening, lesing og drive dank uansett.

Vi ser for oss at en slik døgnrytme vil gi oss en betydelig kognitiv vinning og at vår persepsjon vil bli skjerpet.

 

Noen som har prøvd dette før, evt tanker og meninger rundt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i hvertfall ikke veldig keen på å lære noe som helst etter en lang dag, så det å legge det mest krevende på slutten av dagen, ser jeg ikke for meg at skal gi noen fordeler.

 

Du regner mellom 7 og 9 timer søvn hver dag? Hvorfor ikke legge dette mer tilrette omkring selve forelesningen? Altså i steden for å stå opp klokken 01.00 så kan man heller stå opp 05.00? Da har man to timer på å forberede seg til dagens forelesninger, og en time til å spise frokost, dusje og dra til skolen.

Samtidig er man ikke spesielt sliten, siden man har sovet for ikke så mange timer siden. Så køyer dere heller klokken 20.00 eller noe slikt, så får dere tid til å gjøre øvinger og repetere stoffet dere har hatt på skola, samt trene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For ett par sementere tilbake prøvde jeg meg på noe litt spess jeg å, jeg kunne dedikere 4 timer til søvn hvor jeg hadde 20 våkene timer i døgnet. Jeg prøvde først 0300 til 0700 som gjorde at jeg var alt for trøtt gjennom forelesninger og slik men når jeg sov fra 0500 til 0700 og så senere på dagen sov jeg fra 1700 til 1900 det fungerte ganske bra, drev med det i 2 mnd's periode og hadde masse energi hele tiden mens jeg var våken men jeg stoppa med det etter juleferien.

Lenke til kommentar

Eg ser ikkje heilt kvifor dette skal fungere så bra.

 

  1. Du har skule seint på kvelden, etter å ha vore våken i 8 timar.
  2. Du er våken når det er mørkt og søv når det er lyst. Eg er ganske overbevist om at mennesket fungerer betre med naturleg lys.
  3. Kvifor skulle endra døgnrytme gje noko utslag på lærepotensialet? Om noko så vil eg tru det gjev ein negativ effekt.

 

Ettermiddagen blir brukt til trening, lesing og drive dank uansett.

 

Er det då meininga at du skal trene, lese og drive dank på natta i staden for på ettermiddagen? I så fall, kva er då poenget?

Lenke til kommentar

hva er vitsen i å prøve dette? er jo ikke som om studiet byr på noen utfordring intellektuelt..... noe som også bevises med at opptil flere deltakere kan finne på å tro at dette er en lur ting å prøve..... jeg skal ikke gå inn på fakta men det å ha skole sent på kvelden kontra tidlig om morgenen er høyst ugunstig skal man stole på allmenn forståelse for hvilke tider på døgnet man lærer best.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Det går jo an å stimulere med lyskasse, slik at forskjellen ikke blir så ekstrem og dramatisk. :)

 

Ellers vil jeg si at litt lengre utpå ettermiddag og tidlig kveld ikke er noe optimalt tidspunkt å lære noe IMHO om en følger en normal døgnrytme. Nå skal dere jo endre døgnrytmen. En normal døgnrytme har ulvetimer omkring 3 - 5 uten at jeg er sikker på nøyaktig tidsbestemmelse av disse:

 

http://www.dr.dk/P1/Spoergehjoernet/Udsendelser/2009/11/19131943.htm

 

Jeg er redd dere vil oppleve en form for utmattelse i retning noe som minner om nattarbeidere, men det kan hende jeg tar skammelig feil. Jeg har selv aldri prøvd en så ekstrem døgnrytme. Jeg har døgnet og det gir INGEN god effekt for å si det sånn. Men, ting går seg ofte noe til, og kanskje også deres opplegg vil gå seg til.

 

Jeg vil foreslå at dere uansett konsulterter fastlegen før dere starter for hvordan dere skal optimalisere opplegget. Lyskasse-bruk? :)

Endret av G
Lenke til kommentar

hva er vitsen i å prøve dette? er jo ikke som om studiet byr på noen utfordring intellektuelt.....

 

Jeg tror man kan oppnå veldig mye i tidrommet kl 22 - kl 02 (personlig mening, og erfaring). Da er det stille rundt en, og man får kansje konsentrert seg bedre?? Men det tidsrommet er basert på normal døgnrytme og ikke den ekstreme som dere leker tanker omkring.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...