Gå til innhold

[Løst] Bærbar pc er tilkoblet internett, men ikke den stasjonære


yosraz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en bærbar pc som er tilknyttet ruteren til de jeg leier hos. Men når jeg prøver å koble til med den stasjonære datamaskinen så kommer jeg ikke inn på internett. Den fanger inn SSID og kobler seg til på ASUSWLAN Control center. Stolpene er nede til hoyre paa oppgavelinjen viser fullt, men jeg kommer ikke inn paa nettsider.

 

Nettverkskortet er av typen ASUS PCE n15 11n Wireless card.

 

*tastaturet bestemte seg for aa bli paa et annet sprak naa|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sensurere lokale IP-adresser er poengløst. Gatewayen din er mest sannsynlig 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 og det som skjer dermsom jeg pinger dem så treffer jeg enten min egen eller en som ikke eksisterer. DNS er ikke privat heller, men sannsynligvis en du har fått av din nettlevrandør, som alle andre som har samme leverendør har.

 

Kan du pinge (i CMD) 8.8.8.8? Dette er Google sin DNS-server. Du kan også prøve windows sin egen feilsøkingsverktøy da det kan gi deg en pekepinn om hva som er galt, som f.eks DNS problemer.

Lenke til kommentar

Å sensurere lokale IP-adresser er poengløst. Gatewayen din er mest sannsynlig 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 og det som skjer dermsom jeg pinger dem så treffer jeg enten min egen eller en som ikke eksisterer. DNS er ikke privat heller, men sannsynligvis en du har fått av din nettlevrandør, som alle andre som har samme leverendør har.

 

Kan du pinge (i CMD) 8.8.8.8? Dette er Google sin DNS-server. Du kan også prøve windows sin egen feilsøkingsverktøy da det kan gi deg en pekepinn om hva som er galt, som f.eks DNS problemer.

 

Jeg pinget slik du skrev og det ble sendt og mottatt 4 pakker, ingen tapt.

Lenke til kommentar

Tør jeg å spørre om hva DNS-serveren din er? Klarer du å pinge den?

Dersom den er det samme som gatewayen din så kan det være noe galt i konfigurasjoen på routeren. Du kan også prøve å sette statisk IP og DNS der du bruker 8.8.8.8 som DNS. Se om det fungerer da.

Endret av Chris93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje en ide å teste trådløsnettet med en mobil e.l.

Logget på med Iphone - tastet inn SSID og passord og kom inn. Men har nå fått en annen ip-adresse, skal det være slik?

 

Glemte å legge til at husieren kjøpte ny ruter i går siden den forrige ble ødelagt. Men inntil i går kom jeg inn på den og kunne surfe på nettet. Med den nye ruteren kan jeg kun komme inn med Iphone og laptop. Stasjonær pc er en gamer pc fra Komplett som er ca. 1 år gammelt.

 

Men hva kan det komme av at jeg kommer inn på nettet med laptop, men ikke med stasjonær pc? Har googlet masse, men ikke blitt klokere annet enn at nettverkskortet får tyn mange steder.

Endret av yosraz
Lenke til kommentar

Tør jeg å spørre om hva DNS-serveren din er? Klarer du å pinge den?

Dersom den er det samme som gatewayen din så kan det være noe galt i konfigurasjoen på routeren. Du kan også prøve å sette statisk IP og DNS der du bruker 8.8.8.8 som DNS. Se om det fungerer da.

 

Er noob på dette :( DNS er 192.168.0.1

Lenke til kommentar

Noob, ja. Men det er ikke så vanskelig å fikse på. Nå vet vi også at routeren ikke er din, som igjen betyr at du ikke kan tukle med den som du vil. Routeren oppgir seg selv som DNS, som i seg selv betyr bare at DNS-oppslag til den blir videresendt til "ekte" DNS-servere, som vi ikke vet hva er.

 

Høyreklikk på nettverksikon i startlinjen og velg nettverks og delingssenter -> velg relevant tilkobling -> egenskaper -> dobbeltklikk internet protocol versjon 4(har engelsk windows).

 

Dette er vinduet som er viktigst her, normalt sett så står alt på automatikk her, men nå vil vi feilsøke litt og da vil jeg at du velger manuelt under DNS og trykker inn 8.8.8.8 der, og selvfølgelig ok på de resterende vinduene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil få annen ipadresse. F.eks PC: 192.168.0.2 og Mobil 192.168.0.3.

 

 

Det er ofte drivere som er problemet, men litt vanskelig å si om det er grunnen når du får de adressene du skal ha. 192.168.0.xxx med gateway 192.168.0.1 og DNS 192.168.0.1.

 

Da bør man hvertfall prøve nye nettverksdriver om mulig (du kan med fordel prøve en fra Windows update, eller siste fra produsent av kortet). Test uten brannmurer i PC (det er brannmur i router, så du er trygg). Last også ned Winsockfix, kjør den og reboot PC.

 

Når det gjelder DNS, så kan du forsåvidt bare teste her:

 

http://195.88.54.16

http://vg.no

 

Hvis det fungerer med IP og ikke vg.no, så er DNS problemet.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Du vil få annen ipadresse. F.eks PC: 192.168.0.2 og Mobil 192.168.0.3.

 

 

Det er ofte drivere som er problemet, men litt vanskelig å si om det er grunnen når du får de adressene du skal ha. 192.168.0.xxx med gateway 192.168.0.1 og DNS 192.168.0.1.

 

Da bør man hvertfall prøve nye nettverksdriver om mulig (du kan med fordel prøve en fra Windows update, eller siste fra produsent av kortet). Test uten brannmurer i PC (det er brannmur i router, så du er trygg). Last også ned Winsockfix, kjør den og reboot PC.

 

Når det gjelder DNS, så kan du forsåvidt bare teste her:

 

http://195.88.54.16

http://vg.no

 

Hvis det fungerer med IP og ikke vg.no, så er DNS problemet.

 

Først og fremst takk til alle dere som prøver å hjelpe meg :)

 

Jeg gikk til innkjøp av WiFi USB: http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/DLGOUSBN150/d-link-n150-wi-fi-usb-adapter-go-usb-n150

 

Prøvde den først på den bærbare (slo av det integrerte nettverkskortet) og det funker bra med god tilgang til internett. Deretter prøvde jeg dingsen på den stasjonære og blir tilkoblet med en gang, men nettsidene vil ikke lastes (hadde selvsagt avinstallert og deaktivert det opprinnelige nettverkskortet). På Ipconfig fikk jeg resultater, og kan poste her i morgen kveld.

 

Hva kan være grunnen til at den bærbare klarer å gå inn på internett, men ikke den stasjonære?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...