Gå til innhold

Dette tror vi Microsoft skal lansere i dag


Anbefalte innlegg

Uten at jeg er veldig inn i chips som er aktuelle i et nettbrett som Surface Pro, men satt og tenkte litt.

Siden Microsoft har denne kontrakten med AMD om å lage chips til Xbox One, finnes det ikke da alternativer de kanskje kunne fått billigere fra AMD som fortsatt hadde gjort Surface Pro 2 til et knakende produkt, men billigere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg er veldig inn i chips som er aktuelle i et nettbrett som Surface Pro, men satt og tenkte litt.

Siden Microsoft har denne kontrakten med AMD om å lage chips til Xbox One, finnes det ikke da alternativer de kanskje kunne fått billigere fra AMD som fortsatt hadde gjort Surface Pro 2 til et knakende produkt, men billigere?

Det hadde vel i hovedsak gitt mer grafikkytelse - ikke dumt, men inntil de får den samme interessen fra spillutviklere som iPadene har er det kanskje ikke verdt det ekstra strømforbruket?

Lenke til kommentar

Jeg vurderte å kjøpe den gamle surface til studiene, men bestemte meg for å kjøpe en mac i stedet. Ser det er en jente i forelesningshallen som har en surface og det ser utrolig knotete ut. Takker gudene for at jeg ikke gikk for en 10'' med touch og windows 8 til studier.

 

Knotete? Vi har nettopp kjøpt en Surface Pro her på avdelingen jeg jobber, for å ha når vi er ute på møter osv.

 

Office 2013, en penn som fungerer utmerket, trådløs bluetooth mus, samtidig som at den er råkjapp i alt den gjør. Enkelte visualiseringprogrammer jeg benytter gjør den nøyaktig like bra som min stasjonære på jobb til 20 000,-. Med type cover er den virkelig noe å ha med seg på møter. Den er rett og slett genial :)

 

Hadde jeg vært klar for studentlivet igjen nå hadde jeg overhodet ikke vært i tvil. Surface Pro er utmerket til den slags.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gud så lei jeg er av å lese negative kommentarer om Surface og RT... Vet dere hva, jeg kjøpte Surface RT til 3000,- rett før studiestart og det er det beste IT kjøpet jeg har gjort! Hverken iOS eller android kan måle seg mot RT hva angår produktivitet... Surface RT er den beste studievenn <3

 

På hvilken måte er RT bedre på produktivitet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Knotete? Vi har nettopp kjøpt en Surface Pro her på avdelingen jeg jobber, for å ha når vi er ute på møter osv.

 

Office 2013, en penn som fungerer utmerket, trådløs bluetooth mus, samtidig som at den er råkjapp i alt den gjør. Enkelte visualiseringprogrammer jeg benytter gjør den nøyaktig like bra som min stasjonære på jobb til 20 000,-. Med type cover er den virkelig noe å ha med seg på møter. Den er rett og slett genial :)

 

Hadde jeg vært klar for studentlivet igjen nå hadde jeg overhodet ikke vært i tvil. Surface Pro er utmerket til den slags.

 

Høres jo nesten like bra ut som en bærbar ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Slettes ikke dårlig nettbrett dette her, selv så syntes jeg at byggekvaliteten på Surface RT og Surface Pro var noe av det beste på markedet, for utenom Microsoft og Apple så er det så mye plastikk og annet ræl som ikke tåler sammenligning (i min bok) og jeg syntes det var fantastisk å se at Microsoft tok byggekvaliteten såpass på alvor med sitt første produkt.

 

Utfordringene var dog mange, batteriet var skuffende (det ser jo ut til å være rettet nå), Surface RT hadde en for dårlig skjerm, og da tenker jeg ikke bare oppløsning men også fargekvalitet, innsynsvinkler, alt var jo som på en relativt rimelig og kjip PC og ikke i nærheten av den kvaliteten mange av nettbrettene har begynt å komme seg opp på. Og selv om byggekvaliteten er fantastisk så er ikke selve designet allverden, det har et utrolig industrielt preg, det er markante kanter og de begge (både Surface RT og Pro) føles temmelig store og bulkete til å være nettbrett, det føles rett og slett ikke som noe særlig forbrukerorientert produkt når alt kommer til alt, føles mer ut som noe som var rettet mot bedrifter hvor design og passform ikke nødvendigvis var noe kritteire og i dagens marked så blir det fort litt for dårlig. Men utenom dette så er / var byggekvaliteten fantastisk, ytelsen mer enn habil nok så det meste med maskinvaren var temmelig imponerende, spesielt som første produkt og første generasjon.

 

Men hvor det falt igjennom for min del er programvaren, Windows RT er skadelidende av at app utvalget er labert og mye av det som er er temmelig katastrofe, og det inkluderer flere av Microsoft sine egne apps som Skype for Windows RT som jeg syntes har et GUI og presterer mange hakk under hva både Skype til iOS og Android OS gjør. Og når appsene ikke holder det ønskede nivået, det er null mulighet for legacy (X86) applikasjoner så satt jeg igjen med et nettbrett som rett og slett ikke føles som noe jeg faktisk ønsker å bruke og du har den sedvanlige konflikten med at dette er 50% nettbrett og 50% desktop OS så mye av det du ikke klarer å gjøre via dårlig apps til Modern UI biten er jo vannvittig kronglete å utføre i desktopbiten da dette ikke er optimalisert for touch i det hele tatt så du føler at du sitter å kjemper i motbakke imot programvaren og det er jo ikke spesielt intuitivt, og gir heller ingen spesielt god eller strømlinjeformet brukeropplevelse.

 

Mye det samme med Surface Pro som kjører fullverdig Windows 8, utfordring nummer en med denne er at den i utgangspunktet er for tung og tykk til å fungere som noe spesielt effektivt og behagelig nettbrett, den veier for mye og er for tykk så jeg er pent nødt til å ha den på fanget da det å holde den opp i lengden er temmelig uaktuelt, og da er man jo med engang i en situasjon hvor en ultrabook egentlig ville gjort den samme jobben, hakket bedre på grunn av skikkelig tastatur og om man først skal / må ha den på fanget så er det jo ikke noe mer upraktisk med en ultrabook heller, nå får du jo diverse ultrabooks med touchskjerm for de som ønsker det som gjør at Surface Pro ente opp med å føles som et i overkant dyrt produkt som falt midt i mellom to stoler for min del. Batteriet var ikke spesielt bra og den blir veldig varm. Programvaren lider jo av mer eller mindre det samme, det positive her er jo at du ikke er låst til WinRT apps, du kan jo faktisk kjøre fullverdig versjon av Skype osv som fungerer så latterlig mye bedre, men igjen så har du jo utfordringen med at GUI ikke er optimalisert for touch og fungerer utrolig kronglete og jeg sitter igjen med en følelse av at jeg jobber i motbakke mot programvaren istedenfor med programvaren og hele denne "kjøre flere apps ved siden av hverandre" kan Microsoft slutte med en eneste gangen, skjermarealet er for lite og disse vinduene blir alt for trange til at du kan gjøre noe som helst fornuftig i disse små vinduene, du er nesten nødt til å ha en applikasjon over hele skjermen for å få gjort noe fornuftig, det å ha en app som tar omlag 25-30% av skjermen blir for lite og GUI blir så trangt og rotete at det er jo nærmest ubrukelig i praksis så du ender jo opp med å bare kjøre alt i fullskjerm uansett.

 

 

Og her ligger veldig mye av utfordringen føler jeg, for hvor disse produktene på flere områder leverer solid maskinvare og på mange måter legger grunnlaget for en solid opplevelse og et solid produkt så føler jeg at programvaren ødelegger det fullstendig. Hele "nettbrett" biten av Windows 8 og Windows RT føles så halvferdig på alle plan at jeg syntes det er smått fantastisk at dette faktisk er noe de leverer på endelige produkter i denne prisklassen, det er så mange aspekter her og så mange av appsene fungerer såpass dårlig at det i beste fall fortjener et BETA stempel, mye av det fortjener ikke mer enn Alpha og Microsoft må da brenne seg på å levere noe som er såpass uferdig og gir mange i markedet en såpass skjev opplevelse av det endelige produktet? Og hvorfor kommer ingen med innebygget støtte for 3G / LTE i 2013...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nå spent på å se hva de får til likevel (ref. de to ovenfor). Mitt hovedargument mot Surface var lenge oppløsningen på skjermen, helt til jeg fant ut at det ikke var et problem i bruk. Det eneste som holder meg fra å kjøpe en Surface nå, er at jeg ikke helt vet hva jeg skal med den. Kjøper heller en ultrabook. :)

 

Surface Pro 2 er jo en datamaskin i nettbrettformat, så jeg ser klart formålet med den. Kunne ta med med Lightroom og Photoshop på hvor som helst uten å måtte drasse med meg en laptop? Fantastisk. Touch og stylus som fungerer bra med redigeringsprogrammene er også er stort pluss. Prisen er derimot mindre fantastisk, noe jeg også syns om Win8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Knotete? Vi har nettopp kjøpt en Surface Pro her på avdelingen jeg jobber, for å ha når vi er ute på møter osv.

 

Office 2013, en penn som fungerer utmerket, trådløs bluetooth mus, samtidig som at den er råkjapp i alt den gjør. Enkelte visualiseringprogrammer jeg benytter gjør den nøyaktig like bra som min stasjonære på jobb til 20 000,-. Med type cover er den virkelig noe å ha med seg på møter. Den er rett og slett genial :)

 

Hadde jeg vært klar for studentlivet igjen nå hadde jeg overhodet ikke vært i tvil. Surface Pro er utmerket til den slags.

 

Ved kjøp av en egen mus blir det nok betraktelig bedre. Jeg så hun med fjeset oppi skjermen mens hun prøvde å treffe de små ikonene på det vanlige skrivebordet med fingeren. Ellers har jeg aldri vært noe giret på Apple, eneste grunnen til at jeg gikk for mac var at jeg kjøpte windows 8 på release og føler at mixen mellom metro og vanlig skrivebord bare er irriterende. Jeg tenkte også at metro sikkert var et lurt system når man først hadde blitt vant med det, men etter mange forsøk nekter jeg å tro at folk kan være mer produktiv i metro enn med vinduer hvor man står fritt til å plassere dem hvor man vil og dra og slippe dokumenter der det måtte passe. Forhåpentligvis blir metro en litt friere opplevelse etterhvert som microsoft har slengt ut en del oppdateringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@naiits Da er det nok kun hun som ikke er vandt til den ennå. Jeg har Surface pro 128 GB, og har ingen problemer med å treffe noen ting. Det eneste som lager problemer er chrome, som ikke er optimalisert for touch, og er utrolig kranglete pga. det, og spotify, som heller ikke er særlig glad i touch. (Må bruke scroll bar blant annet.)

 

Svarer til litt mange her så skriver bare litt generelt fra nå:

Surface pro er et fantastisk produkt, og jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i mange av problemene som blir nevnt her.

 

Det er for eksempel ikke noe problem i det hele tatt og ha surface pro i fanget både med og uten tastatur. Hvis det blir for ustabilt, og du ikke trekker tastaturet så kan det i verste fall legges bakover slik at det hjelper med å stabilisere den. Den står da "oppå" tastaturet. Den skrur da også av tastaturet slik at det ikke skjer noe selv om knappene blir trykket inn. Den merker også automatisk når tastaturet er tilbake i bruks posisjon igjen. (Dette kan testes i login skjermen, hvor skjermtastaturet ikke kommer opp automatisk før tastaturet er deaktivert.)

 

Synes heller ikke den er tung å holde i lengden, og holder den ofte opp i lufta når / hvis jeg ser på film i senga.

 

Jeg personlig mener også at type coveret er mer enn behagelig nok til å skrive på. Jeg bruker det daglig på høgskolen, så jeg skriver mye. Touch coveret derimot likte jeg ikke, men det er jo smak og behag.

 

Det meste her er jo subjektivt, men tenkte jeg skulle presentere en annen vinkel enn det som ofte blir presentert.

 

Fordelen med surface over en ultrabook er jo at surfacen blant annet ikke vil suge opp støv fra fanget som tetter kjølingen. (Noe som for øvrig er et vanlig problem på alle laptoper.) Touch er jo kommet på ultrabooker også, men de støtter så vidt jeg vet ikke Wacoom pennen.

 

OT:

Har veldig lyst på dokkingstasjonen, og det nye type coveret. Hovedproblemet jeg har hatt med type coveret er at det ikke er bakgrunnsbelyst. Men det blir jo ikke noe problem nå. Batteridekslet er også interessant. Selv om jeg ikke har hatt problemer med "dårlig" batteritid. (Den har holdt akkurat så lenge som jeg forventer at den skal.)

Lenke til kommentar

Det finnes ultrabooks med Wacom Penabled, men da er de som regel ganske mye dyrere enn en Surface Pro. Etter at Steve Jobs gjorde stylus og tabletPC om til antihypes, er det også noe vanskeligere å finne ut hvilke modeller som faktisk har denne funksjonaliteten. I prisjakt og prisguiden vil f.eks. mange (de fleste?) slike maskiner stå som laptops i stedet for tabletPC.

Lenke til kommentar

Det finnes ultrabooks med Wacom Penabled, men da er de som regel ganske mye dyrere enn en Surface Pro. Etter at Steve Jobs gjorde stylus og tabletPC om til antihypes, er det også noe vanskeligere å finne ut hvilke modeller som faktisk har denne funksjonaliteten. I prisjakt og prisguiden vil f.eks. mange (de fleste?) slike maskiner stå som laptops i stedet for tabletPC.

 

Uki, regnet vel nesten med det, egentlig.

Og ja, det er fryktelig vanskelig å finne "tabletpc'er" og lignende på prisjakt. Det gjør det litt vanskeligere å finne alternativer.

Lenke til kommentar

 

 

Kommer denne med 3G/4G støtte nå?

 

Såvidt jeg kan se, gjør den ikke det. Jeg forstår det virkelig ikke.

99 % av alle jeg kjenner har en telefon som kan dele Internett. Ser enkelte årsaker til hvorfor man gjerne skulle hatt det, men likevel ikke et problem i dagens verden.

Joda, og for meg som "avansert" bruker er det jo greit hvis vi ser bort ifra det unødvendige batteritapet ved bruk av hotspot funksjonen (de klarer fint å tømme batteriene på sine iPhones og S4 glatt uten å få en tapskilde til) samt det å måtte slå den av og på med mindre man vil ha enda en angrepsvektor tilgjengelig for omverdenen (ref. sniffing etter trådløs nøkler osv.).

 

Men jeg trenger løsninger som er minst mulig merarbeide for mine brukere, og å drive å fikle med nettverksdeling på mobiltelefonen er rett og slett ikke et realistisk alternativ, særlig mtp. at de vil ha nettbrettene alltid sjekkende e-posten sin, det er tross alt et aktivt bedriftsmiljø som (ihvertfall burde være) en målgruppe.

 

Selvfølgelig , det kommer til å være andre leverandører som produserer konkurrerende windows nettbrett med 3/4G innebygd, så det er ikke noe stort problem. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette ikke skulle være inkludert i en "toppmodell".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kommer denne med 3G/4G støtte nå?

 

Såvidt jeg kan se, gjør den ikke det. Jeg forstår det virkelig ikke.

99 % av alle jeg kjenner har en telefon som kan dele Internett. Ser enkelte årsaker til hvorfor man gjerne skulle hatt det, men likevel ikke et problem i dagens verden.

Joda, og for meg som "avansert" bruker er det jo greit hvis vi ser bort ifra det unødvendige batteritapet ved bruk av hotspot funksjonen (de klarer fint å tømme batteriene på sine iPhones og S4 glatt uten å få en tapskilde til) samt det å måtte slå den av og på med mindre man vil ha enda en angrepsvektor tilgjengelig for omverdenen (ref. sniffing etter trådløs nøkler osv.).

 

Men jeg trenger løsninger som er minst mulig merarbeide for mine brukere, og å drive å fikle med nettverksdeling på mobiltelefonen er rett og slett ikke et realistisk alternativ, særlig mtp. at de vil ha nettbrettene alltid sjekkende e-posten sin, det er tross alt et aktivt bedriftsmiljø som (ihvertfall burde være) en målgruppe.

 

Selvfølgelig , det kommer til å være andre leverandører som produserer konkurrerende windows nettbrett med 3/4G innebygd, så det er ikke noe stort problem. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor dette ikke skulle være inkludert i en "toppmodell".

Da er det sannsynligvis baree å vente til litt utpå nyåret, så kommer det nok en LTE variant.

http://www.theverge.com/2013/9/23/4763384/microsoft-to-introduce-surface-2-with-lte-next-year/in/4525763

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...