Gå til innhold

? Nokia døde av mangel på innovasjon


Anbefalte innlegg

Nokia ble store FORDI de innoverte, enormt store. Så denne uttalelsen blir rett og slett feil. Men at de ikke klarte å innovere godt nok når smartmobilene kom, det kan vi vel alle være enig i.

 

Nokias fall fra å eie markedet til å være en av mange mindre aktører tror jeg var uunngåelig, akkurat som at det noen år senere var det for Apple. Historisk sett klarer ingen å holde en slik markeddominerende rolle over lengre tid.

 

Men snakker vi om Nokias fall helt til bunns og oppkjøp vil jeg si den største feilen de har gjort var å ikke gå for Android. Nokia var et svært sterkt merkenavn i store deler av verden, og hadde solgt godt med lumia på android, til tross for at OS'et hadde mange alternativer.

 

Men akk, nå er det alt for sent...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-293283

I lengden er det nok optimistisk å tro at et lite outsiderfirma som Apple vil kunne holde seg så høyt oppe som de har gjort i noen år nå. Giganter som Samsung, Sony og Microsoft har tross alt vært dominerende i mange forskjellige bransjer gjennom mange år.

Når man i tillegg ser hvor mange som heier på disse gigantfirmaene så er det vel bare et spørsmål om tid.

Historikken har vel også vist at i teknologi bransjen er det ingen som spiller "fair".

 

Apple er større en Microsoft, og på høyde med Samsung.

Lenke til kommentar

 

Men nå har Apple såpass gode marginer, så høy status og god inntjening og lojal kundegruppe at nok kan leve svært god selv med lav markedsandel, de har jo tross alt levd godt i flere år nå lenge før iPhone slo igjennom, de hadde jo faktisk ikke noe på mobilmarkedet i det hele tatt og sånn sett så vil de nok fortsette å leve godt selv om de tar en mindre andel av markedet.

Apple hadde mange opp og nedturer før iPad, og gikk nesten konkurs flere ganger. Hovedinntekten deres kommer i dag fra mobile enheter, selv om MacBook nå er blitt et mer solid merke.

 

Men som med Nokia, et slik fall kan dra med seg mye mer enn bare mobilavdelingen da det får enorme ringvirkninger for hele selskapet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Jeg tror enten så vil HTC eller Samsung få eple av tronen

 

jeg tror samsung får Apple av tronen og så kommer HTC etterpå og tar Samsung, (samsung begyner så vidt å bli mere sånn som apple, bare se på utseende til S3 og S4)

Lenke til kommentar

HTC skal vell prise seg lykkelige om de klarer å holde seg relevant og oppegående i "vesten" det kommende året, de er jo på gyngende grunn som det er og de har jo allerede måtte kvitte seg med store deler av staben så selskapet er vell allerede redusert kraftig iforhold til hva det var bare for et par måneder tilbake og er neppe sitt gamle jeg og er vell de neste som står for tur til å enten bli kjøpt opp, forsvinne helt eller gå tilbake til å være et "østen" (altså asiatisk) selskap som ikke sikter seg inn mot det vestlige markedet, hvertfall ikke før de klarer å bygge seg selv litt opp igjen.

 

Utrolig synd med HTC, det er smått tragisk det som har skjedd med det selskapet som tross alt var DEN aktøren som pushet Android OS frem i lyset fra starten av. Men fokus på alt for mange modeller hvorav ingen traff innerblink på noen av de utpekte markedene, mye rot med RMA henvendelser i vestlige land og for dårlig oppfølging av programvare har gjort at de har seilet akterut når konkurrentene har begynt å ta markedet på alvor. De lager utvilsomt flotte telefoner og HTC OneX / OneX+ fortjente å gjøre det utrolig mye bedre enn hva den gjorde opp imot modeller som Samsung Galaxy S3, og samme kan sies om HTC One som gjør det sjokkerende dårlig i forhold til Samsung Galaxy S4 til tross for at det strengt tatt er en like bra, om ikke bedre telefon på flere områder.

 

For øyeblikket så kan man vell si at Samsung kveler Android 'markedet, det er vell stort sett bare Samsung som faktisk tjener noe fornuftig med penger og har noen gode salgstall å henvise til, både HTC og Sony som er de to andre store ved siden av Samsung i Norge sliter jo begge to med både salg og inntjening selv om Sony har begynt å ta seg opp med et par veldig attraktive telefoner og Sony som merkevare står fremdeles høyt i Skandinavia, men HTC er jo ikke i nærheten av noe som helst, dessverre.

 

 

At Samsung begynner å bli som Apple er det vell ingen tvil om, de er jo tross alt ute etter å få på plass sin egen lukkede satsing på både maskinvare + programvare, det er jo derfor det ryktes at Samsung Galaxy S5 skal komme i to modeller, en med Android og en med Samsung sin egen løsning kjent som Tizen. Det er bare et spørsmål om tid før Samsung faser ut Android til fordel for Tizen så de kan lukke kunder til sine egne løsninger og ha inntjening på både maskinvare og programvare, akkurat som Apple. Eneste jeg tror de kan brenne seg på er at kundebasen neppe er like trofast og ikke minst det at det Samsung har vist av programvareferdigheter tidligere gjør meg svært skeptisk til at de skal kjøre eget operativsystem, alt fra Samsung Smart-TV og det meste annet hvor Samsung står for hele programvaren selv har jo ikke akkurat vært så alt for mye å skryte, det er ikke alle som er helt overbevist av TouchWiz heller akkurat.

Lenke til kommentar

 

 

At Samsung begynner å bli som Apple er det vell ingen tvil om, de er jo tross alt ute etter å få på plass sin egen lukkede satsing på både maskinvare + programvare, det er jo derfor det ryktes at Samsung Galaxy S5 skal komme i to modeller, en med Android og en med Samsung sin egen løsning kjent som Tizen. Det er bare et spørsmål om tid før Samsung faser ut Android til fordel for Tizen så de kan lukke kunder til sine egne løsninger og ha inntjening på både maskinvare og programvare, akkurat som Apple. Eneste jeg tror de kan brenne seg på er at kundebasen neppe er like trofast og ikke minst det at det Samsung har vist av programvareferdigheter tidligere gjør meg svært skeptisk til at de skal kjøre eget operativsystem, alt fra Samsung Smart-TV og det meste annet hvor Samsung står for hele programvaren selv har jo ikke akkurat vært så alt for mye å skryte, det er ikke alle som er helt overbevist av TouchWiz heller akkurat.

 

Jeg er ikke enig med deg, og tilsynelatende mange "apple-analytikere" som at det er særlig naturlig utvikling. Jeg tror ikke Samsung er så tette at de gjør det, men man vet jo aldri.

 

AtW

Lenke til kommentar

I lengden er det nok optimistisk å tro at et lite outsiderfirma som Apple vil kunne holde seg så høyt oppe som de har gjort i noen år nå. Giganter som Samsung, Sony og Microsoft har tross alt vært dominerende i mange forskjellige bransjer gjennom mange år.

 

Outsiderfirma? Du vet at Apple ligger og kniver med ExxonMobil om å være verdens mest verdifulle private selskap uavhengig av bransje? Pengene Apple har på bok er nok til å kjøpe "giganten" Sony over 6 ganger.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Outsiderfirma? Du vet at Apple ligger og kniver med ExxonMobil om å være verdens mest verdifulle private selskap uavhengig av bransje? Pengene Apple har på bok er nok til å kjøpe "giganten" Sony over 6 ganger.

Mange færre ansatte i Apple enn i Sony eller Samsung.

Mye mindre produktspekter. Færre ben å stå på.

Har vært underdog i mange ti-år. Lite mulighet til å bygge opp stabil stab i den antallet som Microsoft eller Samsung har.

Mye av verdisettingen kommer fra unaturlig høyt prisede aksjer.

 

At de har greid å gjøre det så bra de siste årene er nesten naturstridig og fortjener respekt. Men at det vil vare er vel også usannsynlig. Rangeringer kan vise mye forskjellig, men Samsung er en enormt stor industrigigant som har klart å få utrolig mange fans og selger vanvittige mengder produkter. Apple blir små i forhold.

Lenke til kommentar

Mange færre ansatte i Apple enn i Sony eller Samsung.

Mye mindre produktspekter. Færre ben å stå på.

Har vært underdog i mange ti-år. Lite mulighet til å bygge opp stabil stab i den antallet som Microsoft eller Samsung har.

Mye av verdisettingen kommer fra unaturlig høyt prisede aksjer.

 

At de har greid å gjøre det så bra de siste årene er nesten naturstridig og fortjener respekt. Men at det vil vare er vel også usannsynlig. Rangeringer kan vise mye forskjellig, men Samsung er en enormt stor industrigigant som har klart å få utrolig mange fans og selger vanvittige mengder produkter. Apple blir små i forhold.

Apple har over 80 000 ansatte, noe som er enormt bra til å være en bedrift i den størrelsen. At du ser på et høyt antall ansatte i forhold til omsetning som en positiv ting er jo ganske latterlig i seg selv.

Mindre produktspekter har de, så det er sant. Men vi får se hva som skjer videre her da. Apple kommer nok til å komme inn i flere nye markeder de nærmeste 2-3 årene.

Apple har en enormt stabil stab, enormt stabile kunder og en markedssituasjon alle konkurrentene drømmer om å få. Apple har høyeste overskudd pr antall ansatte sammenlignet med konkurrentene. De har aller høyest omsetning pr kvadratmeter av alle retail-butikker i verden. De scorer konsekvent høyest på kundetilfredshet. Apple har heller ikke noe gjeld what-so-ever. Jeg er økonom og fordelene med gjeld er store, så jeg vil ikke si at det nødvendgvis er en smart ting å gjøre, men det er en del av Apples kultur at de ikke skal ha gjeld. Det gjør dem jo veldig uavhengige.

 

At du mener aksjen er overpriset sier jo sitt. Du kan jo ta en kikk på hva investorlegenden Carl Icahn sa:

- Apple er ekstremt underpriset, men du vet vel kanskje bedre?

 

Jeg har lyst å notere meg ned denne posten og ta den opp igjen om noen år. Akkurat det samme gjorde jeg når iPad kom og flesteparten her inne på forumet mente den kom til å feile stort fordi det ikke var noe bruksområde for den.

Lenke til kommentar

Apple har over 80 000 ansatte, noe som er enormt bra til å være en bedrift i den størrelsen. At du ser på et høyt antall ansatte i forhold til omsetning som en positiv ting er jo ganske latterlig i seg selv.

Mindre produktspekter har de, så det er sant. Men vi får se hva som skjer videre her da. Apple kommer nok til å komme inn i flere nye markeder de nærmeste 2-3 årene.

Apple har en enormt stabil stab, enormt stabile kunder og en markedssituasjon alle konkurrentene drømmer om å få. Apple har høyeste overskudd pr antall ansatte sammenlignet med konkurrentene. De har aller høyest omsetning pr kvadratmeter av alle retail-butikker i verden. De scorer konsekvent høyest på kundetilfredshet. Apple har heller ikke noe gjeld what-so-ever. Jeg er økonom og fordelene med gjeld er store, så jeg vil ikke si at det nødvendgvis er en smart ting å gjøre, men det er en del av Apples kultur at de ikke skal ha gjeld. Det gjør dem jo veldig uavhengige.

 

At du mener aksjen er overpriset sier jo sitt. Du kan jo ta en kikk på hva investorlegenden Carl Icahn sa:

- Apple er ekstremt underpriset, men du vet vel kanskje bedre?

 

Jeg har lyst å notere meg ned denne posten og ta den opp igjen om noen år. Akkurat det samme gjorde jeg når iPad kom og flesteparten her inne på forumet mente den kom til å feile stort fordi det ikke var noe bruksområde for den.

 

Samsung har over 200 tusen ansatte minst.

Du får notere så mye du vil. Jeg tror folk flest ønsker å kjøpe seg avansert elektronikk fra samme produsent som lager vaskemaskiner og støvsugere. Det ser man også i at Hifi-butikker forsvinner og Elkjøp vokser. Folk ønsker å vurdere minst mulig når de handler. Skal de ha mat er kvalitet underordnet pris, samme gjelder nok elektronikk for mange. På mobiler ser det ut til at det viktigste er skjermstørrelse og prosessorhastighet.

Jeg er bare glad for at det finnes alternativer slik som Apple (dette skrives på en IPad 2). Men om Apple kan stå imot en industrigigant som Samsung i lengden gjenstår å se. Microsoft greide å få tilnærmet monopolsituasjon på 90-tallet gjennom tvang og utpressing av pc-produsenter (ref. Rettssaken mellom Microsoft og den amerikanske kongressen). Samsung ser ut til å bygge et voldsomt momentum gjennom å pøse ut vannvittig mange produkter og har samtidig klart å bygge seg opp en fanklubb større og mer misjonerende enn Apple noen gang har klart. Så vidt jeg vet har det ikke skjedd tidligere at en stor industrigigant har klart dette kunststykket like godt. Apple bygde seg tross alt opp fra å være en bitteliten outsider med noen usle prosenter av markedet. Samsung greier å bli glorifiserer i sine tilhengeres øyne uten å gjøre noe særlig annet enn hva store, profittjagende industriselskaper alltid har gjort. Pøse ut produkter og øke omsetningen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...