Gå til innhold

? Nokia døde av mangel på innovasjon


Anbefalte innlegg

Selvsikre d****sekk :p

Så det han sier er at uten innovasjon, dør et selskap ut? Kanskje på tide å se på seg selv. Foruten fingertrykk avleser, og to led linser (WOW), hva nytt bringer iphone 5s på markedet kontra de tidligere modellene? NFC er jo blant en av tingene Apple overhode ikke ønsker i sine telefoner, som mange andre nå har, og bruks områdene øker hver dag

 

Blir litt oppgitt når Cook uttaler seg, for en dag slår karma hardt tilbake :p

En dag våkner Apple opp, og innser at de er blitt forbikjørt av de andre, og ender opp som Nokia. Ser kanskje ikke slik ut pr. dags dato, men det gjorde det heller ikke for Nokia for 5 å siden.

 

Sååå enig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder alt dette snakke om innovasjon, revolusjon og det hele så kan man jo spørre seg hvem i allverden er det som har kommet noen innovasjon eller revolusjon innen mobilmarkedet siden iPhone? Det er jo ingenting som har forandret mobilmarkedet i noen større eller mindre grad de siste årene, det er jo ingen produsent som har levert noe banebrytende eller nytt med sine modeller, fra samtlige produsenter så ser vi jo bare en evolusjon av egne produkter og produktgrupper og ingenting annet.

 

Hva er det HTC, Nokia, Samsung, Sony osv gjør fra år til år, fra modell til modell? Jo de forbedrer spesifikasjonene og innmaten steg for steg, litt for litt for hver nye generasjon. Det eneste som stort sett skiller en toppmodell fra disse produsentene i dag og for et par år siden er jo bare at prosessor og skjermkort (SoC) har utviklet seg og blitt kraftigere og bedre for hvert år som går, skjermteknologien har blitt sakte men sikkert bedre så det har blitt høyere og høyere oppløsning, bedre og bedre fargespekter og lysstyrke, skjermene har blitt større og større, batteriene blir større og større, kamera blir stadig bedre og bedre osv osv.. Det er jo knapt noe som helst annet som har skjedd, og de få tingene som har vært nytt sånn som diverse "veive gestures", NFC, trådløs lading osv har alle vært ting som knapt noen som helst har startet å bruke og når knapt noen som helst viser interesse og starter å bruke det så er det jo ikke mye innovasjon eller revolusjon involvert i det. Og ingen av disse tingene har vært med å forandre måten vi bruker og ser på mobilenhetene våre på. Operativsystemet har naturligvis kommet i nyere versjon, vi har sett noen nyvinninger og utvikling på programvaren men ikke mye banebrytende innovasjon å spore der heller.

 

 

Med andre ord stort sett alle aktører i markedet følger det samme løpet, med å videreutvikle sine egne produkter fra år til år, alle gjør det samme med å forbedre litt og litt på innmaten osv osv.. Det at Apple ikke nødvendigvis føler for å endre design og utseende på telefonene sine gjør de jo ikke mindre "innovative" sammenlignet med konkurrentene sin stort sett gjør nøyaktig det samme, bare at de insisterer på å gjøre små forandringer på det ytre for hver modell. Det er ingen innovasjon å spore fra noen her.

 

 

Man kan jo si at Apple tok markedet litt på senga, tok markedet med storm som det heter med iPhone som ble uhyre populær, vannvittig raskt. De hadde en maskinvare og programvarepakke som ingen kunne matche med tanke på brukervennlighet, hvor lett tilgjengelig og hvor godt optimalisert det var. Dette er jo ikke tilfellet lenger, konkurrentene har sett hva Apple gjorde, har tatt lærdom av dette og levert egne produkter som på mange måter er fult på høyde med det Apple tilbyr, så hvor Apple i et par år hadde tilnærmet monopol i markedet fordi ingen av konkurrentene klarte å levere noe tilsvarende løsninger så har jo det forandret seg kraftig siden den gang. Og i dag så står det jo utelukkende på personlige preferanser i forhold til hva man velger, stort sett uansett hva du velger av toppmodeller anno 2013 så vil du som bruker mest sannsynlig bli fornøyd og få deg en kjempe telefon, om du så kjøper iPhone 5, Xperia Z, Galaxy S4, HTC One eller Lumia 925, hvem av disse du finner best faller til syn og sist ned på personlige preferanser som vil variere fra person til person.

 

 

Dette betyr dog ikke at andre er mer innovative, eller at Apple er mye mindre innovative enn hva de pleier. Men av en eller annen bisarr grunn så ser folk ut til å forvente innovasjon og revolusjon fra Apple fra år til år, hvor forbedret maskinvare og evolusjon av produktene blir sett på som helt elendig, kjedelig, katastrofe og håpløst når Apple gjør det blir jo mottatt av stående applaus og høylytte rop som "innovasjon!" når produsenter som Samsung og Sony gjør mer eller mindre akkurat det samme, og det er jo litt snodig. Det er som at folk forventer at Apple skal finne opp hjulet på nytt, og på nytt hvert år bare fordi de har klart det et par ganger før, bare fordi Apple har klart å forandre på trendene i markedet og satt "standarden" ved innføring av iTunes, med produkter som iPod, iPhone og iPad så ser det plutselig ut som alle forventer at det skal komme nye sensasjoner hvert år og det er naturligvis ikke sånn det fungerer og jeg sliter med å forstå hvorfor alle og enhver ser ut til å forvente, nei faktisk forlange dette fra Apple hele tiden når absolutt ingen andre i markedet er i nærheten av noe lignende selv, hvorfor skal lista ligge så mye høyere for Apple enn alle andre?

 

 

Også er det jo mange som ser ut til å mene at Apple sine produkter har seilet akterut i markedet, akkurat som at iPhone 5S ikke er en knakende flott, solid og god mobiltelefon som er fult på høyde med alt det andre vi har på markedet i dag, akkurat som at iPad 4 plutselig skulle ha blitt en fryktelig dårlig nettbrett over natta bare fordi konkurrentene begynner å stable noen oppegående alternativer på beina, at MacBook Air plutselig har blitt en grisedårlig maskin bare fordi andre produsenter har fått øyene opp for at det faktisk kan finnes et marked for ultraportable maskiner uten de skal være grisetrege plastikkbokser til 2'500kr.

 

Bare fordi det har kommet et par solide konkurrenter til iPhone, så betyr jo ikke det at iPhone har blitt en helt elendig og forbigått telefon, den gir tross alt en ganske så annerledes brukeropplevelse enn konkurrentene, en brukeropplevelse fremdeles en god del av markedet fremdeles foretrekker tydeligvis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare fordi det har kommet et par solide konkurrenter til iPhone, så betyr jo ikke det at iPhone har blitt en helt elendig og forbigått telefon, den gir tross alt en ganske så annerledes brukeropplevelse enn konkurrentene, en brukeropplevelse fremdeles en god del av markedet fremdeles foretrekker tydeligvis.

 

Problemet til Apple er at de er nødt til å være innovative og ha den beste funksjonaliteten om de ønsker å kapre en stor del av markedet. Grunnen til dette er Apple's filosofi om å bare lansere 'high end'-produkter, og å låse produktene til Apple-økosystemet.

Når den første iPhonen kom så hadde du ikke noe valg, og du måtte betale dyrt og akseptere iØkosystemet for å få en solid smarttelefon. I dag trenger du ikke lenger det, og mange velger noe annet.

 

Den gjennomsnittlige Androidmobil er ikke noe mer innovativ enn en iPhone, det er jeg enig i, men når du ser hele Android økosystemet under ett så har du så vanvittig mye mer å velge i. Er du Androidbruker så kan du velge mellom en rekke leverandører, og eventuelle innovasjoner de måtte ha kommet med. Bruker du iOS så er du prisgitt det Apple finner på, og derfor stilles det og større krav til dem.

Lenke til kommentar

 

En dag våkner Apple opp, og innser at de er blitt forbikjørt av de andre, og ender opp som Nokia. Ser kanskje ikke slik ut pr. dags dato, men det gjorde det heller ikke for Nokia for 5 å siden.

 

Og hvem skal dytte Apple av "tronen"? Hvilket mobilselskap er det som har denne "innovasjonen" som folk klager over at Apple har mistet?

 

nokia har mye mere innovasjon enn apple, eks satser mere på kamera en noen andre mobli selskaper har gjort.

 

Apple forbedrer kameraet sitt = Ugh, er det alt?

Nokia fokuserer på kamera = Kongen av innovasjon!

Jeg tror enten så vil HTC eller Samsung få eple av tronen

Lenke til kommentar

Det paradoksale er at Nokia kom dit de er av samme grunn som apple, og av samme grunn som Nokia falt, kan apple også falle. Forskjellene består kun av nyanser skilt av tid og utvikling.

 

Som Nokia mener apple de har en bunn solid modell, og som Nokia stagnerer derfor utviklingen og innovasjonen.

 

Apple har gått fra å snu hele markedet på hodet og ta verden med storm i form av innovasjon og teknologi, til å streve med å hente inn forsprangene andre produsenter og OS har. Fra å være en rakett til å være det eneste av de tre største OS'ene som totalt sett mister markedsandeler.

 

Jeg har ingen tro på at apple og iPhone går til grunne med det første. Men jeg tror Cook ikke bør være så Cocky.

Lenke til kommentar

Selvsikre d****sekk :p

Så det han sier er at uten innovasjon, dør et selskap ut? Kanskje på tide å se på seg selv. Foruten fingertrykk avleser, og to led linser (WOW), hva nytt bringer iphone 5s på markedet kontra de tidligere modellene? NFC er jo blant en av tingene Apple overhode ikke ønsker i sine telefoner, som mange andre nå har, og bruks områdene øker hver dag

 

Blir litt oppgitt når Cook uttaler seg, for en dag slår karma hardt tilbake :p

En dag våkner Apple opp, og innser at de er blitt forbikjørt av de andre, og ender opp som Nokia. Ser kanskje ikke slik ut pr. dags dato, men det gjorde det heller ikke for Nokia for 5 å siden.

 

Og Google fjerner NFC støtte, hva var det du sa om innovasjon ? Ikke fingeravtrykkleser på Android, ikke 64bit på android, og Google reduserer støtten for NFC. En dag våkner du opp og ser lyset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734

Det eneste markedet Apple hører hjemme hos er skrotbransjen, de selger bare produktene sine for dyrt, og Apple er ikke et selskap som skal kritisere noe annet selskap for mangel på innovasjon...

Lenke til kommentar

Og Google fjerner NFC støtte, hva var det du sa om innovasjon ? Ikke fingeravtrykkleser på Android, ikke 64bit på android, og Google reduserer støtten for NFC. En dag våkner du opp og ser lyset.

 

Ang. 64-bit så har Android støttet det lenge.

Link til lesestoff

 

Ang de to andre (NFC og fingeravtrykksleser) ser jeg personlig på dem som totalt ubrukelig, men det er jo bare min mening (og sikkert helt uvesentlig :)

Endret av Nomen Nescio
Lenke til kommentar

Som Nokia mener apple de har en bunn solid modell, og som Nokia stagnerer derfor utviklingen og innovasjonen.

 

Men nå har Apple såpass gode marginer, så høy status og god inntjening og lojal kundegruppe at nok kan leve svært god selv med lav markedsandel, de har jo tross alt levd godt i flere år nå lenge før iPhone slo igjennom, de hadde jo faktisk ikke noe på mobilmarkedet i det hele tatt og sånn sett så vil de nok fortsette å leve godt selv om de tar en mindre andel av markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Strategien om å kontrollere hele verdikjeden fra software til hardware. Slik som Google nå gjør etter de kjøpte motorola og Microsoft nå nettopp har gjort med å kjøpe Nokia. Den strategien.

Ja, ja, Microsoft kan jo leve i håpet om å få det til. WP8 er et flott operativsystem, men så lange utviklerne ikke synes det er verdt bryet å lage apper til det, kan Microsoft se laaangt etter å lage et parallelt verdensherredømme ved siden av Android og iOS.

 

Misforstå meg rett, jeg liker WP8 veldig godt, men etter erfaring med både Android og iOS plages jeg av en skrikende sult etter noe å fylle WP8-telefonen min med. Microsoft og Nokia er/var bare for sent ute med WP8. Vi har allerede to parallelle univers, da skal det godt gjøres å selge inn et tredje.

Lenke til kommentar

Og Google fjerner NFC støtte, hva var det du sa om innovasjon ? Ikke fingeravtrykkleser på Android, ikke 64bit på android, og Google reduserer støtten for NFC. En dag våkner du opp og ser lyset.

For å være ærlig, en dag tar jeg frem min Nokia 3310 igjen, og rett og slett kobler av denne teknologiske utviklingen. Er så lei av denne krigen om hvilken telefon som er den beste. Spiller det egentlig noen rolle hva en person som sitter foran en datamaskin 30 mil unna sier?

Det jeg ville frem til i mitt innlegg der, var de uttalelsene til Tim Cook, som han egentlig burde beholdt i sin egen lille verden oppe i hodet.

En så arrogant person har jeg ikke sett siden Jobs gikk bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nokia er ikke død. Sitter her med min nye Lumia 925 og er imponert over kvalitetsfølelsen, skjermen, kameraet og annet. Det beste av alt? Den kostet 3500,- Hvorfor i alle dager skulle jeg ønske å betale 2000 kr mer (vet ikke helt hva en 5s koster) for en eple telefon, når den ikke gir meg noe mer, ikke ser penere ut, ikke har noen funksjoner jeg ikke får på min osv?

Lenke til kommentar

Nokia er ikke død. Sitter her med min nye Lumia 925 og er imponert over kvalitetsfølelsen, skjermen, kameraet og annet. Det beste av alt? Den kostet 3500,- Hvorfor i alle dager skulle jeg ønske å betale 2000 kr mer (vet ikke helt hva en 5s koster) for en eple telefon, når den ikke gir meg noe mer, ikke ser penere ut, ikke har noen funksjoner jeg ikke får på min osv?

Den koster 1000 kroner mer, eller du kunne fått en 5C for samme pris sånn ca med en del funksjoner du ikke har og vice versa.

Lenke til kommentar

Så mange følelser det er blandt anti-apple klubben da :p

Det er vell strengt tatt ikke noe som heter "anti apple klubben" da ??

 

Det er fordeler og bakdeler med alle merker... Selv har jeg Ipad og er storfornøyd med den:-) men kunne aldri tenkt meg å brukt Iphone, der finnes det så mange andre bedre mobiler å velge i...

IOS kan være veldig frustrerende å jobbe med noen ganger, men jammen har det mange fine sider og, eks på ipad, sånn er det med alt:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

I lengden er det nok optimistisk å tro at et lite outsiderfirma som Apple vil kunne holde seg så høyt oppe som de har gjort i noen år nå. Giganter som Samsung, Sony og Microsoft har tross alt vært dominerende i mange forskjellige bransjer gjennom mange år.

Når man i tillegg ser hvor mange som heier på disse gigantfirmaene så er det vel bare et spørsmål om tid.

Historikken har vel også vist at i teknologi bransjen er det ingen som spiller "fair".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...