Gå til innhold

Test: Sony Xperia Z1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DxOMark som er relativt annerkjente og har over middels greie på optikk rangerer Xperia Z1 som nummer 2 totalt på mobilkameraer. Nr 5 totalt på bildetakning og Nr 1 totalt på videoopptak, så jeg tror ikke man kan påstå at Xperia Z1 tar elendige bilder ihvertfall :)

 

The Z1 is ranked 5th for stills behind the Nokia 808 Pureview, iPhone 5, Nokia Lumia 1020 and the Samsung Galaxy S4

-For å sette femteplassen litt mer i perspektiv. I tillegg tar DxO for seg test under studio-forhold og nedskalert til 8 mpx, så testene deres er ganske verdiløse når det kommer til det virkelige liv. Da ser plutselig Z1 sine bilder ut som graut.

DxOMark er bogus, det er kun DPReview som hyller dem siden det er en søsterside. DxOMark er like intetsigende når det kommer til linsetest for speilreflekser. Alt er syntetisk testing uten ett eneste snev av menneskelig fortolkning.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Har fått min Z1 etter å ha hatt en Nokia 808 41 MP ett par år. Amobil, dere må ha testet en annen mobil enn den jeg har fått. Kamera er helt elendig! Som flere har kommentert er farger og lys helt feil! Ikke brukbar til å ta innebilder i det hele tatt. Mulig dere har sammenlignet med IPhone og at den er noe bedre en denne. Forskjellen er at Nokiaen erstatter fullt ut ett vanlig kamera. Vurderer å sette sim kortet tilbake i denne. Kult at den er vanntett og har minnekort. Men er det kameramobil en vil ha så vil jeg tippe at Nokia Lumia er langt bedre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også en Nokia 808 og lurer på dette.

Jeg går ut fra at du ikke har gjort noen instillingsfeil, eller glemt noe beskyttelsesfilm foran linsen, eller annet?

Må jo lure, ettersom du dømmer den helt nedenom, mens (enkelte) tester skryter?

Hadde vært greit med noen bildeeksempler.

Lenke til kommentar

Vel, så er 808 på størrelse med et kompaktkamera også, så det skulle bare mangle. Ikke noe problem å hive inn en ordentlig blitz hvis ikke størrelse er et tema.

Er egentlig ikke store plassen blitz krever, selve xenon-røret er ikke store saken, kondensatoren er den største faktisk men heller ikke den er noen enorm sak. I 808 er det bildesensoren som krever størstedelen av plassen, ikke blitzen.

 

Og nei, 808 er ikke på størrelse med ett kompaktkamera!! Greitt nok den er litt tykkere men både bredde og høyde er under gjennomsnittet for mobiler vil jeg påstå. Jeg har 808 selv og syns den er kompakt og fin å ha i lommen, jeg har derimot prøvd andre mobiler som slett ikke er det, faktisk mye større og uten noe bra kamera...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenlikningen med 808 finner jeg ikke så relevant, det er en tjukk klumpete telefon bygd rundt kameramodulen, hvordan er Z1s kamera i forhold til andre normale smarttelefoner?

 

AtW

 

Nokia 808 Pureview er faktisk en veldig bra mobil og testen gjort av amobil i sin tid var dypt urettferdig. Som noen lenger nede sier så ligger den godt i hånden og er ikke upraktisk på noen måte. Den har bare en svakhet og det er tilgangen til apper pga utgående operativsystem, og etterhvert som en vender seg til større mobiler, så er skjermen "bare" 4 tommer. Nå er den ikke, og har aldri vært lett tilgjengelig i Norge så dette er selvfølgelig uansett uinterressant nå. Hadde valgt Nokia igjen om det ikker var for mangel på minnekort og Windows operativsystem. Nå det er sagt er Z1 en veldig bra mobil, men å kalle den for kameramobil er å overdrive kraftig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom valget står mellom headset og docking (som følger med), velger jeg lett docking. Tror aldri jeg har brukt medfølgende headset på noen telefon!

 

 

Enig der, men det er jo svakt av Sony å variere med enten headset eller dock ettersom hvor du bor. Når den har luker og og åpning for magnetisk dock på siden, så kunne de spandert dock på alle på en såpass dyr telefon.

 

Jeg er av den oppfatning at alle produsenter burde legge med en dock i pakkene sine. Til og med grådigpeisene i Apple gjorde jo dette i første gen. iPhone.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hatt denne telefonen i en mnd nå, og kan ikke si at jeg er like entusiastisk som Amobil.no i min konklusjon - skjermen registrerer ikke touch godt nok - noe som ofte resulterer i at swipes blir til mange små trykk, kjempegreier! Programvaren er også fylt med maaange bugs som gjør brukeropplevelsen helt forferdelig til tider, dette gjelder spesielt kameraet.

 

Det verste med denne telefonen er hvordan den føles i hånda - tung og vanskelig å finne et godt grep. I motsetning er HTC One en drøm å holde i feks.

 

Batteriet er derimot kjempebra.

 

Kjøpte også en Smartwatch 2 fra Sony, denne med batteritid på "hele" 5-10 timer. Sendt tilbake. Håper på en bedre Sony-opplevelse i slutten av måneden, når PS4 slippes :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...