Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Meldt førerkortet tapt, men det ble funnet. Hva gjør jeg?


krangel

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg har mistet lappen og var helt sikker på at den var tapt for alltid. Jeg har lest på vegvesenet sine sider at man må vente en måned før man kan få nytt, med mindre det er helt åpenbart at det er tapt for alltid. Jeg tenkte jo å slippe unna dette, så jeg sa jeg hadde mista kortmappa på havet.

 

Biltilsyndama årket ikke ordne det, siden hun sa det ble så masse jobb, så endte opp med å måtte vente en måned uansett.

 

Så, et par dager senere, fant kompisen min det inni et panel på bilen sin. Skjønner ikke hvordan det har havnet der, men det har det tydeligvis. Hva gjør jeg nå? Skjønner jo at jeg skulle vært ærlig fra starten av, men så dum kan man altså være. Kan jeg bruke sertifikatet, eller må jeg gjøre noe først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, er ikke verre enn det. Mistet selv hele kortholderen på bussen en gang, måtte skaffe nytt bankkort, førerkort, treningskort, busskort etc. Fikk brev fra politiet om at de hadde fått inn kortholderen et år etterpå. Ettersom jeg hadde skaffet meg et nytt makulerte de det. Er ikke lov å gå rundt med to, er jo gyldig identifikasjon og ikke minst førerbevis osv.

Trenger ikke bruke det midlertidige beviset, bare drit i beviset og bruk førerkortet ditt. Men hent førerkortet når du får et nytt, og ødelegg det gamle (eller det nye).

Lenke til kommentar

Gratulerer, du har gjort deg skyldig i falsk forklaring for offentlig tjenestemann for å oppnå personlig fordel.

 

Du bør holde veldig kjeft, og ikke bruke førerkortet - det har en unik ID tilordnet hvert enkelt kort, og registreres den IDen som brukt (enten ved legitimasjonssjekk f.eks. på Posten eller i førerkortkontroll) risikerer du en smule problemer.

 

Du kan selvsagt melde fra om at du har funnet igjen kortet. Det kan imidlertid føre til en del pinlige spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde ikkje vært heilt umogleg at nokon hadde fått kortmappa i garnet sitt (eller funnet det under dykking) og på grunn av ID-kortet hadde fått levert førerkortet tilbake til deg.

 

Men med mindre du vil ordne opp i ei løgn med å smøre på med endå meir lyging så er det nok ein fordel om det orginale førerkortet forblir forsvunnet for alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer, du har gjort deg skyldig i falsk forklaring for offentlig tjenestemann for å oppnå personlig fordel.

 

Du bør holde veldig kjeft, og ikke bruke førerkortet - det har en unik ID tilordnet hvert enkelt kort, og registreres den IDen som brukt (enten ved legitimasjonssjekk f.eks. på Posten eller i førerkortkontroll) risikerer du en smule problemer.

 

Du kan selvsagt melde fra om at du har funnet igjen kortet. Det kan imidlertid føre til en del pinlige spørsmål.

Joda, takk! Føler meg jo en smule teit etter dette. Jeg vet jeg ikke kan bruke det nå, men vil det være mulig å si at lappen ikke lå i mappa likevel og at den ble funnet en annen plass? Vil gjerne slippe å måtte ta nytt bilde osv. nå som jeg faktisk har det. Holder det å bare ringe bort og forklare situasjonen jeg nå har diktet opp?

Lenke til kommentar

Det kan skje de aller fleste. Mistet selv førerkorte en gang, og meldte det inn. Fikk midlertidig kjøreseddel som jeg brukte mens jeg venta på nytt førerkort. Jeg fant selvfølgelig det jeg hadde mista, etter noen dager. Men jeg synes det var like greit å melde det inn, siden jeg ikke hadde peiling på hvor jeg hadde mista det.

 

Er jo kjedelig om noen finner det, og missbruker identiteten din.

 

Det gamle førerkortet gikk i peisen når jeg fikk nytt.

Lenke til kommentar

Jeg ble frastjålet sekken med pc og alt annet. Meldte fra til politiet, og fikk midlertidig kjøreseddel. Så ble sekken min funnet med kortholderen min, men alt av verdisaker ble jo borte. Politiet sa at jeg kan dra til vegvesenet og få meg et nytt et. Men det har jeg ikke gjort, bruker fortsatt det gamle.

 

Må jeg dra til vegvesenet og ordne et nytt kort, eller kan jeg fortsette å bruke det gamle? Får vegvesenet melding om at førekortet er tapt?

Lenke til kommentar

 

I dette tilfellet melder personen førekortet tapt uten at på noen som helst måte hadde tapt det, og han hadde i tilleg mistet det grunnet lovbrudd. Det er også andre omstendigheter som er litt spesielle i denne saken.

 

Det vi diskuterer her er at man mister førerkortet, melder det tapt og får midlertidig kjøreseddel, og så finner det igjen etter noe tid. Det kan godt være at man om man finner igjen kortet innen den ene måneden som "karantenen" er, så skal man formelt sett melde fra at det er gjenfunnet. Men tror ikke at det gir problemer om man ikke gjør dett, og velger å makulere det gamle førerkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...