Gå til innhold

Reise til Syria?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å reise til Syria for å hjelpe de skadete barna, og opprørerende med å stå i mot Assad, men bør jeg? Er det noen vits egentlig, hva er deres tanker om det? Må jo gjøre det riktige, hjelpe der man kan ...

 

Fra Oslo kan man ta flyet til Tyrka, like ved grensen til Syra, og haike derfra kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du krige eller bedrive hummanitært arbeid?

Dette er to områder som ikkje lett kan kombinerast. For å bedrive humanitært arbeid så er det viktig at du ikkje er klassifisert som stridande slik at du har beskyttelse etter folkeretten.

Dersom du skal være stridende så bør du holde deg unna sivilbefolkninga for at dei ikkje skal bli råka av angrepet mot deg som stridande.

 

Om det er noken vits får du nesten sjølv avgjere, men det er utan tvil farlig sjølvsagt.

Du kan også få problemer med å få gjort det du vil dersom du berre reiser ned utan avtale med nokon (har Syria fortsatt åpne grenser i det heile tatt?).

For å drive humanitært arbeid så bør du ha ein organisasjon i ryggen slik at du får innpass til dei skadde.

Og dersom du skal slutte deg til opprørerane så må du på ein eller anna måte klare å overbevise dei om at du er på deira side og ikkje er ute etter å inflitere opprørerane på oppdrag frå Assad.

 

Ein anna ting er at krigen ikkje er ein "ekte" krig med organiserte sider, du kan derfor oppleve juridiske problemer i ettertid når du kjem tilbake til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nok satset på riksvei 23 over Uralfjellene. Derfra ville gått for hanglider med påfølgende fallskjermhopp over Uzbekistan.

Landet hvor du garantert finner en god kamel som kan frakte deg videre over El Amain elven, før du skimter de majestetiske pyramidene.

 

Noen beduiner kan sikkert gi deg skyss over grensene frem til målet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På grunn av vårt høye lønnsnivå vil jeg tro at man som nordmann gjør mer nytte for seg med å jobbe her til lands og sende alt du tjener fratrukket livsopphold til rette frivillige organisasjoner. Antar det finnes noen. I alle fall gjelder dette glade amatører. Har du rett kompetanse stiller saken seg muligens annerledes.

Lenke til kommentar

Har du krigserfaring? Dersom nei, da har du ingenting der nede å gjøre.

 

 

Noe av det siste de trenger er en gjeng med utenlandske amatører som setter seg selv og andre for fare.

 

Vil du hjelpe til så kan kanskje det å donere penger være noe?

 

 

Sier meg enig med deg. Uten erfaring med hverken krig, ellr akuttmedisin tror jeg man har lite der nede å gjøre.

Lenke til kommentar

Som Tricell sier; hvis man ikke har erfaring fra å kunne se døde og sårede mennesker, samt ingen erfaring av å vite hvordan det føles å bli skutt på, vil en være en større byrde enn hjelp.

 

Tanken er god, og jeg er hjertens enig i at barna er de som virkelig burde få prioritet. Men jeg tror det tryggeste for alle er å bli her, og heller finne alternative måter å hjelpe til på som ikke innebærer å jobbe i en krigssone.

 

 

Vet ikke om det finnes noen flyktningemottak der det er syrere, men du kan jo lete etter det. De trenger mer enn nok hjelp og støtte med tanke på det de har opplevd.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Hei, etter mange år i Røde Kors, og erfaring med organisasjonenes arbeidsmåte og arbeid i andre land har jeg følgende å si:

 

Tusen takk for at du bryr deg. Det finnes mange mennsker som trenger hjelp. Når det er sagt. De som sendes ut for å være on-site er svært kompetente mennesker, og de støttes av gigantiske apprater.

 

Den litt triste realiteten er at om du velger å reise alene vil du utrette lite, bruke veldig mye penger og ikke føle deg veldig hjelpsom. Du kommer til et land hvor bare det å reise rundt innenfor landets grenser er en kunst. Jeg kunne skrevet en hel bibel om dette, men kortversjonen er at du kanskje kommer inn i landet. Derfra kommer du sikkert inn i en by, og finner et hotell. Så kommer du til å lure på hva du skal gjøre. Stort sett får du som vestlig en kjempemottakelse, og du får se hvor flott Syria er. Det er et stolt folkeslag. Du blir invitert på middag og overnatting hos gud og hverman. De mener det faktisk. De vil gjerne ha deg som gjest. De forventer ikke, og vil ikke ha noe annet enn ditt selskap i gjengjeld. De deler på det lille de har, med glede.

 

Du kan få en flott opplevelse, men du får nok ikke muligheten til å gjøre stort mer enn å vaske noen sår, og plastre litt.

 

Alt i alt, du får nok en spesiell ferie, og flotte minner, men du hjelper ingen. Da bør du heller bli hjemme og støtte de organisasjonene du kan. Om du gjør det gjennom å bli medlem å delta, eller ved å bidra økonomisk er opp til deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, etter mange år i Røde Kors, og erfaring med organisasjonenes arbeidsmåte og arbeid i andre land har jeg følgende å si:

 

Tusen takk for at du bryr deg. Det finnes mange mennsker som trenger hjelp. Når det er sagt. De som sendes ut for å være on-site er svært kompetente mennesker, og de støttes av gigantiske apprater.

 

Den litt triste realiteten er at om du velger å reise alene vil du utrette lite, bruke veldig mye penger og ikke føle deg veldig hjelpsom. Du kommer til et land hvor bare det å reise rundt innenfor landets grenser er en kunst. Jeg kunne skrevet en hel bibel om dette, men kortversjonen er at du kanskje kommer inn i landet. Derfra kommer du sikkert inn i en by, og finner et hotell. Så kommer du til å lure på hva du skal gjøre. Stort sett får du som vestlig en kjempemottakelse, og du får se hvor flott Syria er. Det er et stolt folkeslag. Du blir invitert på middag og overnatting hos gud og hverman. De mener det faktisk. De vil gjerne ha deg som gjest. De forventer ikke, og vil ikke ha noe annet enn ditt selskap i gjengjeld. De deler på det lille de har, med glede.

 

Du kan få en flott opplevelse, men du får nok ikke muligheten til å gjøre stort mer enn å vaske noen sår, og plastre litt.

 

Alt i alt, du får nok en spesiell ferie, og flotte minner, men du hjelper ingen. Da bør du heller bli hjemme og støtte de organisasjonene du kan. Om du gjør det gjennom å bli medlem å delta, eller ved å bidra økonomisk er opp til deg.

 

Nja, tenkte mer på å reise til selve krigssonene jeg da, for jeg så bilder av barn med innvoller hengende utenfor kroppen osv. De få legene som er der, de strever jo voldsomt med å hjelpe de. Jeg er dyktig med våpen også, så kunne godt tenkt meg å kjempet litt ... Men er vel som du sier da, litt fåfengt, jeg er jo bare en mann også.

Lenke til kommentar

 

Nja, tenkte mer på å reise til selve krigssonene jeg da, for jeg så bilder av barn med innvoller hengende utenfor kroppen osv. De få legene som er der, de strever jo voldsomt med å hjelpe de. Jeg er dyktig med våpen også, så kunne godt tenkt meg å kjempet litt ... Men er vel som du sier da, litt fåfengt, jeg er jo bare en mann også.

 

Ja, om du vil inn i krigssonene stiller saken seg anderledes.

 

1. Du kommer ikke inn på lovlig vis. Du må smugles inn. Det er ikke billig, eller enkelt. Når du er der kommer du til å bli stoppet for dokumentkontroll relativt ofte. Da sliter du.

 

2: Å være dyktig med våpen er ikke det samme som å skyte en 14-åring i ansiktet. For det blir realiteten. Om ingen skyter deg først da. Du får ikke mulgheten til å ligge på en fjelltopp mutteres alene med en .50 Barret. Skulle du rekke å bli bevæpnet før du blir drept, eller verre, må du betale blodpris. Ingen kommer til å gi deg noen våpen hvis du stiller deg i kø for å kjempe. De har et lass med erfarne operatører, det er bortkastet å gi deg et våpen. Med mindre du har vært marinejeger eller noe sånt da, men da hadde ikke dette vært en tråd på diskusjon.no tror jeg.

 

Vet du hvorfor barna med innvoller utenfor kroppen ikke får hjelp? Fordi de er døde, eller kommer til å være døde om kort tid. Det er veldig kynisk, men man sløser ikke med utstyret eller ressurser i en krig. Terminale pasienter, gir man palliativ behandlig, i den grad man kan.

 

Igjen, send penger, ikke deg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...