Gå til innhold

Stoler du på norsk presse?


  

81 stemmer

  1. 1. Stoler du på norsk presse

    • Ja, helt og holdent
      5
    • Ja, til en viss grad
      27
    • Nei, dobbeltsjekker ofte fakta
      25
    • Nei, ikke i det hele tatt
      24
  2. 2. Hvilket mediehus virker mest troverdig?

    • NRK
      31
    • TV2
      4
    • Aftenposten
      44
    • VG
      3
    • Dagbladet
      7
    • Dagens Næringsliv
      28
    • Dagsavisen
      8
    • Finansavisen
      12
    • Klassekampen
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar det med en klype salt ja hvis jeg synes oppgitte fakta virker feil.

 

Dessuten er jeg alltid var på hvem journalisten er (altså hvilket mediehus han/hun skriver for), vinklingen som blir brukt og hvem intervjuobjektene er, når jeg leser en artikkel.

 

For eksempel om jeg leser en artikkel hvor en DB-journalist intervjuer en SVer om likestilling, vil jeg bli svært overrasket om noen snakket varmt om kontantstøtte.

Lenke til kommentar

Tar det med en klype salt ja hvis jeg synes oppgitte fakta virker feil.

 

Dessuten er jeg alltid var på hvem journalisten er (altså hvilket mediehus han/hun skriver for), vinklingen som blir brukt og hvem intervjuobjektene er, når jeg leser en artikkel.

 

For eksempel om jeg leser en artikkel hvor en DB-journalist intervjuer en SVer om likestilling, vil jeg bli svært overrasket om noen snakket varmt om kontantstøtte.

Ja, det er noe med det, det er nok mange som prøver å være nøytrale når de skriver, men det skinner veldig fort gjennom.

 

Også har du jo de som ikke prøver i det heletatt, men som bruker yrket sitt som en propaganda kanal.

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man mener avisene i norge er for langt til venstre, så er nok det fordi man selv er langt til høyre. Jeg befinner meg mer i midten, politisk sett, og jeg ser både høyre- og venstre-vridde saker hver eneste dag. Det hadde selvsagt vært best om de la seg på en mer objektiv linje og kun presenterte fakta, men å påstå at avisene i norge kun legger ut venstrevridde artikler, stemmer rett og slett ikke.

 

For å svare på tråden; ja, jeg stoler for det meste på pressen. Om mine politiske synspunkter kræsjer med artikkelforfatterens, så gjør ikke det meg noenting, det er bare interessant å lese hva den andre leiren mener. Selv benytter jeg meg daglig av Aftenposten og NRK. Alle de andre har stygt design og/eller kjendisstoff.

Endret av Skurupu
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg stoler voldsomt på norsk presse. Kombinasjonen av manglende kunnskap og evner, kombinert med en voldsom tro på seg selv som viktig samfunnsaktør og manglende objektivitet stiller, for meg, journaliststanden i ett noe komisk lys.

 

Jeg tror de aller fleste som har ett fagfelt blir satt ut av å lese artikler i avisene om nettopp dette, det er i allefall min erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, jeg tror i utgangspunktet at norsk presse skriver feil ting når det gjelder fakta, men at de i stor grad lar være å skrive om saker. At deres artikler om noe kan være riktig, men de bare velger å ikke skrive om den andre siden av saken. Eller bare unngår viktige temaer av en eller annen grunn.

Så jeg tror pressen tilbakeholder andre vinklinger på saker og bidrar til å dra større debatter i en viss retning ved å la være å fokusere på et spekter av saker.

 

Dekningen rundt IT blandt annet. Det lille de skriver er kanskje riktig, men så latterlig mye de lar være å skrive om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...