Gå til innhold

Stoler du på norsk presse?


  

81 stemmer

  1. 1. Stoler du på norsk presse

    • Ja, helt og holdent
      5
    • Ja, til en viss grad
      27
    • Nei, dobbeltsjekker ofte fakta
      25
    • Nei, ikke i det hele tatt
      24
  2. 2. Hvilket mediehus virker mest troverdig?

    • NRK
      31
    • TV2
      4
    • Aftenposten
      44
    • VG
      3
    • Dagbladet
      7
    • Dagens Næringsliv
      28
    • Dagsavisen
      8
    • Finansavisen
      12
    • Klassekampen
      6


Anbefalte innlegg

Journalister ser seg selv som del av kultureliten. De ser sitt medium som et talerør for sine egne synspunkter. De er mer opptatt av opplag enn fakta. Alt for mange er ufordragelige klyser.

 

Neimen ikke lett å finne noe godt å si om dem, bortsett fra at de leverer akkurat det vi vil ha.

Det er derfor vi burde verne Kirken, slik at enkelte kan gå dit med troingen og synsingen sin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forkjell på de mediene som tar klart standpunkt (du vet hvor du har de, enten du er enig eller ei) og de som seiler under falske hvite flagg. VG m.fl....

 

Det at man gikk bort fra partiaviser (med klare standpunkt; noen unntak her) har i det hele tatt åpnet for MER manipulering spør du meg. På den andre siden så åpner det (hvis du eier en hjerne og tenker sjæl) for mer politisk variasjon og en større boble.

Endret av Big aim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her i Rogaland har de to største mediaaktørene Nrk rogaland og stavanger aftenblad blitt omgjort til propaganda maskiner som prøver å styre kommunesamenslåing i en retning forut bestemt av

stavanger næringsforening.

F.eks har de begynt å omtale rogaland som stavangerregionen et navn som bare stavangerfolk stiller seg bak.

Lenke til kommentar

Virker som Dagbladet.no har gitt opp å prøve å fremstå som en seriøs avis.

I går kveld hadde de overskrifter som:

"Jeg er billig i fylla i kveld" om at Sandra Broch ikke kom til å tåle så mye alkohol fordi hun var sliten.

"Siv i dildokjole" om kjolen til Siv Jensen om hadde leppestiftmotiv på.

Jepp, det har jeg lagt merke til også. Snart er det kun NRK som har litt kvalitet over seg.

 

Heldigvis trenger ikke NRK å bry seg om "klikk" og den slags.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Stoler på de fleste når det kommer til viktige saker. Det er mye søppel også, spesielt i tabloidene, men sånn er det vel kanskje å være løssalgs- og nettavis. Er jo ikke tvil om at det finnes flinke journalister i DB og VG også, som gjør det journalister skal, men de drukner fort i klikkhoringa og puppenyhetene. Man kan vel ikke leve bare på korrupsjonsavsløringer.

 

Når det gjelder politisk vinkling så er jeg jo klar over at DB og VGs kommentatorer ofte befinner seg litt til venstre for sentrum (men jeg synes ikke de er sosialistiske akkurat). Personlig leser jeg helst Aftenposten om jeg skal ha en papiravis. Der er det ikke akkurat noen tvil om hvor de står politisk, Høyre hylles jo titt og ofte, men sålenge en er klar over det så kan man styre unna og tenke litt selv. Det er ikke bare politiske kommentarer heller.

 

Ellers går det i NRK. Tror kanskje jeg har lettere å stole på NRK og Aftenposten, i og med at de ikke er så avhengig av å selge seg selv som det DB og VG er.

Lenke til kommentar

En ting som jeg føler at medier fremstiller på en helt elendig måte er konflikten mellom Israel og diverse andre land samt hvordan de fremstiller Israel som en Ond stat! Israel er tross alt ett land med demokrati rundt muslimske land med diktatur og mishandling av mennesker. Men ja, ja. Jeg skal vell ikke gå for mye inn på dette i og med at jeg da vil avspore her, men jeg ville bare nevne det... Denne saken er ihvert fall noe som er viktig for meg at mediene fremstiller rett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Greia er jo at deadline og det å grave frem dagens sak teller mye mer enn å faktasjekke sakene. Avisene/media vil selge maksimalt og kapre markedsandeler.

 

Derfor omtaler de damer i bikini som nakne, en diskusjon som håndgemeng og folk flest som ekstremister.

 

De er konfliktssøkende, og vrir på alt for å skape en sak. Samtidig er det løgnene folk kjøper, og de som lyver mest selger flest aviser. Har masse venner i mediebransjen, og kan mye om hvordan mange drives.

 

Kortversjonen er som i Donald: S. Vindel og B. Drag.

Lenke til kommentar

Det er mye som bærer preg av dårlig tid. Slurvefeil som skrivefeil osv.

Men jeg syns ofte kvaliteten på det som leveres er dårlig. Det er lite/ingen gravende journalistikk lengre.

Vi hadde en runde for vel ett par årsiden da Dagbladet berettet ut svindelen til SOS Rasisme og Tjen Folket. Dette var ett bra stykke journalistarbeid, men syns det går lengre og lengre mellom slike artikkelserier.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det grunnleggende problemet med norsk presse, uansett om det er aviser, radio, tv eller nettsider, er at de fordreier fakta for befolkningen slik at befolkningen får et feilaktig inntrykk av hvordan situasjonen er.

 

Dette gjelder spesielt saker rundt innvandrere. Her omtales i det aller fleste tilfeller gjerningspersonen i kriminalsaker som norsk statsborger, og man får da et inntryk av at det er en tilfeldig fyr og saken sklir vekk i tilfeldigheter og ingenting skjer. Men så viser det seg at det egentlig er en innvandrer med norsk statsborger, og bak nyheten skjuler det seg masse som kunne ha spesifisert utfordringer som det så fint heter.

 

Ser man f.eks på ransstatistikken i oslo, så omtales dette ofte som ranet av en "norske statsborger". Man skaper da et inntrykk av at man kan bli ranet av hvem som helst av oslos x hundretusen innbyggere og at det er helt tilfeldig. Men så dukker denne infoen opp:
http://www.osloby.no/nyheter/krim/Disse-14-unge-ranerne-er-domt-57-ganger-siden-2002-7353819.html
..alle har en annen etnisk bakgrunn.
Da handler det plutselig ikke lenger om tilfeldige ran, men ran knyttet til etnisitet. Trusselen er ikke tilfeldige folk på gata, men personer med en annen etnisk bakgrunn.
Slik bløffes befolkningen til å tro på en virkelighet som bare er løgn, og folk får derfor ikke nødvendig informasjon til å ta nødvendige forholdsregler.

 

Man ser dette igjen og igjen. Statistikk misbrukes, bakenforliggende forhold undergraves, og folk lures til å tro på en oppkonstruert virkelighet.

En annen sak er at løgnene kopieres ukritisk av andre aviser:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Stadig-flere-ekstreme-islamister-i-Norge-7360579.html

Her har Dagbladet kommet frem til at det er nærmere 200 islamister i norge. Denne løgnen kopieres ukritisk av andre aviser, som Aftenposten, som ikke bryr seg med å sjekke fakta.

Alle som har fulgt med på dette vet at antallet er mangedobbbelt så stort:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10003732

http://www.stocktalk.no/Msg.asp?GroupID=16&Group=Politikk&TopicID=37386&Topic=Islamister+med+falsk+ID+i+Norge+og+Europa
Politifolk som i årevis har jobbet med utlendingssaker, mener at et realistisk anslag tilsier at 10 000 lever her i Norge med falsk ID.

Det er sånn sett grenseløst naivt å tro at det kun er 200 islamister i norge.

 

http://utenstat.no/statistikk-som-lyver/

 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/10/02/513806.html

Venstrevridde medier gjør folk dummere

Så, nei, jeg stoler ikke på norsk presse

Lenke til kommentar

Her er det igjen ett eksempel på bullshit fra pressen.

Det er jo en liten banal sak, men provoserer meg fortsatt.

 

Keepertabbe og kontroversiell utvisning da VIF vant.

 

Han skriver i ingressen at Vålerengasupporter kastet flaske på banen.

Dette blir gjentatt i artikkelen.

Klanen raste uansett og kort tid etter situasjonen ble det også kastet en flaske ut på bane som Johnsen leverte til fjerdedommeren.

 

Hvis "journalisten" faktisk hadde sett/fulgt med på kampen så hadde han fått med seg hvordan denne flasken endte på banen.

Den ble sparket fra benken til Vålerenga av den utviste Høgh.

Det blir også veldig tydelig at personen som har skrevet artikkelen ikke var tilstede sånn med tanke på at klanstribunen er på andre siden av banen, ingen hadde klart å kaste den flaske så langt...

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Fotballnyheter er jeg i alle fall veldig skeptisk til når det gjelder de norske avisene, spesielt når det gjelder engelsk fotball og rykter. De sluker jo alt hva engelsk sladrepresse skriver som god fisk og framstiller det som en sak.

 

Jeg liker å tro at journalistene selv vet at det meste de skriver er tull i den sjangeren, men de er vel fortsatt såpass interesserte i å få nok klikk inn på nyheten uansett.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig kun hvis nok folk klager/reagerer.

Sendte inn en lignende greit før i år, men husker ikke om det var VG eller db.

Men da tok det ca 12timer å endre tre bokstaver fra VIF til LSK.

De presterte å skrive at VIF supportere var på vei ut på banen.

For det første kunne man se på bildet at det var LSK folk og for det andre så var bildet av bortesvingen.

 

Det krever jo minimalt med fotballkunnskap, men selv det har de ikke :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...