Gå til innhold

[Løst] Fartsgrense moped. Noen som har god peiling?


Fulltronpet

Anbefalte innlegg

Jeg tror mopedisten kan kjøre så fort han bare klarer så lenge han ikke bryter fartsgrensen og mopeden ellers tilfretsstiller de krav som settes. Jeg husker godt min egen moped som fint utrimmet klarte 80km/t i nedoverbakker utrimmet. Selvfølgelig kjørte jeg så fort som jeg kunne, jeg brøt ikke fartsgrensen, var minimalt i veien for noen og kom fortest mulig fram. Jeg tror mopedisen har sitt på det tørre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror mopedisten kan kjøre så fort han bare klarer så lenge han ikke bryter fartsgrensen og mopeden ellers tilfretsstiller de krav som settes. Jeg husker godt min egen moped som fint utrimmet klarte 80km/t i nedoverbakker utrimmet. Selvfølgelig kjørte jeg så fort som jeg kunne, jeg brøt ikke fartsgrensen, var minimalt i veien for noen og kom fortest mulig fram. Jeg tror mopedisen har sitt på det tørre.

En moped er et kjøretøy med en makshastighet på 45 km/t, så jeg mener fortsatt ikke påstanden er sann. Jeg har en utrimmet scooter som går i 70 km/t på flat mark, men det er ikke lovlig selv om det er originalt fra fabrikken. Såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

En moped er et kjøretøy med en makshastighet på 45 km/t, så jeg mener fortsatt ikke påstanden er sann. Jeg har en utrimmet scooter som går i 70 km/t på flat mark, men det er ikke lovlig selv om det er originalt fra fabrikken. Såvidt jeg vet.

 

Det blir jo helt forskjellige ting. - At en moped ikke skal gå over 45 KM/t på flatmark for å bli typegodkjent har jo ingenting med fartsgrensen å gjøre.

 

Edit; Bare for å klargjøre.

 

1. EU-Mopeder har en "fartsgrense" på 45 km/t - dette er en grense som den enkelte mopeden skal holde seg innenfor for å tilfredsstille typegodkjenning som moped. - Går mopeden din over dette kan du bli avskiltet og anmeldt for trimming/etc.

 

2. Fartsgrensen på vegene i Norge er skiltet med egne skilt

 

Dette er altså to helt forskjellige ting, jeg har ikke hørt om noen som har fått fartsbot for å kjøre over 45 km/t - og elder mopeder er jo typegodkjent for 50 eller 55 eller hva det nå var.

 

Edit2: Hvis vi ser i kjøretøyforskriften så er det ikke nevnt noe om fartsgrense noe sted, men konstruksjonshastighet, regner derfor med at "fartsgrense" er en medieskapt omskrivning dersom jeg ikke finner noe annet grunnlag;

 

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt. Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir jo helt forskjellige ting. - At en moped ikke skal gå over 45 KM/t på flatmark for å bli typegodkjent har jo ingenting med fartsgrensen å gjøre.

 

Edit; Bare for å klargjøre.

 

1. EU-Mopeder har en "fartsgrense" på 45 km/t - dette er en grense som den enkelte mopeden skal holde seg innenfor for å tilfredsstille typegodkjenning som moped. - Går mopeden din over dette kan du bli avskiltet og anmeldt for trimming/etc.

 

2. Fartsgrensen på vegene i Norge er skiltet med egne skilt

 

Dette er altså to helt forskjellige ting, jeg har ikke hørt om noen som har fått fartsbot for å kjøre over 45 km/t - og elder mopeder er jo typegodkjent for 50 eller 55 eller hva det nå var.

 

Edit2: Hvis vi ser i kjøretøyforskriften så er det ikke nevnt noe om fartsgrense noe sted, men konstruksjonshastighet, regner derfor med at "fartsgrense" er en medieskapt omskrivning dersom jeg ikke finner noe annet grunnlag;

Poenget var at noen mente det er lov for mopedister å kjøre fortere enn 45 km/t i nedoverbakker. Jeg er enig med deg i at ingen lover sier noe om egne fartsgrenser for mopeder, og jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke kjøretøyforskriften du siterer; Nøyaktig hva er konstruksjonshastighet og hva skjer hvis den er høyere enn 45 km/t?

Lenke til kommentar

Poenget var at noen mente det er lov for mopedister å kjøre fortere enn 45 km/t i nedoverbakker. Jeg er enig med deg i at ingen lover sier noe om egne fartsgrenser for mopeder, og jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke kjøretøyforskriften du siterer; Nøyaktig hva er konstruksjonshastighet og hva skjer hvis den er høyere enn 45 km/t?

 

Konstruksjonshastigheten skal være 45 km/t for at kjøretøyet skal bli typegodkjent som moped - det betyr at den skal være konstruert for evt begrenset til ikke å gå fortere enn 45 km/t. - Nedoverbakker hensystas ikke (selvsagt)

Lenke til kommentar

Vi kan da konkludere med at konstruktiv hastighet ikke nødvendigvis betyr reell hastighet i gitte situasjoner. Moped er begrenset til en konstruktiv (jeg leser her "på flatmark") hastighet på 45km/t, før var dette 50 om jeg ikke tar feil. Jeg har ikke sett andre begrensninger enn dette, derfor antar jeg at reell hastighet kun er begrenset til fartsgrensen her, så lenge kravene til konstruktiv hastighet er oppfylt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...