Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] "Jeg skal gjøre livet ditt til et helvete!"


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter min mening burde du:

1 - Følg leksa til hjemlengsel.

2 - Få et opptak av henne der hun sier at det er falske anklager. Et bevis som "kansje" kan brukes i retten er bedre enn ingen bevis spørr du meg.

 

Takk for svar, Zepticon. Som svar på dette sa hun altså at det vet jeg selv svaret på (som nevnt i OP). Da jeg konfronterte hun med at hun for med løgn og svada og hennes kommentar (som nevnt i OP) fnyste hun altså av meg før hun kom med nok et ufint utsagn (som nevnt i OP). Deretter spurte altså ledelsen henne om hun drev med løgn, hun kom med sitt svar på det, osv. osv.

Selvfølgelig innrømmer hun ikke dette i et møte med ledelsen. Du må få henne på 2-manns hånd slik at hun føler seg trygg, og gjerne vill "skryte" av hvor flink hun er voenfor deg.

Lenke til kommentar

At jeg kjenner til dette faktisk har vært nektet (i lavere rett i hvert fall) begrunnet både tvistelovens §22-6, § 22-7 og gammel tvistemålslov § 197

At et lydopptak en eller annen gang er avvist av en eller annen grunn er ikke mye til kilde for din påstand om at et opptak "lett" vil bli nektet brukt som bevis i denne saken.

 

Tvisteloven § 22-6 virker lite relevant.

 

§ 22-7 tviler jeg også på om vil kunne anvendes.

 

 

Jeg fant en artikkel der en advokat snakker om dette: http://e24.no/jobb/ansatt-tok-hemmelig-lydopptak-av-sluttsamtale/20130734 .

 

For det første følger det av straffeloven at det ikke er ulovlig å gjøre hemmelig lydopptak når man selv deltar i samtalen. Videre, bygger norsk rett på prinsippet om fri bevisføring, noe som innebærer at partene i en rettssak som utgangspunkt kan føre de bevis de selv ønsker og lydopptaket vil dermed også kunne brukes som bevis i en eventuell rettssak.

 

 

Så kommer det en diskusjon om hvorvidt et lydopptak er "skaffet til veie på utilbørlig måte" (jf. tvisteloven 22-7, som du nevnte). Så det stemmer sikkert at du har sett saker der lydopptak ikke er tillatt brukt. Men jeg har svært vanskelig for å tro at det vil skje her.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At et lydopptak en eller annen gang er avvist av en eller annen grunn er ikke mye til kilde for din påstand om at et opptak "lett" vil bli nektet brukt som bevis i denne saken.

 

Tvisteloven § 22-6 virker lite relevant.

 

§ 22-7 tviler jeg også på om vil kunne anvendes.

 

 

Jeg fant en artikkel der en advokat snakker om dette: http://e24.no/jobb/ansatt-tok-hemmelig-lydopptak-av-sluttsamtale/20130734 .

Så kommer det en diskusjon om hvorvidt et lydopptak er "skaffet til veie på utilbørlig måte" (jf. tvisteloven 22-7, som du nevnte). Så det stemmer sikkert at du har sett saker der lydopptak ikke er tillatt brukt. Men jeg har svært vanskelig for å tro at det vil skje her.

 

Jeg har ikke sagt det ikke vil bli godkjent, jeg har sagt man kan risikere dette. Derfor meiner jeg man her skal ri to hester samtidig så lenge som mulig. Jeg ser absolutt ingen problemer med å gjøre et opptak eller tre, men jeg ville ikke basert meg på det som eneste strategi en sak hvor jeg har andre muligheter for å sikre mine interersser også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt synspunkt her, TS, er at du skal gjøre følgende:

<snip>

Hvis jeg forstod dette rett kan jeg ikke tenke meg at det vil ha noe for seg.

 

Dama har ingen plikt til å hoppe gjennom ringer for TS, og hvis hun forholder seg passiv til dette merkelige brevet vil det slettes ikke medføre at hun må fragå anklagene.

 

 

Mitt beste råd til TS (uten at jeg har særlig peiling på slikt) er å forholde seg til den parten han faktisk har et formelt forhold til, nemlig arbeidsgiver. La arbeidsgiver kreve å få se de "beviser og dokumentasjon" dama hevder å ha. Arbeidsgiver har også plikter etter arbeidsmiljøloven (særlig § 4-3 ?).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kjip situasjon du er i. Håper du overlever det, og at denne personen får som hun fortjener. Høres ut som hun virkelig prøver å manipulere sjefen din til å gi deg sparken.

 

Nei, dersom hun faktisk får deg sparket er det vel bare å reise en sak mot henne? Jeg vil da tro at dette går under æreskrenkelseparagrafen?

 

Ihvertfall, dersom det skulle være noe tvil om det, her er paragrafen: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-027.html

Lenke til kommentar

@Zepticon: Jeg vet at jeg må få hun på tomannshånd under de rette omstendigheter for at hun skal si noe. Om hun kommer til å snakke i det hele tatt.

 

Du har rett i at jeg avslørte bløffen hennes for tidlig og kunne fått hun fersket i direkte løgn. Vel og merke kunne hun likvel sagt "det vet du selv" ang. hvilken butikk dette fant sted selv før jeg viste til kvittering. Om hun hadde det eller ei får vi aldri vite, men jeg innrømmer at jeg gjorde en liten bommert der.

 

@Hjemlengsel: Takk for godt og utfyllende råd, vurderer å gjøre dette i annen omgang om jeg ikke skulle få hun til å snakke på lydopptak.

 

@Whistleblower: Joda, vet at dette klart ville gått innunder straffbar ærekrenkelse slik vi kjenner det, men:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2813397.ece#.UhlFi8g4XIU

Artikkelen er datert 12.2008, jeg forstår det slik at endringen tredde i kraft f.o.m. 1.2012. Det jeg er usikker på er:

 

Krenking av privatlivets fred ved å offentliggjøre personlige forhold (str. lov 390) – typisk seksuelle legning, alkoholvaner – og såkalt «plagsom eller hensynsløs adferd» (390a) – typisk telefonterror – skal fortsatt være straffbart.

 

 

Kvalifiserer det hun holder på med til "offentliggjøring" (noe jeg tror, men er ikke sikker) kan hun straffes. Min personlige mening er at hun absolutt driver med straffbar ærekrenkelse, men har ingen fasit på dette.

 

Skal som sagt prøve å få hun på lydopptak, kan godt hende jeg går til innkjøp av et lite spy-cam òg. Hadde vært herlig å kunne bevise hvilket grusomt menneske hun faktisk er!



Anonymous poster hash: 89a2b...f3e
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@toth: Jeg vet ikke. Jeg har aldri gjort henne noe. Hun kan ganske enkelt ikke fordra meg og vil kvitte seg med meg.

 

Oppdatering: Jeg kommer ikke til å få noe ut av hun uten videre. Jeg har bestilt et aldri så lite spion-kamera, fordi jeg mistenker at hva hun sier ikke nødvendigvis er godt nok, jeg trenger hvordan hun oppfører seg og hennes fårete glis som bevis på hvordan hun prøver å lage helvete for meg.

 

Skal holde dere oppdatert!



Anonymous poster hash: 89a2b...f3e
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å skrive et seriøst, ikke-angripende brev til bedriften hvor du forteller at du er blitt trakassert og utsatt for falske beskyldninger.

 

Be bedriften redegjøre for hva du kan gjøre for å bevise din uskyld, samt hvilke påstander som er fortalt ledelsen. Det er viktig at du får dette skriftlig!

Vil de ikke gi dette skriftlig (noe du har rett til å kreve) tar du opp samtalen på mobil eller diktafon slik at de ser dette blir gjort.

 

Sørg for å ha en kopi av brevet, gjerne signert med dato og navn på den som mottok dette.

Angående eposter, tekstmeldinger eller negative samtaler du overhører, så skriver du ned dato, tid, så nøyaktig som mulig hva som blir sagt av hvem til hvem.

 

Det eneste som vil hjelpe deg ut av denne situasjonen er en så god dokumentasjon som det er mulig å få.

På det som allerede er sagt og opplevd, skriver du ned det du kan huske, når og hvor det skjedde.

 

Har du mulighet til å få tatt opp noe med telefonen vil også dette komme deg til gode.

Samle disse notatene i en egen perm og bring dem med ved neste møte.

 

Skulle du være så uheldig å få oppsigelse og du mener denne er usakelig, vil du også sitte med en særlig god dokumentasjon i en evt. arbeidstvist. Skriftlige bevis veier alltid tyngre enn påstander.

 

Gå gjennom arbeidet du har utført den siste tiden og sjekk om det er ting du kan rette opp i så det ikke er noe å sette fingeren på for ledelsen.

Folk som gjør dette mot andre har en stor svakhet, og det er hovmod, finn ut hvordan du kan snu dette til din fordel.

 

En kvinnes beskrivelse av hovmod:

"En påtatt egenskap av selvhevdelse, og en alt for høy vurdering
av seg selv.. En narsissistisk livsstil, der forfenglighet og egoisme
står høyt over andre egenskaper. Kan også kalles stolthet eller stahet,
men kan ikke sammenlignes med disse i relativt betydning.. Hovmod er
unormalt høy selveksponering eller irrasjonell stahet.. til den grad det er
antisosialt eller sykelig"...
Det beste ordet jeg vil bruke for å beskrive hovmod, er ARROGANSE!

Lenke til kommentar

Så kjerringa har ikke sagt rett ut hvilken matbutikk hun mener at trådstarter har kjøpt store mengder alkohol i ? Spør henne akkurat hvilken butikk dette var, og hva klokken var da hun angivelig hadde sett deg. Dette bør du huske å spørre om i vitners nærvær, slik at kjerringa ikke kan gå tilbake på det hun har påstått ved ett senere tidspunkt.

 

Deretter får du tak i noen vitner eller noe som var sammen med deg på dette tidspunktet som kjerringa påstår at du var i butikken og kjøpte veldig mye alkohol. Dersom du ikke har noen vitner, så spørs det om det finnes noen som er villige til å lyve for deg. Aller helst så bør disse eventuelle vitnene plassere deg veldig langt unna butikken hvor kjerringa fra jobben hadde påstått at hun hadde sett deg. Dersom disse vitnene plasserer deg bare noen minutter unna butikken hvor du angivelig skal ha kjøpt store mengder alkohol, så kan denne kjerringa fra jobben påstå at du bare stakk innom butikken en liten tur uten at dem du var sammen med oppdaget det.

Endret av WeirdFace
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Smekk til henne, har ingenting å si om hun er dame eller mann, slik oppførsel er rett og slett kvalmende. Det sier seg selv at hun er misunnelig på deg og derfor vil hun kvitte seg med en sterk konkurrent :)

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...