Gå til innhold

Jeg savner Good Old Games


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du en av gærningene på GOG-forumet som klager så fælt, eller, selv om fakta legges på bordet? :p Synes dette var ganske slett journalistikk.GOG ligger godt an til å lansere minst like mange gamle spill som før, i år også, og du må ikke glemme at utvalget jo blir mindre og mindre jo flere spill GOG utgir.

Det er vel heller ikke sånn at GOG ikke gidder å få LucasArts eller andre til å gi ut spillene sine der. Mange rettigheter til spill er nok dessverre et byråkratisk virrvar uten sidestykke. Spillene som har solgt mest på GOG er jo tross alt gamle spill, og GOG er jo til syvende og sist ute etter å tjene penger.

Tror nok også mange også er uenig med deg i viktigheten av GOG i kampen mot DRM. Fint å kjøpe spillet direkte fra utvikler, men når du får noen hundre av dem, så må man jo lage sin private GOG for å holde styr på dem alle. GOG og HumbleStore er de eneste sidene med et fornuftig utvalg hvor man kan få en oversikt og lett laste ned spill man eier og ikke leier, som hos Steam.

 

So far in 2013 GOG has released 101 games. Of those, 26 were pre-2k ones and 39 were 10+ years old on GOG release date. Lords of Midnight is listed as a 2013 release, thus not part of the classics. If you want to include it, increase the counts by 1.

In 2012 GOG released 160 games. Of those 47 were pre-2k ones and 62 were 10+ years old.

In 2011 GOG released 85 games. Of those 48 were pre-2k ones and 57 were 10+ years old.

In 2010 GOG released 79 games. Of those 35 were pre-2k ones and 36 were 10+ years old.

In 2009 GOG released 114 games. Of those 47 were pre-2k ones and 42 were 10+ years old.

In 2008 GOG released 65 games. Of those 29 were pre-2k ones and 23 were 10+ years old.

If GOG follows last year's release frequency, we are looking at ~60 more games. Lowest percentage of pre-2k games released was in 2012 with a 29%, or almost 1 in 3 games being a pre-2k one. So we can look forward to ~20 more pre-2k games.

For reference, highest percentage of classics was 56% in 2011, mostly due to EA being signed up, since 19 out of 48 pre-2k are EA titles.
Endret av radiohodet
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Radiohodet:

Når du sier "gærningene på GOG-forumet" tenker jeg automatisk på de anti-DRM-fanatikerne som klikker i vinkel hver gang noen nevner Steam. :)

 

Ellers synes jeg releaselisten taler for seg. Spesielt i de siste månedene. Rett nok har GOG lagt ut mange gamle spill i år også, men en stor del av dem var allerede tilgjengelige andre steder (Lords of Midnight, en bråte av småspillene fra 3D Realms og Apogee, Catacombs, osv). Det er bra at disse også kommer til GOG (skulle bare mangle egentlig), men synes det blir rart å sammenligne det med den typen eksklusive spill man kun fikk på GOG. Sånn sett mener jeg tallene lyver. Også interessant at årets virkelig store retrolansering, System Shock 2, kom til GOG takket være at noen andre tok tak i saken.

 

Når jeg skriver at jeg kjøper spillene direkte fra utviklerne, er det stort sett gjennom Humble Store-systemet som er svært utbredt i dag. Veldig få indie-utviklere lanserer DRM-frie versjoner på GOG og ikke via Humble i tillegg. Når man har Humble føler jeg personlig GOG blir ganske overflødig.

 

Når det gjelder dette at det blir færre klassikere igjen jo flere spill GOG lanserer, synes jeg det er ... vel, tull. De har nesten ikke begynt å skrape overflaten av åttitallet, og det er fortsatt massevis av godbiter igjen fra nittitallet. Og det er om man kun regner DOS og Windows. Jeg hadde håpet GOG ville satse litt på retrospill til Amiga, Apple/Mac, C64 og til og med konsoll, før de gikk andre veien og begynte med indie-spill.

Lenke til kommentar

Interessant artikkel, Joachim, men jeg er nok helt uenig med deg. Dagens kommersielle spill-marked er mutant-versjonen av Justin Bieber, og noen nettsider (som GOG) har klart å danne en opposisjon mot nettopp det. De av oss som frekventerer sider som GOG og RPS er i hovedsak en relativt liten (men tydeligvis overraskende pengesterk) gruppe som foretrekker eldre spill og "sære indie-spill," og vi har opplevd en liten gullalder med GOG og et knippe kickstarter-prosjekter i det siste.

 

Jeg venter fortsatt på at vårt lille nisjemarked vil oversvømmes av det kommersielle jaget, og jeg er såpass tradisjonell at jeg har himlet med øynene over både Fargo, Tørnquist og Schafer i løpet av deres KS-kampanjer. Men det at GOG har gått fra å være en ren portal for gamle klassikere til å bli en portal for intelligente spill er utelukkende positivt. Vi som både er indie-forkjempere og tilhengere av at eldre spill skal holdes i live bør holde sammen. GOG er en flott portal. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si meg enig med det som sies i artikkelen, hvertfall hvis jeg forstod det riktig, oppsummert i en setning: "klassikere drukner i blandt indie spill som ikke fortjener ett klassisk stempel".

 

Jeg synes det er galt å klage på at GOG for å ville ta butikken videre og utvide utvalget, men jeg synes de burde ha skilt ut den gamle GOG og heller hatt to separate konsepter så det nye ikke ødelegger for klassikerene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne problemstillingen har jeg sett flere stedet de siste månedene men må si meg rimelig uenig, med logiske brister som allerede er påpekt.

 

Hvordan mener du det nye ødelegger for klassikerene? Hvorfor hadde det blitt bedre med to separate konsept? Jeg er ikke direkte uenig, jeg ser bare ikke hvorfor det skulle vært bedre?

 

Jeg sitter enda og venter på Birthright, tror egentlig jeg venter forgjeves :(

 

At noen ikke har laget et spill inspirert av Birthright, er nesten utrolig.

Endret av Everket
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Håper de klarer å ordne noe med Disney om rettighetene til LucasArts-katalogen. De har en haug med spill jeg kunne tenkt meg i den digitale samlingen min på GOG.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva i huleste er det denne setningen forsøker å bety?

 

 

At så godt som alle store utgivelser på spillmarkedet er pent innpakket dritt som først og fremst er laget for fjortiser i alle aldre. Elendig kvalitet, grisk og lite kundevennlig distribusjon og betalingssystemer samt løgnaktig markedsføring er regelen mer enn unntaket. Spillmarkedet er (til tross for hard konkurranse) det mest råtne av mediemarkedene.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg uenig i at GOG har tapt seg i senere tid. Tallene presentert av "radiohodet" viser at de fortsatt lanserer like mange "good old games" som de gjorde i starten. Problemet er kanskje at de har alt har lansert mange av de klassiske titlene folk har ventet på, og at det derfor nå er lengre mellom de virkelige godbitene. At Lucasarts ikke er villige til å selge DRM frie spill er da vitterlig ikke GOG sin feil... (de selger tross alt DRM spill via Steam). Da synes jeg det faktisk er bedre at GOG holder på prinsippet om å ikke ha DRM, selv om det medfører at enkelte spillutviklere holder seg unna.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt mange klassiske spill som fortjener å bli spilt igjen som ikke er fra lucasart, og GOG gjør jo like god jobb med å få tak i de spillene.

 

Problemet slik jeg ser det er bare at det drunker i annet innhold, når jeg i dag logger inn på gog og sjekker "new and coming" finner jeg på første siden: wargame:european escalation, the lords of midnight, spelunky, papers please, divinity dragon commander, jack keane, rise of the triad(nye ikke klassiske) og amnesia: a machine for pigs.

 

Det er ett klassisk spill på den listen, de fleste av de andre spillene er også tilgjenglig på steam. Så hvis du ikke er en anti-drm fanatiker har du ett bedre alternativ å kjøpe de spillene fra.

 

Men for å gjøre det klart igjen forstår jeg hvorfor gog gjør det, man trenger bare se på topp seller listen deres for å forstå det. Men de kunne også så enkelt hatt delt opp så de som ønsker bare å se klassiske spill har mulighet til det.

Lenke til kommentar

Enig i at det er langt mellom de gamle stortitlene nå. Men jeg mener det er helt essensielt at GoG holder seg DRM-fritt. Nettopp fordi spillhistorie er viktig. En DRM-fri plattform er en garanti for at spillene fortsatt er her om 10, 20 eller 50 år. Spill jeg kjøper på GoG har jeg kjøpt for all fremtid. Spill jeg kjøper på Steam kan være borte om ti år. Ikke bare for meg, men kanskje for kommende generasjoner også. GoG spiller en viktig rolle nettopp som garantist for at en viktig del av spillkulturen blir bevart for ettertiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen får meg til å tenke; Hvor mange klassiske stortitler finnes det for GoG å ta tak i?.

 

Ærlig talt mener jeg GoG nå inneholder over 90% av alle virkelig gode spill utgitt før år 2000. Det er fortsatt noen få perler som mangler, men de kommer nok etterhvert.

 

Etter at de endelig fikk utgitt Etherlords-spillene, er det svært lite jeg savner av klassikere. Eneste spillet jeg faktisk savner, er "Virtual Pool 3", et mesterverk, hvor grafikken faktisk står seg fortsatt i dag, og fysikkmotoren savner sidestykke innen billiardspill.

 

Skjønner ikke helt hvilke spill det er artikkelforfatteren etterlyser. En ønskeliste hadde vært spennende å se.

Lenke til kommentar

Helt enig i artikkelen.

 

Ser lenger nede på forumet at det blir sagt at de fleste godspillene er på GOG av de som kom ut før 2000, stemmer nå ikke i det hele tatt.

 

Nevner: Civilization 1, Warlords 1 og 2 , Dune 2, Command & Conquer, Red Alert, Jones in The Fast Lane, Pizza Tycoon, Prince of Persia, Firepower, The Horde, Colorado, Ducktales, Tank 1 og 2, (scorched Earth) Arkanoid, Wolfenstein, Spear of Destiny, Double Dragon, North & South, Outrun, Ports of Call, Ski or Die, Witchhaven, Vikings og garantert ENORMT mange flere.

 

ja de spillene savner jeg på GOG.

Endret av Hyderion21
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg helt forstår problemet. Det er ikke som om det utvikles nye tjue år gamle spill, så før eller siden går de tom for nytt å lansere. Det ser man jo allerede med at en del av de, eh, nye gamle spillene kanskje er gamle, men ikke alltid like gode. Videre er det jo garantert ikke alltid de klarer å dra spillene ut av ulike former for juridiske hengemyrer for å kunne selge dem, som jeg regner med er forklaringen på titler som "mangler". Det virker liksom litt urimelig å anta at det kommer av vrangvilje fra GoGs side.

Ellers skulle man jo tro at et DRM-fritt, brukervennlig og godt priset alternativ til Steam og andre lukkede butikkløsninger er noe som burde bejubles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...