Gå til innhold

Religiøse er dummere enn ikke-troende?


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Ny forskning tyder på at det er en klar sammenheng mellom religiøsitet og intelligens.

 

Teorier:

  • Intelligente mennesker er mer selvtenkende personer som i mindre grad vil gi etter for religiøse dogmer og sosial påvirkning. En undersøkelse fra 1992 viste at intelligente personer faktisk hadde større sannsynlighet for å bli ateister hvis de bodde i religiøse samfunn, fordi denne typen mennesker ønsker å skille seg litt ut. Religiøse er altså i større grad «flokkdyr».
  • En mer vanlig forklaring er et de smarte ikke aksepterer teorier som ikke har gjennomgått empiriske tester eller som rett og slett er ulogiske. Intelligente mennesker tenker mer logisk enn mindre intelligente mennesker.
  • En siste teori er at intelligens i stor grad fungerer som et substitutt for det religion kan tilby. Det kan være kontroll, selvbeherskelse og som et trygt holdepunkt i livet. Mens religiøse mennesker i stor grad putter sin lit til Gud, bygger intelligente mennesker personlige relasjoner som blir sitt «anker».

Les mere om saken her: http://www.side3.no/article3660991.ece

 

Linker til forskningen ligger i artikkelen!

 

Tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny forskning tyder på at det er en klar sammenheng mellom religiøsitet og intelligens.

Teorier:

Intelligente mennesker er mer selvtenkende personer som i mindre grad vil gi etter for religiøse dogmer og sosial påvirkning. En undersøkelse fra 1992 viste at intelligente personer faktisk hadde større sannsynlighet for å bli ateister hvis de bodde i religiøse samfunn, fordi denne typen mennesker ønsker å skille seg litt ut. Religiøse er altså i større grad «flokkdyr».

En mer vanlig forklaring er et de smarte ikke aksepterer teorier som ikke har gjennomgått empiriske tester eller som rett og slett er ulogiske. Intelligente mennesker tenker mer logisk enn mindre intelligente mennesker.

En siste teori er at intelligens i stor grad fungerer som et substitutt for det religion kan tilby. Det kan være kontroll, selvbeherskelse og som et trygt holdepunkt i livet. Mens religiøse mennesker i stor grad putter sin lit til Gud, bygger intelligente mennesker personlige relasjoner som blir sitt «anker».

Les mere om saken her: http://www.side3.no/article3660991.ece

Linker til forskningen ligger i artikkelen!

Tanker rundt dette?

 

Wikipedia "Intelligens (fra latin intellego, å forstå, begripe, innse, avgjøre)" i sammenheng med intellekt, er graden av den mentale evne til å forstå sammenhenger"

 

Matt 15,16 «Forstår dere ennå ingen ting, dere heller?» sa Jesus.

 

Mark 4,13 Og han sa til dem: «Når dere ikke forstår denne lignelsen, hvordan skal dere da ...

 

Mark 7,18 «Forstår ikke dere heller noe?» sa han. «Skjønner dere ikke at ingen ting...

 

Mark 8,21 Han sa til dem: «Forstår dere ennå ikke?»

 

Luk 24,45 Da åpnet han deres forstand så de kunne forstå skriftene,

 

Matt 7:14 "trang er den porten og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den."

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Matt 15,16 «Forstår dere ennå ingen ting, dere heller?» sa Jesus.

 

Mark 4,13 Og han sa til dem: «Når dere ikke forstår denne lignelsen, hvordan skal dere da ...

 

Mark 7,18 «Forstår ikke dere heller noe?» sa han. «Skjønner dere ikke at ingen ting...

 

Mark 8,21 Han sa til dem: «Forstår dere ennå ikke?»

 

Luk 24,45 Da åpnet han deres forstand så de kunne forstå skriftene,

 

Matt 7:14 "trang er den porten og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den."

 

Og hva er du prøver å fortelle her?

Lenke til kommentar

At alle gangene ordet "forstå" blir brukt i bibelen er hele seks ganger? Det er mye!

 

666 -> mark of the beast

 

Derfor er det ikke noe gud vil at du skal prøve på? Djevelen prøver å sette idéer i hode på deg som at det å forstå er bra, noe det ikke er. Det er gift!, og vil bare gjøre det vanskeligere å "tro" så derfor styr unna kunnskap. "thou shalt not question god"

Endret av flowerpot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence:

 

In 2008, intelligence researcher Helmuth Nyborg examined whether IQ relates to denomination and income, using representative data from the National Longitudinal Study of Youth, which includes intelligence tests on a representative selection of white American youth, where they have also replied to questions about religious belief. His results, published in the scientific journal Intelligence, demonstrated that atheists scored an average of 1.95 IQ points higher than agnostics, 3.82 points higher than liberal persuasions, and 5.89 IQ points higher than dogmatic persuasions.[8]

 

Dr David Hardman of London Metropolitan University says: "It is very difficult to conduct true experiments that would explicate a causal relationship between IQ and religious belief."

 

 

IQ kan også ha en sammenheng med hvor godt utdannet og hvor mye man tjener. Med høyere utdanning er det lettere å score høyere på IQ tester. Kristne er kanskje mindre opptatt enn gjennomsnittet av fortjeneste og status , tar mindre utdanning og ender opp med noen IQ poeng mindre

 

"Forskerne har analysert data fra IQ-tester gjort på svenske gutter fra 1938 og 1948. Guttene ble testet to ganger, da de var 10 og 20 år gamle.

Teknisk Ukeblad skriver at studien viser at IQ-en øker med hele tre poeng per år under utdanning, ".

 

http://www.aftenpost...ml#.UgkXDZJeN8F

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Når man stoler på at gamle anekdoter og bronsealder skriblerier er mer nøyaktig enn moderne vitenskap sier de seg selv at IQ ikke er helt på topp...

 

Har hatt en del diskusjoner med dypt religiøse mennesker, vanlig nyfrelste, JV'ere men også en høyt utdannet ingeniør, som var totalt blåst når det kom til evolusjon, naturlige hendelser og annet på ALLE områder dette var overlappende for hans tro. Det var så påfallende at jeg omtrent er sikker på at den ignoransen han oppviste på de områdene som overlappet hans tro er selvpålagt ignoranse, han er rett og slett for intelligent til å tro på slikt sludder, men siden han antagelig er dypt indoktrinert med dette sludderet var dette hans måte å angripe dette på, ved å VELGE å være ignorant ovenfor alt av "sannheter" i bibelen... Slike mennesker gjør meg virkelig trist, for han er smart nok i massevis i det han driver meg, men når det kommer til ALT annet er han bare blåst...

 

JV'ere, ihvertfall de aller fleste av dem, er jo helt blåst i hodet, så å måle IQ der må jo bli en begredelig affære. De aller fleste jeg har møtt blir bare tomme i øynene så fort samtalen dreier seg om noe annet enn bibel doktriner, så jeg har gitt opp for lenge siden å tro at det går an å snakke noen av dem til fornuft, de mangler så og si ALT av forkunnskaper for å kunne ta noe annet til seg enn jesus løgner og er faktisk så ignorante som de fremstiller seg, de fleste later ikke som, de ER ignorante...

 

Så har du den nyfrelste jesus freaken, han er så forelsket i jesusen sin at han ikke evner å se noen feil i det hele tatt, men du verden hvor forbannet noen av dem blir når du påpeker feil i deres tro, for det er jo ingen feil!! :)

 

At du blir dummere av å tro er det vel heller ingen tvil om, men det går mer på grader av hva du tror og aksepterer fra div bibler... Tror du på alt disse biblene juger om vil du jo ikke oppsøke kunnskap lenger heller, da du vil tro at du har all den "kunnskapen" du trenger i bronsealder skriblerier og da sier det seg selv at du vil bli dummere og mindre opplyst. Religion trives jo best hos de som ikke er så opplyste fra før av, men det hender jo at en aller annen får det for seg at man skal tro på dette sludderet, til tross for at de er rimelig opplyste, men da detter IQ'en fort i etterkant også har jeg erfart...

 

Muslimer er enten eller, ihvertfall her i landet føler jeg. De fleste jeg kjenner er "muslimer" kun når foreldrene er i nærheten, eller gir de totalt faan i hele muhammeden og alt ellers også og feirer, omtrent som oss som har vokst opp med kristne helligdager, kun hellig dagene. Eller dekker seg bak noen doktriner når det passer seg slik... Finner de fleste muslimer utrolig falske og lite til å stole på ihvertfall, kommer de for sent trekkes det på skuldrene med "Hvis allaah vil..." og slikt, frustrende for en som alltid er punktelig og presis... Har opplevd mer enn en gang å bli regelrett løyet til av muslimer, der de visste det var løgn og jeg viste det var løgn, men allikevel var de falske nok til å sverge ved allaahs navn... Så har du truslene i den jævle søpple religionen... Er så en kan begynne å lure noen ganger på hvordan de effektivt bare lukker ørene for sunn fornuft og lar geite røkterens skriblerier tale for seg... Hvor er IQ'en der liksom...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg godtar at man er en loser, og har det bedre som det enn det motsatte (har faktisk planlagt å bli totally lost). Har jeg det bra, jada

 

jeg går for det ordløse - fordi vi mennesker er klin gærne og ikke til å stole på i det hele tatt. Vær så intelligent som du bare vil, fordi tomheten bak vettet ditt, klarer du ikke å skjule uansett hvor fiffig du pakker det inn.

 

Fame, wealth, eating and

drinking, sleep and sensual delight --

Once you’ve leaned the Five Desires

They become

Your guide in life

Notions of what one should do

Never existed from the start

Fighting about what’s right, what’s wrong

That’s the doing of the "I"

When your study

Of Buddhism is through

You find

You haven’t anything new

(Bankei)

Lenke til kommentar

Eg mener det kommer helt ann på kordan du definerer religiøs.

 

Dersom det å være religiøs er å blindt tro på tusen år gamle skrifter, fordi noen har sagt til deg at dette er guds ord og slik er det, uten å stille spørsmål, så er det definitivt mindre intelligent å være religiøs.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.independent.co.uk/news/science/religious-people-are-less-intelligent-than-atheists-analysis-of-over-63-scientific-studies-stretching-back-over-decades-concludes-8758046.html

Vell, religiøse har i hvertfall lavere IQ enn Ateister.

 

Out of the 63 surveys, 53 showed a negative correlation between intelligence and religiosity

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og lykke er relevant fordi?

 

Mest fordi det ikke er relevant i det hele tatt, men mange tror det er koblinger mellom lykken og intelligensen - det har jeg aldri funnet beviser for selv, så derfor måtte jeg spørre. Det jeg derimot har sett og erfart selv, er at mange troende (uavhengig av typen tro) har langt større mental balanse, og virker på meg å være tilfredse med det vettet de har fått utlevert.

 

Dette irriterte meg før - jeg traff av og til sånne som var veldig balansert og stabil - begynte å snakke med dem, etter hvert ble jeg kanskje kritisk og forsøkte å finne feilen (det må jo være feil, spesielt når jeg selv ikke trodde en pøkk på det de holdt på med), men da smilte de bare helt rolig, ikke aggresivt i det hele tatt - og samtalen sluttet egentlig der. De var like rolig og tilfreds, mens jeg var enda mer irritert.

 

Etter at jeg selv fant noe å tro på, og utviklet meg i tråd med "oppsettet", har jeg skjønt hvorfor. De var så rolige og balanserte fordi de følte intet press på seg for å hente bekreftelser fra eks meg - de var ganske enkelt vise og kloke nok til å la meg raljere i stillhet.

 

Nettopp ferdig med en interessant bok om en ordentlig turboateist, som omtrent tok livet av seg selv i strevet etter svar, og problemet hans var at all denne kunnskapen, ikke hadde gjort annet godt for ham, enn å semetere ett stålego, som han senere måtte fjerne ut av sinnet for å finne sannheten om seg selv og det han søkte etter.

Lenke til kommentar

Årsaken til at ateist grupper har større intelligens i gjennomsnitt enn en kristen gruppe er fordi ateisme tiltrekker tenkere mens kristne tiltrekker tenkere og de som ønsker å spille fotball. 'Fotball' kan erstattes med et unevnt antall aktiviteter.

 

Du kan være ateist uten å være klar over begrepet, men de fleste som blir klare over at de er en ateist, har også nødvendigvis en tenkende livsstil, hvor det er tankene de har hatt som gjør de oppmerksomme på sin egen status som ateist. Så ateisme tiltrekker primært tenkere.

 

Det fungerer som et filter. Men i ny og ne så tiltrekker religion også store tenkere, men ikke som prinsipp, men de faller av og til inn der. Årsaken til at mange med lavt intelligens faller inn der, er fordi de søker å spille "fotball" i religionen sin, og ikke for å tenke.

 

Det fungerer sånn her:

 

Lav IQ: Tiltrekkes til religion av ulike årsaker (Tiltrekkes for å spille fotball)

Normal IQ: Tiltrekkes til religion av ulike årsaker (Tiltrekkes for å spille fotball)

Over normal IQ: Kan tiltrekkes til den ateistiske tankemåten

Høy IQ: Kan tiltrekkes til den ateistiske tankemåten

Høy IQ og Smart: Tiltrekkes til religion, men ikke så mye til den ateistiske tankemåten (Tiltrekkes for å spille fotball/skjønner at religion er sann)

 

Disse sistnevnte er svært få av i religion, men de er der ute. Årsaken som skiller religiøse med høy IQ og ateistiske med høy IQ er forestillingsevner. De med høy IQ i religion har høy forestillingsevner, og dermed større kapasitet til å se problemer, og deretter se løsninger. De som har høy IQ i ateismen har lav forestillingsevner og dermed lavere kapasitet til å se løsninger.

 

Du kan "se" løsninger som ligger foran nesa di, løsninger som er definerte av verden omkring deg, men du kan ikke "se" uforutsette problemer om du mangler forestillingsevner. Derfor er de med høy IQ i ateismen ofte rett, men i kosmisk bilde tar de ofte feil.

 

Om jeg legger en stripe med sjokoladebiter i et mønster, så vil en ateistisk mann med høy IQ ganske raskt finne mønsteret, men om jeg kutter vekk en del av mønsteret så vil den samme mannen få problemer, fordi han er trent på å dedusere i informasjon som er tilgjengelig, ikke i forestilninger.

 

Om du kan forestille deg X og Y

Og en annen kan forestille seg X, men ikke Y

 

Så har den første personen dobbel kapasitet til å se løsninger enn den siste.

 

Og religion har et fargerikt og fantasifullt preg rundt seg, og de fantasifulle tiltrekkes gjerne mot religion, mens de fargeløse setter liten til det de kan oppdage med øynene, tilgjengelig informasjon, de er svart hvite mennesker, de har ofte rett, men som sagt, i kosmisk sammenheng tar de ofte feil.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke vitsen med å prøve å forklare noe som man ikke har kunnskap om. Det blir for dumt å komme med årsaker vedrørende resultatet, med mindre du har tilgang til dataen som har blitt brukt.

 

(Kort fortalt, slutt med å bullshitte på deg kunnskap)

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Snip

Hahahaha :D Den var fin du....

 

Spesielt denne var svært morsom:

Høy IQ og Smart: Tiltrekkes til religion, men ikke så mye til den ateistiske tankemåten (Tiltrekkes for å spille fotball/skjønner at religion er sann)

Høy IQ er vell gjerne definisjonen på smart? Vi kan i hvertfall si at selv om du kanjse ikke havner på top i IQ avdelingen, så er det ikke noe å si på dine kreative forklaringer for å hindre kognitiv dissonans :)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Høy IQ er vell gjerne definisjonen på smart?

 

Hvis smart innebærer å løse problemer, så innebærer smart mer enn høy IQ.

 

Vi kan i hvertfall si at selv om du kanjse ikke havner på top i IQ avdelingen, så er det ikke noe å si på dine kreative forklaringer for å hindre kognitiv dissonans :)

 

Jeg vet ikke hva jeg skal si her, jeg ser at du bruker kognitiv dissonans i din forklaring på kognitiv dissonans, uten at jeg helt ser hva du forklarer.

Lenke til kommentar

På én måte virker det logisk, men på den annen side virker det ikke som det stemmer med virkeligheten. Nesten alt jeg gjør er et resultat av rasjonelle valg, jeg er logisk anlagt, eier ikke flokkmentalitet og synes det er helt ufattelig at folk blir religiøse på det syltynne grunnlaget de faktisk har. Likevel er jeg milevis unna Mensa. Folk har vel kanskje hvert sitt felt de er mer eller mindre smarte på, mens de tenker ulogisk i andre sammenhenger. Kanskje det er et eller annet i hjernen som gjør at noen er mottagelige til å tro på reinspikka tøv og udokumenterte påstander mens andre ikke er det og krever skikkelige bevis. I utgangspunktet virker det jo høyst merkelig at folk som har vesentlig høyere IQ enn meg selv kan tro på det religionene påstår, mens jeg kan komme med høyst logiske argumenter for mitt standpunkt basert på vitenskap og egne observasjoner.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...