Gå til innhold

Esportspiller har fått bransjens første idrettsvisum (Windows)


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i det du skriver, at sport er noe som du gjør med kroppen og ikke med noe second hand tool".

 

Dog så syns jeg at det burde bli ett klart skille mellom hva som er sport og hva som ikke er sport. Min personlige mening er at svømming, fotball (all "sport" du gjør med kroppen) burde bli kalt idrett, mens resten (e-sport/sjakk/motorsport) burde bli kalt sport. Sånn at man får et klart skille og at vi slipper det tullet med: E-sport er egentlig ikke en sport fordi du ikke gjør noe aktivt.

 

Når det er sagt så er det ekstremt vanskelig å bli pro innen e-sport, fordi det er så enkelt og allment å sette seg ned å trene isteden for å gjøre noe aktivt. Og for dere som sier at LoL har samme skill-level som Farmville har dere noe å backe påstanden deres med?

 

Så en YouTube video (gbay99) der han forklarte hvorfor det er så mye flame i LoL Han forklarte at siden det er så liten forskjell mellom vanlige og pro mechanices så tror man at man kan gjøre akkurat det samme hvis man var i samme posisjon. Litt vanskelig å forklare, men for alle dere som tror dere er flinke i LoL og som hater på MOBA spill, se denne: https://www.youtube.com/watch?v=5Znk4CyK7Y0.

 

Ehhhh LoL har de enkleste mekanikkene av Esport spillene SC2 har vel det høyeste skill ceilinga, med Brood War milevis foran der igjen, Dota ligger også mye lenger framme, LoL var reklamert som et simplifisert Dota, ikke noe animasjons tider som gjør ting vanskeligere, generiske items (bare stats lite annet da jeg spilte dunno nå), mer strategi i picks og bans større hero pool som er mulig å bruke i TI3 er det blitt picket 76 heroes så langt uten at majoriteten av lagene enda ikke har vist fram pocket strats, rollene skifter utifra lengden på spillet nukers (pga BKB som gjør heroes immune for magi i x sek) får utover i spillet mindre betydning og blir mer support, turn times gjør at meele heroes faktisk er populært å spille. LoL er morsomt det, men det er det spillet med laveste skill ceiling, det var også slik det var markedsført for Dota fans da LoL ble sluppet.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehhhh LoL har de enkleste mekanikkene av Esport spillene SC2 har vel det høyeste skill ceilinga, med Brood War milevis foran der igjen, Dota ligger også mye lenger framme, LoL var reklamert som et simplifisert Dota, ikke noe animasjons tider som gjør ting vanskeligere, generiske items (bare stats lite annet da jeg spilte dunno nå), mer strategi i picks og bans større hero pool som er mulig å bruke i TI3 er det blitt picket 76 heroes så langt uten at majoriteten av lagene enda ikke har vist fram pocket strats, rollene skifter utifra lengden på spillet nukers (pga BKB som gjør heroes immune for magi i x sek) får utover i spillet mindre betydning og blir mer support, turn times gjør at meele heroes faktisk er populært å spille. LoL er morsomt det, men det er det spillet med laveste skill ceiling, det var også slik det var markedsført for Dota fans da LoL ble sluppet.

 

At du vil nuthugge ett spill over andre er din sak, men ingen bryr seg.

Endret av Predicted
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro)

 

Når de begynte med OL i antikkens Hellas var blant annet en av sportsgrenene poesi. Det er bare på grunn av at nesten alle sporter involverer mye fysisk aktivitet at de fleste ikke kan forestille seg en sport der du ikke beveger deg mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehhhh LoL har de enkleste mekanikkene av Esport spillene SC2 har vel det høyeste skill ceilinga, med Brood War milevis foran der igjen, Dota ligger også mye lenger framme, LoL var reklamert som et simplifisert Dota, ikke noe animasjons tider som gjør ting vanskeligere, generiske items (bare stats lite annet da jeg spilte dunno nå), mer strategi i picks og bans større hero pool som er mulig å bruke i TI3 er det blitt picket 76 heroes så langt uten at majoriteten av lagene enda ikke har vist fram pocket strats, rollene skifter utifra lengden på spillet nukers (pga BKB som gjør heroes immune for magi i x sek) får utover i spillet mindre betydning og blir mer support, turn times gjør at meele heroes faktisk er populært å spille. LoL er morsomt det, men det er det spillet med laveste skill ceiling, det var også slik det var markedsført for Dota fans da LoL ble sluppet.

 

Okey. LoL har kanskje den laveste skill cappen når det kommer til esport spill der ute. Det betyr da ikke at spillet er enkelt å mestre på pro level? Du skrev det slik at til og med en 6 åring som gamer FarmVille vil kunne bli pro?

 

Det er da mye taktikk, mechanics og knowledge involvert i LoL. Det bare ikke like komplisert som DotA 2, og som du skriver så har LoL blitt reklamert som et simplifisert DotA, så hvorfor hate på at det de har sagt om LoL stemmer?

 

Lukter fanboy lang vei spør du meg.

 

Det er da mulig å formulere seg på en helt annen måte enn det du gjorde.

Endret av eNiize
Lenke til kommentar

Jeg liker det, dette er en utvikling som hjelper e-sport i seg selv, at det blir annerkjent mer og mer. De som sier det ikke er en sport, vel, det er ikke lett å kunne spille på sitt beste i 10 timer i strekk, når golf blir kalt en sport, hvorfor ikke dataspilling? Vet ikke hvor mye fotballspillere trener, men tviler egentlig på at det er like mye som de som går for å bli verdens beste i for eksempel Starcraft 2.

Lenke til kommentar

Hvis "skill ceiling" til LoL er så lavt, så burde alle kamper ende uavgjort.

 

Egentlig ikke...

Skill ceiling i Rtser/Artser/mobaer har også mye med hva slags taktikker som blir brukt, I starcraft 2 har du uendelig med taktikker noen funker ikke i det hele tatt utenom i visse omstendigheter andre er effektive mot mye men kan lett bli pulverisert andre er sånn passe mot det meste, men aldri bra mot noe, i går var det starcraft 2 WCS europe Naniwa(svensk protoss) spilte mot en koreaner kalt MMA (terran), i første kampen tok MMA og lagde barracks(basic produksjons byggning nærme Naniwa) dette blir gjort for å basically drepe protoss så tidlig som mulig, men den funker bare effektivt om toss skipper zealot og har sen mothership core om toss ikke skipper zealot og har en tidlig mothership core, er toss vinner etter 5 min, Naniwa skippet ikke zealoten og innkasserte en lett seier, men det er veldig vanlig å skippe zealot, det har alt med hvor på skalaen av Grådig/forsiktig du vil være, en som er veldig grådig vil bli hardt rammet av en aggressiv strategi, men om den ikke er scoutet i tide kan gjøre at motparten vil henge veldig bak det betyr at man må kunne mange strategier eller rett og slett spille veldig safe. På søndag i Dota spilte Alliance mot et asiatisk lag, alliance picket et oppsett som tilsa level 1 rosh, så det asiatiske laget måtte komme med alle 5 ned til der Rosh er for å evt. unngå å havne i bakleksa før gamet egentlig har startet, men istedet baitet Alliance hele laget i et bakhold og fikk 2 kjappe kills, og ifra der seilte videre i teten.

 

Det har rett og slett med hvor stort et reportoar spillet gir deg og som er effektive strategier/spillemåter med i et spill som avgjør hvor vanskelig det er på høyere level, mange av spillmekanikkene som er i Dota2 som ikke er i LoL f.eks gjør at flere forskjellige typer måter å spille på er mulig som igjen gir de beste mer spillerom for clutch plays eller feil som av spillere som igjen kan bli brukt mot laget som gjorde feilen.

 

Jeg liker også at det eneste av motargumentene er at jeg er dust/idiot eller whatever.

 

LoL er et morsomt spill og det er en grunn for at det er det med mest views/spillere etc. det er et morsomt/mindre krevende spill. Det var heller ikke jeg som nevnte at det hadde skill ceiling på nivå med Farmville, men jeg var uenig med videoen om at det er masse i LoL som er vanskelig som du ikke "ser", mens man kan se at Starcraft er vanskelig, det han glemmer å nevne er at det er et shit ton av ting du heller ikke legger merke til i noen av spillene mens videoen sier at det bare er i LoL det er slik.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

E-sport? Pføy, er jo bare gutter på gutterommet som driver med dataspill.

 

Esport er elektronisk sport. Det er en ny type sport.

 

Sport -> fotball, basket, løping og lignende

E-sport [Elektronisk sport] -> Dataspill, konsoller, gameboy og lignende.

 

Dere forstår ikke hva elektronisk sport er?? Esport er ny type sport og kan ikke sammenlignes med vanlig sport. End of story. E står for elektronisk sport. Ikke så vanskelig å få det inn i dumskallen deres.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Egentlig ikke...

Skill ceiling i Rtser/Artser/mobaer har også mye med hva slags taktikker som blir brukt, I starcraft 2 har du uendelig med taktikker noen funker ikke i det hele tatt utenom i visse omstendigheter andre er effektive mot mye men kan lett bli pulverisert andre er sånn passe mot det meste, men aldri bra mot noe

 

Egentlig ikke? Hæ?

 

Selve definisjonen på skillcap er jo at man har et nivå det ikke går an å bli bedre enn. Om skillcap i et spill er lavt vil mange spillere nå skillcap'en og kamper dem imellom vil mao bli 50/50 (eller uavgjort om spillet tillater uavgjort).

 

Det aller beste eksempelet på et spill med lav skillcap er TicTacToe. Det spillet har så lav skillcap at vi alle er like gode. Spillet fungerer dermed ikke kompetitivt.

 

Det er ikke noe krav at det skal eksistere en flora av cheese-strategier.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke? Hæ?

 

Selve definisjonen på skillcap er jo at man har et nivå det ikke går an å bli bedre enn. Om skillcap i et spill er lavt vil mange spillere nå skillcap'en og kamper dem imellom vil mao bli 50/50 (eller uavgjort om spillet tillater uavgjort).

 

Det aller beste eksempelet på et spill med lav skillcap er TicTacToe. Det spillet har så lav skillcap at vi alle er like gode. Spillet fungerer dermed ikke kompetitivt.

 

Det er ikke noe krav at det skal eksistere en flora av cheese-strategier.

 

Selvsagt har skill ceiling noe å gjøre med strategier desto flere strategier du kan effektivt arbeide med desto bedre er du fordi motstanderen aldri kan være sikker på hva du gjør, om du bare kan et par strategier er det lettere å se igjennom spillet til motstanderen og lage et effektivt forsvar/angrep basert på motstander. Legg selvsagt merke til ordet "effektivt", hjelper ikke at du vet at du trenger en forge og pylon for en cannon rush om du ikke effektivt kan cannon rushe en fyr, eller effektivt bruke pressure til å få motstander til å komme bak på. Cheese strategier har lite med det å gjøre men de er de mest åpenbare for folk uten kjennskap til x spill. Jeg kunne sikkert ha sagt istedet for et cheese om hvordan det skapes et vindu for terran rundt 10 minutter på å skape trykk på motstander fordi det er rundt der man får medevacs om man ikke rusher ut medevacs i Sc2, men det er ikke like åpenbart som f.eks proxy barracks.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Selvsagt har skill ceiling noe å gjøre med strategier desto flere strategier du kan effektivt arbeide med desto bedre er du fordi motstanderen aldri kan være sikker på hva du gjør, om du bare kan et par strategier er det lettere å se igjennom spillet til motstanderen og lage et effektivt forsvar/angrep basert på motstander. Legg selvsagt merke til ordet "effektivt",

 

Joda, antall strategier tilgjengelig for spilleren er selvsagt en av faktorene som er med på å øke skillcap. Jeg vil hevde at dette ikke er noe svakt punkt for League. Jeg kjenner ikke SC2 og Dota2 godt, men i forhold til f.eks curling har ikke League noe problem med antall tilgjengelige strategier.

 

Men det er ikke noe poeng for oss å analysere enkeltfaktorer.Vi kan se på resultatet. Dersom det eksisterer klare nivåforskjeller på lag så må den forskjellen komme fra noe. Kanskje vil det i løpet av noen år vise seg at vi får 100 jevngode topplag og da vil League falle igjennom som esport, men per i dag så er ikke dette et problem.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

LoL er et morsomt spill og det er en grunn for at det er det med mest views/spillere etc. det er et morsomt/mindre krevende spill.

 

Uten å ta ett eneste eksempel fra LoL så mener du at ved å peke til ett single player spill og sammenligne det med ett multiplayerspill så beviser du at LoL er ett dårligere spill enn dota som du tydeligvis er fanboy av.

Dette er den latterlige ovenfra og ned holdningen som esport-elitister har hatt hele tiden.

 

Ingen har påstått at SCII krever mindre mekaniske ferdigheter enn det Lol gjør, men det betyr ikke at LoL er lettere å spille på toppnivå.

Lenke til kommentar

Uten å ta ett eneste eksempel fra LoL så mener du at ved å peke til ett single player spill og sammenligne det med ett multiplayerspill så beviser du at LoL er ett dårligere spill enn dota som du tydeligvis er fanboy av.

Dette er den latterlige ovenfra og ned holdningen som esport-elitister har hatt hele tiden.

 

Ingen har påstått at SCII krever mindre mekaniske ferdigheter enn det Lol gjør, men det betyr ikke at LoL er lettere å spille på toppnivå.

 

jeg har ikke pekt til et singel player spill om du kan vise hvor jeg pekte på singel player spill? farmville sitatet var ikke mitt FYI. Men selvsagt lese og forstå hva som står i en post er jo en skill man må lære seg og.

 

EDIT: og enda en FYI jeg har spilt 20 timer Dota sett mye mer av proffer enn jeg spiller selv, har kanskje 500games med Sc2. Så yeah hardcore fanboy av Dota....

 

 

Joda, antall strategier tilgjengelig for spilleren er selvsagt en av faktorene som er med på å øke skillcap. Jeg vil hevde at dette ikke er noe svakt punkt for League. Jeg kjenner ikke SC2 og Dota2 godt, men i forhold til f.eks curling har ikke League noe problem med antall tilgjengelige strategier.

Men det er ikke noe poeng for oss å analysere enkeltfaktorer.Vi kan se på resultatet. Dersom det eksisterer klare nivåforskjeller på lag så må den forskjellen komme fra noe. Kanskje vil det i løpet av noen år vise seg at vi får 100 jevngode topplag og da vil League falle igjennom som esport, men per i dag så er ikke dette et problem.

 

Så lenge det er penger å tjene på å spille vil det alltid være rom for esport og så lenge lol er det mest spilte spillet på pc er det ikke vanskelig for riot å legge penger i esport. Dette er ikke noe problem da LoL har bygget en bro ifra esport som var for spesielt interesserte til mer mainstream.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er for mye hat her >-< jeg har spilt Starcraft 2 og League of legends og syntes begge deler er supert! (selv om jeg ikke er god i noen av spillene) Jeg ble interessert i begge spillene etter å ha sett "pro games" castet av ulike castere, og akkurat nå ser jeg på Dota 2 Turneringen the international 2013, noe jeg også koser meg med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har ikke pekt til et singel player spill om du kan vise hvor jeg pekte på singel player spill? farmville sitatet var ikke mitt FYI. Men selvsagt lese og forstå hva som står i en post er jo en skill man må lære seg og.

 

EDIT: og enda en FYI jeg har spilt 20 timer Dota sett mye mer av proffer enn jeg spiller selv, har kanskje 500games med Sc2. Så yeah hardcore fanboy av Dota....

 

 

Da skjønner jeg ikke hvilket grunnlag du har for påstandene dine når du ikke spiller LoL, og ikke har spilt spesielt mye av dota.

 

Og det spillet jeg snakket om var SC2, der du peker på forskjellen mellom Sc2 og LoL som er to helt forskjellige sjangere.

Endret av Predicted
Lenke til kommentar

Trist utvikling.. Misforstå meg ikke, jeg synes det er fantastisk at folk kan ta det så langt og bli så vanvittig gode i spill, men det er ikke idrett. Idrett er mann mot mann (eller kvinne) med kroppen som verktøy, blode tårer og slit. Jeg tviler ikke på at mye av dette også går igjen i Esport, men ... vel jeg kan bare ikke få huet mitt til å akseptere at dette er sport på lik linje som idrett, sykling, svømmin, fotball ol.

 

Kunnskapsforlagets idrettsleksikon har denne definisjonen på sport:

Sport (eng., fra gammenfr. desport, atspredelse, moro), egentlig lek. På norsk brukes nå "sport " som regel i samme betydning som "idrett ", men det er egentlig et mer omfattende begrep enn dette. Vanligvis blir nå idrett brukt om aktiviteter hvor utøverens egen person spiller hovedrollen, f. eks. friidrett skiidrett skøytesport, boksing, bryting, forball og tennis, mens sport fremdeles blir brukt som betegnelse når et hjelpemiddel eller redskap er av avgjørende betydning :)

 

Uansett, E-sport er vel like mye sport som sjakk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...