Gå til innhold

inngrodd M$'er vil prøve linux...


Anbefalte innlegg

Du klarer ikke å ødelegge disken ved å formatere den feil :)

Lær som du går, og husk å bruke Google/guider aktivt.

 

Hvis jeg ikke har noe fungerende OS tilgjengelig pleier jeg bare å fyre opp en LiveCD av Parted Magic og fikser slikt i Gparted, evt. fdisk om det er noe spesielle greier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men til andre nybegynnere, er det vel lettere å formatere disken til ntfs, så den kommer opp med en gang først??

Nei. NTFS er støttet, men det er fortsatt ikke native og byr på langt flere problemer enn ext.

 

New disk label type? (kom når jeg skrevsudo mount /dev/sdb1 /mount/wdisk) hmmm

sudo parted mklabel gpt /dev/sdb

Altså gpt.

 

GPT is required for devices larger than 2TB, otherwise MSDOS is a better - more

cross platform - choice.

 

Igjen, gpt.

 

Det å fyre opp Windows for å formatere disken har ingenting for seg.

Lenke til kommentar

grr.. ble helt tull dette...fortsetter i morgen om jeg ikke har herpet disken... eller jeg kan sette den inn i en windowsmaskin og formatere der, så den kommer opp i linux... og så er det vel enklere og endre den?

 

men takk for all tolmodighet til nå

 

Det finnes to måte å "arrangere" de forskjellige diskoppsettene: MBR (Master Boot Record) og GPT (GUID Partition Table)

 

Sistnevnte er en del av den forholdsvis nye UEFI standarden og kreves for disker over 2 TB.

 

Du vil i alle tilfeller foretrekke GPT. Det er et mer fornuftig format enn det MBR er da det legger inn redundanse for partisjonsformateringen.

 

Det skal være to "boot programmer" på UEFI og MBR. Boot med UEFI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner at hvis jeg hadde vært ms bruker så hadde jeg blitt rimelig frustrert over kommandoer i hytt å pine vær, som i utgangspunktet gir veldig liten mening. Terminal bruk tar dessverre litt tid å venne seg til, men når det først er på plass så finnes det ikke noe bedre. Ihvertfall ikke om en begynner å kombinere det med sed/awk/sort osv.

 

Men jeg ville nok i første omgang anbefale trådstarter å bruke gparted til partisjonering og formatering. Så fremt du ikke kjører uten GUI :)

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke har lest absolutt hele tråden.. Hvorfor er det ingen som foreslår for trådstarter å bare fyre opp gparted? Der kan man vel bare peke og klikke for å få til det samme. Slår meg som en noe enklere løsning i dette tilfellet.

 

Edit: Og akkurat i det jeg postet leste jeg hele kpolbergs post et par hakk høyere opp.. ;)

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Hmm.. jeg lærer meg ikke syntaxen på linux iløpet av et par timer en kveld :)

Om du kan skjønne, skrive og bruke Gresk etter en 4 timer, er jeg imponert...(mente bokstavelig språket)

 

_Men jeg er litt usikker på diskene som skal stå i nettet.

 

Skal jeg mounte de i /home eller /usr? hva er best i forhold til at dette skal stå i nettverk med flere forskjellige pc'er og dingser som forhåpentligvis kan ha adgang....

 

Hvilket Film/musikkprogram som stue og baderomspcene kommer til å kjøre vet jeg ikke. Enten VLC XMBC eller Subsonic.

Kan alle disse hente musikk fra hvilken som helst mappe? (muligens eks /root) men tror kanskje dette kan ha noe å si for senere?`? -tror jeg har fått noen pekere på at det kan være noe slikt å passe på under veis?

Lenke til kommentar

Gøy å se noen som tør å ta hoppet ut i det ukjente som TS her gjør.

Som en gammel sysadmin har jeg vært i gjennom den bratte lærekurven du nå har begynt på. Jeg staret min karriere i windowsverden og jobber nå 99.5% bare med Linux drift. Det var en selvvalgt overgang for min del, og jeg har det så mye mer gøy på jobb nå som jeg kan "leke" med skikkelige servere.

For min del tok det lang tid å bli virkelig god, var mange vaner som var så inngrodde at det var vanskelig å lære seg en annen måte å gjøre ting på.

 

Det som er greia med Linux, er at det er så fordømt logisk og fint.... når du kan det hehe. Den interne logikken er akkurat så annerledes i Linux at du kommer til å være kjempeforvirret og stresset den første tiden. Kall det gjerne mental rekalibrering.

Men når du har stresset og styrt en liten stund, tar du deg selv fort i at du får gjort ting uten å måtte google hver minste lille detalj. Deretter kommer en mer intuitiv forståelse av hva du gjør feil. Det er et tegn på at du begynner å forstå den interne logikken og tenker i rette baner. Når det skjer er det smooth sailing hele veien :p

 

Ønsker deg lykke til i din utforskingen, skal prøve å sjekke innom tråden nå og da om du står fast. Men det er mange dyktige mennesker her på forumet som helt sikkert hjelper deg.

Lenke til kommentar

Skal jeg mounte de i /home eller /usr? hva er best i forhold til at dette skal stå i nettverk med flere forskjellige pc'er og dingser som forhåpentligvis kan ha adgang....

For disker jeg eksporterer via nfs / smb bruker jeg vanligvis /export eller /srv

Kan alle disse hente musikk fra hvilken som helst mappe? (muligens eks /root) men tror kanskje dette kan ha noe å si for senere?`? -tror jeg har fått noen pekere på at det kan være noe slikt å passe på under veis?

Ingenting i veien for å bruke /root, så lenge du har orden på rettighetene dine. Rettigheter i Linux / Unix verden er vel noe av det som syndes mest med, og som absolutt burde vært på plass fra begynnelsen av. Mange gjør dessverre feilen med å lære seg uvanen å bruke "chmod 777 *" over alt. Men for å utbrodere litt videre. Alle mine media filer, ligger på en sentral server som nfs eksporterer området /srv eller /export. På klient siden, så bruker jeg automount/autofs, til å dynamisk montere de eksporterte filsystemene fra serveren. Kan være greit å huske å holde uid / gid likt over alle maskiner =)

 

Forøvrig bruker jeg stort sett RedHat sin dokumentasjon til det meste. RedHat har foreksempel en fin fin guide til filsystem hierarkiet.

 

https://access.redha...system-fhs.html

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vistnok ikke owner .....

Gjorde du som jeg skrev? Isåfall er det ikke så rart; den lagde mappen som root, og by default er vel permissions slik at det bare er eier som kan skrive.

 

Om du vil at flere brukere skal kunne skrive til disken må de få rettigheter til det (sudo chmod 666 /mount/wdisk (eller hva du nå har kalt den)). Dersom du vil at man kun skal ha rettigheter over nettverk lar det seg gjøre og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...